mistä johtuu alhainen öljynpaine kuumana 250D
mistä johtuu alhainen öljynpaine kuumana 250D
Kylmänä öljynpaineet hyvät ja kun ajaa kuumaksi niin tyhjäkäynnillä putoaa alle yhden kilon mutta nousee heti kun vähän antaa kierroksia? moottori käy todella nätisti ei kuluta öljyä eikä huohota!
Eikös tuo ole kuitenkin ihan normaalia sikäli, että kuumana öljyn viskositeetti laskee, eli se on notkeampaa eli virtaa "herkemmin"? Jolloin paineet tyhjäkäynnillä laskevat? Muistaakseni ohjekirja antaa mersulle luvan pudottaa tyhjäkäynnillä paineet jopa 0,5:n paikkeille, jos kuitenkin nousee heti kun antaa kierroksia. Muistanko ihan väärin, mutta jotenkin noin se minusta oli ainakin kolmesatasessa. Josta voisi johtopäätöstellä ilmiön olevan normaali. Tietty hieman "paksumpi" öljy lämpöisiin keleihin voi muuttaa tilanteen toiseksi. KORJATKAA jos olen väärässä.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Sen vertaa että entisessä 250D:ssä vm91 oli öljynpaineet 2.7bar lämpöisellä koneella ja taulussa oli jo vaivaset 720tkm kun sen hukkasin. (konetta ei ollut sen kummemmin rempattu, mitä nyt nostajat ja kannetiiviste vaihdettu noiden kilometrien aikana)
Eli ei ihan normaalia ole jos vaparissa tippuu noi öljynpaineet alle 1bar.
Eli ei ihan normaalia ole jos vaparissa tippuu noi öljynpaineet alle 1bar.
220.128 Black Mirror
Mulla oli omassa, puolet vähemmän ajetussa samanlaisessa bensakoneessa kuumana 1,5 paineet ja pykälä päällä alle yhden.Kaapo kirjoitti:Taitaa tehdas sallia peräti 0,3 ainakin bensakoneilleOmassa bensassa on kuumana n. 2,4 ja tiisselissä melkein 3.
Kyllä niiden kuuluu kuumana tipahtaakin, huolestua sopii vasta sitten jos ne eivät heti runtua annettaessa heilahda takaisin kolmoseen. Jossain vaiheessa alkaa koneen kuluneisuus toki vaikuttaa lukemiin, mutta eiköhän ennen sitä ala jo olla muutakin oiretta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Juu, nyt kun tässä päivän mutustelin tätä juttua, niin mun kolmesatanen bensa pudotti paineet reilusti alle yhteen kuumana kesäkelissä. Eikä sillä ollut ajettu kuin joku 180 tkm silloin, kun mä sen ostin.Kakssatanen taas piti vähän liiankin hyvin paineensa, viisari ei juuri laskenut, vaikka ajoi kuinka. Ceehen ei oo enää tehtaalta näköjään riittäny mittareita, niistähän saattaisi rahvas ymmärtää että auto on menossa rikki jo etukäteen. Miten sitten kalliita varaosia ja vaihtomoottoreita myydään? Parempi jättää semmoiset mittarit korjaamoiden asiantuntevaan käyttöön... 

Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Sanon, että nou hätäepi89 kirjoitti:mitäs siihen sanotte kylmänä öljymittari on tapissa eli 3 ja kun lämmöt on vähä päälle 80astetta ja kierrokset tippuu 1000 niin öljymittari laskee 2 paikkeille ja kun kaasuttaa nii heti öljymittari nousee tappiin???

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
hyvä kiitoksia olen omistanut ensimmäisen mersun meidän perheessä viikon verran että ei oikeen tiedetä mersujen päälle kovin hyvin ainakaan vielä
sekin varmaan on ihan normaalia kun kuumana aukasee moottorin öljyntäyttö korkin niin sieltä pieni höyry nousee??? öljy on kyllä puhdasta ei ole merkkejä muista aineista...

Joo tossa vastasitkin omaan kysymykseesi, eli kuumana yleensä neste höyryää, oli se öljyä tai muuta nestettä, jos korkissa ei ole sellaista toffeennäköistä kuohaa niin kaikki jees.epi89 kirjoitti:hyvä kiitoksia olen omistanut ensimmäisen mersun meidän perheessä viikon verran että ei oikeen tiedetä mersujen päälle kovin hyvin ainakaan vieläsekin varmaan on ihan normaalia kun kuumana aukasee moottorin öljyntäyttö korkin niin sieltä pieni höyry nousee??? öljy on kyllä puhdasta ei ole merkkejä muista aineista...
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
EX-W 210, 290 TD 1997
Onneksi se öljynpainemittari on jäänyt pois näistä uudemmista versioista.
Minun mielestä se ei synnyttänyt koskaan mitään muuta kun pakokauhua uusille, aikaisemmin muilla automerkeillä ajaneille ihmisille.
Nykyään itse tarvitsisin sellaisen verenpainemittarin, joka kimpoaa tappiinsa heti kun aletaan ihmettelemään <W202 koristen autojen öljynpainemittareiden viisarinliikkeitä.
Minun mielestä se ei synnyttänyt koskaan mitään muuta kun pakokauhua uusille, aikaisemmin muilla automerkeillä ajaneille ihmisille.
Nykyään itse tarvitsisin sellaisen verenpainemittarin, joka kimpoaa tappiinsa heti kun aletaan ihmettelemään <W202 koristen autojen öljynpainemittareiden viisarinliikkeitä.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Niinpä. Mikä mahtaa olla muuten raja-arvo, missä tuoreempien valo alkaa palaa? Olisko jotain 0,3 luokkaa edelleen.Mesedesi kirjoitti:Onneksi se öljynpainemittari on jäänyt pois näistä uudemmista versioista.
Minun mielestä se ei synnyttänyt koskaan mitään muuta kun pakokauhua uusille, aikaisemmin muilla automerkeillä ajaneille ihmisille.
Nykyään itse tarvitsisin sellaisen verenpainemittarin, joka kimpoaa tappiinsa heti kun aletaan ihmettelemään <W202 koristen autojen öljynpainemittareiden viisarinliikkeitä.
Sille vaan ei voi mitään, että se öp-mittari tuo vanhempien mersujen ohjaamoon juuri sitä tiettyä mersu-fiilistä

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei niissä ole edes valoa.Aku P kirjoitti:Niinpä. Mikä mahtaa olla muuten raja-arvo, missä tuoreempien valo alkaa palaa? Olisko jotain 0,3 luokkaa edelleen.Mesedesi kirjoitti:Onneksi se öljynpainemittari on jäänyt pois näistä uudemmista versioista.
Minun mielestä se ei synnyttänyt koskaan mitään muuta kun pakokauhua uusille, aikaisemmin muilla automerkeillä ajaneille ihmisille.
Nykyään itse tarvitsisin sellaisen verenpainemittarin, joka kimpoaa tappiinsa heti kun aletaan ihmettelemään <W202 koristen autojen öljynpainemittareiden viisarinliikkeitä.
Sille vaan ei voi mitään, että se öp-mittari tuo vanhempien mersujen ohjaamoon juuri sitä tiettyä mersu-fiilistä

?? Mites uudemmat sitten kertoo, että paineet ovat hävinneet?Fenton kirjoitti:Näin on näppäimet. Se lamppu on pelkkä määrävalo.
...vai onko niissä siirrytty PSA-henkiseen Stop-valoon

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kun koppa on ruostunut ympäriltä poisAku P kirjoitti: Mites uudemmat sitten kertoo, että paineet ovat hävinneet?

Sori, teki van mieli lohkaista

Viisaammat vastatkoon..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ei mitenkään,kun paineet ajossa laskee huomaa sen vasta sitten kun laakerit leikkaa.Hyvin harvinaista on kuitenkin että ajossa paineet yhtä äkkiä katoaisivat jos motissa on öljyä,siksi tuo paineenvaroitusvalo on jätetty pois.Aku P kirjoitti:
?? Mites uudemmat sitten kertoo, että paineet ovat hävinneet?
...vai onko niissä siirrytty PSA-henkiseen Stop-valoon
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: mistä johtuu alhainen öljynpaine kuumana 250D
Onko alkuperäinen öljynpaineanturi? Mulla oli Motonetin. Vaihdoin sen joskus mittarin hervottoman nykimisen takia - ei tulosta. Vika ilmeni myöhemmin löysänä liitimenä anturin päässä. Anyway,keväällä paineet putos just kuin sulla,ei muuta muutosta. Mittaria myöten tutkittuani vaihdoin lopuksi alkuperäisen anturin takaisin... Paineet kuumana 1.5-1.7 eli ihan normaalit. Otin motonetin anturin auki. Täys öljyä!!! Se siitä,että tämmönen tapaus.hessut32 kirjoitti:Kylmänä öljynpaineet hyvät ja kun ajaa kuumaksi niin tyhjäkäynnillä putoaa alle yhden kilon mutta nousee heti kun vähän antaa kierroksia? moottori käy todella nätisti ei kuluta öljyä eikä huohota!
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
öljynpaineanturi
Anturi on öljynsuodattimen alapuolella jalassa.
Öljyn tehtävä on myös virrata ja siirtää lämpöä. Kyllä minun 300D:ssä oikein kuumana 5W-30 öljyllä putoaa painen 1,1 bar:iin. Ajett 285'000 km.
Jos öljynpaine on aina korkea ei se välttämättä ole ihanteellinen.
Tehkää koe ja laittakaa puutarhavesiletku solmuun. Paine on korkea, mutta vesi ei virtaa. Uskotaan nyt vaan niitä tehtaan arvoja.
Jo kautta aikojen kuluneisiin moottoreihin pisettiin paksutja öljyä. Niin tuntuu forumillakin jotkut laiittavan 10W-60 puuroa. Kilpailukäyttö on erikseen.
Öljyn tehtävä on myös virrata ja siirtää lämpöä. Kyllä minun 300D:ssä oikein kuumana 5W-30 öljyllä putoaa painen 1,1 bar:iin. Ajett 285'000 km.
Jos öljynpaine on aina korkea ei se välttämättä ole ihanteellinen.
Tehkää koe ja laittakaa puutarhavesiletku solmuun. Paine on korkea, mutta vesi ei virtaa. Uskotaan nyt vaan niitä tehtaan arvoja.
Jo kautta aikojen kuluneisiin moottoreihin pisettiin paksutja öljyä. Niin tuntuu forumillakin jotkut laiittavan 10W-60 puuroa. Kilpailukäyttö on erikseen.
Re: öljynpaineanturi
Onkohan toi miten v-mainen sitten vaihtaa? Ajattein, että jos kokeilisi uudella anturilla omaankin autoon, josko lukemat paranisi ja mittarin "valeherääminen" tokenisi.geoman kirjoitti:Anturi on öljynsuodattimen alapuolella jalassa..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: öljynpaineanturi
Siis on TOSI Vmainen vaihtaa ainakin kolmesataseen ja yläpuolelta.Voi olla että sulla on 250:ssa enempi tilaa...? Alapuolelta en kokeillut kun näytti ahtaalta sieltäkin.Aku P kirjoitti:Onkohan toi miten v-mainen sitten vaihtaa? Ajattein, että jos kokeilisi uudella anturilla omaankin autoon, josko lukemat paranisi ja mittarin "valeherääminen" tokenisi.geoman kirjoitti:Anturi on öljynsuodattimen alapuolella jalassa..
Mutta kyllä se lähtee jos ei oo karhunkäpälät.Kiintoavain 17mm kannattaa sitoa narunpäähän,muuten sitä saa kokoajan magneetilla nostella pohjapahvin päältä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
jsmaa:lla todella upea koira, ku touhuaa mukana ! Oikein sydäntä lämmittää. Mutta öljynpaineesta. Mulla sattu valmistusviallinen Tehofiltterin öljysuodin.Paineet oli kierroksilla alle 1,0. Onneksi oli öljynpainemittari. Öljykello syttyi 0,5 bar. Suodatin tehdään pitkä-kuituisesta Amerikkalaisesta männystä ja tuotannossa oli hartsaus epäonnistunut.
W201, 2,5 D, vm91
Juu, kaverilla oli kanssa tuommonen "hyvä" paineinen 124:n. no siellä oli joku jobbari tehnyt virityksenOloffi kirjoitti:melkkein 290t ajettu 230E (124) ja paineet AINA kun on käynnissä niin tapissa eli kolmessa!

Nykyiset:
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
S210 270cdi A -00
Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76