w124 takapään puslien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

w124 takapään puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja pjk »

Tarttis vaihtaa takapään puslat ja helat (kaikki). Onko minkälainen homma?
Onko paras irroittaa koko kelkka ja vaihtaa sitten?
Miten saa koko kelkan irti helpoimmin? Vinkkejä.
230E -85
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: w124 takapään puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Ite jos joku päivä täs saan aikaseksi alottaa sen niin tiputan koko hässäkän alas. Uskoakseni pitäisi olla silleen todella helppo homma.

Jonkinlainen prässi varmasti tarvitaan ainakin. Kardaani irti, ja 4 pääpuslaa ruuvataan auki niin alas pitäs tulla. Tosin esim. jarruputket ja sen semmoset kannattaa irrotella eka :wink:

Kertokaa muut lisää vinkkejä koska mä saatan puhua ihan Pask** :D
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jarruista riittää kun ottaa satulat irti navoista ja vaijerit irti etupäästä. Työkaluja voisi mainita Leka, kaasupillit, rälläkkä, rautakanki. :wink: Saa ne vaihdettua kyllä nosturilla kelkka paikallaankin.
Joku mersupurkaamo??
nilsha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Su 16.01.2005 19:31
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja nilsha »

Mulla menee auto torstaina telakalle just noiden vaihtoa varten. En edes yrittänyt itse. Pari palaa tosin hitsataan samalla.
M-B S124 250 TD -86
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

No varmaanki "dealer" osaisi heittää kehiin vankalla
kokemuksella jotain alkajaiseksi...????
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aki tuossa heitti jo. :D

Saahan ne vaihdettua kelkka paikallaan, ei siinä mitään.
Muutamaan autoon olen tuon tukivarsipaketin vaihtanut.
Voi olla että tukivarsien pultit on lujassa; kaasupillit + rälläkkä tarpeen.

Toisaalta kelkka irtoaa aika helposti, sama kai se on ottaa irti kun aikoo kaikki varret ja helat uusia.
Pultit on syytä kiristellä pyörän ollessa suunnilleen ajoasennossa.
wiimax.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Takakelkka irtoaa seuraavasti: Kardaani irti perästä, käsijarruvaijerit irti etupäästä, takapyörät pois, jarrusatulat irti pyörännavoista, kallistuksen vakaaja irti pohjasta tai "koiranluiden" yläpäästä. Vakaajan kiinnityspultit pohjaan ovat joskus lujassa (ruosteessa) ja katkeavat helposti sinne :shock: Sitten sieltä tulee vielä sellainen ylivuotoletku takakelkan läpi :arrow: se pois reiästä.

Nyt on enää jäljellä ne neljä takakelkan kiinnityspulttia, ne irti. Kelkka ei putoa välttämättä vieläkään alas, koska ne kumityynyt ovat tarttuneet pohjaan kiinni :arrow: otetaan se sorkkarauta esille.

Jos käytössä ei ole pulttipyssyä, niin vetoakselit kannattaa irrottaa auton ollessa vielä pyörillään, siihen tarvitaan erikoisavaimia. Perä on kiinni kelkassa kuusiokoloruuveilla.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Ahti »

jarski kirjoitti: Nyt on enää jäljellä ne neljä takakelkan kiinnityspulttia, ne irti. Kelkka ei putoa välttämättä vieläkään alas, koska ne kumityynyt ovat tarttuneet pohjaan kiinni :arrow: otetaan se sorkkarauta esille.
.
Vaihtelin tossa eilen jouset ja iskarit ja samalla kattelin puslia.
Näyttäis että on kelkan etummaiset kiinnityspuslat loppu. Saako ne kuin helposti vaihdettua?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Takimmaiset isot

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Palaan vielä tähän aiheeseen, kun tuli eteen (siis taakse :wink: ) takakelkan takimmaisten isojen puslien vaihto. Etummaiset tuli vaihdettua jo tuossa syyspuolella, mutta takimmaiset jäi silloin koskematta.

Nuo etummaiset revittiin pois kelkan kolosta ylöspäin ja näyttäisi, että nuo takimmaiset pitaisi kaivella alas.

Olenko tehnyt oikean huomion?

Samaan rupeamaan pitäisi vaihdella perän (banjo) kannatin kumit. Toinen näyttää sen verran kipeytyneeltä, että 2 x 7,90€ investointi on paikallaan. Nuo taasen taitavat irrota avaamalla kuusiokolopultti ja kaivelemalla taaksepäin?
Terveisin
Tero
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: ..

Viesti Kirjoittaja jackie »

jarski kirjoitti:Takakelkka irtoaa seuraavasti: Kardaani irti perästä, käsijarruvaijerit irti etupäästä, takapyörät pois, jarrusatulat irti pyörännavoista, kallistuksen vakaaja irti pohjasta tai "koiranluiden" yläpäästä. Vakaajan kiinnityspultit pohjaan ovat joskus lujassa (ruosteessa) ja katkeavat helposti sinne :shock: Sitten sieltä tulee vielä sellainen ylivuotoletku takakelkan läpi :arrow: se pois reiästä.

Nyt on enää jäljellä ne neljä takakelkan kiinnityspulttia, ne irti. Kelkka ei putoa välttämättä vieläkään alas, koska ne kumityynyt ovat tarttuneet pohjaan kiinni :arrow: otetaan se sorkkarauta esille.

Jos käytössä ei ole pulttipyssyä, niin vetoakselit kannattaa irrottaa auton ollessa vielä pyörillään, siihen tarvitaan erikoisavaimia. Perä on kiinni kelkassa kuusiokoloruuveilla.
Tässä tuntus olevan aika kattavat ohjeet, mutta jäi eräs asia askarruttamaan. Kun kyseessä on bensakoneella oleva auto (200E) pitänee noihin ohjeisiin lisätä vielä polttoaineletkun irrotus: http://kuvablogi.com/nayta/1289180/ Tätä edeltää siis tankin tyhjennys... Dieselissä taitaa putket kulkea korin ja apurungon välissä, kun tässä bensaletku tulee apurungon läpi?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
_ahma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: La 17.11.2007 02:07
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja _ahma_ »

Itsellä tarvii kanssa pudottaa kelkka pois, niin pitääkö vetaritkin irrottaa?
Nyk. w124 300e -86
Ex: w201 2.0e -85
w124 300d -86
w126 s280 -84
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

_ahma_ kirjoitti:Itsellä tarvii kanssa pudottaa kelkka pois, niin pitääkö vetaritkin irrottaa?
Perä tulee kelkan mukana, eli vetareihin ei tarttee ottaa perästä irti.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin