Mb 123 V8
Mb 123 V8
Onko 123 korimallia koskaan valmisettu V8 moottorilla?
Njet, ellei mukaan lasketa AMG:n kokoamaa 500CE:tä (vm 81-). Auto oli yli tuplaten 280CE:n hintainen, kone otettiin W126:sta, automaattilaatikolla luonnollisesti.
Sisustus oli useimmitin joko alcantara tai connolly nahkaa. Mittaristossa taisi olla lukemaa aina 300km/h asti, auto tosin kulki "vain" 242km/h. Lähes kaikki kromiosat oli maalattu AMG:n tyyliin auton värillä, mukana tuli korisarja.
Sisustus oli useimmitin joko alcantara tai connolly nahkaa. Mittaristossa taisi olla lukemaa aina 300km/h asti, auto tosin kulki "vain" 242km/h. Lähes kaikki kromiosat oli maalattu AMG:n tyyliin auton värillä, mukana tuli korisarja.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
tuossahan on yks joka ilmeisesti on tehty sillon vanhaan hyvään aikaan!
http://koti.mbnet.fi/nymis/ <----- mese kasilla
http://koti.mbnet.fi/nymis/ <----- mese kasilla
Trust me I know what I'm doing...
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Ainakin tossa nymiksen kasissa oli 160kw ja 295nm.janihaat kirjoitti:Paljonko 3,5 litrasessa on tehoa? se siinä varmaan tulee ratkaisevaksi kriteeriksi tilavuuden jälkeen. Kasi ei varmaan paina kovin paljoa enempää ko kutonen...
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Ööh, eikö OM617 turbo ollut 2998 cm3, kun alkup. 80 hv OM617 oli 3005 cm3? Mutta tokkopa tuolla muutamalla kuutiosentillä on lain puolesta merkitystä.
Vanhassa M116:ssa (3499 cm3) on tehoa 195-205 hv vuosimallista riippuen.
Vanhassa M116:ssa (3499 cm3) on tehoa 195-205 hv vuosimallista riippuen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Joo jälleen kerran Timo muisti oikein, eli vm. 79 asti OM617 on iskutilavuudeltaan suurin, eikös se sen jälkeen sitten ollutkin sama 2998cm3?
Niitä AMG-malleja veikkaisin valmistetun muutamia, jos niinkään paljon. Aika pitkälti teutoonitkin tyytyivät "tavalliseen" 280CE /E AMG:hen, mitä löytyykin jo enemmän, luokitellaan tosin hyväkuntoisena huippuharvinaiseksi sekin.
Saihan 500SE:tä muistaakseni ainakin 5vaihteisella manuaalilla, ellei sitten jopa 4-vaiht., 126-miehet huomio! Sitten päästään vaan taas tähän välityskeskusteluun....
Niitä AMG-malleja veikkaisin valmistetun muutamia, jos niinkään paljon. Aika pitkälti teutoonitkin tyytyivät "tavalliseen" 280CE /E AMG:hen, mitä löytyykin jo enemmän, luokitellaan tosin hyväkuntoisena huippuharvinaiseksi sekin.
Saihan 500SE:tä muistaakseni ainakin 5vaihteisella manuaalilla, ellei sitten jopa 4-vaiht., 126-miehet huomio! Sitten päästään vaan taas tähän välityskeskusteluun....

Juu - foorumillakin liikkuu AMG-koneistettu M110, rekisteriotteen mukaan 211 hevosvoimainen sellainenraul kirjoitti: Aika pitkälti teutoonitkin tyytyivät "tavalliseen" 280CE /E AMG:hen, mitä löytyykin jo enemmän, luokitellaan tosin hyväkuntoisena huippuharvinaiseksi sekin.
Saihan 500SE:tä muistaakseni ainakin 5vaihteisella manuaalilla, ellei sitten jopa 4-vaiht., 126-miehet huomio! Sitten päästään vaan taas tähän välityskeskusteluun....

500 SE manuaalilla? Puhut varmaan AMG-versiosta? Tehtaaltahan moista ei uutena lähtenyt.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Pitää olla veekasi tai sitten ei pidä
Hieman selvennystä useampaankin kohtaan:
1) M116-moottoriin on saanut nelivaihteisen manuaalilaatikon W107 ja W116 -sarjan 3,5-litraisiin koneisiin, mutta ei muihin, ei W126 500:een. Ja syykin on selvä: vääntö jota manuaali ei kestäisi.
2) W123:n suurin mahdollinen moottori:
a) Suurin iskutilavuus on 3756 cm2, joka saadaan ahtamattomasta 300 D:stä (3005 cm2 x 1,25).
b) Suurin teho on 222 hevosvoimaa (163 kW), joka tulee arvatenkin 280 CE:stä (185 hv x 1,2).
c) Suurin mahd. paino saadaan luultavasti tuosta 300 D turbosta, mutta eiköhän M116 mahdu rajoihin. Jos ei mahdu, niin akku takaluukkuun.
3) 300 D:n tilavuus muuttui loppuvuodesta 1978 tuohon 300 D turbonkin 2998 kuutioon.
4) Kyllä 280 SLC:ssäkin (M110) on ollut 177/185 hv, mistä tuo 205 hv tulee?!?
Nämä tiedot koskivat siis ei-AMG -versioita, sillä en tarkkaan tunne noiden W123 AMG -mallien tyyppikatsastustilannetta Suomessa.
1) M116-moottoriin on saanut nelivaihteisen manuaalilaatikon W107 ja W116 -sarjan 3,5-litraisiin koneisiin, mutta ei muihin, ei W126 500:een. Ja syykin on selvä: vääntö jota manuaali ei kestäisi.
2) W123:n suurin mahdollinen moottori:
a) Suurin iskutilavuus on 3756 cm2, joka saadaan ahtamattomasta 300 D:stä (3005 cm2 x 1,25).
b) Suurin teho on 222 hevosvoimaa (163 kW), joka tulee arvatenkin 280 CE:stä (185 hv x 1,2).
c) Suurin mahd. paino saadaan luultavasti tuosta 300 D turbosta, mutta eiköhän M116 mahdu rajoihin. Jos ei mahdu, niin akku takaluukkuun.
3) 300 D:n tilavuus muuttui loppuvuodesta 1978 tuohon 300 D turbonkin 2998 kuutioon.
4) Kyllä 280 SLC:ssäkin (M110) on ollut 177/185 hv, mistä tuo 205 hv tulee?!?
Nämä tiedot koskivat siis ei-AMG -versioita, sillä en tarkkaan tunne noiden W123 AMG -mallien tyyppikatsastustilannetta Suomessa.
Kiitos muiden tiedonhaluisten puolesta, tosin nämä laskutoimitukset löytynee haku-toiminnolla jo aiemmista keskusteluista.
Manuaalilaatikon pointti tosiaan oli että muistin väärin AMG 500SE 32V tilanteen, siihen ei saanut 5-vaihteista laatikkoa ainakin omien tietolähteitteini perusteella.
Tuo 280SLC oli minun veikkaukseni että kenellä ja mikä auto se AMG M110 211 hv on, kun tosiaan useimmat ovat 205 hv... Tarkoitus ei ollut sotkea perus-M110:ä näihin teholuokkiin, vaan nimenomaan AMG-malleihin.
Manuaalilaatikon pointti tosiaan oli että muistin väärin AMG 500SE 32V tilanteen, siihen ei saanut 5-vaihteista laatikkoa ainakin omien tietolähteitteini perusteella.
Tuo 280SLC oli minun veikkaukseni että kenellä ja mikä auto se AMG M110 211 hv on, kun tosiaan useimmat ovat 205 hv... Tarkoitus ei ollut sotkea perus-M110:ä näihin teholuokkiin, vaan nimenomaan AMG-malleihin.
Öh, menee hieman sekaiseksi... mutta:
Sanon sen verran W123-AMG-M110-auton omistajan puolesta, että kyseessä on Suomiautoon pultattu Venetmäeltä ostettu, Saksasta tuotu moottori, jossa sikäläisen todistuksen mukaan on tuo hevosvoimamäärä. Auto liikkuu Savon alueella, ja sen omistaja jatkakoon tästä, jos haluaa.
Sanon sen verran W123-AMG-M110-auton omistajan puolesta, että kyseessä on Suomiautoon pultattu Venetmäeltä ostettu, Saksasta tuotu moottori, jossa sikäläisen todistuksen mukaan on tuo hevosvoimamäärä. Auto liikkuu Savon alueella, ja sen omistaja jatkakoon tästä, jos haluaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Venäjän kielen tulkit, auttakaa! Tehkää palvelus Mersukansalle ja kääntäkää suomeksi seuraava sivu:
http://www.tuningauto.narod.ru/company/ ... /early.htm
http://www.tuningauto.narod.ru/company/ ... /early.htm
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kas kummaa ollaan samalla sivulla...
janjeskasiteparusski gaspadin lajunen.
http://www.tuningauto.narod.ru/company/ ... 123-5b.jpg
http://www.tuningauto.narod.ru/company/ ... 123-4b.jpg
Tässä juuri 500CE.
Tekstistä sen verran että niiden mukaan 1980 muuttui tehot 225hepoon, aikaisempi 205.
Ja ilmeisesti vahvistamattomien infolähteiden mukaan on myös tehty malleja 3,5 ja 4,5 moottoreilla, ehkä yhteensä n. 8 kpl.
Myöhemmin tuli sitten 500ce

janjeskasiteparusski gaspadin lajunen.
http://www.tuningauto.narod.ru/company/ ... 123-5b.jpg
http://www.tuningauto.narod.ru/company/ ... 123-4b.jpg
Tässä juuri 500CE.

Tekstistä sen verran että niiden mukaan 1980 muuttui tehot 225hepoon, aikaisempi 205.
Ja ilmeisesti vahvistamattomien infolähteiden mukaan on myös tehty malleja 3,5 ja 4,5 moottoreilla, ehkä yhteensä n. 8 kpl.
Myöhemmin tuli sitten 500ce
Viimeksi muokannut raul, Ma 26.01.2004 23:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää aiheesta Ebayssa:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=18731
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=18731
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=18731
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=18731
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
AMG 500 CE
Löysin arkistoistani AMG 500 CE:stä (ja jostain bemarista...) saksalaisen artikkelin v:lta -83.
4973 ccm, 203 kW / 276 hp / 5750 rpm, 408 Nm / 4000 rpm, nelilovinen tomaattiloota jne.jne...
Filu löytyypi täältä:
http://kotiweb.kotiportti.fi/jori.kuikka/mb/MB500CE.pdf
4973 ccm, 203 kW / 276 hp / 5750 rpm, 408 Nm / 4000 rpm, nelilovinen tomaattiloota jne.jne...
Filu löytyypi täältä:
http://kotiweb.kotiportti.fi/jori.kuikka/mb/MB500CE.pdf

Pari vuotta aikaa oli myynnissä suht härskin näkönen musta w123 500 vinkkeli keulilla. Jarrut, kone, vaihteisto, perä ja vetarit kaikkinensa 500S:tä. Myynti teksti kuului, "Lähtee kuin talonmies liukkaalta peltikatolta....."
En tosin tiedä onko moinen viritelmä nykään mahdollista.
Tuo kyseinen ei ollut ainoa tapaus, keltaisessa pörssissä oli muutama muukin aikanaan myynnissä.......
Olishan se kiva leikkikalu, 200 D merkki perään ja moottori tielle.......
En tosin tiedä onko moinen viritelmä nykään mahdollista.
Tuo kyseinen ei ollut ainoa tapaus, keltaisessa pörssissä oli muutama muukin aikanaan myynnissä.......
Olishan se kiva leikkikalu, 200 D merkki perään ja moottori tielle.......
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Pitää olla veekasi tai sitten ei pidä
Pieni selvitys tähän listaan:Daaz kirjoitti:Hieman selvennystä useampaankin kohtaan:
1) M116-moottoriin on saanut nelivaihteisen manuaalilaatikon W107 ja W116 -sarjan 3,5-litraisiin koneisiin, mutta ei muihin, ei W126 500:een. Ja syykin on selvä: vääntö jota manuaali ei kestäisi.
2) W123:n suurin mahdollinen moottori:
a) Suurin iskutilavuus on 3756 cm2, joka saadaan ahtamattomasta 300 D:stä (3005 cm2 x 1,25).
b) Suurin teho on 222 hevosvoimaa (163 kW), joka tulee arvatenkin 280 CE:stä (185 hv x 1,2).
c) Suurin mahd. paino saadaan luultavasti tuosta 300 D turbosta, mutta eiköhän M116 mahdu rajoihin. Jos ei mahdu, niin akku takaluukkuun.
3) 300 D:n tilavuus muuttui loppuvuodesta 1978 tuohon 300 D turbonkin 2998 kuutioon.
4) Kyllä 280 SLC:ssäkin (M110) on ollut 177/185 hv, mistä tuo 205 hv tulee?!?
Nämä tiedot koskivat siis ei-AMG -versioita, sillä en tarkkaan tunne noiden W123 AMG -mallien tyyppikatsastustilannetta Suomessa.
Malisarjan moottoriin johon iskutilavuutta,tehoa ja painoa pitää olla sama moottori.
Semmonen että verrataan tehoja 2.8E moottoriin, painoja ja iskutilavuutta 3.0D/TD moottoriin ei käy.
Itse tiedän tämän koska vaihdoin w115 pystylyhtyyn pari vuotta sitten 3.5 V8 moottorin.
Ei todellakaan näin...
AKE kirjoitti:
b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;