Mb 123 V8

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
emw
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.09.2003 20:48
Viesti:

Mb 123 V8

Viesti Kirjoittaja emw »

Onko 123 korimallia koskaan valmisettu V8 moottorilla?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Njet, ellei mukaan lasketa AMG:n kokoamaa 500CE:tä (vm 81-). Auto oli yli tuplaten 280CE:n hintainen, kone otettiin W126:sta, automaattilaatikolla luonnollisesti.
Sisustus oli useimmitin joko alcantara tai connolly nahkaa. Mittaristossa taisi olla lukemaa aina 300km/h asti, auto tosin kulki "vain" 242km/h. Lähes kaikki kromiosat oli maalattu AMG:n tyyliin auton värillä, mukana tuli korisarja.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Eikös sellaisen kuitenki saa asentaa? Eikös noita pari löydy suomestakin joihin on laitettu kasikone jälkeenpäin?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

GTI magazinessa esiteltiin takavuosina pystylamppu 5,0 v8, Suomen kilvissä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös foorumilla ollut aiheesta jo?

muistaakseni tultiin siihen että ei onnistu, ENÄÄ siis
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rönttä »

tuossahan on yks joka ilmeisesti on tehty sillon vanhaan hyvään aikaan!

http://koti.mbnet.fi/nymis/ <----- mese kasilla
Trust me I know what I'm doing...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onnistuu se siten, että muutoskatsastaa sen 3.5 litran v8:lle ja sitten vaihtaa sinne 5 litran kasin.
Pikkukasinhan sinne saa laittaa jos vaikka laskee että ikutilavuus saa kasvaa 25% 2.8x1.25=3.5 Tarkalle kyllä menee. Mitenkähän käy kun lasketaan tarkoilla iskutilavuuksilla? :shock:
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Paljonko 3,5 litrasessa on tehoa? se siinä varmaan tulee ratkaisevaksi kriteeriksi tilavuuden jälkeen. Kasi ei varmaan paina kovin paljoa enempää ko kutonen...
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

janihaat kirjoitti:Paljonko 3,5 litrasessa on tehoa? se siinä varmaan tulee ratkaisevaksi kriteeriksi tilavuuden jälkeen. Kasi ei varmaan paina kovin paljoa enempää ko kutonen...
Ainakin tossa nymiksen kasissa oli 160kw ja 295nm.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

3,5 olis ihan hauska mutta jo 4,5 verrattuna epäluotettava ja bensasyöppö.
Painavin kone 123:een kyllä muistaakseni OM617 turbo, iskutilavuudessa sama ja tehossa M110. Haku-toimintoa käyttämällä saattaa löytää paljonkin vanhaa keskustelua tästä aiheesta.
emw
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.09.2003 20:48
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emw »

Onko noita amg 123 500ce mersuja valmistettu paljonkin?
Ja sopiiko Noihin v8 moottoreihin normaalit mersun manuaali laatikot?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ööh, eikö OM617 turbo ollut 2998 cm3, kun alkup. 80 hv OM617 oli 3005 cm3? Mutta tokkopa tuolla muutamalla kuutiosentillä on lain puolesta merkitystä.

Vanhassa M116:ssa (3499 cm3) on tehoa 195-205 hv vuosimallista riippuen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Tarviiko muuten kuinka paljon vaihtaa osia jos laittaa W123:n nokalle W124:n 250D tai TD koneen?
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Joo jälleen kerran Timo muisti oikein, eli vm. 79 asti OM617 on iskutilavuudeltaan suurin, eikös se sen jälkeen sitten ollutkin sama 2998cm3?

Niitä AMG-malleja veikkaisin valmistetun muutamia, jos niinkään paljon. Aika pitkälti teutoonitkin tyytyivät "tavalliseen" 280CE /E AMG:hen, mitä löytyykin jo enemmän, luokitellaan tosin hyväkuntoisena huippuharvinaiseksi sekin.
Saihan 500SE:tä muistaakseni ainakin 5vaihteisella manuaalilla, ellei sitten jopa 4-vaiht., 126-miehet huomio! Sitten päästään vaan taas tähän välityskeskusteluun.... :shock:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti: Aika pitkälti teutoonitkin tyytyivät "tavalliseen" 280CE /E AMG:hen, mitä löytyykin jo enemmän, luokitellaan tosin hyväkuntoisena huippuharvinaiseksi sekin.
Saihan 500SE:tä muistaakseni ainakin 5vaihteisella manuaalilla, ellei sitten jopa 4-vaiht., 126-miehet huomio! Sitten päästään vaan taas tähän välityskeskusteluun.... :shock:
Juu - foorumillakin liikkuu AMG-koneistettu M110, rekisteriotteen mukaan 211 hevosvoimainen sellainen :-). Mukava olisi päästä joskus moisen rattiin.

500 SE manuaalilla? Puhut varmaan AMG-versiosta? Tehtaaltahan moista ei uutena lähtenyt.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Timo L. kirjoitti:Juu - foorumillakin liikkuu AMG-koneistettu M110, rekisteriotteen mukaan 211 hevosvoimainen sellainen :-). Mukava olisi päästä joskus moisen rattiin.
Mistä lie luvun arponeet. Alkuperäiselle 280 E/CE AMG:lle luvattiin tehoksi 205 hv... Sopiiko kysyä kenellä tuollainen on?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Eikös nyt ole kyse 280SLC:stä?
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Pitää olla veekasi tai sitten ei pidä

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Hieman selvennystä useampaankin kohtaan:

1) M116-moottoriin on saanut nelivaihteisen manuaalilaatikon W107 ja W116 -sarjan 3,5-litraisiin koneisiin, mutta ei muihin, ei W126 500:een. Ja syykin on selvä: vääntö jota manuaali ei kestäisi.

2) W123:n suurin mahdollinen moottori:
a) Suurin iskutilavuus on 3756 cm2, joka saadaan ahtamattomasta 300 D:stä (3005 cm2 x 1,25).
b) Suurin teho on 222 hevosvoimaa (163 kW), joka tulee arvatenkin 280 CE:stä (185 hv x 1,2).
c) Suurin mahd. paino saadaan luultavasti tuosta 300 D turbosta, mutta eiköhän M116 mahdu rajoihin. Jos ei mahdu, niin akku takaluukkuun.

3) 300 D:n tilavuus muuttui loppuvuodesta 1978 tuohon 300 D turbonkin 2998 kuutioon.

4) Kyllä 280 SLC:ssäkin (M110) on ollut 177/185 hv, mistä tuo 205 hv tulee?!?

Nämä tiedot koskivat siis ei-AMG -versioita, sillä en tarkkaan tunne noiden W123 AMG -mallien tyyppikatsastustilannetta Suomessa.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kiitos muiden tiedonhaluisten puolesta, tosin nämä laskutoimitukset löytynee haku-toiminnolla jo aiemmista keskusteluista.

Manuaalilaatikon pointti tosiaan oli että muistin väärin AMG 500SE 32V tilanteen, siihen ei saanut 5-vaihteista laatikkoa ainakin omien tietolähteitteini perusteella.

Tuo 280SLC oli minun veikkaukseni että kenellä ja mikä auto se AMG M110 211 hv on, kun tosiaan useimmat ovat 205 hv... Tarkoitus ei ollut sotkea perus-M110:ä näihin teholuokkiin, vaan nimenomaan AMG-malleihin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Öh, menee hieman sekaiseksi... mutta:

Sanon sen verran W123-AMG-M110-auton omistajan puolesta, että kyseessä on Suomiautoon pultattu Venetmäeltä ostettu, Saksasta tuotu moottori, jossa sikäläisen todistuksen mukaan on tuo hevosvoimamäärä. Auto liikkuu Savon alueella, ja sen omistaja jatkakoon tästä, jos haluaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Villi veikkaus M110 AMG tehoista:
Josko teholukemat ovat muuttuneet samalla kun perus-M110:ien tehoja nostettiin 177 hv:sta 185 hv:an. Tuo tieto AMG:n 205 hv:sta on peräisin -78 alkuvuodesta... No joo, tuo on sitten vain arvaus.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Venäjän kielen tulkit, auttakaa! Tehkää palvelus Mersukansalle ja kääntäkää suomeksi seuraava sivu:

http://www.tuningauto.narod.ru/company/ ... /early.htm
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kas kummaa ollaan samalla sivulla... :D

janjeskasiteparusski gaspadin lajunen.


http://www.tuningauto.narod.ru/company/ ... 123-5b.jpg

http://www.tuningauto.narod.ru/company/ ... 123-4b.jpg

Tässä juuri 500CE. :wink:


Tekstistä sen verran että niiden mukaan 1980 muuttui tehot 225hepoon, aikaisempi 205.
Ja ilmeisesti vahvistamattomien infolähteiden mukaan on myös tehty malleja 3,5 ja 4,5 moottoreilla, ehkä yhteensä n. 8 kpl.
Myöhemmin tuli sitten 500ce
Viimeksi muokannut raul, Ma 26.01.2004 23:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

AMG 500 CE

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Löysin arkistoistani AMG 500 CE:stä (ja jostain bemarista...) saksalaisen artikkelin v:lta -83.
4973 ccm, 203 kW / 276 hp / 5750 rpm, 408 Nm / 4000 rpm, nelilovinen tomaattiloota jne.jne...
Filu löytyypi täältä:
http://kotiweb.kotiportti.fi/jori.kuikka/mb/MB500CE.pdf :wink:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Heh! Mulla on toi lehti, SportAuto vuodelta 1983.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Pari vuotta aikaa oli myynnissä suht härskin näkönen musta w123 500 vinkkeli keulilla. Jarrut, kone, vaihteisto, perä ja vetarit kaikkinensa 500S:tä. Myynti teksti kuului, "Lähtee kuin talonmies liukkaalta peltikatolta....."

En tosin tiedä onko moinen viritelmä nykään mahdollista.

Tuo kyseinen ei ollut ainoa tapaus, keltaisessa pörssissä oli muutama muukin aikanaan myynnissä.......

Olishan se kiva leikkikalu, 200 D merkki perään ja moottori tielle.......
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

huh, onhan sitä ennenkin osattu madaltaa :lol:

melkeen väittäisin että raapii kaarista :roll:

Kuva
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Pitää olla veekasi tai sitten ei pidä

Viesti Kirjoittaja aomh »

Daaz kirjoitti:Hieman selvennystä useampaankin kohtaan:

1) M116-moottoriin on saanut nelivaihteisen manuaalilaatikon W107 ja W116 -sarjan 3,5-litraisiin koneisiin, mutta ei muihin, ei W126 500:een. Ja syykin on selvä: vääntö jota manuaali ei kestäisi.

2) W123:n suurin mahdollinen moottori:
a) Suurin iskutilavuus on 3756 cm2, joka saadaan ahtamattomasta 300 D:stä (3005 cm2 x 1,25).
b) Suurin teho on 222 hevosvoimaa (163 kW), joka tulee arvatenkin 280 CE:stä (185 hv x 1,2).
c) Suurin mahd. paino saadaan luultavasti tuosta 300 D turbosta, mutta eiköhän M116 mahdu rajoihin. Jos ei mahdu, niin akku takaluukkuun.

3) 300 D:n tilavuus muuttui loppuvuodesta 1978 tuohon 300 D turbonkin 2998 kuutioon.

4) Kyllä 280 SLC:ssäkin (M110) on ollut 177/185 hv, mistä tuo 205 hv tulee?!?

Nämä tiedot koskivat siis ei-AMG -versioita, sillä en tarkkaan tunne noiden W123 AMG -mallien tyyppikatsastustilannetta Suomessa.
Pieni selvitys tähän listaan:
Malisarjan moottoriin johon iskutilavuutta,tehoa ja painoa pitää olla sama moottori.
Semmonen että verrataan tehoja 2.8E moottoriin, painoja ja iskutilavuutta 3.0D/TD moottoriin ei käy.
Itse tiedän tämän koska vaihdoin w115 pystylyhtyyn pari vuotta sitten 3.5 V8 moottorin.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei todellakaan näin...
AKE kirjoitti:

b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;
Vastaa Viestiin