Simpukan kiristys
Simpukan kiristys
Onko tosi, että klappia kun haluaa vähentää niin sitä kuusiokoloruuvia pitää kiertää aukipäin?
riippuu vähän että kuin paljon sulla on sitä klappia..jos on paljon niin on todennäköisesti muissakin paikoissa pahasti väljää kun tuossa simpukassa mutta saattaahan tuo kiristys hieman asiaa auttaa..täytyy vaan muistaa ettei kierrä liian paljoa, koska silloin simpukka menee aika pian pilalle eikä ohjaus palauta kunnolla. pikkuhiljaa availet sitä kuusiokoloo ja käyt testilenkillä.. 

W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Ai anteeksi, nyt minä hidasälysenä luin tuon viestin uudestaan ja tajusin, että sinä sanoitkin, sitä ruuvia pitää avata!Jouns kirjoitti:riippuu vähän että kuin paljon sulla on sitä klappia..jos on paljon niin on todennäköisesti muissakin paikoissa pahasti väljää kun tuossa simpukassa mutta saattaahan tuo kiristys hieman asiaa auttaa..täytyy vaan muistaa ettei kierrä liian paljoa, koska silloin simpukka menee aika pian pilalle eikä ohjaus palauta kunnolla. pikkuhiljaa availet sitä kuusiokoloo ja käyt testilenkillä..
Siis hieman niinku järjen vastaisesti, kun haluaa kiristää simpukkaa niin ruuvia pitää kiertää aukipäin.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Simpukassa pitää olla vähän välystäJapa190 kirjoitti:Onko simpukka kulunut loppuun, jos kiristää välyksen simpukasta pois niin ratti tökkii laidoissa?Eli ei saa välyksettömäksi keskiasentoa ilman että laidoissa on nahkea..Onko tuolle mitään tehtävissä?

Eli keskialueella ratissa kuuluu tuntua sellainen pieni "tyhjä", ratti liikkuu ehkä puoli senttiä, ehkä sentin, silloin on niinkuin pitää.
Liiallinen kiristys tekee juuri tuon nahkean tunnun, ja ajastaan saattaa rikkoa simpukan.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Simpukka
Käytiin venemessuilla ja sattui olemaan foortimies kuskina.Sanoi,että keskellä on ns. tyhjä kohta.Eli pienestä liikkeestä ei tapahdu vielä mitään.
Onko siis paremminkin ominaisuus kuin vika?
Jossain on pieni välys,kun pyörät ylhäällä kokeilee.Monessa mersussa olen huomannut tämän saman.Apusimpukoitakin olen edellisiin vaihtanut,mutta eipä niistä paljon apua ole ollut.
Onko siis paremminkin ominaisuus kuin vika?
Jossain on pieni välys,kun pyörät ylhäällä kokeilee.Monessa mersussa olen huomannut tämän saman.Apusimpukoitakin olen edellisiin vaihtanut,mutta eipä niistä paljon apua ole ollut.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
- Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu
Re: Simpukka
Oisit sanonut foordimiehelle jotta se on se tunne kun on muita ylempänä,etenkin mondeomiehiä.Petromax kirjoitti: foortimies
Re: Simpukka
Hehe totta, niin totta...jokus kirjoitti:Oisit sanonut foordimiehelle jotta se on se tunne kun on muita ylempänä,etenkin mondeomiehiä.Petromax kirjoitti: foortimies
Jani Salomaa
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Jos simpukka on liian löysä, niin mielestäni auto hakee tien kaltevuudet selvästi. Kun on liian kireä, niin on melkoisen hyvä ajettava isolla baanalla, mutta kaupungissa ohjaus ei tuolloin palauta. Itse pidän simpukkaa hieman liian kireällä-menee niin hienosti isoa tietä ja koska tyhjä klappi on mielestäni inhottavan tuntuinen.
itse kans kiristin simpukkaa jotain 1/4 kierrosta, kun luulin että klappi oli siellä... (on tod.näk. kuitenkin apusimpukassa, kun on pientä välystä ratissa...) no, ohjaus meni sitten ihan mahdottomaksi
eli on kalppia, mutta tahmaa aivan hirvittävästi... kaksin käsin saa yrittää ajaa, että menee suoralla tiellä edes jotenkin ja hermot + kädet väsyy jo 30 km matkalla, niin että on pakko pitää tauko 
helppohan tuo on korjata, kun löysää simpukaa taas sen 1/4 kierrosta, mutta uskomattoman huonoksi tuo oma 124 meni ajaa tosiaan tuon 1/4 kierroksen kiristyksellä
vielä kun ei ole oikein päässyt sinuiksi muutenkaan tuon 124 "ajo-ominaisuuksien" kanssa... viimeksi joskus -95 vuonna tainnut 124 kopaisella pyöriä liikenteessä


helppohan tuo on korjata, kun löysää simpukaa taas sen 1/4 kierrosta, mutta uskomattoman huonoksi tuo oma 124 meni ajaa tosiaan tuon 1/4 kierroksen kiristyksellä

vielä kun ei ole oikein päässyt sinuiksi muutenkaan tuon 124 "ajo-ominaisuuksien" kanssa... viimeksi joskus -95 vuonna tainnut 124 kopaisella pyöriä liikenteessä

On vaarallista kiristellä simpukkaa ilman asiantuntemusta. Opin asian kantapään kautta n 25 vuotta sitten kun kiristin vieläkin omistamani jenkkiauton simpukan keskialueeltaan lähes timmiksi. Auto oli hyvä ajella jos ei käännellyt ohjausta rajoittimiin asti.
Eräänä kauniina päiväna simpukka jumitti kokonaan kiinni...no onneksi lähes kävelyvauhdissa ja pyörät lähes suorassa. Avattuani simpukan korjausta varten löytyi sen sisältä sellaista silppua että heti muistui mieleen varoitukset simpukan te-se-itse "virittelystä"!!!
Ohjauksen tahmeus reunoissa johtuu muuten siitä että simpukan käyttöalue on keskeltä kuluneempi ja siten väljempi josta myös välyksen tuntu johtuu suoraan ajettaessa. Kiristettäessä liikaa keskialuetta menee reunat jumeksen ja simpukan sisällä olevat kuulalaakerit poksahtelevat halki ja aihettavat ohjausen täydellisen jumittumisen.
ÄLKÄÄ MENKÖ SÄÄTELEMÄÄN SIMPUKKAA ILMAN ASIANTUNTEMUSTA!!!
Eräänä kauniina päiväna simpukka jumitti kokonaan kiinni...no onneksi lähes kävelyvauhdissa ja pyörät lähes suorassa. Avattuani simpukan korjausta varten löytyi sen sisältä sellaista silppua että heti muistui mieleen varoitukset simpukan te-se-itse "virittelystä"!!!
Ohjauksen tahmeus reunoissa johtuu muuten siitä että simpukan käyttöalue on keskeltä kuluneempi ja siten väljempi josta myös välyksen tuntu johtuu suoraan ajettaessa. Kiristettäessä liikaa keskialuetta menee reunat jumeksen ja simpukan sisällä olevat kuulalaakerit poksahtelevat halki ja aihettavat ohjausen täydellisen jumittumisen.
ÄLKÄÄ MENKÖ SÄÄTELEMÄÄN SIMPUKKAA ILMAN ASIANTUNTEMUSTA!!!
Viimeksi muokannut tese, Su 01.03.2009 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Purkaamoilta löytyy hyviä ohjausvaihteita 150-250 euron hintaan ja vaihtaminen 124:ään on puolen tunnin homma - ellei kiristäminen auta niin ehyttä tilalle vaan.
Minä en ainakaan ole viitsinyt omilla romuilla kiemurrella maanteillä, sen verran menee ajettavuus pilalle väljällä tai liian tiukalle kiristetyllä simpukalla ettei oo mun juttu.
Minä en ainakaan ole viitsinyt omilla romuilla kiemurrella maanteillä, sen verran menee ajettavuus pilalle väljällä tai liian tiukalle kiristetyllä simpukalla ettei oo mun juttu.

- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
124 ajettavuus
Onko minulle sitten sattunut maanantai päivän auto. Auto on 124 230E
vm 91. Ajettu nyt 177,000 ja on todella hyvä ajaa mitä enemmän vauhtia
sitä parempi.vaikkakin en ole kokeilut kuin 200 saakka joten en tiedä
jos paljon enempää kulkeekaan Noin kuukausi takaperin tuli vaimon siskon
pojalle aivan samanlainen auto saman värinenkin vielä ajettu vähän päälle
200,000 ja ovat kuin identtiset kaksoset. aivan sama kumma trattiin istuu
aivan samantuntuiset Näillä on todella ilo ajaa, jos yleensä ajamisesta
nauttii.
On ihmisiä jotka eivät nauti siitä Mutta ei ole Mersuakaan. j.s.lehti.
vm 91. Ajettu nyt 177,000 ja on todella hyvä ajaa mitä enemmän vauhtia
sitä parempi.vaikkakin en ole kokeilut kuin 200 saakka joten en tiedä
jos paljon enempää kulkeekaan Noin kuukausi takaperin tuli vaimon siskon
pojalle aivan samanlainen auto saman värinenkin vielä ajettu vähän päälle
200,000 ja ovat kuin identtiset kaksoset. aivan sama kumma trattiin istuu
aivan samantuntuiset Näillä on todella ilo ajaa, jos yleensä ajamisesta
nauttii.
On ihmisiä jotka eivät nauti siitä Mutta ei ole Mersuakaan. j.s.lehti.
Joo ei kannata mitään hammastankoja miettiäkkään. W123 ja W124 on todella hyviä ajettavia, kun simpukka on ehjä! Palauttaa ja vaste tuntuu! Kyllä hammastanko on mennyttä aikaa ainakin jos puhutaan mersuista. Hitailla nopeuksilla uudemmissa meseissä on tapana takerrella-eli ei palauta.
Ei simpukkaa saa liikaa tietenkään ylikiristää. Mielstäni ei ole mitään vaaraa, kun pitää huolen, että simpukka palauttaa eikä takertele reunoissa-siinä menee raja-takerrella ei saa reunoilla!. Jos takertelee ja silti on keskellä klappi, niin sit vaan uusi simpukka tilalle-ei sen kummempaa. Dealer jo asian mainitsikin, mutta toistetaan varmuudeksi.
Toki pitää tarkastaa, että muuten alustan nivelet kunnossa.
Ei simpukkaa saa liikaa tietenkään ylikiristää. Mielstäni ei ole mitään vaaraa, kun pitää huolen, että simpukka palauttaa eikä takertele reunoissa-siinä menee raja-takerrella ei saa reunoilla!. Jos takertelee ja silti on keskellä klappi, niin sit vaan uusi simpukka tilalle-ei sen kummempaa. Dealer jo asian mainitsikin, mutta toistetaan varmuudeksi.
Toki pitää tarkastaa, että muuten alustan nivelet kunnossa.
no, tänään sain tuosta omasta 124 simpukan taas sellaisiin säätöihin, että sillä voi yleensä ottaen ajaa
klappia ei ole reunoilla sen vähempää, kuin keskelläkään, eli sama n. 1,5 cm klappi tuntuu ratissa oli sitten pyörät suorassa tai linkussa... siellä on sitten varmaan jokaisessa nivelessä pieni vika, joka kertautuu mukavasti, kun niveliä on ihan riittävästi kotitarpeiksi...
on muuten tuo 124 mersun ohjaus ihan täys kopio esim. fiat 600 ohjauksesta, että tuskin se nyt ihan nykyaikaa on
oli tänään puhetta kahden enemmän mersuja "harrastaneen" kanssa ja samaan lopputulokseen päädyttiin, eli aivan liian paljon ladan ajo-ominaisuuksia moititaan
mersu ei ole sen kummempi siltä osin... (ladassakin muuten on simpukka ohjaus)
itse kyllä pidin ladaa hieman parempana ajokäytökseltään
johtuu varmaan tehostamattomasta ohjauksesta...
jos tuohon sais jotenkin saman ohjaustuntuman, mitä esim. omassa fiat ducatossa, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen, menee kuin juna, ei vaella, eikä ole "tyhjää" ohjauksessa

on muuten tuo 124 mersun ohjaus ihan täys kopio esim. fiat 600 ohjauksesta, että tuskin se nyt ihan nykyaikaa on

oli tänään puhetta kahden enemmän mersuja "harrastaneen" kanssa ja samaan lopputulokseen päädyttiin, eli aivan liian paljon ladan ajo-ominaisuuksia moititaan

itse kyllä pidin ladaa hieman parempana ajokäytökseltään

jos tuohon sais jotenkin saman ohjaustuntuman, mitä esim. omassa fiat ducatossa, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen, menee kuin juna, ei vaella, eikä ole "tyhjää" ohjauksessa
napa kirjoitti:saako muuten 124 koppaiseen valmiita muutos sarjoja hammastanko ohjauksen muuttamiseen![]()
tai millainen katsastushäslinki siitä seuraa, jos sellaisen muutoksen tekee itse?
Siis 124:ssa ei 300000km:n jälkeenkään ole ohjauksessa väljää.123:ssa oli jo ton lukeman jälkeen jonkinverran.Noissa simpukoissa on eroa,olisko 124:n jotenkin itsekiristyvä tms.En sitte tiedä tuleeko 500 mennessä,aika näyttää.
Ehkä olis kannattanut ostaa se Lada,tolla 450:llä olisit saanut niitä
pihan täys,olis riitäny sille toisellekin "mersumiehelle"!
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
jsmaa kirjoitti:napa kirjoitti:saako muuten 124 koppaiseen valmiita muutos sarjoja hammastanko ohjauksen muuttamiseen![]()
tai millainen katsastushäslinki siitä seuraa, jos sellaisen muutoksen tekee itse?
Siis 124:ssa ei 300000km:n jälkeenkään ole ohjauksessa väljää.123:ssa oli jo ton lukeman jälkeen jonkinverran.Noissa simpukoissa on eroa,olisko 124:n jotenkin itsekiristyvä tms.En sitte tiedä tuleeko 500 mennessä,aika näyttää.
Ehkä olis kannattanut ostaa se Lada,tolla 450:llä olisit saanut niitä
pihan täys,olis riitäny sille toisellekin "mersumiehelle"!
Mix ihmees muutos sarja?
Ehkäpä juu se latuska ois sit vaa parempi vaihtoehto...
Jani Salomaa
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
ei taida ladaa enää saada 450 eurolla, laatu näet maksaa...
niin ja toisaalta, mun tutuissa ei ole ainuttakaan sellaista, joiden kalsareissakin lukee mercedes... joten me voidaan kyllä myöntää, että myös mersuissa on puutteita ja vikoja/huonoja ominaisuuksia
kaikkissa 124 koppaisissa mersuissa millä minä olen ajanut (olisko niitä joku 10 kpl
ja kilometrejä ollut mittarissa 100 000 ja 700 000 väliltä), on ollut enemmän tai vähemmän samaa vikaa ohjauksessa, eli ajotuntuma on sama mitä 142 scaniassa, sitä pitää AJAA jatkuvasti, kun taas vanhempi 141 ja uudempi 143 scania menee kuin juna...
123 koppaisella ajosta on jo niin kauan aikaa (joskus n. 1988 vuonna viimeksi), että en enää muista millaisia ne oli ajaa
tottuu sellaisella traktorillakin ajamaan, missä on 3/4 kierrosta klappia ratissa, mutta ei se ole enää miellyttävää
niin ja toisaalta, mun tutuissa ei ole ainuttakaan sellaista, joiden kalsareissakin lukee mercedes... joten me voidaan kyllä myöntää, että myös mersuissa on puutteita ja vikoja/huonoja ominaisuuksia

kaikkissa 124 koppaisissa mersuissa millä minä olen ajanut (olisko niitä joku 10 kpl

123 koppaisella ajosta on jo niin kauan aikaa (joskus n. 1988 vuonna viimeksi), että en enää muista millaisia ne oli ajaa

tottuu sellaisella traktorillakin ajamaan, missä on 3/4 kierrosta klappia ratissa, mutta ei se ole enää miellyttävää

tässä vois olla yksi selitys tuon oman 124 vaelteluun... tuolta vanne topikista lainasin...
eli siinä on 15" peltivanteet 7" leveänä... onko ne sitten 126 koppaisen vanteet
mulla on kesärenkaiden vanteiksi 16" peltivanteet 7,5" leveinä ET 41 (vai oliko peräti 47... ), pitää kokeilla niitä alle, jos ne rauhottais tuota ajokäytöstä
on mulla kyllä 18x9" vanteetkin, mutta ne näytti liian härskeiltä tuon auton alla, eikä varmasti paranna ajo-ominaisuuksia (255/45 kumit)
tämä vois selittää hieman tuon oman 124 rauhatonta ajokäytöstä... pientä klappia ohjauksessa + väärät vanteet = tosi "mersumainen" ajaa...geoman kirjoitti:Ja kun ET luku pienenee tulee vanne ulospäin ja ainakaan 15" vanne ei ota kiinni lokasuojaan W124:ssä. Muutettaessa ET:tä ei geometria säily ennallaan oli "olkatappilinja" ei kulje renkaan keskikohdan kautta tien kosketuspinnassa. Onko sillä sitten merkitystä.
eli siinä on 15" peltivanteet 7" leveänä... onko ne sitten 126 koppaisen vanteet

mulla on kesärenkaiden vanteiksi 16" peltivanteet 7,5" leveinä ET 41 (vai oliko peräti 47... ), pitää kokeilla niitä alle, jos ne rauhottais tuota ajokäytöstä

on mulla kyllä 18x9" vanteetkin, mutta ne näytti liian härskeiltä tuon auton alla, eikä varmasti paranna ajo-ominaisuuksia (255/45 kumit)
