Simpukan kiristys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Kaara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: Su 13.07.2008 12:18
Paikkakunta: Pattijoki

Simpukan kiristys

Viesti Kirjoittaja Kaara »

Onko tosi, että klappia kun haluaa vähentää niin sitä kuusiokoloruuvia pitää kiertää aukipäin?
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

riippuu vähän että kuin paljon sulla on sitä klappia..jos on paljon niin on todennäköisesti muissakin paikoissa pahasti väljää kun tuossa simpukassa mutta saattaahan tuo kiristys hieman asiaa auttaa..täytyy vaan muistaa ettei kierrä liian paljoa, koska silloin simpukka menee aika pian pilalle eikä ohjaus palauta kunnolla. pikkuhiljaa availet sitä kuusiokoloo ja käyt testilenkillä.. :wink:
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...kiristä mutta ei hampaat irvessä :lol: ...sitten sen jälkeen vähän takas päin löysäät :twisted: ...ratissa tunnet samalla kun kirraat koska löysät pois ja siitä sit vähän takas siis :wink:
Kaara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: Su 13.07.2008 12:18
Paikkakunta: Pattijoki

Viesti Kirjoittaja Kaara »

Eikö pojat ymmärtäny kysymystä?
Minähän kysyin että, kumpaan suuntaan sitä sitä kuusiokoloruuvia pitä kiertää, että klappi vähenee?
Kaara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: Su 13.07.2008 12:18
Paikkakunta: Pattijoki

Viesti Kirjoittaja Kaara »

Jouns kirjoitti:riippuu vähän että kuin paljon sulla on sitä klappia..jos on paljon niin on todennäköisesti muissakin paikoissa pahasti väljää kun tuossa simpukassa mutta saattaahan tuo kiristys hieman asiaa auttaa..täytyy vaan muistaa ettei kierrä liian paljoa, koska silloin simpukka menee aika pian pilalle eikä ohjaus palauta kunnolla. pikkuhiljaa availet sitä kuusiokoloo ja käyt testilenkillä.. :wink:
Ai anteeksi, nyt minä hidasälysenä luin tuon viestin uudestaan ja tajusin, että sinä sanoitkin, sitä ruuvia pitää avata!
Siis hieman niinku järjen vastaisesti, kun haluaa kiristää simpukkaa niin ruuvia pitää kiertää aukipäin.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Aukipäin -> kiristyy
Kiinni -> löystyy
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Japa190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 18.05.2006 19:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Japa190 »

Onko simpukka kulunut loppuun, jos kiristää välyksen simpukasta pois niin ratti tökkii laidoissa?Eli ei saa välyksettömäksi keskiasentoa ilman että laidoissa on nahkea..Onko tuolle mitään tehtävissä?
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Liikaa sitä sillon on kiristetty jos tahmeaksi menee. Uusi simpukka paikalleen niin on uutta vastaava, mutta käytetythän on aina kuluneita.
250CE 1969
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Vanhoissa mersuissa toimii kiristys juuri toisimpäin 8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Japa190 kirjoitti:Onko simpukka kulunut loppuun, jos kiristää välyksen simpukasta pois niin ratti tökkii laidoissa?Eli ei saa välyksettömäksi keskiasentoa ilman että laidoissa on nahkea..Onko tuolle mitään tehtävissä?
Simpukassa pitää olla vähän välystä :!:
Eli keskialueella ratissa kuuluu tuntua sellainen pieni "tyhjä", ratti liikkuu ehkä puoli senttiä, ehkä sentin, silloin on niinkuin pitää.
Liiallinen kiristys tekee juuri tuon nahkean tunnun, ja ajastaan saattaa rikkoa simpukan.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1291
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Apusimpukan korjaussarja tekee usein kutaa.Eikä maksa paljon töineenkään.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Simpukka

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Käytiin venemessuilla ja sattui olemaan foortimies kuskina.Sanoi,että keskellä on ns. tyhjä kohta.Eli pienestä liikkeestä ei tapahdu vielä mitään.
Onko siis paremminkin ominaisuus kuin vika?

Jossain on pieni välys,kun pyörät ylhäällä kokeilee.Monessa mersussa olen huomannut tämän saman.Apusimpukoitakin olen edellisiin vaihtanut,mutta eipä niistä paljon apua ole ollut.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Re: Simpukka

Viesti Kirjoittaja jokus »

Petromax kirjoitti: foortimies
Oisit sanonut foordimiehelle jotta se on se tunne kun on muita ylempänä,etenkin mondeomiehiä.
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Simpukka

Viesti Kirjoittaja Jankku »

jokus kirjoitti:
Petromax kirjoitti: foortimies
Oisit sanonut foordimiehelle jotta se on se tunne kun on muita ylempänä,etenkin mondeomiehiä.
Hehe totta, niin totta...
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jos simpukka on liian löysä, niin mielestäni auto hakee tien kaltevuudet selvästi. Kun on liian kireä, niin on melkoisen hyvä ajettava isolla baanalla, mutta kaupungissa ohjaus ei tuolloin palauta. Itse pidän simpukkaa hieman liian kireällä-menee niin hienosti isoa tietä ja koska tyhjä klappi on mielestäni inhottavan tuntuinen.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Simpukka

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kiristin omaa ja nyt tuli hyvä.Vajaa puolikierrosta riitti.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse kans kiristin simpukkaa jotain 1/4 kierrosta, kun luulin että klappi oli siellä... (on tod.näk. kuitenkin apusimpukassa, kun on pientä välystä ratissa...) no, ohjaus meni sitten ihan mahdottomaksi :evil: eli on kalppia, mutta tahmaa aivan hirvittävästi... kaksin käsin saa yrittää ajaa, että menee suoralla tiellä edes jotenkin ja hermot + kädet väsyy jo 30 km matkalla, niin että on pakko pitää tauko :P

helppohan tuo on korjata, kun löysää simpukaa taas sen 1/4 kierrosta, mutta uskomattoman huonoksi tuo oma 124 meni ajaa tosiaan tuon 1/4 kierroksen kiristyksellä :shock:

vielä kun ei ole oikein päässyt sinuiksi muutenkaan tuon 124 "ajo-ominaisuuksien" kanssa... viimeksi joskus -95 vuonna tainnut 124 kopaisella pyöriä liikenteessä :roll:
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

On vaarallista kiristellä simpukkaa ilman asiantuntemusta. Opin asian kantapään kautta n 25 vuotta sitten kun kiristin vieläkin omistamani jenkkiauton simpukan keskialueeltaan lähes timmiksi. Auto oli hyvä ajella jos ei käännellyt ohjausta rajoittimiin asti.
Eräänä kauniina päiväna simpukka jumitti kokonaan kiinni...no onneksi lähes kävelyvauhdissa ja pyörät lähes suorassa. Avattuani simpukan korjausta varten löytyi sen sisältä sellaista silppua että heti muistui mieleen varoitukset simpukan te-se-itse "virittelystä"!!!

Ohjauksen tahmeus reunoissa johtuu muuten siitä että simpukan käyttöalue on keskeltä kuluneempi ja siten väljempi josta myös välyksen tuntu johtuu suoraan ajettaessa. Kiristettäessä liikaa keskialuetta menee reunat jumeksen ja simpukan sisällä olevat kuulalaakerit poksahtelevat halki ja aihettavat ohjausen täydellisen jumittumisen.
ÄLKÄÄ MENKÖ SÄÄTELEMÄÄN SIMPUKKAA ILMAN ASIANTUNTEMUSTA!!!
Viimeksi muokannut tese, Su 01.03.2009 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

saako muuten 124 koppaiseen valmiita muutos sarjoja hammastanko ohjauksen muuttamiseen :roll:

tai millainen katsastushäslinki siitä seuraa, jos sellaisen muutoksen tekee itse?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18045
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Purkaamoilta löytyy hyviä ohjausvaihteita 150-250 euron hintaan ja vaihtaminen 124:ään on puolen tunnin homma - ellei kiristäminen auta niin ehyttä tilalle vaan.
Minä en ainakaan ole viitsinyt omilla romuilla kiemurrella maanteillä, sen verran menee ajettavuus pilalle väljällä tai liian tiukalle kiristetyllä simpukalla ettei oo mun juttu. :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, mutta kun nuo 124 mersut on aina olleet tuollaisia, uutenakin :evil:

hammastanko on nykyaikaa ei "kierretappi ohjausvaihde" kuten eräs luokkakaveri laittoi alustan kokeeseen :P
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

124 ajettavuus

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Onko minulle sitten sattunut maanantai päivän auto. Auto on 124 230E
vm 91. Ajettu nyt 177,000 ja on todella hyvä ajaa mitä enemmän vauhtia
sitä parempi.vaikkakin en ole kokeilut kuin 200 saakka joten en tiedä
jos paljon enempää kulkeekaan Noin kuukausi takaperin tuli vaimon siskon
pojalle aivan samanlainen auto saman värinenkin vielä ajettu vähän päälle
200,000 ja ovat kuin identtiset kaksoset. aivan sama kumma trattiin istuu
aivan samantuntuiset Näillä on todella ilo ajaa, jos yleensä ajamisesta
nauttii.

On ihmisiä jotka eivät nauti siitä Mutta ei ole Mersuakaan. j.s.lehti.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo ei kannata mitään hammastankoja miettiäkkään. W123 ja W124 on todella hyviä ajettavia, kun simpukka on ehjä! Palauttaa ja vaste tuntuu! Kyllä hammastanko on mennyttä aikaa ainakin jos puhutaan mersuista. Hitailla nopeuksilla uudemmissa meseissä on tapana takerrella-eli ei palauta.
Ei simpukkaa saa liikaa tietenkään ylikiristää. Mielstäni ei ole mitään vaaraa, kun pitää huolen, että simpukka palauttaa eikä takertele reunoissa-siinä menee raja-takerrella ei saa reunoilla!. Jos takertelee ja silti on keskellä klappi, niin sit vaan uusi simpukka tilalle-ei sen kummempaa. Dealer jo asian mainitsikin, mutta toistetaan varmuudeksi.

Toki pitää tarkastaa, että muuten alustan nivelet kunnossa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no, tänään sain tuosta omasta 124 simpukan taas sellaisiin säätöihin, että sillä voi yleensä ottaen ajaa :roll: klappia ei ole reunoilla sen vähempää, kuin keskelläkään, eli sama n. 1,5 cm klappi tuntuu ratissa oli sitten pyörät suorassa tai linkussa... siellä on sitten varmaan jokaisessa nivelessä pieni vika, joka kertautuu mukavasti, kun niveliä on ihan riittävästi kotitarpeiksi...

on muuten tuo 124 mersun ohjaus ihan täys kopio esim. fiat 600 ohjauksesta, että tuskin se nyt ihan nykyaikaa on :wink:

oli tänään puhetta kahden enemmän mersuja "harrastaneen" kanssa ja samaan lopputulokseen päädyttiin, eli aivan liian paljon ladan ajo-ominaisuuksia moititaan :wink: mersu ei ole sen kummempi siltä osin... (ladassakin muuten on simpukka ohjaus)

itse kyllä pidin ladaa hieman parempana ajokäytökseltään :roll: johtuu varmaan tehostamattomasta ohjauksesta...

jos tuohon sais jotenkin saman ohjaustuntuman, mitä esim. omassa fiat ducatossa, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen, menee kuin juna, ei vaella, eikä ole "tyhjää" ohjauksessa
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

dealer kirjoitti:Purkaamoilta löytyy hyviä ohjausvaihteita 150-250 euron hintaan
meni ohi tämä viesti aikaisemmin...

joo, varmaan ostan tuohon noin kalliin simpukan, kun koko autokaan (-90 mallinen W124 200 D automaatti) ei maksanut, kuin 450 €...
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

napa kirjoitti:saako muuten 124 koppaiseen valmiita muutos sarjoja hammastanko ohjauksen muuttamiseen :roll:

tai millainen katsastushäslinki siitä seuraa, jos sellaisen muutoksen tekee itse?

Siis 124:ssa ei 300000km:n jälkeenkään ole ohjauksessa väljää.123:ssa oli jo ton lukeman jälkeen jonkinverran.Noissa simpukoissa on eroa,olisko 124:n jotenkin itsekiristyvä tms.En sitte tiedä tuleeko 500 mennessä,aika näyttää.
Ehkä olis kannattanut ostaa se Lada,tolla 450:llä olisit saanut niitä
pihan täys,olis riitäny sille toisellekin "mersumiehelle"!
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Viesti Kirjoittaja Jankku »

jsmaa kirjoitti:
napa kirjoitti:saako muuten 124 koppaiseen valmiita muutos sarjoja hammastanko ohjauksen muuttamiseen :roll:

tai millainen katsastushäslinki siitä seuraa, jos sellaisen muutoksen tekee itse?

Siis 124:ssa ei 300000km:n jälkeenkään ole ohjauksessa väljää.123:ssa oli jo ton lukeman jälkeen jonkinverran.Noissa simpukoissa on eroa,olisko 124:n jotenkin itsekiristyvä tms.En sitte tiedä tuleeko 500 mennessä,aika näyttää.
Ehkä olis kannattanut ostaa se Lada,tolla 450:llä olisit saanut niitä
pihan täys,olis riitäny sille toisellekin "mersumiehelle"!

Mix ihmees muutos sarja?
Ehkäpä juu se latuska ois sit vaa parempi vaihtoehto...
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei taida ladaa enää saada 450 eurolla, laatu näet maksaa...

niin ja toisaalta, mun tutuissa ei ole ainuttakaan sellaista, joiden kalsareissakin lukee mercedes... joten me voidaan kyllä myöntää, että myös mersuissa on puutteita ja vikoja/huonoja ominaisuuksia :wink:

kaikkissa 124 koppaisissa mersuissa millä minä olen ajanut (olisko niitä joku 10 kpl :roll: ja kilometrejä ollut mittarissa 100 000 ja 700 000 väliltä), on ollut enemmän tai vähemmän samaa vikaa ohjauksessa, eli ajotuntuma on sama mitä 142 scaniassa, sitä pitää AJAA jatkuvasti, kun taas vanhempi 141 ja uudempi 143 scania menee kuin juna...

123 koppaisella ajosta on jo niin kauan aikaa (joskus n. 1988 vuonna viimeksi), että en enää muista millaisia ne oli ajaa :roll:

tottuu sellaisella traktorillakin ajamaan, missä on 3/4 kierrosta klappia ratissa, mutta ei se ole enää miellyttävää :wink:
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kannattaa ostaa volvo jos tykkää hammastangosta.
vanhemmissa autoissa kiristys toimii päinvastoin kun näissä muovimersuissa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tässä vois olla yksi selitys tuon oman 124 vaelteluun... tuolta vanne topikista lainasin...
geoman kirjoitti:Ja kun ET luku pienenee tulee vanne ulospäin ja ainakaan 15" vanne ei ota kiinni lokasuojaan W124:ssä. Muutettaessa ET:tä ei geometria säily ennallaan oli "olkatappilinja" ei kulje renkaan keskikohdan kautta tien kosketuspinnassa. Onko sillä sitten merkitystä.
tämä vois selittää hieman tuon oman 124 rauhatonta ajokäytöstä... pientä klappia ohjauksessa + väärät vanteet = tosi "mersumainen" ajaa...

eli siinä on 15" peltivanteet 7" leveänä... onko ne sitten 126 koppaisen vanteet :roll:

mulla on kesärenkaiden vanteiksi 16" peltivanteet 7,5" leveinä ET 41 (vai oliko peräti 47... ), pitää kokeilla niitä alle, jos ne rauhottais tuota ajokäytöstä :idea:

on mulla kyllä 18x9" vanteetkin, mutta ne näytti liian härskeiltä tuon auton alla, eikä varmasti paranna ajo-ominaisuuksia (255/45 kumit) :twisted:
Vastaa Viestiin