W203, 220 cdi -00 ja tärinä alkaa tärähdyksestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

W203, 220 cdi -00 ja tärinä alkaa tärähdyksestä

Viesti Kirjoittaja tittariina »

Ihan uutena kirjoittajana ja "vanhana" lukijana avaan naisellisen ääneni ja kysyn löytyykö kohtalontoveria ennekuin tuo johtotähti on tälle naiselle tähdenlento... 8)


Ongelma:

Viikko takaisin auto teki eka kerran sen, että reilun satasen vauhdista kun osui kuoppaan, auto alkoi täristää niinku "hullun mul***" :D Tärinä oli ihan kauhea, ei vaikuttanut ohjaukseen, mutta luonnollisesti pakko oli pysähtyä. Tarkistuksien jälkeen havaittiin kaikkien osien olevan ok, eikä mitään ulkoisia vammoja havaittu. Samana päivänä auto meni heittämällä katsastuksesta läpi ilman mitään mainintaa mistään. Seuraavana päivänä vika uusiutui; tällä kertaa moottoritiellä :shock:

Faktaa:

Autoon on vaihdettu kahden kuukauden sisällä ala- ja ylätukivarret, jarrulevyt, koiranluut ja iskarit. Kulmat on säädetty, renkaat ja vanteet uudet (testattu myös toisilla renkailla ja vanteilla; tekee saman), kardaani tsekattu ja vaikutti ehjältä. Samoin ristikko.

Mitä neuvoksi, onko kenelläkään mitään ideoita? Kaukaa haetulta kuulostaa laatikkovika, jota eräs "mekaanikko" ehdotti; laatikko toimii hyvin ja vaihtaa moitteetta. Yksi vaihtoehto joka heitettiin ilmaan on reaktiotangon helat, onko kenelläkään kokemusta miten niiden vika ilmenee? Onkohan mikään sähköpuolen vika edes realistinen, naisen logiikalla voisin kuvitella ESP häiriötä, kun vika ilmentyy vain kun yli satasen vauhdissa osuu kuoppaan, tai auto tärähtää muuten.

Hyviä keskusteluja teillä muuten :D
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Re: W203, 220 cdi -00 ja tärinä alkaa tärähdyksestä

Viesti Kirjoittaja japperi »

tittariina kirjoitti:Ihan uutena kirjoittajana ja "vanhana" lukijana avaan naisellisen ääneni ja kysyn löytyykö kohtalontoveria ennekuin tuo johtotähti on tälle naiselle tähdenlento... 8)


Ongelma:

Viikko takaisin auto teki eka kerran sen, että reilun satasen vauhdista kun osui kuoppaan, auto alkoi täristää niinku "hullun mul***" :D Tärinä oli ihan kauhea, ei vaikuttanut ohjaukseen, mutta luonnollisesti pakko oli pysähtyä. Tarkistuksien jälkeen havaittiin kaikkien osien olevan ok, eikä mitään ulkoisia vammoja havaittu. Samana päivänä auto meni heittämällä katsastuksesta läpi ilman mitään mainintaa mistään. Seuraavana päivänä vika uusiutui; tällä kertaa moottoritiellä :shock:

Faktaa:

Autoon on vaihdettu kahden kuukauden sisällä ala- ja ylätukivarret, jarrulevyt, koiranluut ja iskarit. Kulmat on säädetty, renkaat ja vanteet uudet (testattu myös toisilla renkailla ja vanteilla; tekee saman), kardaani tsekattu ja vaikutti ehjältä. Samoin ristikko.

Mitä neuvoksi, onko kenelläkään mitään ideoita? Kaukaa haetulta kuulostaa laatikkovika, jota eräs "mekaanikko" ehdotti; laatikko toimii hyvin ja vaihtaa moitteetta. Yksi vaihtoehto joka heitettiin ilmaan on reaktiotangon helat, onko kenelläkään kokemusta miten niiden vika ilmenee? Onkohan mikään sähköpuolen vika edes realistinen, naisen logiikalla voisin kuvitella ESP häiriötä, kun vika ilmentyy vain kun yli satasen vauhdissa osuu kuoppaan, tai auto tärähtää muuten.

Hyviä keskusteluja teillä muuten :D


Ohjausiskunvaimennin rikki.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W203, 220 cdi -00 ja tärinä alkaa tärähdyksestä

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

tittariina kirjoitti: Tärinä oli ihan kauhea, ei vaikuttanut ohjaukseen,
Mutta vaikuttiko ohjauspyörään? Jos täristi ohjauspyörää, vaihtaisin ensiksi tuon ohjausiskunvaimentimen kuten tuossa edellä mainittiin. On halpa osa aloittaa selvitys.
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Re: W203, 220 cdi -00 ja tärinä alkaa tärähdyksestä

Viesti Kirjoittaja japperi »

juhaoh kirjoitti:
tittariina kirjoitti: Tärinä oli ihan kauhea, ei vaikuttanut ohjaukseen,
Mutta vaikuttiko ohjauspyörään? Jos täristi ohjauspyörää, vaihtaisin ensiksi tuon ohjausiskunvaimentimen kuten tuossa edellä mainittiin. On halpa osa aloittaa selvitys.
Kun ohjausiskari on kaput, auto saa pienestäkin kuopasta sysäyksen hirvittävään "vastaiskutärinään", jolloin tuntuu että koko kottero hajoaa pieniksi palasiksi.
Siis nimenomaan KOKO auto tärisee,ei pelkästään ratti.
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Missäköhän kohtaa toi ohjausiskunvaimennin sijaitsee kun kuitenkin w203 on jo hammastanko-ohjaus?? :shock:
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja tittariina »

Kiitos Japperille kommenteista. Nimenomaan koko auto tutisi, ei pelkästään ratti, joskin luonnollisesti siinäkin tuntui :shock:

Sittenpä seuraava kysymys onkin että onkos tuon ohjausiskarin vaihto kuinka hankalaa ja mistä sen saattais käsikopelolla löytää? On nimittäin blondimaisesti ensimmäinen tähtönen mun taivaalla ja aiemmissa peleissä ei ole tuollaiseen törmännyt (tai tarvinnut törmätä) :D

Viisaammilta kaipaisin myös neuvoja ekan "talven" ongelmaan; kylmäkäynnistys muutaman hehkutuksen jälkeen ja auto hörähtää käymään, mutta sammuu heti. Tämän jälkeen saa starttia yrittää jonkunkin aikaa ennenkuin käynnistyy. Ei merkitystä onko lämpötolpassa vai ei, lähinnä kun ilman lämpötila on alhainen ( nollan korvilla tai alle ) niin vika toistuu. Näin kesällä ongelmaa ei olla tavattu, yllättäen...
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Jani426 kirjoitti:Missäköhän kohtaa toi ohjausiskunvaimennin sijaitsee kun kuitenkin w203 on jo hammastanko-ohjaus?? :shock:

Piru vie,allekirjoittanut on näköjään dementoitunut ja lukihäiriöinen olin 202:ssa koko ajan :oops:
En ole perehtynyt W203:n ohjaukseen,onko siinä iskaria ollenkaan?
Kuitenkin oireet ovat just samanlaiset kuin edellä kerrotussa,on ollut simpukkaohjauksisia Mesejä joissa kaikissa on ollut samanlainen tärinä ja syynä on ollut aina ohjausiskari.
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja tittariina »

Okei. Siis ohjausiskari poissuljettu(ko). Mikäs vois sitten tässä mallissa olla vian aiheuttaja?

Kiitos yrityksestä Japperi kuitenkin ;)
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Onko vanteissa varmasti oikea keskireikä/pulttijako/reikään sopivat pultit?

Oli tai ei niin pistän silti pääni pantiksi että tukivarren puslat on kaputt, vaikka onkin vaihdettu uudet (milloin?)

Niin ja missäs kunnossa takapään tukivarret ovat?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja tittariina »

Vanteet on mersun omat ja liikkeessä tarkistettu kahteen kertaan että kaikki siellä ok. Tukivarren puslat vaikuttaa jotenkin uskomattomalta, viikon vanhat osat alla. Kardaanin keskitukilaakeri vaihdettiin varmuuden vuoksi hetki sitten, ei muutosta. On kyllä niin ihme vika ettei tunu aiheuttajaa löytyvän... :cry:

Ainoa hyvä puoli on tässä se että onpa etupäähän kohta vaihdettu kaikki vaihdettavissa oleva... Paitsi auto :D
mauhal
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 14.02.2008 13:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mauhal »

Etupyörien laakerit kiristämisen tarpeessa ?
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja tittariina »

Etupyörien laakerit tarkastettu vimeksi tänään, ei korjattavaa, ei kiristettävää.
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja tittariina »

onko kenelläkään aavistustakaan mitä oiretta tuo reaktiotanko tai lähinnä sen rikkoontuminen aiheuttaa?
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Tää on ihan arvailua, mutta voisiko hammastangossa olla väljää tai jotain irti...
W203CDI
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Voisko olla takaiskari joka jäis pompottaa töyssyn jälkeen, vai oliko kaikki iskarit uusittu hiljattain ?
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja tittariina »

Iskarit kaikki ok, eteen vaihdettu just ja taakse pari kuukautta sitten. Iskaritestistä puhtaat paperit.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Reaktiotangolla tarkoitetaan varmaan kallistuksenvakaajan ja iskarin välille tulevia "koiranluita". Eivät aiheuta täristystä, kolisee vaan jos on loppu. Niitä kyllä menee kuin leipää, ovat kyllä halpojakin sitten...

Missä kunnossa raidetangon päät ovat (sisä/ulko)?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

voiskohan se kartaanin keskinivel jumittaa eli isosta heilahduksesta
koko kartaani jässähtää hieman bumerangiksi.
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja tittariina »

Huomenta kaikki!

Kiitos vastauksista, edelleen etsitään vikaa... :D

Auto on siis käynyt konttorillakin viikko sitten, joten varsin luotettavasti olettaisin että setä konttorisetä olisi huomannut, jos "tavalliset" tarkistettavat osat olisivat olleet väljiä tai rikki. Raidetangon päät tarkistettiin viimeksi kuitenkin toissailtana, kaikki on ok. Nyt on täällä reissussa paikallisetkin "tietäjät" pihalla, vaihdettu kun on kaikki ehdotettu vajaan kuukauden sisällä. Ihan hassu vehje.

Tänään aloitetaan tutkimukset taas alusta, jospa jotain selviäis... Turhauttavaa, varsinkin näin lomareissulla.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

No arvataan nyt vastoin parempaa tietoa täältäkin. Ajoit siis kovaa kuoppaan. Ettei vaan olisi renkaan runko saanut kipeetä? Sitä ei huomaa välttämättä ihan noin vaan vilaisemalla ja kyllä täristää...

Terv. Juri

Edit. Olitkin jo kokeillut toisilla renkailla :oops: .
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja tittariina »

Tilannetietoa...

Vikahan oli minusta jo ennestään mystinen, mutta mitä kertoo vian laadusta kun edes VEHOn kaverit eivät löydä / keksi mikä voi olla vikana... Auto oli eilen VEHOlla koko päivän ja päivän päätteeksi huoltomiehet joutuivat nostamaan kädet pystyyn; mitään vikaa ei löydy. Kaikki testit iskaritestejä myöten tehtiin ja mitään ei löydy. Epäilivät tietysti ensin että tämä akka on hullu, mutta ajelun jälkeen karisi se maine hartioiltani :wink:

Eli ei tietoa vian aiheuttajasta.. Taitaapa jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi mersuksi ja paluu toiseen saksalaiseen taas edessä :D
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Kun kardaanin kann.laakeri vaihdettiin niin uusittiinko sen ympärillä oleva kumihässäkkä?Vai onko kaikki samassa paketissa?
Mulla oli joskus väykyssä samanlainen vika.
Oletin sen olevan kardaanin kannattimessa kun lakkasi sen jälkeen kun pysähtyi.
Jokatapauksessa kardaanissa se vika on, jumputtaa niin saa%#"%#ti.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

krdaanin puolelle itsekkin antaisin pisteet.
Partanen.net
Olavi V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 14.01.2006 19:20

Viesti Kirjoittaja Olavi V »

Mulla tuli 202 farkkuun toisinaan kesken ajon karmea tärinä, lopulta huomasin toisen takapyörän kuumenneen aina tärinän jälkeen. Oire hävis aina itsekseen kun pysähtyi ja lähti uudelleen liikkeelle. Otin pyörän ja jarrulaikan pariin kertaan poiskin, kaikki näytti olevan OK. Sitten kerran painoin vauhdissa pari naksausta seisontajarrua ja sama helvetillinen tärinä alkoi! Joko kässärin automaattinen kiristyshässäkkä tai vaijeri jotenkin jumitti ja jarru jäi vähän laahaamaan, soikea rumpu sitten aiheutti tärinän. Vaihdoin laikan ja herkistelin kässärin vivut ja vaijerin, nyt ajettu jo yli 40000 km sen jälkeen ilman tärinää. Joten kokeilepa vauhdissa painaa hetkeksi kevyesti seisontajarrua, niin tulee tämä mahdollisuuskin tsekattua.
Avatar
tittariina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 22.07.2008 15:48
Paikkakunta: Eurajoki

VIKA KORJATTU!

Viesti Kirjoittaja tittariina »

No niin. Loma ohi ja viikko oltu kotona. Vika löytyikin sitten loppujen lopuksi alatukivarsista (tuolloin alle viikon vanhat alkuperäisvaraosat): kumipuslat olivat murtuneet molemmin puolin edestä. Ihan uskomatonta, tuon vian syynäämiseen meni paljon rahaa ja aikaa. Irtihän niitä käytettiin parikin kertaa, mutta olivat murtuneet niin ettei niitä huomannut kovin helposti. Varaosaliike josta ne oli ostettu, maksoi uusien vaihdon töineen päivineen ja saatiin vielä lahjakortti liikkeeseen vaivasta. Hienoa palvelua!!

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja Anttilan Jani saa pitää päänsä, olit oikeassa :D
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: VIKA KORJATTU!

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

hups
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

-09 E250CGI

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Puslien kumit on murrettu paikalleen asennettaessa.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Vastaa Viestiin