Öljymerkki/viskositeetti
Öljymerkki/viskositeetti
Mitäs foorumilaiset käyttävät satalankussa?Kyseessä siis e300tdt vm.95
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Shell Ultra 5W40. Viimeski jouduin pistämään puolisynteettiastä vastaavaa ja tuntuu että kävi syömään sitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Taitaa olla aika akateeminen asia kyllä, nuo merkkiöljyjen erot. Jos siellä huonoja liemiä joukossa olisi, niin eiköhän tuosta olisi ainakin ameriikan maalla rosikset jutuista täyttyneet...rumilus kirjoitti:Kyllä jotkut täyssynteettisetkin öljyt puhaltaa melkoisesti läpi, mutta itse olen pysynyt merkkiöljyjen käyttäjänä.
Tulee sitä itsekin aina katsottua vaihdon ollessa ajankohtaista, että josko olis hyviä tarjouksia. Viimeksi tasapainoilin vissiin Shellin, Valvolinen ja Mobilin välillä mutta en sitten saanutkaan itse aikaiseksi vaihdettua niin liikkeen Valvolinethan sinne hulahti

Jokuhan ajaa 10-30 farmoililla. Logiikkansa siinäkin: jos traktorien myllyt kestää perkeleellistä rääkkiä kyntöhommissa Farmoililla niin miksei sitten kepoisempi OM-kone kantatietä purjehtiessä

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
5W-30
Olen viimekerrat huollattanut W124 300D vm 1991 ammattimiehillä ja heidän valintansa oli Castrol TXT Softec 5W-30 ja Teboil Gold 5W-30 (kesät-talvet). "Asiantuntijat" sanoivat näiden olevan nykyaikaisia öljynvalmistajien suosittelemia öljyä (energiaa säästäviä).
Kuumana putoaa öljynpaine 1,1...1,3 bar:iin. Kone käy vähintäin yhtähyvin aikaisemmilla öljyillä (synteettiset 0W-40, 5W-40, mineraali 10W-30 talvella ja kesällä 15-W40) eikä öljyä kulu havaittavissa määrin. Näillä aikaisemmilla öljyillä oli öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana 1,5...1,7.
Autolla on ajettu noin 280'000 km.
Kuumana putoaa öljynpaine 1,1...1,3 bar:iin. Kone käy vähintäin yhtähyvin aikaisemmilla öljyillä (synteettiset 0W-40, 5W-40, mineraali 10W-30 talvella ja kesällä 15-W40) eikä öljyä kulu havaittavissa määrin. Näillä aikaisemmilla öljyillä oli öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana 1,5...1,7.
Autolla on ajettu noin 280'000 km.
Tiedän kokemuksesta, ettei kannattaisi pitkässä juoksussa käyttää Mersun dieselmoottoreissa, joissa on hydrauliset venttiilinnostimet muita öljyjä kun täyssynteettisiä.
Vuosien aikana on tullut muutamia tapauksia eteen, kun on laitettu moottoriin mineraali- tai osasynteettiset öljyt. Menetyksenä hydrauliset venttiilinnostimet, jotka alkaa naputtamaan. Ei se kesäkelin aikana niin tarkkaa ole, mutta kun tulee pakkaset niin sitten alkaa tapahtumaan, kun öljy ei kierrä moottorissa toivotulla tavalla.
Mitä tulee osasynteettisiin öljyihin, että ne ovat ympäristöystävällisiä ja energiaa säästäviä, mutta vain sen tuotantoketjun perusteella. Täysyntteeinen öljy tisleinä krakataan 6-kertaisesti, joka kuluttaa paljon energiaa osasyntteettiseen verrattuna. Osa markkinoilla olevista täyssyntteettisistä on krakattu 4-kertaisesti ja loput molekyylijakeet pilkotaan kemiallisilla lisäaineilla, jotta saavutettasiin API-luokituksen vaatimukset.
Vuosien aikana on tullut muutamia tapauksia eteen, kun on laitettu moottoriin mineraali- tai osasynteettiset öljyt. Menetyksenä hydrauliset venttiilinnostimet, jotka alkaa naputtamaan. Ei se kesäkelin aikana niin tarkkaa ole, mutta kun tulee pakkaset niin sitten alkaa tapahtumaan, kun öljy ei kierrä moottorissa toivotulla tavalla.
Mitä tulee osasynteettisiin öljyihin, että ne ovat ympäristöystävällisiä ja energiaa säästäviä, mutta vain sen tuotantoketjun perusteella. Täysyntteeinen öljy tisleinä krakataan 6-kertaisesti, joka kuluttaa paljon energiaa osasyntteettiseen verrattuna. Osa markkinoilla olevista täyssyntteettisistä on krakattu 4-kertaisesti ja loput molekyylijakeet pilkotaan kemiallisilla lisäaineilla, jotta saavutettasiin API-luokituksen vaatimukset.
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
omasta mielestäni öljyissä voi olla suuriakin eroja
ja se yleensä ilmenee öljynkulutuksessa
edellisen autoni ostotilanteessa sain tingittyä öljynvaihdon myyjältä
ja hän totesi että vie tuohon läheiseen rengasliikkeeseen niin vaihtavat siellä
no minäpä vein ja kaikki sujui hienosti vaan tapani mukaan tarkastan hyvinkin usein moottori öljyt ja kaskummaa kolmella sadalla km:llä
oli auto syönyt jo useamman desin öljyä
ei muuta kuin kauppaan hakemaan parikannua ölbaa "mobil superia"
ja johan rupi öljyt pysymään sisällä sen jälkeen ei tippaakaan kuluttanut.
joten kysymys kuuluukin ja jäikin hämärän peittoon että, mitähän öljyä
autooni laittoivat?
hukkaan meni kovan tinkimisen tulos
ja se yleensä ilmenee öljynkulutuksessa
edellisen autoni ostotilanteessa sain tingittyä öljynvaihdon myyjältä
ja hän totesi että vie tuohon läheiseen rengasliikkeeseen niin vaihtavat siellä
no minäpä vein ja kaikki sujui hienosti vaan tapani mukaan tarkastan hyvinkin usein moottori öljyt ja kaskummaa kolmella sadalla km:llä
oli auto syönyt jo useamman desin öljyä
ei muuta kuin kauppaan hakemaan parikannua ölbaa "mobil superia"
ja johan rupi öljyt pysymään sisällä sen jälkeen ei tippaakaan kuluttanut.
joten kysymys kuuluukin ja jäikin hämärän peittoon että, mitähän öljyä
autooni laittoivat?
hukkaan meni kovan tinkimisen tulos

w124 200d vm.92
w202 250td vm.96
w202 280 vm. 95
w202 250td vm.96
w202 280 vm. 95
Vaan voihan ne naputtaa kesäkummallakin, kun paineet putoavat öljyn lämmittyä riittävästi.rumilus kirjoitti:Tiedän kokemuksesta, ettei kannattaisi pitkässä juoksussa käyttää Mersun dieselmoottoreissa, joissa on hydrauliset venttiilinnostimet muita öljyjä kun täyssynteettisiä.
Vuosien aikana on tullut muutamia tapauksia eteen, kun on laitettu moottoriin mineraali- tai osasynteettiset öljyt. Menetyksenä hydrauliset venttiilinnostimet, jotka alkaa naputtamaan. Ei se kesäkelin aikana niin tarkkaa ole, mutta kun tulee pakkaset niin sitten alkaa tapahtumaan, kun öljy ei kierrä moottorissa toivotulla tavalla..
Omaa autoani on muuten ajettu edellisen omistajan toimesta noin 40 tkm Teboilin mineraaliöljyillä, 10-30 muistaakseni. Nyt vaihdoin takaisin synteettiseen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kyllä vaurio on jo tapahtunut hydrauliselle venttiilinnostimelle jos se naputtaa, kierroluvulla ei ole merkitystä asiassa. Tyhjäkäynnillä naputtaa enemmän, suuremmilla kierroksilla vähemmän.Joskus naputus voi loppua, yleensä naputus tulee takaisin lämpimänä tyhjäkäynnillä.Jos todella autosi moottorilla on ajettu 40 tkm mineraaliöljyllä ilman vaurioita hydraulisille venttiilinnostimille, niin kyllä pidän sitä melkoisena ihmeenä.
Aku P kirjoitti:Vaan voihan ne naputtaa kesäkummallakin, kun paineet putoavat öljyn lämmittyä riittävästi.rumilus kirjoitti:Tiedän kokemuksesta, ettei kannattaisi pitkässä juoksussa käyttää Mersun dieselmoottoreissa, joissa on hydrauliset venttiilinnostimet muita öljyjä kun täyssynteettisiä.
Vuosien aikana on tullut muutamia tapauksia eteen, kun on laitettu moottoriin mineraali- tai osasynteettiset öljyt. Menetyksenä hydrauliset venttiilinnostimet, jotka alkaa naputtamaan. Ei se kesäkelin aikana niin tarkkaa ole, mutta kun tulee pakkaset niin sitten alkaa tapahtumaan, kun öljy ei kierrä moottorissa toivotulla tavalla..
Omaa autoani on muuten ajettu edellisen omistajan toimesta noin 40 tkm Teboilin mineraaliöljyillä, 10-30 muistaakseni. Nyt vaihdoin takaisin synteettiseen.
Täyssynteettiset öljyt tulivat Suomen markkinoille 1986-87 ja siitä lähtien Mersun maahantuoja VEHO suorastaan pakotti käyttämään täyssynteettisiä öljyjä Mersun moottoreissa...takuu kysymys.Fenton kirjoitti:En kyllä olisi ihan noin jyrkkä mineraaliöljyn vastustaja, hydraulisia nostajia käytettiin kuintenkin jo siihen aikaan kun kansa aivan varmasti ajeli mineraaliöljyillä.
Ameriikassakin, jossa käytetyt öljyt ovat ylenmäärin huonompia kuin täällä...
Kyllä tosiasia on, että mineraaliöljyt ovat haistapaskan öljyjä ominaisuuksitaan, en kyllä viitsi 3000 ajokilometrin ajon jälkeen vaihtaa uusia öljyjä moottoriin. Tosin en ole niitä käyttänytkään kun on parempaakin saatavilla.Täyssyntteettisillä ajelen 15000-20000 km ja laadultaan ne ovat yhtä hyvässä kunnossa kuin öljynvaihdon jälkeenkin.
Mineraaliöljyt kadottavat kaikki pintapaine- ja voiteluominaisuudet parintuhannen ajokilometrin jälkeen.
Hyvä vertaus.Lehtonen250 kirjoitti:omasta mielestäni öljyissä voi olla suuriakin eroja
ja se yleensä ilmenee öljynkulutuksessa
edellisen autoni ostotilanteessa sain tingittyä öljynvaihdon myyjältä
ja hän totesi että vie tuohon läheiseen rengasliikkeeseen niin vaihtavat siellä
no minäpä vein ja kaikki sujui hienosti vaan tapani mukaan tarkastan hyvinkin usein moottori öljyt ja kaskummaa kolmella sadalla km:llä
oli auto syönyt jo useamman desin öljyä
ei muuta kuin kauppaan hakemaan parikannua ölbaa "mobil superia"
ja johan rupi öljyt pysymään sisällä sen jälkeen ei tippaakaan kuluttanut.
joten kysymys kuuluukin ja jäikin hämärän peittoon että, mitähän öljyä
autooni laittoivat?
hukkaan meni kovan tinkimisen tulos
Jotkin harakiriliikkeet .. Motonet taannoin myi täyssyntteetistä moottoriöljyä 5W-40 jossa oli Mersun suositukset. Ostin pari kannua kokeeksi silloiseen 300 d-89 kulkupeliini. Äimistykseksi huomasin,kun olin ajanut noin 7000 km öljynkorkeuden anturi hälytti moottoriöljyn vähäisyydestä. Vuotoja ei ollut. Lisäsin litran ja sekin hupeni seuraavan 3500 km jälkeen. Vaihdoin seuraavan öljynvaihdon jälkeen taas Teboilin Diamontiin, jolla ajelin 15000 km öljynvaihtovälin öljyä lisäämättä.
No, menihän tuo osittain oikeinrumilus kirjoitti:Kyllä vaurio on jo tapahtunut hydrauliselle venttiilinnostimelle jos se naputtaa, kierroluvulla ei ole merkitystä asiassa. Tyhjäkäynnillä naputtaa enemmän, suuremmilla kierroksilla vähemmän.Joskus naputus voi loppua, yleensä naputus tulee takaisin lämpimänä tyhjäkäynnillä.Jos todella autosi moottorilla on ajettu 40 tkm mineraaliöljyllä ilman vaurioita hydraulisille venttiilinnostimille, niin kyllä pidän sitä melkoisena ihmeenä.

Tosikuumassa koneessa eli rivakan moottoritierepäisyn jälkeen kyllä voi naputtaa perinteiseen mersun tyyliin: 4 s naputusta, 4 s ei naputa, 4s naputtaa... tavallisen lämpimänä vaikka kaupunkiajossa tahi kylmänä ei pidä ylimääräisiä ääniä.
Ja tarkennettakoon, että öljyt on siis edellisen omistajan aikaan vaihdettu noin 8000km välein. Tokkopa tuo ehtii mitään sellaista paskakerrosta muodostaa, mistä aina jenkkipiireissä pelotellaan: rapakon takana on ensin ajettu 150 tkm kivikautisilla mineraaliliemillä ja sitten kun Suomessa lyödään synteettiset koneeseen, lähtevät liat liikkeelle ja soppa on valmis.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No niin.rumilus kirjoitti:.
Kyllä tosiasia on, että mineraaliöljyt ovat haistapaskan öljyjä ominaisuuksitaan, en kyllä viitsi 3000 ajokilometrin ajon jälkeen vaihtaa uusia öljyjä moottoriin..
Vaihtovälistähän tässä ei ollutkaan puhetta. Se on kyllä totta, että mineraaliöljyt joutuu vaihtamaan usein.
Vaan kyllä esim ooppelin nostajat toimi naputtamatta, kun vanhalla Asconalla ajelin reilun 100 tkm, vanhoja oli pohjalla jo reilu 250000.
Nuuka mies kun olen, niin mineraaliöljyllä ajoin, max 4000 km välein vaihto. Saihan siinä tietysti vaihtaa parhaimmillaan viikon välein öljyä, mutta nuori mies oli notkea. Kerrostalon parkkipaikalla vaan...
Toisaalta suodatinta ei tarvinnut vaihtaa kuin joka toinen tai kolmas kerta.
Ja vielä 90-luvun alussa monet mersumiehetkin vannoivat mopilin superin olevan paras mahdollinen. Mineraaliöljy se kuitenkin ainakin silloin oli.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Kyllä me kaikki tiedämme, että mineraaliöljyt ovat aikansa eläneitä.Fenton kirjoitti:No niin.rumilus kirjoitti:.
Kyllä tosiasia on, että mineraaliöljyt ovat haistapaskan öljyjä ominaisuuksitaan, en kyllä viitsi 3000 ajokilometrin ajon jälkeen vaihtaa uusia öljyjä moottoriin..
Vaihtovälistähän tässä ei ollutkaan puhetta. Se on kyllä totta, että mineraaliöljyt joutuu vaihtamaan usein.
Vaan kyllä esim ooppelin nostajat toimi naputtamatta, kun vanhalla Asconalla ajelin reilun 100 tkm, vanhoja oli pohjalla jo reilu 250000.
Nuuka mies kun olen, niin mineraaliöljyllä ajoin, max 4000 km välein vaihto. Saihan siinä tietysti vaihtaa parhaimmillaan viikon välein öljyä, mutta nuori mies oli notkea. Kerrostalon parkkipaikalla vaan...
Toisaalta suodatinta ei tarvinnut vaihtaa kuin joka toinen tai kolmas kerta.
Ja vielä 90-luvun alussa monet mersumiehetkin vannoivat mopilin superin olevan paras mahdollinen. Mineraaliöljy se kuitenkin ainakin silloin oli.
Tietysti sitä voi laittaa autonsa moottoriin vaikka sian ulosteita, mutta tosiasia on, että väärässä paikassa säästää jos ala-arvoisia litkuja moottoriin laittaa.