Öljymerkki/viskositeetti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1502
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Öljymerkki/viskositeetti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Mitäs foorumilaiset käyttävät satalankussa?Kyseessä siis e300tdt vm.95
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Vähimmäisvaatimus dieselmoottorille tarkoitettu täyssynteettinen moottoriöljy. Öljy-yhtiöllä, joka valmistaa täyssyntteettisiä öljyjä ei ole merkitystä.
5W-40 takaa riittävän API-luokituksen kaikissa olosuhteissa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Valvolinen 5/40 Synpowerit koneessa. Ei valittamista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Shell Ultra 5W40. Viimeski jouduin pistämään puolisynteettiastä vastaavaa ja tuntuu että kävi syömään sitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä jotkut täyssynteettisetkin öljyt puhaltaa melkoisesti läpi, mutta itse olen pysynyt merkkiöljyjen käyttäjänä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

rumilus kirjoitti:Kyllä jotkut täyssynteettisetkin öljyt puhaltaa melkoisesti läpi, mutta itse olen pysynyt merkkiöljyjen käyttäjänä.
Taitaa olla aika akateeminen asia kyllä, nuo merkkiöljyjen erot. Jos siellä huonoja liemiä joukossa olisi, niin eiköhän tuosta olisi ainakin ameriikan maalla rosikset jutuista täyttyneet...

Tulee sitä itsekin aina katsottua vaihdon ollessa ajankohtaista, että josko olis hyviä tarjouksia. Viimeksi tasapainoilin vissiin Shellin, Valvolinen ja Mobilin välillä mutta en sitten saanutkaan itse aikaiseksi vaihdettua niin liikkeen Valvolinethan sinne hulahti :oops:

Jokuhan ajaa 10-30 farmoililla. Logiikkansa siinäkin: jos traktorien myllyt kestää perkeleellistä rääkkiä kyntöhommissa Farmoililla niin miksei sitten kepoisempi OM-kone kantatietä purjehtiessä :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

5W-30

Viesti Kirjoittaja geoman »

Olen viimekerrat huollattanut W124 300D vm 1991 ammattimiehillä ja heidän valintansa oli Castrol TXT Softec 5W-30 ja Teboil Gold 5W-30 (kesät-talvet). "Asiantuntijat" sanoivat näiden olevan nykyaikaisia öljynvalmistajien suosittelemia öljyä (energiaa säästäviä).

Kuumana putoaa öljynpaine 1,1...1,3 bar:iin. Kone käy vähintäin yhtähyvin aikaisemmilla öljyillä (synteettiset 0W-40, 5W-40, mineraali 10W-30 talvella ja kesällä 15-W40) eikä öljyä kulu havaittavissa määrin. Näillä aikaisemmilla öljyillä oli öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana 1,5...1,7.

Autolla on ajettu noin 280'000 km.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tiedän kokemuksesta, ettei kannattaisi pitkässä juoksussa käyttää Mersun dieselmoottoreissa, joissa on hydrauliset venttiilinnostimet muita öljyjä kun täyssynteettisiä.
Vuosien aikana on tullut muutamia tapauksia eteen, kun on laitettu moottoriin mineraali- tai osasynteettiset öljyt. Menetyksenä hydrauliset venttiilinnostimet, jotka alkaa naputtamaan. Ei se kesäkelin aikana niin tarkkaa ole, mutta kun tulee pakkaset niin sitten alkaa tapahtumaan, kun öljy ei kierrä moottorissa toivotulla tavalla.
Mitä tulee osasynteettisiin öljyihin, että ne ovat ympäristöystävällisiä ja energiaa säästäviä, mutta vain sen tuotantoketjun perusteella. Täysyntteeinen öljy tisleinä krakataan 6-kertaisesti, joka kuluttaa paljon energiaa osasyntteettiseen verrattuna. Osa markkinoilla olevista täyssyntteettisistä on krakattu 4-kertaisesti ja loput molekyylijakeet pilkotaan kemiallisilla lisäaineilla, jotta saavutettasiin API-luokituksen vaatimukset.
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

omasta mielestäni öljyissä voi olla suuriakin eroja
ja se yleensä ilmenee öljynkulutuksessa

edellisen autoni ostotilanteessa sain tingittyä öljynvaihdon myyjältä
ja hän totesi että vie tuohon läheiseen rengasliikkeeseen niin vaihtavat siellä

no minäpä vein ja kaikki sujui hienosti vaan tapani mukaan tarkastan hyvinkin usein moottori öljyt ja kaskummaa kolmella sadalla km:llä
oli auto syönyt jo useamman desin öljyä

ei muuta kuin kauppaan hakemaan parikannua ölbaa "mobil superia"

ja johan rupi öljyt pysymään sisällä sen jälkeen ei tippaakaan kuluttanut.

joten kysymys kuuluukin ja jäikin hämärän peittoon että, mitähän öljyä
autooni laittoivat?

hukkaan meni kovan tinkimisen tulos :evil:
w124 200d vm.92
w202 250td vm.96
w202 280 vm. 95
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

rumilus kirjoitti:Tiedän kokemuksesta, ettei kannattaisi pitkässä juoksussa käyttää Mersun dieselmoottoreissa, joissa on hydrauliset venttiilinnostimet muita öljyjä kun täyssynteettisiä.
Vuosien aikana on tullut muutamia tapauksia eteen, kun on laitettu moottoriin mineraali- tai osasynteettiset öljyt. Menetyksenä hydrauliset venttiilinnostimet, jotka alkaa naputtamaan. Ei se kesäkelin aikana niin tarkkaa ole, mutta kun tulee pakkaset niin sitten alkaa tapahtumaan, kun öljy ei kierrä moottorissa toivotulla tavalla..
Vaan voihan ne naputtaa kesäkummallakin, kun paineet putoavat öljyn lämmittyä riittävästi.

Omaa autoani on muuten ajettu edellisen omistajan toimesta noin 40 tkm Teboilin mineraaliöljyillä, 10-30 muistaakseni. Nyt vaihdoin takaisin synteettiseen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä vaurio on jo tapahtunut hydrauliselle venttiilinnostimelle jos se naputtaa, kierroluvulla ei ole merkitystä asiassa. Tyhjäkäynnillä naputtaa enemmän, suuremmilla kierroksilla vähemmän.Joskus naputus voi loppua, yleensä naputus tulee takaisin lämpimänä tyhjäkäynnillä.Jos todella autosi moottorilla on ajettu 40 tkm mineraaliöljyllä ilman vaurioita hydraulisille venttiilinnostimille, niin kyllä pidän sitä melkoisena ihmeenä.
Aku P kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Tiedän kokemuksesta, ettei kannattaisi pitkässä juoksussa käyttää Mersun dieselmoottoreissa, joissa on hydrauliset venttiilinnostimet muita öljyjä kun täyssynteettisiä.
Vuosien aikana on tullut muutamia tapauksia eteen, kun on laitettu moottoriin mineraali- tai osasynteettiset öljyt. Menetyksenä hydrauliset venttiilinnostimet, jotka alkaa naputtamaan. Ei se kesäkelin aikana niin tarkkaa ole, mutta kun tulee pakkaset niin sitten alkaa tapahtumaan, kun öljy ei kierrä moottorissa toivotulla tavalla..
Vaan voihan ne naputtaa kesäkummallakin, kun paineet putoavat öljyn lämmittyä riittävästi.

Omaa autoani on muuten ajettu edellisen omistajan toimesta noin 40 tkm Teboilin mineraaliöljyillä, 10-30 muistaakseni. Nyt vaihdoin takaisin synteettiseen.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

En kyllä olisi ihan noin jyrkkä mineraaliöljyn vastustaja, hydraulisia nostajia käytettiin kuintenkin jo siihen aikaan kun kansa aivan varmasti ajeli mineraaliöljyillä.
Ameriikassakin, jossa käytetyt öljyt ovat ylenmäärin huonompia kuin täällä...
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Fenton kirjoitti:En kyllä olisi ihan noin jyrkkä mineraaliöljyn vastustaja, hydraulisia nostajia käytettiin kuintenkin jo siihen aikaan kun kansa aivan varmasti ajeli mineraaliöljyillä.
Ameriikassakin, jossa käytetyt öljyt ovat ylenmäärin huonompia kuin täällä...
Täyssynteettiset öljyt tulivat Suomen markkinoille 1986-87 ja siitä lähtien Mersun maahantuoja VEHO suorastaan pakotti käyttämään täyssynteettisiä öljyjä Mersun moottoreissa...takuu kysymys.
Kyllä tosiasia on, että mineraaliöljyt ovat haistapaskan öljyjä ominaisuuksitaan, en kyllä viitsi 3000 ajokilometrin ajon jälkeen vaihtaa uusia öljyjä moottoriin. Tosin en ole niitä käyttänytkään kun on parempaakin saatavilla.Täyssyntteettisillä ajelen 15000-20000 km ja laadultaan ne ovat yhtä hyvässä kunnossa kuin öljynvaihdon jälkeenkin.
Mineraaliöljyt kadottavat kaikki pintapaine- ja voiteluominaisuudet parintuhannen ajokilometrin jälkeen.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Lehtonen250 kirjoitti:omasta mielestäni öljyissä voi olla suuriakin eroja
ja se yleensä ilmenee öljynkulutuksessa

edellisen autoni ostotilanteessa sain tingittyä öljynvaihdon myyjältä
ja hän totesi että vie tuohon läheiseen rengasliikkeeseen niin vaihtavat siellä

no minäpä vein ja kaikki sujui hienosti vaan tapani mukaan tarkastan hyvinkin usein moottori öljyt ja kaskummaa kolmella sadalla km:llä
oli auto syönyt jo useamman desin öljyä

ei muuta kuin kauppaan hakemaan parikannua ölbaa "mobil superia"

ja johan rupi öljyt pysymään sisällä sen jälkeen ei tippaakaan kuluttanut.

joten kysymys kuuluukin ja jäikin hämärän peittoon että, mitähän öljyä
autooni laittoivat?

hukkaan meni kovan tinkimisen tulos :evil:
Hyvä vertaus.
Jotkin harakiriliikkeet .. Motonet taannoin myi täyssyntteetistä moottoriöljyä 5W-40 jossa oli Mersun suositukset. Ostin pari kannua kokeeksi silloiseen 300 d-89 kulkupeliini. Äimistykseksi huomasin,kun olin ajanut noin 7000 km öljynkorkeuden anturi hälytti moottoriöljyn vähäisyydestä. Vuotoja ei ollut. Lisäsin litran ja sekin hupeni seuraavan 3500 km jälkeen. Vaihdoin seuraavan öljynvaihdon jälkeen taas Teboilin Diamontiin, jolla ajelin 15000 km öljynvaihtovälin öljyä lisäämättä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

rumilus kirjoitti:Kyllä vaurio on jo tapahtunut hydrauliselle venttiilinnostimelle jos se naputtaa, kierroluvulla ei ole merkitystä asiassa. Tyhjäkäynnillä naputtaa enemmän, suuremmilla kierroksilla vähemmän.Joskus naputus voi loppua, yleensä naputus tulee takaisin lämpimänä tyhjäkäynnillä.Jos todella autosi moottorilla on ajettu 40 tkm mineraaliöljyllä ilman vaurioita hydraulisille venttiilinnostimille, niin kyllä pidän sitä melkoisena ihmeenä.
No, menihän tuo osittain oikein :roll:
Tosikuumassa koneessa eli rivakan moottoritierepäisyn jälkeen kyllä voi naputtaa perinteiseen mersun tyyliin: 4 s naputusta, 4 s ei naputa, 4s naputtaa... tavallisen lämpimänä vaikka kaupunkiajossa tahi kylmänä ei pidä ylimääräisiä ääniä.

Ja tarkennettakoon, että öljyt on siis edellisen omistajan aikaan vaihdettu noin 8000km välein. Tokkopa tuo ehtii mitään sellaista paskakerrosta muodostaa, mistä aina jenkkipiireissä pelotellaan: rapakon takana on ensin ajettu 150 tkm kivikautisilla mineraaliliemillä ja sitten kun Suomessa lyödään synteettiset koneeseen, lähtevät liat liikkeelle ja soppa on valmis.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

rumilus kirjoitti:.
Kyllä tosiasia on, että mineraaliöljyt ovat haistapaskan öljyjä ominaisuuksitaan, en kyllä viitsi 3000 ajokilometrin ajon jälkeen vaihtaa uusia öljyjä moottoriin..
No niin.
Vaihtovälistähän tässä ei ollutkaan puhetta. Se on kyllä totta, että mineraaliöljyt joutuu vaihtamaan usein.
Vaan kyllä esim ooppelin nostajat toimi naputtamatta, kun vanhalla Asconalla ajelin reilun 100 tkm, vanhoja oli pohjalla jo reilu 250000.
Nuuka mies kun olen, niin mineraaliöljyllä ajoin, max 4000 km välein vaihto. Saihan siinä tietysti vaihtaa parhaimmillaan viikon välein öljyä, mutta nuori mies oli notkea. Kerrostalon parkkipaikalla vaan...
Toisaalta suodatinta ei tarvinnut vaihtaa kuin joka toinen tai kolmas kerta.

Ja vielä 90-luvun alussa monet mersumiehetkin vannoivat mopilin superin olevan paras mahdollinen. Mineraaliöljy se kuitenkin ainakin silloin oli.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Fenton kirjoitti:
rumilus kirjoitti:.
Kyllä tosiasia on, että mineraaliöljyt ovat haistapaskan öljyjä ominaisuuksitaan, en kyllä viitsi 3000 ajokilometrin ajon jälkeen vaihtaa uusia öljyjä moottoriin..
No niin.
Vaihtovälistähän tässä ei ollutkaan puhetta. Se on kyllä totta, että mineraaliöljyt joutuu vaihtamaan usein.
Vaan kyllä esim ooppelin nostajat toimi naputtamatta, kun vanhalla Asconalla ajelin reilun 100 tkm, vanhoja oli pohjalla jo reilu 250000.
Nuuka mies kun olen, niin mineraaliöljyllä ajoin, max 4000 km välein vaihto. Saihan siinä tietysti vaihtaa parhaimmillaan viikon välein öljyä, mutta nuori mies oli notkea. Kerrostalon parkkipaikalla vaan...
Toisaalta suodatinta ei tarvinnut vaihtaa kuin joka toinen tai kolmas kerta.

Ja vielä 90-luvun alussa monet mersumiehetkin vannoivat mopilin superin olevan paras mahdollinen. Mineraaliöljy se kuitenkin ainakin silloin oli.
Kyllä me kaikki tiedämme, että mineraaliöljyt ovat aikansa eläneitä.
Tietysti sitä voi laittaa autonsa moottoriin vaikka sian ulosteita, mutta tosiasia on, että väärässä paikassa säästää jos ala-arvoisia litkuja moottoriin laittaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

No empä tiiä miten on, 550tkm on menty mineraaleilla 10tkm vaihtovälillä.
Yhden venttiilinnostajan olen vaihtanut tuona aikana. Oishan se voinut tuo ainoa "rikki" mennyt pysyä ehyenä, jos ois käyttäny synteettisiä, mutta mistäpä tuon tietää. Niin ja auto oli 124 200D.
Vastaa Viestiin