200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Käy.
320cdi,n ahdin. Garrett GT2359vnt.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Jokos on uusi turbo kiini?
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Viikonloppuna on
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jotain sain tehtyä, vaikka migreenipäivä olikin.
"Vanha" ahdin lähti Kuopioon "huoltoon", kun eihän mesestä turbot särjy...
Irroitus on jo sen verran tuttu homma, että tunnisssa jo auto purkautuu....

Uuutta on timmailtu paikoilleen.
Näyttää itse ahdin aikas kivuttomasti menevän, kunhan uuden pakosarjan teen siten, että ahdin tulee pari senttiä vakiota lähemmäs lokia.
Mahtuu vivutkin liikkumaan sitten ilman "tilan tekoa".
Pakosarjaa sain tehtyä melkein kolmen pytyn verran, ei huono päivä, kun kerkesin vielä koirallekin metsässä pari tuntia huutamaan. :lol:

Kun pakopesiä vertaa sitten 320cdi,n ahtimen kanssa, niin huomaakin, ettei tuo ero nyt kuitenkaan niin kamalan suuri ole.

Kuva


Ahdin tosiaan hyvinkin mahtuu, kunhan vähän lähemmäs moottoria siirtää.
Siipiä ohjaavalle sähkömoottorille vaan jää melko ahdas tila.
Täytyy koettaa sille jotain keksiä.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jaahas, se alkaa tuikunkin auto näyttämään "tuunatulta" kun tulee noita sinisiä putkia :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Omastani vetäisin siniset mutkat mattamustalla sprayllä asiallisemman värisiksi :D Saa sitten nähdä kauankao kestää. Kaverin autossa laitettiin sähköerkkaa niiden päälle ja sekin toimi aika kätevästi. Tosin lätkäerkka saattaisi kestää tuossa paremmin ja kerätä itseensä vielä naamiointipölyä paremmin.
diipa daapa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ehkä vulkanoituva eristysnauha, silikonin päällä ei varmasti pysy yhtään mikään, ainakaan maali :roll:

Saa niitä muuten mustiakin kulmia, ja vielä halvemmalla :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Juu kyllähän niitä on tuolla itsellänikin niitä mustia mutkia. Ei vaan silloin tekovaiheessa ollut mitään muuta tallissa pyörimässä kun noita sinisiä sopivan kokoisena.
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tulipahan hätäpäissään ostettua.

Pakosarja on nyt siistimistä ja laippojen kiinnitystä ja suoristusta lukuunottamatta valmis.
En laita kuvaa, kun nyt ei tule mitenkään nuoltu malli.
Sanoisin, että tarkoituksenmukainen ja lyhyt tuli.
Ahdin itsessään mahtuu nyt hyvin olemaan.
Sähkömoottorin kanssa voi olla vielä vaikeuksia.
Jospa tuo mahtuisi, muuten pitää vielä palauttaa ahdin pajalle odottamaan toisenlaista kompurakoteloa, jossa ahtoputki lähtee valmiiksi etuviistoon.
Ei liikoja tiloja tosiaan jää, jospa tuo ei sulata kovin paljoa muuta ympäriltään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Harva pystyy laittamaan hitsauksistaan kuvaa, joten laita vain, kyllä me kestetään...

Ehkä jopa opitaan jotain, tiedä koska alkaa innostumaan pakosarjan hitsuusta kun on neitsyt sen suhteen :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.


[ http://i17.tinypic.com/6xj6t5w.jpg ]


Kokeiltukkin jo on.
Kiihtyvyydet pikkuisen parani, suunnilleen 0,5sek.
Mitattuna aina tarkalla kännykällä, niin että totuudestakin voi olla montaa mieltä.
60-120 nyt ~5,5sek, tai ainaskin lähellä tuota.
100-160 ~8sek.

Jotain vaikutusta siis on varmasti ollut.
Vieläpä "toivottuun" suuntaan, perstuntumalla ei huomaa kyllä mitään.
Savusta ei voi sanoa mitään, nyt on niin pimeää, mutta ei sitä oikein saa vieläkään olla, ahtoja ja ilmamäärää on niin paljon kuiteskin.
Oliko tosta tapin poistosta oikeasti hyötyä? Vihdoin ja viimein sain turbon Suomeen ja pitäs ens viikolla ruveta asentamaan (piti viikonloppuna ,mut en muistanu käydä hakee uusia tiivisteitä:( ) niin on tullut kerättyä noita tehtäviä muutoksia tästä topicista.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

joskami kirjoitti:Oliko tosta tapin poistosta oikeasti hyötyä? ...

No eihän siitä sellaista tehollista hyötyä ollut, kun kuvittelin.
Tehohan ei ole noussut piiiitkään aikaan.
Eikä noussut tälläkään patentilla.

AMG,n suuttimissa se kuitenkin ruiskutukseen vaikuttaa.
Samalla ahtimen tangon säädöllä ahtopaine alkaa piikittämään.
Ajotietokoneen näytön perusteella kulutus laskee, eli entisellä kaasupolkimen asennolla menee polttoainetta enemmän läpi.
Todellinen kulutushan ei tietenkää muutu.
Vakioissa suuttimissa en ole kokeillut, mutta niissä taitaa olla rajoittavana tekijänä suutinkoko, AMG,ssä ei taida vielä rajoittaa mikään, ehken siinä syy, miksi vaikutusta on.
Tämän tarkemmin en osaa vastata.

AMG-Power plussista tulee tavaraa yli 30% vielä yli AMG,n suuttimien ja tappeihin ei ole koskettu, eikä tarvi.

320cdi,n ahtimen kanssa "riittää" hyvin perus AMG,t, tai niitä vastaavat.
Niillä pääset matalammallakin paineella 55hv/syl vauhtiin, mihin ahdinkin sitten viisipyttyisessä käytännössä loppuu.
Tappien poistoa voi sitten kokeilla, mikäli vääntöä haluttaa lisää, max teho ei kasva, koska ahdin (=ilmamäärä) ei siihen riitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Oikea tuuninkisarja.
Oikeilla hitsareilla, niinkuin konjamiineilla, on tietty nyt paha olla.


KuvaKuva
KuvaKuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin.
Ei nyt varsinaisesti mikään niin helppo synnytys ollut...
Uskomaton määrä joutavaa nypläämistä.
Tuo siipien säätö piti rakennella moneen kertaan.
Vielä loppusiistimiset ja naplailut.
Tukien tekoa, tiivisteet...

En nyt varsinaisesti kenellekkään tervepäiselle osaa suositella.
Ja tässä on vasta alkuvoimistelu.
Toimivuudesta ei vielä mitään takeita. :lol:

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

kyllä täytyy tuikulle hattua nostaa! :) Mies jaksaa tehdä kyl ja on kyl kylän siistein w203 mikä liikkuu ja nimen omaan liikkuu

:)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

tuikku kirjoitti:.
Oikea tuuninkisarja.
Oikeilla hitsareilla, niinkuin konjamiineilla, on tietty nyt paha olla.


[ http://i38.tinypic.com/mrwokw.jpg ]
Mikä oikia hitsari :shock: Kurja heppari korkeintaan. :lol:

Jatkappa samaa rataa vain, tätä on mukava seurailla.
Alakaa jostain syystä mieli tehä uuempaa kalustua. :? :D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niipäs kävi, että illalla tuli savut otettua.
Noki näytti pysyvän putkien sisällä.

Ahdin herää ja toimii paikallaan kaasuttelun perusteella hyvin.
Heräämisen suhteen ei tosiaankaan mitään ongelmia.
Ajettu ei.

Nythän sen sitten voikin huomenna sitten taas purkaa. :lol:
Sähkömoottorin vivun liikerata on liian laaja.
Yltää painamaan siivet ihan kiinni.
Täytyy korjata systeemiä, niin ei tarvi rajoitinruuvilla pakottaa siipiä auki.

Supsuttelee kummasti, kun kaasua höllää ?
Sakkaakohan pakosiipi, siltä se kuulostaisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Hyvä hyvä!
Täällä jännityksellä odotellaan ensimmäisen koeajon tuloksia.

Kyllähän se pakosiipi ihmeissään on jos tuloluukku vedetään täysin kiinni, alkaa kummasti kelpaamaan 'väärällä' puolella eli pakoputken puolella olevat kaasut.

Sama kuin kaadat täyden virvoitusjuomapullon ylösalaisin, välillä haukkaa ilmaa että pullo tyhjenee (isot pojat kertoi).

Tulikohan vieläkin liian pieni ahdin kun kerran hyvin herää :wink: .
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin...
Viiden päivän nysvääminen, ja alkaa olla loppuraportin aika.

Monen monta kertaa piti muutosta muutoksen perään tehdä.
Ja tämänkin mööpelin irroitus ja kiinnitys tuli kyllä tutuksi.

Pientä optimismia on kuitenkin pinnassa.
Näyttäisi toimivan.
Vetää alhaalta aivan riittävän hyvin.
Ahtopaine nousee rajusti.
Niin rajusti, ettei nyt tällä asetuksella ja ohjelmalla saa ahtoja kuriin, jos ahtopaineen pyyntiä koettaa rajoittaa alle kahden kilon.
Pakopaine on koko ajan = ahtopaine.
Ei yli eikä alle.
Ahdin rupeaa kyllä kunnolla toimimaan, kun ahtopaineen antaa sitten suosiolla nousta tarpeeksi.
Ohivuotoa mapille lisäämällähän se nousee.
Ahtopainemittari loppu pariin kiloon, mutta pakopainemittari näyttää ~3bar painetta lopussa, eli luulisin, että jossin +2,5bar on ahdotkin.
Pitää hommata tyon tyttömallin mittarin tilalle harrastajamalli.
No, pakopainettahan tämä ahdin nyt kyllä kestää.
Ilmaakin näyttäisi menevän, kun ei minkäänlaista savumerkkiä saa aikaiseksi.
Tarkempien mittausten aika on sitten myöhemmin.
Että tämmöistä.

Olisin erittäin tyytyväinen, jos ahtoja saisi suunnilleen kolmen baarin pakopaineilla vielä ~2,5bar, senhän pitäisi periaatteessa jo riittää.
No aika näyttää.

Tuossa kuva vihon viimeisestä siipien ohjauksesta.
Ennen viimeistä muutosta, ahtimen vivun jatkamista. :lol:

Kuva


Ja konehuoneesta.
Lopulta jää täysin vakion näköiseksi.
Ahdasta on.

Kuva


Laitetaanpas edittiä perään.
Kävin ajamassa hiukan pidemmän lenkin "testiluontoista" ajelua, niin että moottorikin kunnolla lämpesi.
Pakopaine asettui max ~2,5bar,iin.
Pakopaine pysyy koko ahtomittarin näkyvällä osalla alle ahtojen.
Pikkuisen, mutta kuitenkin.
Samalla ilmmaantui "tutut" vikatilatkin liian alhaisesta ahtopaineesta suurella vaihteella sopivasti vedätettäessä.
Niin, että luulisimpa ahtimen säädön olevan nyt mallissaan.
Kyllä tämä nyt hyvältä näyttää, ei voi mittään... :lol:

... Vakavia vaurioita odotellessa...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

tuikku kirjoitti: Samalla ilmmaantui "tutut" vikatilatkin liian alhaisesta ahtopaineesta suurella vaihteella sopivasti vedätettäessä.
Niin, että luulisimpa ahtimen säädön olevan nyt mallissaan.

Kyllä tämä nyt hyvältä näyttää, ei voi mittään... :lol:

... Vakavia vaurioita odotellessa...
kuullostaa hyvältä..! =D
numeroita odotellessa..
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

TAAS MENNÄÄN...

Milloinkas poikkeet Keski-Suomessa?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Juu Piinapenkkiin olis kiva tulla seuraamaan josko tällä kertaa olis hymy herkässä ja konjamiini pullosta saisit ne ryypyt otettua :D Paineiden suhteet kuulostaa ainakin hyvälle. Huomenna vaan parempia mittareita ostamaan ja lisää säätöä peliin.
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuva
Kuva



Laitanpas pari kuvaa, että Hatemilla olisi paha olla... :lol:
Pakosarjan paine vasemmalla, ahdot oikealla.

Ahtimen säätelyt alkaa olla kohdillaan nyt.
Ahtopaineen kuvaaja varmistaa sen, minkä jo takapuoli kertoi aikaisemmin.
Parin tonni jälkeen ahdot pomppaa.
Koska imusarjan läpätkin aukeaa juuri tässä kohden, luulen, että niilläkin on oma osuutensa tässä kohtaa.
Tarkoitus onkin ne tehdä toimettomiksi.
Ja yrittää saada ahtimen ryntäily kuriin ja toiminta hillitymmäksi.
Alavääntökin siinä hiukan kasvaa, kun heräämistä tapahtuu aikaisemmin.
Ohjelmasta sitten loppuja.
Max ahdot saavutetaan juuri oikeassa kohden, ~3000rpm tuntumassa, johon sitten max vääntökin tulee asettumaan.

Näillä ahdoilla (2,5bar) ja ilmamäärillä alkaakin cooleri olla jo kovilla.
Ulkoilman lämpö ~20 astetta
Ilmamäärä alkaa nyt olla melkolailla kaksinkertainen vakioon moottoriin.

Jees, ihan mukavalta tuntuu, pitkääästä aikaa.
Ihmeen hyvin tuntuu taas tuurilla sattuneen paikat kohdilleen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Hyvältä kuulostaa... numeroita odotellessa :roll: :D
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Aika paskalle vaikuttaa :D Minun nykyisessä kokoonpanossa voi ottaa kilon noista ahdoista pois ja lisätä pakopaineisiin puolikkaan... Pikkuturbo on pikkuturbo. Isoturbo on oikea turbo.
diipa daapa...
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

tuikku kirjoitti:Ilmamäärä alkaa nyt olla melkolailla kaksinkertainen vakioon moottoriin.
Sittenhän siitä alkaa olla jo vähän vastusta, ensi viikonloppuna voitaisiin kokeilla pari lähdöt jos olet maisemissa...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Jani Anttila kirjoitti:... ensi viikonloppuna voitaisiin kokeilla pari lähdöt jos olet maisemissa...
Ei käy, koirajuttuja...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olisko jollain nyt vähän hjelppiä...

Näyttää siltä, että starttimoottorin irroitukseen pitää myös ainakin vaihdelaatikon keskikannake irroittaa, vai ?

W211 korimallissa kuulemma ei tarvi, mutta tässä pienemmässä kopassa on kyllä niin ahtaan näköistä, ja on sitä vähän jo kopeloitukkin...

Sitten vähän toisenlaista juttua.
Ahdinta on tänään vaihteeksi käytetty pois.
Enää menee irroitukseen ja vivuston hitsuuseen ja takaisin kiinnitykseen kolme tuntia. :lol:
Tietty, mieluumminhan tuota ei irroittelisi ollenkaan, mutta kun ei osaa tehdä kerralla oikeanlaista, niin pitää paikkailla jälkiään.

AMG power plussat on heitetty paikoilleen...
Toimivat nyt aikas kivasti jo ilman uudelleenohjelmointiakin.
Kuumana on vielä "superien roklatusta" pienillä kierroksilla, kun syöttöä on liikaa ilmaan nähden.
Muttei oikeastaan juurikaan volkkaria enempää.
"Normaalilämpöisenä" ja varsinkin kylmänä käyvät siististi.

Voimaa tulee kivasti.
Vauhtipyörä alkaa jo kevyesti pohjailemaan, 3000 ja 3500rpm välissä.
Tuntuu nyt vähän siltä, että saattaisi olla voimaakin tulollaan...
Kahden tonnin jälkeen vetää aika hyvin.

Alussa on syöttöjä ihan liikaa, savuttaa.
Mutta ihan lopussa voisi ehken vieläkin lisätä.
Taitaa läpät saada jäädä kuitenkin, jollei joku tiedä "poppakonstia" startin irroitukseen.
Alavääntö kyllä riittää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Kyllä siellä aletaan olla varmaan väännöissä nyt pitkälti kuudensadan päällä. On aika kovilla nuo voimansiirron ja miksikäs ei alakerrankin osat. Noilla vedoilla taitaa olla jo aikamoinen sudittelu peli :D
diipa daapa...
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

No niinhän siinä sitten kävi, että näitä juttuja kun aikansa lueskeli, niin pitihän se omankin auton (C200CDi -05) ohjelma käydä päivittämässä Karalan softalla.

Nyt noin kuukauden jälkeen on kuitenkin alkanut esiintyä pitovaikeuksia, -kytkimessä nimittäin. Siksipä pitikin alkaa kyselemään, että oliko homma niin, että tähän 200 koneen päähän käy suoraan sekä 220, että 270 levy sekä asetelma? Tuollaista ainakin se softapäivittäjä muisteli, kun kyselin häneltä, että tuppaako näissä useinkin tulla vastaavanlaisia murheita vastaan. Ei kuitenkaan viitssi laittaa samanlaista kytkintä tilalle, jos sen kestävyys on kovin rajallinen ja kuukauden käytön jälkeen vakio-ohjelman takaisin laittokin tuntuu kovin ikävälle ratkaisulle.
Vastaa Viestiin