190-88 2.0 kaasarikone temppuilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
soothammer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 22.08.2007 17:55
Paikkakunta: jkl

190-88 2.0 kaasarikone temppuilee

Viesti Kirjoittaja soothammer »

Mistähän mahtaa johtua että kun ajelee tasaista vauhtia ja sitten höllää pikkuisen kaasua moottori jarruttaa tosi voimakkaasti,aivankuin bensan saanti loppuis kokonaan,sitten kun painaa taas varovasti kaasua niin repäisee niin pirusti,on nimittäin melko nykivää menoa.Kaasarina 2kurkkuinen pierupurkki.Tyhjäkäyntikin on omasta mielestäni aika korkea 1100rpm.Saako sitä säädettyä mistään.Kaikki letkut on käyty läpi et alipainevuotoja ei ole. :twisted:
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Onkos siinä lambda-anturia? Se jos on rikki niin pitäis tyhjäkäynnin vähän sahata edes takas.

Omassakin on tuo tyhjäkäynti päälle tonnissa jos kone viileä. Ohjausyksikkö pudottaa lämpötilan noustessa tarpeeksi tyhjäkäynnin alle tonniin. Jonnekin 800 hujakoille suunnilleen.

Näin huuto.netissä muutama viikko sitten pierpurgin korjauskirjan (ilmeisesti se mitä ne käyttää ihan noissa moottoripajoilla). En vaan raaskinut ostaa. Tarpeeseen varmaan tulisi, mutta nyt on oma pelittänyt hyvin...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

kaasuttimen ja imusarjan välinen kumilaippa on usein noissa murtunut. Heiluttele kaasutinta voimakkaasti tyhjäkäynnillä, käynti ei saa muuttua,. mikäli muuttuu, välikumi on rikki ja vuotaa ilmaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
soothammer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 22.08.2007 17:55
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja soothammer »

Kaasaria on kokeiltu heiluttaa ei vaikutusta käyntiin.Auto ei ole varustettu lamdalla.Onko se iso valkoinen alipaine pönttö hässäkkä siinä kaasuläppäakselin lähellä joku tyhjäkäynninsäätö systeemi.Mikä on tuon mallin koneen sytkäennakko, tuntus vähän pätkivän kaasarissa kun antaa jenkaa.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Mites onko auto lähtenyt jo pelittämään?

Ostin tuossa pierpurkin korjaamokäsikirjan ja vähän sitä olen ehtinyt lueskelemaan... Tyhjäkäynnin kierroslukua ei pysty säätämään. Ilmeisesti tyhjäkäynnin seosta pystyy hieman säätämään?!? Tyhjäkäynnin rpm tulee suoraan ohjausyksiköstä.

Ainoa mikä nyt tuli mieleen että lämpötila-anturi olisi särki tai kosketushäiriö, sillä kylmällä koneella auton kierroslukuhan on korkeampi kuin lämpimällä.
On kyllä aika kvanttifysiikkaa tuo pierupurkin toiminta...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

sundiz kirjoitti:Mites onko auto lähtenyt jo pelittämään?

Ostin tuossa pierpurkin korjaamokäsikirjan ja vähän sitä olen ehtinyt lueskelemaan... Tyhjäkäynnin kierroslukua ei pysty säätämään. Ilmeisesti tyhjäkäynnin seosta pystyy hieman säätämään?!? Tyhjäkäynnin rpm tulee suoraan ohjausyksiköstä.

Ainoa mikä nyt tuli mieleen että lämpötila-anturi olisi särki tai kosketushäiriö, sillä kylmällä koneella auton kierroslukuhan on korkeampi kuin lämpimällä.
On kyllä aika kvanttifysiikkaa tuo pierupurkin toiminta...

Joo on se mielenkiintoinen hökötys ja tuohon on vielä laitettu lisäksi katalysaattorikin.
Huh huh

omastani meni aikoinaan juurikin tuo kaasarin kumilaippa ja myös kaikki alipaineletkut piti uusia kun olivat niin haprastuneet.
edesmennyt
W201
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: 190-88 2.0 kaasarikone temppuilee

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

soothammer kirjoitti:Tyhjäkäyntikin on omasta mielestäni aika korkea 1100rpm.Saako sitä säädettyä mistään.Kaikki letkut on käyty läpi et alipainevuotoja ei ole. :twisted:
En tiedä auttaako tässä tapauksessa mitään, mutta kun W124:n ylijännitesuojareleestä otti sulakkeen pois, niin tyhjäkäyntikierrokset nousivat. Kyseinen auto on 2.0 bensa KAT-malli, Pierburg 2E-E -kaasarilla. Oletko tutkinut tuota relettä? Sehän vaikuttaa tosin muihinkin laitteisiin, JOS niitä on. :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Niin tuo iki-ihana ylijännite rele se voisi myös olla syyllinen.

Tarkoituksena olisi tuo pierpurkin korjaamokäsikirja skannata ja tehdä siitä pdf. Siis ihan "omaan" käyttöön :roll:
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Vastaa Viestiin