ASD perän kardaanin laipan vaihto
ASD perän kardaanin laipan vaihto
Kardaanin kolmiolaippoja on tietääkseni kahta eri kokoa. Uudessa perässäni oli suurempi kolmiolaippa, joten vaihdoin sen pienempään, jolloin kardaaniin ei tarvitse tehdä muutoksia. Irrotin keskipultin perästä, naputtelin ison laipan irti, työnsin pienemmän laipan paikalleen ja kiristin keskimutterin pulttipyssyllä.
Vaikuttaako laipan asema perän hammaskosketukseen? Kuulin vasta jälkikäteen, että laipan vaihto on millintarkkaa työtä. Pitääkö hammaskosketus nyt tarkistaa? Auto on W201 ja perä on alkujaan W124 autosta.
Kunka pitkä pitäisi olla W201 korisen ASD veto-akseli? Mitta peränpuoleisesta laipasta ulomman vetonivelen kierteen päähän? Onko se noin 575mm?
Vaikuttaako laipan asema perän hammaskosketukseen? Kuulin vasta jälkikäteen, että laipan vaihto on millintarkkaa työtä. Pitääkö hammaskosketus nyt tarkistaa? Auto on W201 ja perä on alkujaan W124 autosta.
Kunka pitkä pitäisi olla W201 korisen ASD veto-akseli? Mitta peränpuoleisesta laipasta ulomman vetonivelen kierteen päähän? Onko se noin 575mm?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
sulla on nyt vituillaan välykset perän sisuskaluissa, enkä tiedä keinoa millä saisi laitettua jälkikäteen kohilleen, tietääkö joku ??? onko ainoa vaihto ehto perä alas ja auki ??
ei vielä vaikuta mutta ajeleppa muutama kuukausi niin on entinen perä. Jos kestää kauemminkin niin sitten lotto vetämään ja heti
ei vielä vaikuta mutta ajeleppa muutama kuukausi niin on entinen perä. Jos kestää kauemminkin niin sitten lotto vetämään ja heti

Hieno homma. Täytyy vissiin ottaa alas ja alkaa opettelemaan hammaskosketuksen säätöä.
Ilmeisesti lautaspyörän hampaisiin levitetään maalia. Perää pyöritetään ja katsotaan missä kohtaa hammasta kosketus tapahtuu. Onko tähän parempia ohjeita tai kuvia oikeasta kosketuksesta jossain?
Pidetäänkö lautaspyörä samassa kohdassa ja säädetään vain kardaanin pyörittämää hammaspyörää? Vois melkein vaihtaa kitkalevyt samalla..
Ilmeisesti lautaspyörän hampaisiin levitetään maalia. Perää pyöritetään ja katsotaan missä kohtaa hammasta kosketus tapahtuu. Onko tähän parempia ohjeita tai kuvia oikeasta kosketuksesta jossain?
Pidetäänkö lautaspyörä samassa kohdassa ja säädetään vain kardaanin pyörittämää hammaspyörää? Vois melkein vaihtaa kitkalevyt samalla..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Ei siinä mitkään hammaskosketukset vituralleen mene, ellei jätä mutteria löysälle
. Laakerin esikireys kylläkin menee taatusti tuollakonstilla perseelleen. Jos menee liian tiukaksi, niin laakerit eivät kestä kauaa.
Ja vinkkinä voin kertoa, että älä ikinä äläkä koskaa mene ryskyttämään kyseistä mutteria mutteripyssyllä! Olen nähnyt erään perän missä ti mies oli mutteripyssyä käyttänyt ja sen jälkeen kuului tasainen naputus perästä.. Puuttui yksi hammas...
Teit itse ja säästit...

Ja vinkkinä voin kertoa, että älä ikinä äläkä koskaa mene ryskyttämään kyseistä mutteria mutteripyssyllä! Olen nähnyt erään perän missä ti mies oli mutteripyssyä käyttänyt ja sen jälkeen kuului tasainen naputus perästä.. Puuttui yksi hammas...
Teit itse ja säästit...
Re: ASD perän kardaanin laipan vaihto
Pelkän akselin pituus ilman niveliä on noin 510 mm, joten koko akselin pituus on todennäköisesti enemmän kuin 575 mm. Luultavasti akselin koko pituus on hieman yli 600 mm. Oma ASD+ABS -perä odottaa viela asennusta ja nivelet puuttuvat, joten en voi mitata.MikkoH kirjoitti:...Kunka pitkä pitäisi olla W201 korisen ASD veto-akseli? Mitta peränpuoleisesta laipasta ulomman vetonivelen kierteen päähän? Onko se noin 575mm?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: ASD perän kardaanin laipan vaihto
Millin sadasosan tarkkuudella hammasrattaan evolventtikulmat asetetaan kohdakkain, joten tapauksessasi ei varmasti kosketuskulmat evolventtipisteeseen kohtaa.MikkoH kirjoitti:Kardaanin kolmiolaippoja on tietääkseni kahta eri kokoa. Uudessa perässäni oli suurempi kolmiolaippa, joten vaihdoin sen pienempään, jolloin kardaaniin ei tarvitse tehdä muutoksia. Irrotin keskipultin perästä, naputtelin ison laipan irti, työnsin pienemmän laipan paikalleen ja kiristin keskimutterin pulttipyssyllä.
Vaikuttaako laipan asema perän hammaskosketukseen? Kuulin vasta jälkikäteen, että laipan vaihto on millintarkkaa työtä. Pitääkö hammaskosketus nyt tarkistaa? Auto on W201 ja perä on alkujaan W124 autosta.
Kunka pitkä pitäisi olla W201 korisen ASD veto-akseli? Mitta peränpuoleisesta laipasta ulomman vetonivelen kierteen päähän? Onko se noin 575mm?
Se millä asetukset saa kohdalleen on specialiteetti hommaa, vaatii asetustyökalun. Vetopyörastö tässä tapuksessa alkaa ääntämään muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.
Hyvä tietää. Jos akseleita ei mistään löydä, niin on ainakin joku mitta tiedossa jos joutuu teettämään akselit.Pelkän akselin pituus ilman niveliä on noin 510 mm
Mitenhän tuon perän kanssa nyt tekisi? Eikös lautaspyörää pyörittävä hammaspyörä ole laakeroitu kartiorulla laakerilla. Jos mutteri on liian kireällä, menee laakeri jumin. Sama juttu kuin pyöränlaakerissa. Nyt perä pyörii normalisti, eikä klappiakaan ole mielestäni enempää.
Mutterin lukituskauluksessa on ainakin jäljät juuri hammaspyörän akselin kolojen kohdalla. Eli mutteri on samalla kohdalla uudelleen kiristyksen jälkeen. Toki mutteri voi olla yhden kierroksen kireämmällä tai löysemmällä.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Mersun ohjeissa kun uutta rymppirengasta kiristetään niin sen mutterin momentti pitää olla isossa perässä vähintään 180 nyyttonia, pikkuperässä 90 nyyttonia. Toki se vierintävastuskin olisi mitattava.
Vaikka et sitä rymppirengasta vaihtanutkaan, mutta sulla on tuo vanha mutteri merkkien perusteella samassa asennossa kuin ennen, niin kyllä se voi olla aikalailla todennäköistä jotta sulla se mutteri ois samalla kieroksellakin kuin ennen, vai mimmosia voimia siinä pulttipyssyssä on ?
-Risto
Vaikka et sitä rymppirengasta vaihtanutkaan, mutta sulla on tuo vanha mutteri merkkien perusteella samassa asennossa kuin ennen, niin kyllä se voi olla aikalailla todennäköistä jotta sulla se mutteri ois samalla kieroksellakin kuin ennen, vai mimmosia voimia siinä pulttipyssyssä on ?
-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö