ASD perän kardaanin laipan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

ASD perän kardaanin laipan vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Kardaanin kolmiolaippoja on tietääkseni kahta eri kokoa. Uudessa perässäni oli suurempi kolmiolaippa, joten vaihdoin sen pienempään, jolloin kardaaniin ei tarvitse tehdä muutoksia. Irrotin keskipultin perästä, naputtelin ison laipan irti, työnsin pienemmän laipan paikalleen ja kiristin keskimutterin pulttipyssyllä.

Vaikuttaako laipan asema perän hammaskosketukseen? Kuulin vasta jälkikäteen, että laipan vaihto on millintarkkaa työtä. Pitääkö hammaskosketus nyt tarkistaa? Auto on W201 ja perä on alkujaan W124 autosta.

Kunka pitkä pitäisi olla W201 korisen ASD veto-akseli? Mitta peränpuoleisesta laipasta ulomman vetonivelen kierteen päähän? Onko se noin 575mm?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
{janne}}}
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 12.02.2008 21:50
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja {janne}}} »

jaa pittääpä olla sitte tarkkana sen vaihdon kans ku iteltä meni eilen se laippa ja kardaanin rättinivel paskaksi.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sulla on nyt vituillaan välykset perän sisuskaluissa, enkä tiedä keinoa millä saisi laitettua jälkikäteen kohilleen, tietääkö joku ??? onko ainoa vaihto ehto perä alas ja auki ??

ei vielä vaikuta mutta ajeleppa muutama kuukausi niin on entinen perä. Jos kestää kauemminkin niin sitten lotto vetämään ja heti :D
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Hieno homma. Täytyy vissiin ottaa alas ja alkaa opettelemaan hammaskosketuksen säätöä.
Ilmeisesti lautaspyörän hampaisiin levitetään maalia. Perää pyöritetään ja katsotaan missä kohtaa hammasta kosketus tapahtuu. Onko tähän parempia ohjeita tai kuvia oikeasta kosketuksesta jossain?
Pidetäänkö lautaspyörä samassa kohdassa ja säädetään vain kardaanin pyörittämää hammaspyörää? Vois melkein vaihtaa kitkalevyt samalla..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

[quote="MikkoH"]Hieno homma. Täytyy vissiin ottaa alas ja alkaa opettelemaan hammaskosketuksen säätöä.

Jos pinionakseli on lukkouralla varustettu,niin esim.stefan vaihdossa mutteri samaan kohti vaan,kierros yli ei mene sovinnolla ja kierros vajaa tuntuu selvästi käsin kokeilemalla.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Ei siinä mitkään hammaskosketukset vituralleen mene, ellei jätä mutteria löysälle :lol: . Laakerin esikireys kylläkin menee taatusti tuollakonstilla perseelleen. Jos menee liian tiukaksi, niin laakerit eivät kestä kauaa.

Ja vinkkinä voin kertoa, että älä ikinä äläkä koskaa mene ryskyttämään kyseistä mutteria mutteripyssyllä! Olen nähnyt erään perän missä ti mies oli mutteripyssyä käyttänyt ja sen jälkeen kuului tasainen naputus perästä.. Puuttui yksi hammas...

Teit itse ja säästit...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: ASD perän kardaanin laipan vaihto

Viesti Kirjoittaja tomant »

MikkoH kirjoitti:...Kunka pitkä pitäisi olla W201 korisen ASD veto-akseli? Mitta peränpuoleisesta laipasta ulomman vetonivelen kierteen päähän? Onko se noin 575mm?
Pelkän akselin pituus ilman niveliä on noin 510 mm, joten koko akselin pituus on todennäköisesti enemmän kuin 575 mm. Luultavasti akselin koko pituus on hieman yli 600 mm. Oma ASD+ABS -perä odottaa viela asennusta ja nivelet puuttuvat, joten en voi mitata.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: ASD perän kardaanin laipan vaihto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

MikkoH kirjoitti:Kardaanin kolmiolaippoja on tietääkseni kahta eri kokoa. Uudessa perässäni oli suurempi kolmiolaippa, joten vaihdoin sen pienempään, jolloin kardaaniin ei tarvitse tehdä muutoksia. Irrotin keskipultin perästä, naputtelin ison laipan irti, työnsin pienemmän laipan paikalleen ja kiristin keskimutterin pulttipyssyllä.

Vaikuttaako laipan asema perän hammaskosketukseen? Kuulin vasta jälkikäteen, että laipan vaihto on millintarkkaa työtä. Pitääkö hammaskosketus nyt tarkistaa? Auto on W201 ja perä on alkujaan W124 autosta.

Kunka pitkä pitäisi olla W201 korisen ASD veto-akseli? Mitta peränpuoleisesta laipasta ulomman vetonivelen kierteen päähän? Onko se noin 575mm?
Millin sadasosan tarkkuudella hammasrattaan evolventtikulmat asetetaan kohdakkain, joten tapauksessasi ei varmasti kosketuskulmat evolventtipisteeseen kohtaa.
Se millä asetukset saa kohdalleen on specialiteetti hommaa, vaatii asetustyökalun. Vetopyörastö tässä tapuksessa alkaa ääntämään muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kovaa ajoa vain
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Pelkän akselin pituus ilman niveliä on noin 510 mm
Hyvä tietää. Jos akseleita ei mistään löydä, niin on ainakin joku mitta tiedossa jos joutuu teettämään akselit.

Mitenhän tuon perän kanssa nyt tekisi? Eikös lautaspyörää pyörittävä hammaspyörä ole laakeroitu kartiorulla laakerilla. Jos mutteri on liian kireällä, menee laakeri jumin. Sama juttu kuin pyöränlaakerissa. Nyt perä pyörii normalisti, eikä klappiakaan ole mielestäni enempää.

Mutterin lukituskauluksessa on ainakin jäljät juuri hammaspyörän akselin kolojen kohdalla. Eli mutteri on samalla kohdalla uudelleen kiristyksen jälkeen. Toki mutteri voi olla yhden kierroksen kireämmällä tai löysemmällä.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Sopiko boorit keskenään :shock: ??.
Vaihdoin pikkuperän isoonperään(w124) ja kokeilin myös tuota laipanvaihtoa mutta siinä vaihdossa ei ainakaan boorit passanneet(90mm laipassa oli isommat boorit).
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Sopiko boorit keskenään
Sopi hienosti.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mersun ohjeissa kun uutta rymppirengasta kiristetään niin sen mutterin momentti pitää olla isossa perässä vähintään 180 nyyttonia, pikkuperässä 90 nyyttonia. Toki se vierintävastuskin olisi mitattava.

Vaikka et sitä rymppirengasta vaihtanutkaan, mutta sulla on tuo vanha mutteri merkkien perusteella samassa asennossa kuin ennen, niin kyllä se voi olla aikalailla todennäköistä jotta sulla se mutteri ois samalla kieroksellakin kuin ennen, vai mimmosia voimia siinä pulttipyssyssä on ?

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Ancca78
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 30.08.2007 17:06

Viesti Kirjoittaja Ancca78 »

Vaihdoin perän viime kesänä ja siirsin laipat edellisestä (124.190). Vaihdettu perä on äänetön noin 20 tkm jälkeen. Mutterin laitoin samalle kohdalle kohtuullisen tarkasti silmällä mitaten.
Vastaa Viestiin