A:n Automaattilaatikko vikatilaan? (päivitetty 19.8.2008)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

A:n Automaattilaatikko vikatilaan? (päivitetty 19.8.2008)

Viesti Kirjoittaja Jouk »

Potilas on n. 100tkm ajettu 1998 mallinen A190 (168) jossa täysiautomaattinen 5v-laatikko.


Autolla voi ajaa "nurkka-ajoa" aivan normaalisti ilman minkäänlaisia ongelmia, oli nopeus sitten mikä tahansa.

Mutta kun lähtee pidemmälle matkalle (>50km) niin on pari kertaa tullut tilanne jossa kun yli 90km/h nopeudesta painat reippaammin kaasua (esim. ohittaaksesi) niin auto hyytyy *täysin* ja vaihteiston näyttöön (siihen missä lukee normaalisti esim. "D") ilmestyy "F", eli vaihteisto ilmoittaa menneensä vikatilaan.

Kun auton rullaa maantien varteen ja sammuttaa, niin ongelma katoaa totaalisesti ja auto toimii taas OK - ilman "F"-merkkiä vaihteiston näytössä (ainakin kunhan ajaa esim. 90km/h).

Eli ilmeisesti laatikon ollessa tarpeeksi lämmin, ja nopeuden (paineiden?) noustessa tarpeeksi korkealle "jotain" tapahtuu, mutta mitä?

Olisiko arvon raadilla kokemusta moisesta? Auto on huomenna menossa Vehoon vikakoodien lukuun mutta en pidätä hengitystäni näissä automaattiasioissa mitä merkkihuoltoon tulee (yleensä ne laatikkogurut ovat muualla kuin merkkihuollossa ;) ).


Mikäli vikakoodeista ei selviä mitään, kävi mielessä ensin kokeilla laatikon öljyjen vaihtoa joka on halvin "korjausyritys".
Viimeksi muokannut Jouk, Ti 19.08.2008 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jouk »

(Äitimuorin) auto kävi sitten Veholla ja luistinkoteloa olivat ensimmäiseksi ehdotelleet vaihtoon, hinta-arvio 2000 eur (eli >1/5 auton arvosta) ja 2 viikon tilausajalla saa.

Tämä ilmeisesti on jossain tekemisissä neulaventtiilikoneiston, tms kanssa?


Vähän pistää mietityttämään kun ei tuossa minusta kierrokset seilaa ajaessa, kuten yleensä luistinkotelo/neulaventtiilivikaisissa pitäisi tehdä, vaan menee kokonaan fault-tilaan jos on mennäkseen ja muuten toimii täysin OK.

Muutenkin tuo kommentti "pitää ensin vaihtaa ainakin tuo" jätti kyllä fiilikset että siellä oli taas "asiantuntija" paikalla. Mahtaakohan tuolla Raision Veholla olla vallalla vielä tuo 90-luvun kultainen "vaihdetaan osia kunnes osuu oikein, asiakas maksaa" -asenne? :lol:

Toisaalta, oma moka - olisihan se pitänyt uskoa kaikki ne kauhujutut mersun (sähkö)laatikoista ja jättää moinen muorille ostamatta... :roll:
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jouk »

Päivitystä, ja hieman varoitusta siitä mihin autonsa huoltoon vie:

Auto on nyt käynyt kaksi kertaa Veho Raision huollossa; ensimmäisellä kerralla autoon vaihdettiin automaattilaatikkoon luistinkotelo, hintaa 2000 euroa.

Vika ei, yllätys yllätys, poistunut.

Toisella kerralla vaihdettiin laatikon ohjainyksikkö. Nyt *näyttäisi* siltä että vika olisi poistunut (ilmenemiseen voi välillä mennä viikko ja auto on saatu vasta eilen takaisin, joten koputetaan puuta).


Veho ei tietenkään ole valmis myöntämään mokaansa ja tulemaan vastaan tuossa 2000 eurossa. Eli on aikalailla tyypillinen "arvotaan osia kunnes osutaan vahingossa oikeaan" -tyyppinen huolto ilman ammattitaitoisia mekaanikkoja.

Kehoittaisinkin viemään muualle, ellei välttämättä halua maksaa turhasta tuhansia euroja.

Kuluttajansuojaan ollaan oltu yhteydessä ja asia kyllä viedään lain sallimissa määrissä loppuun saakka.


Jos sinulla on samankaltaisia kokemuksia Vehon huollosta, niin laita vastausta tänne tai viestiä osoiteeseen: veho.on@rois.to.


Tästä "taistosta" tullaan keräämään infoa ja laittamaan juttu niin julkiseksi kuin vain yksityishenkilö (ja kuljetusalalla olevaan sukuun nainut) henkilö vain voi. :twisted:
Vastaa Viestiin