Hukkaportista kyselisin

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jounir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: To 20.04.2006 11:24
Paikkakunta: Lohja

Hukkaportista kyselisin

Viesti Kirjoittaja jounir »

elikkä kysymys on sprinterin turbon toiminnasta. Kiinnostaisi tietää hukkaportista, mitä varten se on, miten ja milloin se toimii jne.
Otin turbosta irti ilmapuolen letkun joka tulee suodattimelta ja käynnistin auton ja annoin kierroksia, ääni on kuin sepelimyllyssä, yritin käsin liikuttaa sitä taakia joka lähtee siitä "kellosta" ja menee siihen kulmavipuun pitäisikö sen liikkua käsin?? Sekö se hukkaportti on?
Jos saisi pienen koulutustarinan pätkän. Kiitos
ps. akselissa oli kohtalainen radiaalivälys, mutta aksiaalista ei tunnu.
Aattelin vaihtaa sen kun on pirssi mennyt aika voimattomaksi.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Älä mene sokkona sitä vaihtamaan, mittaa ensin ahtopaine.
S210 220 CDI A -02
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Se "taaki" on hukkaportin tanko, joka menee siihen kulmavipuun,kyllä sen pitäisi liikkua noin sentin verran. Se hukkaportin ohjaus toimii alipaineella. Alipaineella suljetaan hukkaportin venttiili esim: käynnistäessä. Hukkaportti on siellä sen takia että se pitää ahdot tietyllä tasolla esim. täysikaasu kiihdytyksessä. Vakio ahdot on luokkaa 0.8-0,85 bar. Juu ja nyt sitten kun olet kuitenkin kuullut että tankoa säätämällä saa voimaa, niin se ei pidä tässä tapauksessa paikkaansa. Mittaa tosiaan ahtopaineet siitä autostas. Veikkaan että sinulla on hajonnut se sähköpotikka joka ohjaa sun hukkaportin alipainetta ja hukkaportti ei mene ollenkaan kiinni, jolloin ei ahda ollenkaan. Se sähköpotikka loytyy vissiin jostakin läheltä ilmanputsaria, ja maksaa n. 120e. Multa löytyy ehjä käytetty ahdin ja 1 sähkopotikka tarvittaessa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ainakin alkupään rinttereissä on ihan tavallinen painetoiminen hukkaportin kello.
jounir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: To 20.04.2006 11:24
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jounir »

siitä kellosta lähtee yksi n,10mm letkunpätkä ja menee ilmapuolen kylkeen, taaki ei liiku yhtään.
Siitä vaihdosta niin turbo piti muutama viikko sitten hirveetä kirkunaa joka loppu välillä, elikkä siivetkö siellä ottaa kiinni? Nyt se pitää semmosta lievää krohinaa. Niinkuin aikaisemmin mainitsin niin radiaalivälystä on
Saas nähdä pysyykö se tolkuissaan muutaman tuhannen kilsaa, pitäs ens sunnuntaina lähtee ajeleen lappiin.
Muuten kilsoja on 552tkm, kauanko turbot yleensä pyörii?
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

jounir kirjoitti:...Muuten kilsoja on 552tkm, kauanko turbot yleensä pyörii?
Eiköhän tuo ole kohtuullisen pitkä huoltoväli ;-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jounir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: To 20.04.2006 11:24
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jounir »

tomant kirjoitti:
jounir kirjoitti:...Muuten kilsoja on 552tkm, kauanko turbot yleensä pyörii?
Eiköhän tuo ole kohtuullisen pitkä huoltoväli ;-)

tomant
Niin minunkin mielestä, täytyy ruveta kyttään saksan ebaytä josko sieltä löytyisi sopivan hintainen.
Täytyy toivoa että se vielä yhden lapin reissun kestää.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kannattaisi kauheasti kokeilla, menee koneeseen metallia :roll:

Mieluummin vaikka pakotat sen turbon portin auki ja laitat ropellin kiinni nippusiteellä tai tukinpalasella :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
jounir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: To 20.04.2006 11:24
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jounir »

Kyllä se pirulainen kesti lapin reissun 3200km, käytetty turbo (160tkm ajettu) on matkalla Saksasta Lohjalle, huusin ebaystä 48€:lla.
Sprintteri laitetaan kohta myyntiin ja siirryn retkeilyautoon joka voi tietysti olla myös MB mutta valitettavasti suurin osa on Ducatoja.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
Vastaa Viestiin