Hukkaportista kyselisin
Hukkaportista kyselisin
elikkä kysymys on sprinterin turbon toiminnasta. Kiinnostaisi tietää hukkaportista, mitä varten se on, miten ja milloin se toimii jne.
Otin turbosta irti ilmapuolen letkun joka tulee suodattimelta ja käynnistin auton ja annoin kierroksia, ääni on kuin sepelimyllyssä, yritin käsin liikuttaa sitä taakia joka lähtee siitä "kellosta" ja menee siihen kulmavipuun pitäisikö sen liikkua käsin?? Sekö se hukkaportti on?
Jos saisi pienen koulutustarinan pätkän. Kiitos
ps. akselissa oli kohtalainen radiaalivälys, mutta aksiaalista ei tunnu.
Aattelin vaihtaa sen kun on pirssi mennyt aika voimattomaksi.
Otin turbosta irti ilmapuolen letkun joka tulee suodattimelta ja käynnistin auton ja annoin kierroksia, ääni on kuin sepelimyllyssä, yritin käsin liikuttaa sitä taakia joka lähtee siitä "kellosta" ja menee siihen kulmavipuun pitäisikö sen liikkua käsin?? Sekö se hukkaportti on?
Jos saisi pienen koulutustarinan pätkän. Kiitos
ps. akselissa oli kohtalainen radiaalivälys, mutta aksiaalista ei tunnu.
Aattelin vaihtaa sen kun on pirssi mennyt aika voimattomaksi.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
W124 300TD -92
W211 240 -02
Se "taaki" on hukkaportin tanko, joka menee siihen kulmavipuun,kyllä sen pitäisi liikkua noin sentin verran. Se hukkaportin ohjaus toimii alipaineella. Alipaineella suljetaan hukkaportin venttiili esim: käynnistäessä. Hukkaportti on siellä sen takia että se pitää ahdot tietyllä tasolla esim. täysikaasu kiihdytyksessä. Vakio ahdot on luokkaa 0.8-0,85 bar. Juu ja nyt sitten kun olet kuitenkin kuullut että tankoa säätämällä saa voimaa, niin se ei pidä tässä tapauksessa paikkaansa. Mittaa tosiaan ahtopaineet siitä autostas. Veikkaan että sinulla on hajonnut se sähköpotikka joka ohjaa sun hukkaportin alipainetta ja hukkaportti ei mene ollenkaan kiinni, jolloin ei ahda ollenkaan. Se sähköpotikka loytyy vissiin jostakin läheltä ilmanputsaria, ja maksaa n. 120e. Multa löytyy ehjä käytetty ahdin ja 1 sähkopotikka tarvittaessa.
siitä kellosta lähtee yksi n,10mm letkunpätkä ja menee ilmapuolen kylkeen, taaki ei liiku yhtään.
Siitä vaihdosta niin turbo piti muutama viikko sitten hirveetä kirkunaa joka loppu välillä, elikkä siivetkö siellä ottaa kiinni? Nyt se pitää semmosta lievää krohinaa. Niinkuin aikaisemmin mainitsin niin radiaalivälystä on
Saas nähdä pysyykö se tolkuissaan muutaman tuhannen kilsaa, pitäs ens sunnuntaina lähtee ajeleen lappiin.
Muuten kilsoja on 552tkm, kauanko turbot yleensä pyörii?
Siitä vaihdosta niin turbo piti muutama viikko sitten hirveetä kirkunaa joka loppu välillä, elikkä siivetkö siellä ottaa kiinni? Nyt se pitää semmosta lievää krohinaa. Niinkuin aikaisemmin mainitsin niin radiaalivälystä on
Saas nähdä pysyykö se tolkuissaan muutaman tuhannen kilsaa, pitäs ens sunnuntaina lähtee ajeleen lappiin.
Muuten kilsoja on 552tkm, kauanko turbot yleensä pyörii?
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
W124 300TD -92
W211 240 -02
Eiköhän tuo ole kohtuullisen pitkä huoltoväli ;-)jounir kirjoitti:...Muuten kilsoja on 552tkm, kauanko turbot yleensä pyörii?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Niin minunkin mielestä, täytyy ruveta kyttään saksan ebaytä josko sieltä löytyisi sopivan hintainen.tomant kirjoitti:Eiköhän tuo ole kohtuullisen pitkä huoltovälijounir kirjoitti:...Muuten kilsoja on 552tkm, kauanko turbot yleensä pyörii?
tomant
Täytyy toivoa että se vielä yhden lapin reissun kestää.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
W124 300TD -92
W211 240 -02
Ei kannattaisi kauheasti kokeilla, menee koneeseen metallia 
Mieluummin vaikka pakotat sen turbon portin auki ja laitat ropellin kiinni nippusiteellä tai tukinpalasella

Mieluummin vaikka pakotat sen turbon portin auki ja laitat ropellin kiinni nippusiteellä tai tukinpalasella

Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä se pirulainen kesti lapin reissun 3200km, käytetty turbo (160tkm ajettu) on matkalla Saksasta Lohjalle, huusin ebaystä 48€:lla.
Sprintteri laitetaan kohta myyntiin ja siirryn retkeilyautoon joka voi tietysti olla myös MB mutta valitettavasti suurin osa on Ducatoja.
Sprintteri laitetaan kohta myyntiin ja siirryn retkeilyautoon joka voi tietysti olla myös MB mutta valitettavasti suurin osa on Ducatoja.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
W124 300TD -92
W211 240 -02