Voihan vito....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su 19.02.2006 16:05
- Paikkakunta: laukaa
hei hulinaa vitoilijoille
nyt on tullut perehdyttyä viton koneen saloihin
kun meni laakerit kkangesta. oli alkavaa väljyyttä.
kampura meni uusiksi kun oli yheltä kaulalta syöny
tavaraa pois.
varovainen hinta arvio 1500-2000ecua. kaikki muu
paitsi männät uusia osia. toinen vaihtoehto olisi tilata saksasta
puolimoottori tai jos talous sallii niin koko motti.
jos ymmärtää tuota saksaa niin ohessa osoite
mistä voi katella viton varaosia.(löytyy sieltä muihinkin.)
[www.autoteile.net]

nyt on tullut perehdyttyä viton koneen saloihin
kun meni laakerit kkangesta. oli alkavaa väljyyttä.
kampura meni uusiksi kun oli yheltä kaulalta syöny
tavaraa pois.
varovainen hinta arvio 1500-2000ecua. kaikki muu
paitsi männät uusia osia. toinen vaihtoehto olisi tilata saksasta
puolimoottori tai jos talous sallii niin koko motti.
jos ymmärtää tuota saksaa niin ohessa osoite
mistä voi katella viton varaosia.(löytyy sieltä muihinkin.)
[www.autoteile.net]
123 300dt laviska
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tämän pumpun ohje on 21-23 jykk.MatKa kirjoitti:Muistaakseni pasi suosittelee 21-22 astetta jykk.
Eli 22 kohdalle kun tällää niin pitäis olla hyvä.
Täytyy huomena kokeilla että riittääkö säätö siihen vai oliko se jo siinä.
Tuossa muutama päivä sitten säädin pumpun äärilaidasta toiseen,
siihen missä se nyt on (suutinputket tuli lähemmäs lohkoa).
Käyntiin lähtöön se ei auttanut.
Hihnapyörän merkit ei välttämättä ole ihan kohdallaan.
Tämän takia.
Kumma kun ajossa pelaa kuitenkin ihan normaalisti.
Ainoastaan käyntiin lähtö tuottaa tuskaa.
Sekin onnistuu kun muistaa painaa hieman kaasua kun käynnistää.
Ohivuotojen perusteella vois päätellä että tämän koneen alakerta ei taida lisävirityksistä tykätä(holset ja 2bar). Sen verran puhaltaa männän ohi.
Sähän voisi vaikka sillä "joutsenkaulalla" katsoa paljonko tuo on ruiskutuksen alkamisasteina, eikös sen sillä näe.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Piti ilmeisesti jotain kolinaa?coupemeppe kirjoitti:hei hulinaa vitoilijoille![]()
nyt on tullut perehdyttyä viton koneen saloihin
kun meni laakerit kkangesta. oli alkavaa väljyyttä.
kampura meni uusiksi kun oli yheltä kaulalta syöny
tavaraa pois.
varovainen hinta arvio 1500-2000ecua. kaikki muu
paitsi männät uusia osia. toinen vaihtoehto olisi tilata saksasta
puolimoottori tai jos talous sallii niin koko motti.
jos ymmärtää tuota saksaa niin ohessa osoite
mistä voi katella viton varaosia.(löytyy sieltä muihinkin.)
[www.autoteile.net]
Selviskö mikä ne oli rikkonut?
Turbo vitoon ei ilmeisesti saa isompia mäntiä, että joutuu putkittamaan

Hinnat jotain 1400-2500e
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su 19.02.2006 16:05
- Paikkakunta: laukaa
nakutti alussa aivan kuin nostajat olis mennyt. vaihdoin nokan ja nostajat
vara koneesta. ääni ei muuttunut mitenkään.
yks testi lenkki sitten rupesi kunnon kolinaa kuulumaan.
ei osaa sanoa vielä mikä oli syy. oljyn painevalo on ainakin sammunu
suht hitaasti.
ainakin nuo saksan koneet on porattuja ja eikä pitäs olla putkitettuja.
tiedusteltiin niitä alkuviikosta. taidan päätyä suomalaisen yritys toiminnan
tukemiseen..
pitäs ainakin kestää pientä piristystä. hyllyssä on jo
vito500tkm hommattu ahdin. siitä se lähtee..
vara koneesta. ääni ei muuttunut mitenkään.
yks testi lenkki sitten rupesi kunnon kolinaa kuulumaan.
ei osaa sanoa vielä mikä oli syy. oljyn painevalo on ainakin sammunu
suht hitaasti.
ainakin nuo saksan koneet on porattuja ja eikä pitäs olla putkitettuja.
tiedusteltiin niitä alkuviikosta. taidan päätyä suomalaisen yritys toiminnan
tukemiseen..
pitäs ainakin kestää pientä piristystä. hyllyssä on jo
vito500tkm hommattu ahdin. siitä se lähtee..
123 300dt laviska
Jos sen putkittaa niin tekee samalla vaivalla 2 mm pienemmän -> kestää ja männät on halvemmat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Pakoputki vaatii uudistusta. Nykyinen lyhyt putki on oikeastaan ihan ok, mutta jos tekis kuitenkin tuollaisen viton alkuperäisen kaltaisen putken. Nykyinen putki joka tulee kyljestä ulos on muuten hyvä, mutta moottoritie nopeuksissa max kuormituksella alkaa kumisemaan niin että korvissa soi. Normiajossa ja alle 140km/h ei sisälle kuulu mitään pörinöitä. Vanhan viton alkuperäinen vaimennin saa toimia kuorena tuolle uudelle. Tarkoitus olisi tehdä siihen läpivirtaava 3". Pähkäilyn alla on nyt että pitäiskö vaimentimen sisälle putkeen tehdä pieni kuristin jolla kaasut pakotetaan osittain pienistä reijistä läpi villaan. Vaimentimen toimivuudesta ei ole oikeen hajua että miten toimii kun vaimennin tulee alkuperäiselle paikalleen eikä putken loppupäähän. Mutta sehän selviää kokeilemalla.
Koneessa ei ole ilmennyt öljynkulutusta eikä tehoja ole häipynyt.
Koneeseen tehty nyt rvs käsittely. Viimeinen voitelu
Uudella ahtimella näkee sitten että lentääkö mäntä pihalle vai kanki lohkosta läpi,
vai hajoaako kansi tai mahdollisesti laatikko vai kaikki nämä.
Koneessa ei ole ilmennyt öljynkulutusta eikä tehoja ole häipynyt.
Koneeseen tehty nyt rvs käsittely. Viimeinen voitelu

Uudella ahtimella näkee sitten että lentääkö mäntä pihalle vai kanki lohkosta läpi,
vai hajoaako kansi tai mahdollisesti laatikko vai kaikki nämä.
Ei tarvitse pähkäillä, haulla löytyy toimivan putken teko-ohjeet tältä forumilta
. Eiköhän se hyvin toimi oli se sitten puolessa välissä putkea tai aivan takana. Itse laitoin mahdollismmaan taakse koska siellä ainakin teoriassa pakokaasu on jo ehtinyt jäähtymään ja on siten pienempi paineista/tilavuuksista.
Riittää kun jätät siihen reikäputkeen jonkinlaista aaltoilua, on sitten porausjäysteitä tai hakattuja lommoja tjms. Jos teet reikäputken valmiista reijitetystä pellistä niin roiski siihen peltiin jotain hitsauskipinää ja hakkaa pistepuikolla kuhmuja, niin johan aaltoilee niistä.
Minunkin mielestä pakoputken tulee tulla auton takaosasta ulos
Ei mitään kuristimia
Ai niin...tee siitä pöntöstä sitten jämäkkä, ettei se ala toimimaan kaikukoppana, tiedäthän miten soivat halvat pakettikaiuttimet, sama ilmiö. Vaikka sinne sisälle hitsaisi parit tikut tjms. tukemaan rakennetta.

Riittää kun jätät siihen reikäputkeen jonkinlaista aaltoilua, on sitten porausjäysteitä tai hakattuja lommoja tjms. Jos teet reikäputken valmiista reijitetystä pellistä niin roiski siihen peltiin jotain hitsauskipinää ja hakkaa pistepuikolla kuhmuja, niin johan aaltoilee niistä.


Ei mitään kuristimia

Ai niin...tee siitä pöntöstä sitten jämäkkä, ettei se ala toimimaan kaikukoppana, tiedäthän miten soivat halvat pakettikaiuttimet, sama ilmiö. Vaikka sinne sisälle hitsaisi parit tikut tjms. tukemaan rakennetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Nyt innostuin laatikon arvoitusta purkamaan.
Laatikko vikahan alko sillä että nopeusmittari rupesi täyskaasulla loikkimaan.
Tässä kohtaa vaihdoin öljyt ja lurautin rvs liemet sekaan siinä toivossa että laatikko vielä kesän kestäis.
Ja laatikkohan kesti n.2000-3000km kunnes tuo rallatus ääni tuli, ihan yhtäkkiä ja kesälomareissulla tietenkin.
Tässä välissä vitolla oli vedetty vaunua perässä 1200km, massaa oli n.3500kg.
Rallatus oli tämän kuuloinen. Ääni kuului kun kaasun löysäsi tai rullasi vapaalla.
Ulkoa ääni kuulosti vielä pahemmalle, kliks.
Vetarista heiluttelemalla välystä oli tuon verran, kliks. Tasauspyörästöä epäiltiin vialliseksi.
Kesälomalla laplandissa ei ollut aikaa ruveta laatikkoa ihmettelemään niin kävin hajottamolta uuden, siis käytetyn.
Laatikko paikalleen ja matka jatku taas jonkin matkaa, kunnes vauhtipyörä levisi. Onneksi kotinurkilla
Laitetaan kuvia näkösälle jos joku toinenkin viton kanssa taistelia innostuu joskus laatikkoa purkamaan.
Ensin irrotin laatikon päällä olevan vaihteensiirtoakselin.
Yläpuolelta laipan neljä pulttia pois.
Ruuvarilla kampeamalla laippa nousi ylös ja akselin sai nostettua pois.
Kuvista näkyy miten se tulee laatikon sisälle.




Laatikon pääty pois.

Lohkon pultit pois. Lohkoa hieman raolleen. Akselien päätylaakerien sokat pois ja laakerit naputellaan sisälle. Nyt lohko on irti. Lohko lähtee pois. Kuulien kanssa saa olla tarkkana ettei lentele pitkin lattioita. Tässä ne pysy nätisti akselien päissä. Pulttien alla olevat kuulat olis tietenkin pitänyt irrottaa ensin, ennen lohkoa
.





Nyt kun tasauspyörästön halusin pois niin vaihteiden akseleita en ruvennut purkamaan.
Perä/tasauspyörästö muljahti tuolta välistä pois kun viereistä akselia hieman nosti.

Tasauspyörästön pikkupyörien akselista oli sokka pettänyt.
Tämä tappi oli päässyt heilumaan irrallaan ja oli kulahtanut aika paljon.


Pyöristä oli palasia pois. Pikkupyörien takana kuuluisi ilmeisesti olla liukulaakeri.
Mutta ne oli tainut kulua pois ja palaset löytyi laatikon pohjalla olevasta magneetin palasta.
Rattaissa näkyy rvs:n tekemä pintaa. Tähän laatikkoon ei tietenkään rvs:t paljoa auttanut.




Tähän laatikkoon tarvii uusia ainakin tasauspyörästö ennen kuin tästä tulee eläjää.
Varaosakuvassa osa 110. Veho merkkisessä kaupassa se tarkoittaa 438e suuruista summaa.
Tämän laatikon(A6382600000) varaosa kuvat ja numerot löytyy tuosta
Laatikko vikahan alko sillä että nopeusmittari rupesi täyskaasulla loikkimaan.
Tässä kohtaa vaihdoin öljyt ja lurautin rvs liemet sekaan siinä toivossa että laatikko vielä kesän kestäis.
Ja laatikkohan kesti n.2000-3000km kunnes tuo rallatus ääni tuli, ihan yhtäkkiä ja kesälomareissulla tietenkin.
Tässä välissä vitolla oli vedetty vaunua perässä 1200km, massaa oli n.3500kg.
Rallatus oli tämän kuuloinen. Ääni kuului kun kaasun löysäsi tai rullasi vapaalla.
Ulkoa ääni kuulosti vielä pahemmalle, kliks.
Vetarista heiluttelemalla välystä oli tuon verran, kliks. Tasauspyörästöä epäiltiin vialliseksi.
Kesälomalla laplandissa ei ollut aikaa ruveta laatikkoa ihmettelemään niin kävin hajottamolta uuden, siis käytetyn.
Laatikko paikalleen ja matka jatku taas jonkin matkaa, kunnes vauhtipyörä levisi. Onneksi kotinurkilla
Laitetaan kuvia näkösälle jos joku toinenkin viton kanssa taistelia innostuu joskus laatikkoa purkamaan.
Ensin irrotin laatikon päällä olevan vaihteensiirtoakselin.
Yläpuolelta laipan neljä pulttia pois.
Ruuvarilla kampeamalla laippa nousi ylös ja akselin sai nostettua pois.
Kuvista näkyy miten se tulee laatikon sisälle.






Laatikon pääty pois.

Lohkon pultit pois. Lohkoa hieman raolleen. Akselien päätylaakerien sokat pois ja laakerit naputellaan sisälle. Nyt lohko on irti. Lohko lähtee pois. Kuulien kanssa saa olla tarkkana ettei lentele pitkin lattioita. Tässä ne pysy nätisti akselien päissä. Pulttien alla olevat kuulat olis tietenkin pitänyt irrottaa ensin, ennen lohkoa











Nyt kun tasauspyörästön halusin pois niin vaihteiden akseleita en ruvennut purkamaan.
Perä/tasauspyörästö muljahti tuolta välistä pois kun viereistä akselia hieman nosti.

Tasauspyörästön pikkupyörien akselista oli sokka pettänyt.
Tämä tappi oli päässyt heilumaan irrallaan ja oli kulahtanut aika paljon.




Pyöristä oli palasia pois. Pikkupyörien takana kuuluisi ilmeisesti olla liukulaakeri.
Mutta ne oli tainut kulua pois ja palaset löytyi laatikon pohjalla olevasta magneetin palasta.
Rattaissa näkyy rvs:n tekemä pintaa. Tähän laatikkoon ei tietenkään rvs:t paljoa auttanut.








Tähän laatikkoon tarvii uusia ainakin tasauspyörästö ennen kuin tästä tulee eläjää.
Varaosakuvassa osa 110. Veho merkkisessä kaupassa se tarkoittaa 438e suuruista summaa.
Tämän laatikon(A6382600000) varaosa kuvat ja numerot löytyy tuosta
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
3" putki tuli valmiiksi. Läpivirtaava vaimennin. Vaimentimen kuoret tuli viton alkuperäisestä, jotta tilavuus pysyis samana.
Putki kulkee samaa reittiä kuin alkuperäinen. Vaimentimen sisälle tuli vaimennusaineet kahdesta volvon vaimentimesta.

E: Tulipa hiljainen putki
. Ei pörise eikä äännä yhtään sisälle, eikä oikeen uloskaan.
Äänet on samaa tasoa kuin vakio putkella.
Holsettikin olisi hommattu, kliks. Vielä kun joku laittais sen paikalleen....
Putki kulkee samaa reittiä kuin alkuperäinen. Vaimentimen sisälle tuli vaimennusaineet kahdesta volvon vaimentimesta.


E: Tulipa hiljainen putki

Äänet on samaa tasoa kuin vakio putkella.
Holsettikin olisi hommattu, kliks. Vielä kun joku laittais sen paikalleen....
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ahdin pitäis tulla tänään pajalta muokattuna. Kotelon kääntämistä, kellon muokkausta ja 2" lähtö tulee ahtimeen. Ite pitää kötöstää öljyn tuloputki, öljynpaluu, imuputki ja pakoputken lähtö. Niin ja saada se tietenkin tuonne paikalleen tunkastua, välilaippoineen.
Pikku reisinki äänet ei ole pahaksi
Eipä tätä vitoa ole paljon tullut säälittyä. Ainoastaan pidempää vedätystä olen koittanut varoa, pakopaineiden takia. Uudessa tai siis käytetyssä laatikossakin tuntuu jo pientä väljää. Voi olla tässä joutuu vielä uudet palikat ostamaan tuohon vanhaan laatikkoon.
Sitä se teettää kun tämmöstä vanhaa 2300kg matkailuautoa kiusaa.
Tuskin vika holsetilla ainakaan paranee
Jännityksellä odotan että miten vito toimii tuolla uudella ahtimella.
Om606 ahtimella kun on kokoajan meno ollut jotenkin nihkeetä, semmosta väkinäistä. Herkkyys puuttuu.
Pikku reisinki äänet ei ole pahaksi

Eipä tätä vitoa ole paljon tullut säälittyä. Ainoastaan pidempää vedätystä olen koittanut varoa, pakopaineiden takia. Uudessa tai siis käytetyssä laatikossakin tuntuu jo pientä väljää. Voi olla tässä joutuu vielä uudet palikat ostamaan tuohon vanhaan laatikkoon.
Sitä se teettää kun tämmöstä vanhaa 2300kg matkailuautoa kiusaa.
Tuskin vika holsetilla ainakaan paranee

Jännityksellä odotan että miten vito toimii tuolla uudella ahtimella.
Om606 ahtimella kun on kokoajan meno ollut jotenkin nihkeetä, semmosta väkinäistä. Herkkyys puuttuu.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
240hp/litra taitaa on tällä hetkellä vissiin aikalailla kärki tulos
om606 ja alkuperäisiä osia ei ilmeisesti juurikaan ole





M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Eikös om606:ssa ole moniventtiili kansi?
Tässä nyt koitetaan hakea vastausta että paljonko vitosta voi periaatteessa tehoa saada?
Ja niin että kone vielä sen kestää ja normi ajoakin voi autolla ajaa.
Ja onko 230hv paras tulos mitä om601:stä on saatu irti?
166kW ja 365Nm oli viimeksi.
Sellainen kutina tässä kuitenkin on että taitaa viton hevoset asettua 250hv tasolle.
Mitään ämpärin kokoista ahdinta kun vitoon ei tule ja max kierrokset pidetään 5000rpm tasolla.
Vito olisi tarkoitus käyttää uudestaan penkissä sitten kun uusi turbo on paikallaan ja kaikki on saatu toimimaan.
Nyt kun kytkin myös pitää ja dmf ei pohjaa.
+250hv ja 400-500Nm on haaveiltu.
Tässä nyt koitetaan hakea vastausta että paljonko vitosta voi periaatteessa tehoa saada?
Ja niin että kone vielä sen kestää ja normi ajoakin voi autolla ajaa.
Ja onko 230hv paras tulos mitä om601:stä on saatu irti?
166kW ja 365Nm oli viimeksi.
Sellainen kutina tässä kuitenkin on että taitaa viton hevoset asettua 250hv tasolle.
Mitään ämpärin kokoista ahdinta kun vitoon ei tule ja max kierrokset pidetään 5000rpm tasolla.
Vito olisi tarkoitus käyttää uudestaan penkissä sitten kun uusi turbo on paikallaan ja kaikki on saatu toimimaan.
Nyt kun kytkin myös pitää ja dmf ei pohjaa.
+250hv ja 400-500Nm on haaveiltu.
Ei voi verrata OM60x ja Viton koneita kun Vitossa on se pidempi isku ja suurempi poraus, joten todella vaikea sanoa millä teholla se kone räjähtää, jos/vaikka kaikki ulkoiset komponentit voidaan laittaa niin ideaaliseksi kuin mahdollista.
Varmasti siitä voisi saada vaikka 400 hp, mutta ei Viton korissa. Saahan sen 2 venttiilikoneenkin hengittämään, sitähän se virittäminen oli ennen vanhaan.
En minä ainakaan ole kuullut, että kenelläkään olisi ollut yli 230 hp 4 sylinterisessä Vitossa, joten kyllä sulla pitäisi suomen- (ja maailman-) ennätys nyt olla
240 hp/l taitaa olla se Valtosen extreme moottori, siitäkö oli penkitetty 720 hp/1400 Nm no ainakin internet väittää silleen: http://www.funnyvideos.ch/Worlds-fastes ... Z73gc.html
Varmasti siitä voisi saada vaikka 400 hp, mutta ei Viton korissa. Saahan sen 2 venttiilikoneenkin hengittämään, sitähän se virittäminen oli ennen vanhaan.
En minä ainakaan ole kuullut, että kenelläkään olisi ollut yli 230 hp 4 sylinterisessä Vitossa, joten kyllä sulla pitäisi suomen- (ja maailman-) ennätys nyt olla

240 hp/l taitaa olla se Valtosen extreme moottori, siitäkö oli penkitetty 720 hp/1400 Nm no ainakin internet väittää silleen: http://www.funnyvideos.ch/Worlds-fastes ... Z73gc.html
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
No joo, eipä ole hurraamista.veskola kirjoitti:En minä ainakaan ole kuullut, että kenelläkään olisi ollut yli 230 hp 4 sylinterisessä Vitossa, joten kyllä sulla pitäisi suomen- (ja maailman-) ennätys nyt olla![]()
Noi tehot ei kyllä tunnu tässä viton korissa missään.
Paitsi ehkä siinä kohtaa vähän hirvittää kun vitosella on 5000rpm ja pari heittoa tiessä

On aika mielenkiintosia loikkia.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Käytetäänkö st koneissa 7mm elementtejä vai vielä isompia?
Meinaan että paljonko tehoa 7mm elementeillä pitäis saada? 250, 300 vai +300hv?
Mistä johtuu että eri pumpun tekijöillä ja ehkä samoillakin on pumpuissa eri max syöttömääriä?
Itse elementtihän on sama 7mm. Johtuuko säätimestä vai mistä?
Vitossa 2bar ahtopaineella on pakopaine 5,5bar (4000-5000rpm).
1,5bar ahdolla 2 bar.
Pakopuoli ahdistaa tehoja = turbo liian pieni.
Tosin pakopaineen mittaustulosta voi hieman sekottaa mittauspaikka.
Se kun on 3-sylinterin kanavassa, eikä turbon laipalla.
Mutta paljonko pakopaine käytännössä ahdistaa tehon nousua se jää nähtäväksi.
Vai vieläkö löytyy jokin muu tehoa rajoittava tekiä...
Mieleen tulee esimerkiksi pakosarja, cooleri, nokka ja kansi.
Lisäksi ahtoputkesta löytyy yksi n.120 asteen mutka.
Meinaan että paljonko tehoa 7mm elementeillä pitäis saada? 250, 300 vai +300hv?
Mistä johtuu että eri pumpun tekijöillä ja ehkä samoillakin on pumpuissa eri max syöttömääriä?
Itse elementtihän on sama 7mm. Johtuuko säätimestä vai mistä?
Vitossa 2bar ahtopaineella on pakopaine 5,5bar (4000-5000rpm).
1,5bar ahdolla 2 bar.
Pakopuoli ahdistaa tehoja = turbo liian pieni.
Tosin pakopaineen mittaustulosta voi hieman sekottaa mittauspaikka.
Se kun on 3-sylinterin kanavassa, eikä turbon laipalla.
Mutta paljonko pakopaine käytännössä ahdistaa tehon nousua se jää nähtäväksi.
Vai vieläkö löytyy jokin muu tehoa rajoittava tekiä...
Mieleen tulee esimerkiksi pakosarja, cooleri, nokka ja kansi.
Lisäksi ahtoputkesta löytyy yksi n.120 asteen mutka.
7 mm elementillä päästään 4 sylinterisessä pitkälle yli 300 hp:n. Kyse on lähinnä siitä miten paljon käytettään kierroksia. ST:ssä on käsittääkseni vain ja ainostaan 7 mm elementtiä.
Kaikki 7 mm elementit eivät ole samanlaisia, ne on lähinnä liikesalaisuuksia millaisia muutoksia kukin pumppuun tekee.
Aikoinaan sain täältä excel sheetin, johon sai rustata syöttömäärän ja hyötysuhteen ja se laski tehon tietylle kierrosluvulle.
Mynän uusin pumppu _kuulemma_ antaa 143 kuutiomilliä...tämä ihan huhu/kuulopuhetta, tiedä vaikka antaisi enemmänkin. Tuo syöttömäärä on tässä vuosien varrella vähän kasvanut.
Eiköhän ennakonsäädin ole kanssa oleellinenjuttu tehon kannalta.
Kaikki 7 mm elementit eivät ole samanlaisia, ne on lähinnä liikesalaisuuksia millaisia muutoksia kukin pumppuun tekee.
Aikoinaan sain täältä excel sheetin, johon sai rustata syöttömäärän ja hyötysuhteen ja se laski tehon tietylle kierrosluvulle.
Mynän uusin pumppu _kuulemma_ antaa 143 kuutiomilliä...tämä ihan huhu/kuulopuhetta, tiedä vaikka antaisi enemmänkin. Tuo syöttömäärä on tässä vuosien varrella vähän kasvanut.
Eiköhän ennakonsäädin ole kanssa oleellinenjuttu tehon kannalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Taas pitkästä aikaa tällä foorumilla.
Itsellä on vito toiminut yllättävän hyvin jo useamman kuukauden(täytyy koputtaa puuta), mutta sehän onkin täysin vakio.
Tämä vaihdelaatikko episodia lukiessani rupesin taas oman kaaran lootaa äimistelemään.
Oliko sinulla myös välystä tuossa vetariakselissa poikittais suunnassa?
Tuossa minun lootassa nimittäin on aika paljonki välystä kun ottaa siitä lautasesta kiinni ja nytkyttä sitä poikittais tai pysty suunnassa.
Ihmetyttää jopa että miten se stefa pitää öljyt sisäpuolella.
Muina oireina vaihteet menee hieman tahmeasti päälle varsinkin kylmällä lootalla, isompia ääniä ei kuulu. Nämä oireet olen huomannut jo 30.000tkm sitten ja vielä se ainakin pyörii.
Näinköhän on varauduttava jossain välissä remppaan ja kannattaako samalla vaihtaa se vauhtipyörä?

Itsellä on vito toiminut yllättävän hyvin jo useamman kuukauden(täytyy koputtaa puuta), mutta sehän onkin täysin vakio.
Tämä vaihdelaatikko episodia lukiessani rupesin taas oman kaaran lootaa äimistelemään.
Oliko sinulla myös välystä tuossa vetariakselissa poikittais suunnassa?
Tuossa minun lootassa nimittäin on aika paljonki välystä kun ottaa siitä lautasesta kiinni ja nytkyttä sitä poikittais tai pysty suunnassa.
Ihmetyttää jopa että miten se stefa pitää öljyt sisäpuolella.
Muina oireina vaihteet menee hieman tahmeasti päälle varsinkin kylmällä lootalla, isompia ääniä ei kuulu. Nämä oireet olen huomannut jo 30.000tkm sitten ja vielä se ainakin pyörii.
Näinköhän on varauduttava jossain välissä remppaan ja kannattaako samalla vaihtaa se vauhtipyörä?

Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Vakiona laatikkosi varmaan pelaa pitkäänkin ennen kuin sieltä tasauspyörästö leviää.
Samaa välystä oli minun laatikossa. 50tkm olin ajanut samoilla välyksillä ja vasta 230hv/400Nm tehoilla 1500km matkailuvaunuperässä levisi.
Uudessa tais siis käytetyssä laatikossa on myös välystä, mutta ei läheskään niin paljoa kuin vanhassa. Vanha lonkkasi noin ja ylös/alaspäin laipasta heiluttelemalla oli välystä juuri niin paljon kun sitä vain voi olla. Eli paljon. Vanhassa laatikossa oli poskilaakerit ehjät. Tasauspyörästö rikki. Poskilaakerissa välystä varmaan kuuluu hieman ollakkin ettei lämmetessään leikkaa kiinni.
Samaa välystä oli minun laatikossa. 50tkm olin ajanut samoilla välyksillä ja vasta 230hv/400Nm tehoilla 1500km matkailuvaunuperässä levisi.
Uudessa tais siis käytetyssä laatikossa on myös välystä, mutta ei läheskään niin paljoa kuin vanhassa. Vanha lonkkasi noin ja ylös/alaspäin laipasta heiluttelemalla oli välystä juuri niin paljon kun sitä vain voi olla. Eli paljon. Vanhassa laatikossa oli poskilaakerit ehjät. Tasauspyörästö rikki. Poskilaakerissa välystä varmaan kuuluu hieman ollakkin ettei lämmetessään leikkaa kiinni.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tässä innoissani uumoilin että saisin turbon vaihettua viikonlopuksi.
Kaksi iltaa tapeltu, mutta ei tule mitään. Välilaippa on hieman väärän mallinen.
Kolmion muotoinen kappale pitäis olla hieman vinossa.
Näin turbon kompurakotelo jää hieman ylemmäs (kuten mersun omissa ahtimissa).
Nyt turbo on suorassa ja ei sovi mitenkään paikalleen vaikka mitä taikatemppuja yrittää.
Kuva laipasta
ja tilaa on
kuva1, kuva2, kuva3
Nyt ei auta kun ootella sopivaa välilaippaa....
Kaksi iltaa tapeltu, mutta ei tule mitään. Välilaippa on hieman väärän mallinen.
Kolmion muotoinen kappale pitäis olla hieman vinossa.
Näin turbon kompurakotelo jää hieman ylemmäs (kuten mersun omissa ahtimissa).
Nyt turbo on suorassa ja ei sovi mitenkään paikalleen vaikka mitä taikatemppuja yrittää.
Kuva laipasta
ja tilaa on

kuva1, kuva2, kuva3
Nyt ei auta kun ootella sopivaa välilaippaa....
Voin vain kuvitella miten ***tumaista tuon sovittaminen on, kun on sen vakioahtimenkin tai siis lähinnä GT20/25:n.
Laippa ensin ilman reikiä, ei sen tarvitse olla edes ihan tarkka kolmio. Sitten ahdin paikalleen, laippa teipattuna ahtimeen, ja no niin ei sinne laippaan kuitenkaan saa piirettyä pakosarjan kolmion asentoa kuitenkaan...
mutta jos saisi niin sitten reiät ja rälläkällä ylimäärät pois.
Laippa ensin ilman reikiä, ei sen tarvitse olla edes ihan tarkka kolmio. Sitten ahdin paikalleen, laippa teipattuna ahtimeen, ja no niin ei sinne laippaan kuitenkaan saa piirettyä pakosarjan kolmion asentoa kuitenkaan...

Lisää tietoa: www.skg.fi
.
No, voimia vaan...
Se vaan viimekädessä nostaa suorituksen arvostusta.
Mulla meni viisi kokonaista päivää, eikä riittänytkään.
Vieläkin pölläyttelee, mutta nyt on muun "harrastuksen" aika, joten säätäminen saa nyt olla.
Eihän ne ihan itsekseen "synny".
No, voimia vaan...
Se vaan viimekädessä nostaa suorituksen arvostusta.

Mulla meni viisi kokonaista päivää, eikä riittänytkään.
Vieläkin pölläyttelee, mutta nyt on muun "harrastuksen" aika, joten säätäminen saa nyt olla.
Eihän ne ihan itsekseen "synny".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37