MB ML 270cdi vs Subaru Impreza

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

MB ML 270cdi vs Subaru Impreza

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

No niin, nyt on taas tullut testattua pari oivaa talviajokkia...

Faija sai Vehosta Väyrysen huollon ajaksi koeajoon uuden ML maasturin kaikilla leluilla...
No pitihän sitä heti testata mihin sillä pääsee...samalla ajateltiin puntaroida myös toinen neliveto...pieni ja pippurinen Subaru Impreza.

No niin sitten testiin...

Testi " tasaiselta nousu mäkeen ILMAN vauhtia" .

Testi tapahtui seuraavasti...

Sekä ML että Impreza pistettiin nousemaan tasaiselta alustalta jyrkkään mäkeen siten että lähtö tapahtui mäen juurelta ilman vauhtia...ja täsmälleen samasta paikasta,....kumpikin auto sai kaksi yritystä.
HUOM! Mäki oli auraamaton ja nousukulma sellainen että Imprezan alahuuli juuri ja juuri raapaisi nurmikon esille lumesta...
( Kumpikin auto oli varustettu kitkapyörillä )

Tulos.

MB

Nousi hyvin mäenjuurelta, mutta kun takapyörät tulivat nousuun mukaan MB:n keula alkoi lyödä tyhjää ja heti perään takapää, auton keula siirtyi vasemmalle ja auto jäi poikittain mäkeen....Toisella kerralla sama tulos. Testi tehtiin tasakaasulla ja pienillä kierroksilla jolloin veto oli tasainen...siis pito myös maksimaalinen. Autossa automaatti vaihteisto.

Subaru

Pistettiin testiin ajamattomana kylmänä / kylmillä renkailla -18 asteen pakkasesta.
Ekassa yrityksessä kierrokset olivat liian pienet ja Subaru stumppasi mäkeen kesken nousun...tulos silti parempi kuin MB:llä
Toinen nousu...Nyt kierrokset kohdallaan, tasainen veto...ja mäen nyppylälle keula lunta auraten

Harmi ettei mukana ollut Digivideokameraa, olisi ollut maasturipiireissä
vähän ihmettelemistä...

Nyt tietysti joku kysyy miksei ML:ssä ollut lukot päällä...No kun ei siinä ollut mitään erillisiä lukkoja!!! ESP siinä kyllä oli mutta eipä se juuri auttannut tuossa testissä.
Niin Subarussakaan ei ollut mitään erillisiä "lukko" nappuloita...

Lopputulos.

Jotenkin jäi testistä outo olo...aivan kuin joku olisi mennyt pieleen...
Itse ajoin kummatkin autot, ja voin epäilijöille vakuuttaa että Subarun voitto oli Vesiselvä, jos se ei olisi stumpannut ekalla kerralla hankeen niin se olisi varmasti noussut kummallakin yrityksellä puhtaasti ylös.

Syy että ML jäi mäkeen heti alkuunsa oli mielestäni seuraava.
ML nousi hyvin mutta kun etupyörät alkoivat lyömään tyhjää ja vetoa alkoi siirtyä takapyöriin niin peli oli jo siinä vaiheessa menetetty.
Tuollaisessa testissä joka pyörän pitää vetää tasaiseti alusta loppuun....

Testistä jäi vähän sellainen maku että " tästä ei sitten puhuta kavereille".... :shock:
_________________
GLE 580 2021
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Minä ainakin nukun yöni rauhassa, koska G on se oikea maasturi ja ML on lähinnä jenkkikotirouvien SUV-kauppakassi! :D
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Niin..G on "oikea" maasturi, mutta ei kovin hyvä sellainen sekään. Töissä kun noita G-Mersuja on niin ei ne oikein ole vakuuttaneet verrattuna muihin..

ML sitävastoin on mun mielestä city-maasturi ja "jenkkirouvien kauppakassi" kuten Mauri sanoi.

Sitten tuohon ML vs Impreza vertailuun..

Mun mielestä Impreza ja ML on niin eri luokan autoja ja niin eri tarkoituksiin tehtyjä että vertailua ei ole kovin järkevää edes suorittaa..niin no..ja sen lisäksi kumpikaan ei ole maasturi,että on niissä sen verran samaa.. :)

Imprezalle oikea verrokki olisi mieluummin Audi A4 quattro tai vaikka Passat 4motion..mutta ei missään tapauksessa ML..tosin tuon testin perusteella Subaru peittoaa kirkkaasti myös Audin ja VW:n..ainakin mäennousukyvyssä.. :lol:
Avatar
Kapi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 17.01.2004 20:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi »

Tästä nyt voidaan olla montaa mieltä, mutta mielestäni vertailu oli erittäin aiheellinen. Samanlaisia testejä saisi olla mielestäni vaikka auto lehdissäkin. Sillä kyllä jossain nyt jotain vikaa tarvii olla jos auto, jota varsinaisesti myydään maasturina ei selviä edes samanlaisista olosuhteista, kuin auto joka on suunniteltu kaikin osin kulkemaan tasaisella pinnalla.
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Niin..tietyllä tavalla totta tuokin..

Mutta oikeastaan kysymys on siitä onko ML maasturi vaiko "maasturi"..

Ihan tarkkaan en tiedä miten MB ML:ää markkinoi..mutta itse olen sitä pitänyt lähinnä "city-maasturina".."jenkkirouvien kauppakassina" tai ehkä eniten "vanhojen rikkaiden sukujen jäsenten hevosautona" jolla on kiva pölähtää talleille katsomaan miten siellä hepat jaksaa..tai sitten esteratsastuskisoihin joko itse kisaamaan tai katsomaan miten suvun nuoremmat vesat on ratsastustaitoja oppineet.. :D

(sanotaan nyt selvyyden vuoksi että em esimerkeissä ei mielestäni ole mitään pahaa tai väheksyttävää..päinvastoin.. :) )

Pointti on siis se mitä ja millaisia ominaisuuksia ML:ltä odottaa..jos olettaa että se on aito maasturi niin pettynee pahan kerran..jos taas olettaa sen olevan "tilaisuuden luonteeseen sopiva" auto kun menee esteratsastuskisoihin niin todennäköisesti on hyvinkin tyytyväinen ML:ään.

Uskoisin että jos kuka maasturin haluaa ei edes harkitse ML:ää vaan päätyy suoraan G:hen..joka tosin sekään ei kovin korkealle maastoautona pärjää. Töissä kun on saanut G:llä vuosien mittaan ajella..melkein liikaakin..niin pakko on todeta että esim Defender päihittää G:n kirkkaasti maasturina kaikilla osa-alueilla.

Noniin..kävin MB:n sivuilla tsekkaamassa miten ML:ää markkinoidaan..

Eka lause: " MB ML on aito maastoauto.."

Eli täysiverisenä maasturina sitä siis myydään..jota se ei missään nimessä minusta ole. Kuten tuo testikin siis osoitti..
Avatar
Kapi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 17.01.2004 20:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi »

Täyttä totta tuokin. Itsekään en näitä "citymaastureita" ala koskaan vertailemaan todellisten maastureiden kanssa. Koska pää asiassahan ovat ne tehty vain tasaiselle maastolle ajettavaksi. Kuten myös subarukin joka siksi aiheutti vähän hämmennystä.
Ja todellisia maastureitahan ei ole kuin mersun G ja Range Rover jos ajatellaan oikein vaativammalle maastolle lähteä.
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mercedes-Benz ML on aito maastoauto.
Vaativien olosuhteiden mestari: Mercedes-Benz ML jatkuva neliveto, korkea 204 mm:n maavara, 500 mm:n veteenajosyvyys, sallittu perävaunupaino sis. vetoaisapaino 3500 kg.
Tollasta tekstiä vehon sivulla.
Taitaa kuitenkin mennä luokkaan "maasturi" :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Niin..mä en vaan jotenkin koskaan ole päässyt vakuuttumaan edes G:n maasto-ominaisuuksiin..tai muutenkaan koko autoon. Tietysti "army"-versio lienee erilainen kuin siviili-G..ainakin viimeistelyn ym osalta. Maasto-ominaisuuksissa ei kuitenkaan pitäisi eroja olla?! Ja kuten jo sanoinkin..esim Defender hakkaa G:n mennen tullen joka osa-alueella..sekä ominaisuuksissa että viimeistelyssä..ja myös laatuvaikutelmassa.
Toki noin meidän Defenderit on vielä niin tuoreita pelejä että teknisestä kestävyydestä ei vielä oikein osaa sanoa mitään..mutta muuten se on kyllä ihan kelpo työkalu :)

Ja kun kerran maastureista alettiin puhumaan niin en malta olla sanomatta että paras maasturi maastoajoon mitä olen ikinä ajanut on yhä edelleen UAZ! :D

Puutteitahan siinä on vaikka muille jakaa..kaikessa muussa paitsi maasto-ominaisuuksissa, joiden osalta se todella on aivan eri luokkaa kuin mikään muu ajamani maasturi..ja kuitenkin aika monta erilaista/merkkistä maasturia on päässyt "työsuhdeautona" ajamaan.. :)
Avatar
Kapi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 17.01.2004 20:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi »

Omien käsitysteni mukaan tuon "army" version pitäisi olla huomattavasti kevyempi, joka osaltaan parantaa maasto-ominaisuuksia huomattavasti.

Taitaisi muuten jokainen nykyajan "maasturi" jäädä toiseksi maasto-ominaisuuksiltaan alkuperäiselle sotilas Jeep:ille ja UAZ:ille jotka on tehty vain maasto ajoa varten :)
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Jos pyörä ei vedä se jarruttaa, Todellisissa tilanteissa ei tuo elektroniikka
korvaa lukkoja kuin teoriassa. Sillä subarulla ei ole jakoja esim. 300d
turbo 4- maticin kanssa (W124) samanlaisilla renkailla. On meinaan
mekaaniset lukot takanakin 100 prosenttinen tarvittaessa eikä elektroniikka
jarruttele. Mitä uuteen ja vähän vanhempaankin G : hen tulee on mekaaniset
lukot tarvittaessa joka paikassa eli 4 pyörää vetää eikä meinaa. uuden
Roverin lukkojärjestelmä on city maasturista, sen rinnalla, eikä pärjää
lukkojen osalta edes W124 4- MATICILLE. Tämä on tosi. !
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Kapi kirjoitti:Omien käsitysteni mukaan tuon "army" version pitäisi olla huomattavasti kevyempi, joka osaltaan parantaa maasto-ominaisuuksia huomattavasti.

Taitaisi muuten jokainen nykyajan "maasturi" jäädä toiseksi maasto-ominaisuuksiltaan alkuperäiselle sotilas Jeep:ille ja UAZ:ille jotka on tehty vain maasto ajoa varten :)
Joo..sen mitä olen joskus vertaillut "army"-G:tä siviiliversioon niin aika paljon peltiä on korvattu lasikuidulla ja sisätilat ovat aika lailla karummat/ pelkistetymmät kuin siviiliversiossa.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä että alkuperäisille sotilas-Jeepeille ja UAZeille tuskin maastossa pärjää mikään nykymaasturi.

Jeepeistä ei ole kokemusta kuin ulkomailta sotamuseoista..mutta UAZista sitäkin enemmän ajokokemusta. Aivan kamalahan se on tiellä..myös huonommalla tiellä..mutta aivan ylivertainen maastossa. Ja mitä huonompaa maastoa sitä paremmin UAZ menee. Sillä pystyy kokemattomampikin kuski ajamaan aika pahoissa paikoissa..ja taitava kuski lähestulkoon missä vain.

Eräs merkittävä etu UAZissa on sotilaskäytössä verrattuna esim MB G:hen..ja se on se että lähestulkoon vian kuin vian pystyy käyttäjä korjaamaan jos käytössä on jakoavain ja ruuvimeisseli..sekä riittävän iso vasara (joka on perustyökalu kaikkiin vikoihin venäläisissä ajoneuvoissa.. :lol: :lol: ) kun taas Mersulle ei pysty maastossa..tai muuallakaan..käyttäjä tekemään oikeastaan mitään..sekin on käytännössä monesti saatu huomata.

Jos UAZin maasto-ominaisuuksista jotain puutteita hakee niin vinssiä siitä ei löydy..joka kuitenkin maasturissa on silloin tällöin tarpeen..
Avatar
Kapi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 17.01.2004 20:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi »

Niin kyllähän se UAZ on todellakin normaalissa hirveä ajettava, mutta niillä muutamilla kerroilla kun on ollut mahdollisuus kokeilla tai nähdä mihin se venäjän rauta oikein pystyy olen ollut kuin halolla päähän lyöty. Kyllä se vaan niin ihmeellinen peli on. :)

Ja lieköhän tuo UAZ:in helppo korjattavuus johtua auton suunnittelusta "kertakäyttö" autona.
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

4-matic

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Raimok kirjoitti:Jos pyörä ei vedä se jarruttaa, Todellisissa tilanteissa ei tuo elektroniikka
korvaa lukkoja kuin teoriassa. Sillä subarulla ei ole jakoja esim. 300d
turbo 4- maticin kanssa (W124) samanlaisilla renkailla. On meinaan
mekaaniset lukot takanakin 100 prosenttinen tarvittaessa eikä elektroniikka
jarruttele. Mitä uuteen ja vähän vanhempaankin G : hen tulee on mekaaniset
lukot tarvittaessa joka paikassa eli 4 pyörää vetää eikä meinaa. uuden
Roverin lukkojärjestelmä on city maasturista, sen rinnalla, eikä pärjää
lukkojen osalta edes W124 4- MATICILLE. Tämä on tosi. !
Kyllä mä voisin laitta pään vadille Subarun puolesta tuossa mäkikokeessa 4-maticia vastaan.
Meillä oli uutena ostettu 300E 4-matic 124 ja siinä ainakin neliveto toimi siten että kun joku pyörä alkoi lyömään tyhjää tuli sitten muut vasta viiveellä mukaan...( 100tkm 4-maticilla ei ainakaan meitä vakuuttannut ominaisuuksillaan )
Ja niinkuin tuossa testissä nähtiin ML nousi hyvin mutta kun etupää alkoi vetämään tyhjää ja vasta sitten siirtyi voima takapyörille oli peli jo menetetty...Jos 4-matic olisi ollut testissä niin siinä olisi varmasti käynnyt samoin...se olisi noussut ja kun joku pyöristä olisi alkanut vetämään tyhjää olisi homma ollut siinä.
Mitä tekee 4-maticin 100% lukolla siinä vaiheessa kun pyörät jo vetävät pehmeässä lumessa tyhjää...Ei mitään, ainakaan tässä testissä.

Kun pyörä on menettännyt lumessa/mäessä pitonsa niin viiveellä iskeytyvät 100%:set lukot ei siinä vaiheessa pelasta

Subarussa etu ja takapään välillä on visko ( jatkuva veto )+ taka-akselilla on myös visko ( jatkuva lukko )...eli vain etuperä on normaalilla perällä...
Subarun nousukyky johtui nimen omaan siitä että "periaatteessa " kaikki pyörät vetivät jatkuvasti yhtä paljon...eikä se juuri lyönnyt testissä tyhjää.
Se vain nousi.
GLE 580 2021
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

jva kirjoitti:Ja kun kerran maastureista alettiin puhumaan niin en malta olla sanomatta että paras maasturi maastoajoon mitä olen ikinä ajanut on yhä edelleen UAZ! :D
UAZilla ajaneena voin todeta, että sen voittajaa ei tarvitse kaukaa hakea... ZIL voittaa sen mennen tullen, mutta sitten puhutaankin eri kokoluokan kulkuneuvosta. Yhden talven enimmäkseen ZILillä ajaneena voin todeta sen olleen paras maastoauto mitä olen ajanut. On tulut kokeiltua myös UAZ, army-G, Masi, Rasi, Nasu, Freelander, vanha (-79) Defender (kokeilu oli kyllä aika lyhyt ja loppui tiukkaan paikkaan vaihdekeppi käteen) ja neliveto, muttei maasturi Legacy. Noista kaikista ZIL on maastossa ykkönen. :roll:
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Niin no..Zil nyt vaan on kuorma-auto..että sikäli on turha vertailla..tai jos vertaillaan niin Zilin voittaja löytyy helposti..ja melkein samasta luokasta..nimittäin MTLB..ja BMP:t hakkaa "ällin"..MUTTA yksi joka saa taas haastajaa hakea mitä maastoliikkuvuuteen tulee on T-72..Suomen oloissa ja maastoissa onkin vaikea löytää paremmin liikkuvaa panssarivaunua.. :D

Nojoo..mutta takaisin Ziliin..joka siis on Venäläinen maastokuorma-auto (jos joku ei tiennyt.. :) )

Kuten UAZ niin Zilikin on lähes mahdoton ajettava tiellä..mutta maastossa ei länsikuormurit pärjää alkuunkaan..eikä pärjää Pasikaan, jota sentään joissain piireissä panssarivaunuksikin kutsutaan (jota se ei kyllä ole..)
Zilin "salaisuus" on se että kuskin on suht helppo säädellä rengaspaineita ajon/ajotilanteen mukaan..pahassa paikassa vaan rengaspaineet alas..ja alla onkin lähes telat..ja taas kulkee.. :D
Jos olen nähnyt UAZin menevän paikoissa joissa ei oikeastaan voisi auto mennä..niin Zilin olen nähnyt menevän paikoissa joissa auto EI VOI mennä..mahtaako Zil siis olla edes auto.. :lol: :lol:
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Kaverin Subarussa on lukko vain keskitasauspyörästössä, niin kuin niissä vakiona on. Kaksi pyörää liukkaalle, niin siinä oli kuin lehmä suossa. 4- Matic
vilkauttaa vain valoa mittaristossa, ja eteneminen jatkuu. Tämä on tosi
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Lukot.

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Raimok kirjoitti:Kaverin Subarussa on lukko vain keskitasauspyörästössä, niin kuin niissä vakiona on. Kaksi pyörää liukkaalle, niin siinä oli kuin lehmä suossa. 4- Matic
vilkauttaa vain valoa mittaristossa, ja eteneminen jatkuu. Tämä on tosi
GT:ssä vakiona...myös takana...Terveisin 246kw/412nm.
GLE 580 2021
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mitenkään liittymättä Mersuihin.
Mulla on koneella yksi video, jossa vertaillaan Legacy Outbackia ja XC 70 Volvoa. Siinä ajetaan ensin ilman ja sitten peräkärryn kanssa kuramäkeä ylös.
Subaru menee heittämällä molemmat testit, mutta Volvo jää jumiin ilman kärryäkin.

Mielestäni mitä olen Subarun ja Audin nelivedoilla ajanut, niin väittäisin että näillä merkeillä on aika paljon osaamista tällä alalla.
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Subarun nelivedon etu on kertakäyttöboxerista johtuva tosi matala painopiste.
Tästä on etua riittävän jyrkissä mäissä. Joka hyödyttää puistojen kivettömien rinteiden nousussa, mutta niissähän ei saa ajella. Metsästys ja Kalastus
käytössä vakio subaru on aina mahastaan kiinni tai sitten kaksi pyörää
pyörii huvia, muuten vaan. Tosi on Mersuja ja Maastureita täällä vielä on käytössä, mutta Subarut ovat hävinneet sinne etelään sohjokelien varalle
teille puistoihin ja pihoihin sinne missä tankkauspaikat ovat lähellä. Tosi on.
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

Onhan Subarullakin kaupunkimaasturi (Forester), mielestäni se olisi ollut parempi vertailukohde kyseiseen testiin. Tosin auto on rakennettu Imprezan pohjalevylle, mutta on siinä maavaraa ainakin enemmän.
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Tuo eteneminen on kiinni myös kuskista toinen saa toisesta autosta kaiken irti ja toisesta ei. Mitä tutumpi auto, siitä on etua.!! ML niin kuin muutkin
mersut ovat etupäässä takavetoisia Joten voimaa siirtyy etupäässä etupyörille
takapyörien menetettyä pidon eikä päinvastoin niin kuin kirjoitat. Mersun
elektroninen nelivetojärjestelmä on fiksuimpia, mutta mekaanisia lukkoja tai osaamatonta kokematonta kuskia sekään ei korjaa. Oliko muuten testit samanaikaisia : pakkasen kiristyessä pito paranee, seurasiko subaru
mersun polettua jälkeä, oliko renkaat samanlaiset samoin paineet. Vanhempi
4- matic:n vetojärjestelmä on parempi kuin ML:n elektroninen jarrutus järjestelmä. PS. Aina puolueettomast Mersun puolella , Tosi on.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Voiko noita yleensäkään vertailla keskenään, kuuluvat vähän eri sarjoihin.
Se Forester olisi tosiaan ollut parempi vertailukohde.
Siis ihan pikku pointtina, toinen painaa muistaakseni siinä 1200kg ja toinen yli 2000kg.
Vieras

Ykkönen maastossa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

mikky kirjoitti:
jva kirjoitti:Ja kun kerran maastureista alettiin puhumaan niin en malta olla sanomatta että paras maasturi maastoajoon mitä olen ikinä ajanut on yhä edelleen UAZ! :D
UAZilla ajaneena voin todeta, että sen voittajaa ei tarvitse kaukaa hakea... ZIL voittaa sen mennen tullen, mutta sitten puhutaankin eri kokoluokan kulkuneuvosta. Yhden talven enimmäkseen ZILillä ajaneena voin todeta sen olleen paras maastoauto mitä olen ajanut. On tulut kokeiltua myös UAZ, army-G, Masi, Rasi, Nasu, Freelander, vanha (-79) Defender (kokeilu oli kyllä aika lyhyt ja loppui tiukkaan paikkaan vaihdekeppi käteen) ja neliveto, muttei maasturi Legacy. Noista kaikista ZIL on maastossa ykkönen. :roll:
Riippuu vähän mihin pitäisi päästä. Paras maasto-omaisuuksiltaan omistamistani maastureista on ilman muuta Suzuki SJ. Tämän saman voi todeta käymällä katsomassa OffRoad kisoja ja niiden vakioluokan autoja, Suzuki on sekä yleisin että paras. Muilta ominaisuuksiltaan se on kyllä onneton könötin, mutta se onkin eri asia.
Nykyään muutenkin maasturi-termiä pahoinpidellään selvästi. Harva vie 50000 € maksavan rautahopan pusikkoon, jossa se varmasti kolhiintuu ja naarmiintuu. En henno vieläkään kokeille edes oman Pajero V6 täysiä maasto-omaisuuksia, vaikka sen hinta on enää murto-osa uusien hinnoista.
Joten se kilveton UAZ tai Suzuki taitaa olla paras vaihtoehto maasturiksi.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14197
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

ML:n systeemi ei kyllä taida olla täysin maastokelpoinen. Eikös siinä ole käytössä (tai ainakin silloin kun oli uusi) 4ETS-järjestelmä, joka perustuu W210:n ensimmäisissä malleissa olleeseen luistonestojärjestelmään. TM teki "maasturivertailun" joku vuosi sitten, jossa ML ei vakuuttanut etenemiskyvyllään.

Lisää aiheesta parhaalla ML-sivulla: http://www.whnet.com/4x4/
http://www.whnet.com/4x4/ets.html
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

On päivitetty elektroniikkaa useasti tuon testin jälkeen, mutta edelleen citymaasturi luokkaa, kun ei ole mekaanisia lukkojakaan. Omassa sarjassaan paras. Tosi on.
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo S »

:evil:
KÄÄÄK - muutamat kommentit viiltää niin syvältä että ihan pahaa tekee. Taitaa olla varsinaisia maastoautoilijoita asialla tällä kertaa... No - jokaisellahan on oikeus mielipiteeseen. ML:stä kyllä voi sanoa, ettei sillä uskaltaisi paljon hiekkatietä hurjempaan maastoon mennä, kiva auto muuten kylläkin.

T
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

On juu pitkä ja monimutkainen keskustelu. Omasta puolestani olisin valmis myös kyseenalaistamaan tuon ML:n nelivetojärjestelmän. On täysin hullua, että kriittisissä tilanteissa jollekin pyörälle ohjataan vähemmän voimaa, kun loogisesti ajatellen auto etenee kuitenkin paremmin silloin, kun joka pyörä vetää. Tässä kohdin henkilöautokoriinkin rakennettu 4Matic on etevämpi. Siinä ei jarrutella yhtään mitään vaan ainoastaan kytketään tarvittaessa vetoakseleita vielä "yhdeksi puuksi" eli pyörille pyritään edes kytkemään vetoa sen sijaan että vedettäisiin vähätkin vedot pois. Käytännössä (puolueellista? :twisted: ) 4Matic toimii kuitenkin niin viiveettömästi että auto etenee hemmetin hyvin ja sillä esimerkiksi ei voi jäädä ns. ristiriipuntaan kuten akselilukottomalla autolla. Hyvä esimerkki on Roverin Discovery, missä on keskilukko mutta ei akselilukkoja. Autolla on turha kokemukseni mukaan yrittää tietynlaisista paikoista liukkaalla liikkeelle -- voima karkaa kulmittaisista pyöristä ja siinä ollaan. 4Matic ruopaisee ehkä yhdellä pyörällä jonka jälkeen peliin ytketään etuveto ja sitten lukkoja tarvittaessa. Kolmen kiinteästi vetävän pyörän sudittaminen vaatiikin sitten jo aggressiivista kaasunkäyttöä.

Tuosta olisi mielenkiintoista kuulla näin tulevana G-miehenä (kylläminäsenvieläostan), että miksi se G nyt häviää Lantikalle? Mitä minä olen lähipiirin Discoveryä seurannut, niin ei se laadultaan häävi ole sekään. Sähkövikoja, nestevuotoja, jarruongelmia sun muita on -97 malliseen autoon käsittämättömän paljon. Vanhemmat G:t taas ovat "pomminkestävän" maineessa. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Vertailuja voi tehdä monen laisia, mutta oikaistakoon pari asiaa...
Roverin tuotteet on kohtuullisia Offi käytössä, mutta tasauspyörästön lukot puuttuu. Hyvä kierrejousitettu alusta = hyvät maasto-ominaisuudet. Mutta auttamattoman surkean heikko voimansiirto. Minkään muun vehkeen vetareita ei vaihdeta NIIN paljoa safareilla. Ja ne sähköt...

Susuki on suht hyvä, ja pienuutensa puolesta menee ehkä parhaiten maastossa. Surkeaa on oikeastaan vai pieni kone.

Uaz on hyvä menijä, mutta ne muut ongelmat...

G-mersu on useimmilta ominaisuuksiltaan hyvä. Voimansiirto ja jousitus on paremmasta päästä. mm taka vetari on n 1cm vahvempi tyvestä kuin esim vahvana pidetty Dana44 jenkki akseli. Välitykset on 1:5 luokkaa, jakoaski on synronoitu!! (voit vaihtaa helposti nopealta hitaalle ja päin vastoin). Runko on vahva. Huonoja puolia on ehkä: paino, rengaskokoa ei voi kasvattaa yli 35" ilman älyttömiä muutoksia, tehottomuus, voimansiirron äänet. Sanottakoon kuitenkin vielä: G-mersu on yksi parhaista koskaan tehdyistä maastureista.

Maastossa etenemisen prioriteetit:

1. Rengaskoko
2 Rengas kuvio
3 Jousitus
4 Lukot

Nimim MB300GD vm -80, MB250GD vm 90, Jeep Wagoner / Cherokee 4.2l 2kpl, Offikkaa harrastanut ja joskus jopa kilpaillut v 90.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Ykkönen maastossa

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sulo kirjoitti:[Riippuu vähän mihin pitäisi päästä. Paras maasto-omaisuuksiltaan omistamistani maastureista on ilman muuta Suzuki SJ. .
Käys muuten koittamassa sitä edellisen sukupolven VW-pakua nelivedolla ja lukoilla. Siinä on auto, joka kunnon renkailla kiipeää vaikka persaus edellä puuhun... :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Kattokaapa missä maastureilla ajetaan. Eipä taida suparutkuilla olla asiaa...

http://personal.inet.fi/koti/pasikuusel ... index.html
lisää linkkejä www.sory.fi

Reiti ajoi 2 mersua läpi, MB300GD ja Unimog vm n50
Vastaa Viestiin