Faija sai Vehosta Väyrysen huollon ajaksi koeajoon uuden ML maasturin kaikilla leluilla...
No pitihän sitä heti testata mihin sillä pääsee...samalla ajateltiin puntaroida myös toinen neliveto...pieni ja pippurinen Subaru Impreza.
No niin sitten testiin...
Testi " tasaiselta nousu mäkeen ILMAN vauhtia" .
Testi tapahtui seuraavasti...
Sekä ML että Impreza pistettiin nousemaan tasaiselta alustalta jyrkkään mäkeen siten että lähtö tapahtui mäen juurelta ilman vauhtia...ja täsmälleen samasta paikasta,....kumpikin auto sai kaksi yritystä.
HUOM! Mäki oli auraamaton ja nousukulma sellainen että Imprezan alahuuli juuri ja juuri raapaisi nurmikon esille lumesta...
( Kumpikin auto oli varustettu kitkapyörillä )
Tulos.
MB
Nousi hyvin mäenjuurelta, mutta kun takapyörät tulivat nousuun mukaan MB:n keula alkoi lyödä tyhjää ja heti perään takapää, auton keula siirtyi vasemmalle ja auto jäi poikittain mäkeen....Toisella kerralla sama tulos. Testi tehtiin tasakaasulla ja pienillä kierroksilla jolloin veto oli tasainen...siis pito myös maksimaalinen. Autossa automaatti vaihteisto.
Subaru
Pistettiin testiin ajamattomana kylmänä / kylmillä renkailla -18 asteen pakkasesta.
Ekassa yrityksessä kierrokset olivat liian pienet ja Subaru stumppasi mäkeen kesken nousun...tulos silti parempi kuin MB:llä
Toinen nousu...Nyt kierrokset kohdallaan, tasainen veto...ja mäen nyppylälle keula lunta auraten
Harmi ettei mukana ollut Digivideokameraa, olisi ollut maasturipiireissä
vähän ihmettelemistä...
Nyt tietysti joku kysyy miksei ML:ssä ollut lukot päällä...No kun ei siinä ollut mitään erillisiä lukkoja!!! ESP siinä kyllä oli mutta eipä se juuri auttannut tuossa testissä.
Niin Subarussakaan ei ollut mitään erillisiä "lukko" nappuloita...
Lopputulos.
Jotenkin jäi testistä outo olo...aivan kuin joku olisi mennyt pieleen...
Itse ajoin kummatkin autot, ja voin epäilijöille vakuuttaa että Subarun voitto oli Vesiselvä, jos se ei olisi stumpannut ekalla kerralla hankeen niin se olisi varmasti noussut kummallakin yrityksellä puhtaasti ylös.
Syy että ML jäi mäkeen heti alkuunsa oli mielestäni seuraava.
ML nousi hyvin mutta kun etupyörät alkoivat lyömään tyhjää ja vetoa alkoi siirtyä takapyöriin niin peli oli jo siinä vaiheessa menetetty.
Tuollaisessa testissä joka pyörän pitää vetää tasaiseti alusta loppuun....
Testistä jäi vähän sellainen maku että " tästä ei sitten puhuta kavereille"....

_________________