Öljypohjan paikkaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
peetee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 18.04.2007 23:17
Paikkakunta: suomussalmi

Öljypohjan paikkaus

Viesti Kirjoittaja peetee »

öljypohjaan oli ilmaantunut tuntemattomasta syystä 5cm pitkä halkeama
ja öljyä vuotaa..
niin että mitenkä onnistuu paikkaaminen/korjaaminen paikallaan ollessa, vai onko pakko nostaa kone pois että saa irti? käsittääkseni ei sovi lähtemään jos on kone paikallaan..
olen kuullut että joku ois korjannu kemiallisella metallilla..
mistähän moista mörnää saa, ja voiko sillä korjata?

kiitos etukäteen
190E 2.6 tomaatti
W202 230kompressor
W204 200cdi
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

öljypohja

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Moro

Onhan siinä alumiinipohja?


Olen saanut tehtyä Plastik paddinki kenmiallinen metalli ,väliaikais paikkauksen tuohon meidän 300 d malliin (kun se tapasi kiven mökkitiellä),paikkauksen teko oli hidasta
koska öljyä se kittauskaan ei siedä väliin.En usko ,että tästä tulisi pysyvä ratkaisu.

Hitsusta ei paikallaan pysty alupohjaan tekemään ,sen öljyn takia.
Mutta kun ottaa pohjan pois ja pesee siitä öljyt pois.
Niin eiköhän siihen TIGillä saa uutta metallia.

Terveisin Jamppa
Avatar
peetee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 18.04.2007 23:17
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja peetee »

alumiini pohjahan siinä on...
pitänee varmaan koittaa sitä kittiä väliaikais korjauksena..
ja keväällä nostaa kone pois ja käyttää levällään samalla..
190E 2.6 tomaatti
W202 230kompressor
W204 200cdi
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

alupohja

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Muista putsata ja karhentaa ,laita useita kerrkoksia,hio välillä.

Onnea yritykseeen

jamppa
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on kokemusta alumiiniöljypohjan korjaamisesta paikoillaan. Pysyvästi ovat toimineet vuosia.

Öljyt tietysti ekana pois, oikein ajan kanssa valumalla.
Sitten moottoriin imu pölynimurilla :!: Jotta öljy ei valu halkeamaan.
Pillillä kuumennetaan halkeama kunnolla, jotta öljy palaa pois halkeamasta.
Rälläkällä pinta puhtaaksi ja hiukan jäähdytystä ja sitten super epoxi paikoilleen. Imu pitää olla kokoajan koneessa, muuten ei onnistu.

Vartin päästä sauma on pitävä ja kestää hamaan loppuun saakka.

Mun vihreessä ex. 190 superissa oli juuri näin korjattu öljypohja ja kesti vuosikaudet, vaikka muu moottori välillä korkkasikin.
Vuppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 17.04.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Tässä yksi vaihtoehto.
junno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 02.09.2008 12:55
Paikkakunta: haapavesi

öljypohja

Viesti Kirjoittaja junno »

mulla meni 190mb.stä öljypohja ja ajattelin ensin yrittää liimata sitä mutta päätin kuitenki hitsata. ei muutaku pultit irti, konetta esim.tunkilla ylemmäs, kallistuksen vakaaja piti kans irrottaa ja sitte vielä toinen koneen kumityyny että mahtu poisa. sitte vaa puhtaaksi ja rälläkällä karhentaa ja sitte hitsaus tig.illä. hyvä tuli
ahdin määrää tahdin
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

En tiiä millane savotta noitten kutosien öljypohjan irrotus on, mutta itellä ku w124 200D:iin tuli halkeema öljypohjaan ni samana iltana sen irrotin ja seuraavana päivänä käytin pajalla hitsattavana ja asensin illalla paikoilleen. Ei ollu paha homma ollenkaan.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
peetee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 18.04.2007 23:17
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja peetee »

joo laitoin keväällä kemiallista metallia halkeamaan hyvän puhdistuksen ja karhennuksen jälkeen, ja vuotaminen loppui siihen..
saa nähdä sitten miten talvella käy :roll:
190E 2.6 tomaatti
W202 230kompressor
W204 200cdi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

emännän isä korjas kemiallisella metallilla 5v sitten ja myi auton pois nyt keväällä. Kokoajan kesti. Miten lie tänäpäivänä. Mihin se siitä menis, luja liitos tulee kyllä jos vaan puhdas pinta.

Itekki tölväsin mun edellisen w201 kantoon ja samalla menetelmällä korjasin. Vaati kyl öljyjen laskemisen ulos.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

joskus oli astrassa kans öljypohjassa pitkä naarmu joka vuoti öljyä. päästin öljy pois ja hitsasin sinne päin (peltinen pohja)

ja pari viikkoa sitten oli golffissa noin 5cm pitkä narmu joka tiputti päästä öljyä. laitoin leveäkantaiseen poraruuviin moottorisilikonia ja porasin öljypohjaan, hyvin on pitäny
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tuo aine toimii. Kokosin juuri kiväärin alumiinisen äänenvaimentimen. Helppo juottaa, ei tarvitse hitsausvehkeitä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

spede10 kirjoitti:Tuo aine toimii. Kokosin juuri kiväärin alumiinisen äänenvaimentimen. Helppo juottaa, ei tarvitse hitsausvehkeitä.
Kyllä, nuo xxx-WELD:it on ihan toimivia systeemejä ja kun homma onnistuu niin tulee todella luja liitos/sauma.

Ainoana ongelmana isommissa korjauksissa on juotettavan kohteen lämmittäminen. Mopon lohkoa yritin vähän paikkailla LUMIWELD:illa mutta ei onnistunut kun en saanut lohkoa riittävän lämpöiseksi. Ois tarvinu ensiksi työntää koko moottori uuniiin 250-300 asteeseen ja sen jälkeen yritää kaasupillillä lämmittää hitsattavakohta tarpeeksi kuumaksi.

Magneeton koppa onnistui kyllä kun sinisellä liekillä hetken sitä lämmitti niin rupes tuo lumiweld tanko siihen sulamaan!
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

spede10 kirjoitti:Tuo aine toimii. Kokosin juuri kiväärin alumiinisen äänenvaimentimen. Helppo juottaa, ei tarvitse hitsausvehkeitä.
Ootko paljon ampunut? Mikä kaliperi?

Itsellä huono kokemus technoweldistä. Juotin pienen metanoolikakstahtomosan pillin alkukäyrän tuolla ja ei kestänyt kuin muutaman minuutin niin alkoi haljeta juotos. Alunperinkin oli juotettu jollakin vastaavalla se käyrä, mutta piti laippa vaihtaa niin meni liitos uusiksi. Se entinen juote tuntui vaativan lämpöä jotain 500-600 astetta sulaakseen kun tuo TW sulaa jo alemmissa lämmöissä.

Saattais tuo tosin auttaa öljypohjan paikkuussa, mutta silti pitäis ottaa pohja irti. Jos sen pohjan irroittaa niin sama hitsata sitten TIG:illä tai alulangalla MIG:illä.
Viimeksi muokannut AK47, To 04.09.2008 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kokosin juuri kiväärin alumiinisen äänenvaimentimen.
Tuli illalalla testattuakin. Ei ainakaan vielä levinnyt.
On selvää, ettei ko. aine ole yhtä lujaa kuin oikea hitsi. Ongelmana on myös ainakin hätäiselle miehelle, että saattaa perusainekin sulaa juotosvaiheessa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin