muovipuskurin korjaus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

muovipuskurin korjaus

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

elikkä puskuristani puuttuu palanen ja mietin että mitenkä se olisi paras korjata? kuitu ei välttämättä tuossa muovissa pysy joten mietin koriliimaa ja muovinpalasta taustalle. sitten koriliimalla aukko niin täyteen kuin pystyy ja kitti :S siihen. tuosta kitin pysymisestä en tiedä se kun ei tuppaa muovissa pysymään kovin hyvin. onko parempia ehdotuksia?
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Olen joskus melko onnistuneesti korjannut muovipuskurin epoksilla ja lasikuitumatolla.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

hiot sen puskurin karkeaksi siltä osin, missä vaurio on. sitten vaan lasikuitua ja harzia. Lopuksi pakkelia. Pelkkä pakkeli ei tule pysymään. Tosin en minä näistä mitään kyllä tiedä.
220.128 Black Mirror
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tavallinen hartsi ei pysy, epoksihartsi pysyy.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Harri126 kirjoitti:Tavallinen hartsi ei pysy, epoksihartsi pysyy.
mitekäs tasoitit kohdan? kitillä vai?
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
ville78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 30.08.2008 09:26
Paikkakunta: suonenjoki

Viesti Kirjoittaja ville78 »

jänis puri aiemman 124 etupuskuriin valtavan aukon. tieltä löytyneet kappaleet aseteltiin tinakolvilla paikoilleen ja puuttuvat kohdat ja koko systeemi lasikuitupakkelilla takaapäin kiinni ja maalia päälle, hyvin kesti.
300D -86 ex.diplomaatti mese käyttöautona
-----------
ex.
200D -86 ,240D -82 ,300D -82 ,300D -82 ,240D -82 ,200D -80 ,300D -80 ,fiat600 ,mini1000 ym.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mun W201 puskuria ei voinu kolvilla sulatella yhteen. tai voi, mutta oli äärimäisen heikko kun yrittelimme. Sitten hioin taustan karkeaksi, liimasin epoksilla lasikuitumattoa ja täytin kolot epoksilla. Pysynyt tähän päivään mennes.

Nois o muoveissa koostumuseroja. sama juttu '84 golffissa, ei onnaa kolvaus mutta '87 onnistuu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

mitekäs tasoitit kohdan? kitillä vai?[/quote]
Ihan pikku sipaisu kittiä riitti. Kyseessä oli repeämä.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Sergey kirjoitti:Mun W201 puskuria ei voinu kolvilla sulatella yhteen. tai voi, mutta oli äärimäisen heikko kun yrittelimme. Sitten hioin taustan karkeaksi, liimasin epoksilla lasikuitumattoa ja täytin kolot epoksilla. Pysynyt tähän päivään mennes.

Nois o muoveissa koostumuseroja. sama juttu '84 golffissa, ei onnaa kolvaus mutta '87 onnistuu.
voisin tuota kikkaa soveltaa itselleni.
tosiaan muoveissa on eroja ja mersun puskurit on abs muovia joten niitä ei varsinaisesti kolvaamaan pysty. muita polypropyleenimuoveja yms pystyy kolvailemaan.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Sytky
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 24.05.2008 20:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sytky »

Omassa w201 etu- ja takapuskurissa oli halkeiluja ja paloja puuttui.
Paikallinen korikorjaamo "hitsasi" puskurit ruotuun. Ehjättävänä oli myös varapyöräaukon levy. Hyvät tuli pikkurahaan.
Mielummin työnnän saksalaista kuin ajan japanilaista!
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hitsaten

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kun noita puskurin halkeemia hitsailee, niin täyteaine ("puikko") kannattaa ottaa korjattavan puskurin helmasta. Hitsaus onnistuu kohtuullisen hyvin kolvilla halkeamaa pitkin sulatellen ja tuota täyteainetta syöttäen.

Viimeistely sitten hiomalla ja kittaamalla.
Terveisin
Tero
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos haluat moitteettoman lopputuloksen, niin vie se muovihitsaukseen
erikoistuneelle korjaamolle. Veloitukset eivät ole mahdottoman suuria.
Hintaa pudottaa, jos irrotat ja kiinnität puskurin itse.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

http://www.smartrepair.fi/

Tuolla korjautin ässän puskurin kun peura vei 1/2 A4 kokoisen palan kulmasta joskus vuonna 1999-2000. Muovi on polyuretaania jota kuulemma ei voi hitsata.
Puuttuvan pala otettiin jostain muusta puskurista ja leivottiin takapuolelta kiinni jollakin plastic paddingin näköisellä aineella. Kittaus+maalaus luului hintaan ja tuli hyvä. Aattelin silloin että eihän paikka siinä pysy mutta ei ole tähän päivään mennessä tullut edes halkeamaa paikakohtaan.

Hintaa en enää muista mutta ei mielestäni ei ollu kallis kun vielä kaveri haki puskurin kotoa ja toimitti takaisin samaan paikkaan kun sanoi ajelevansa usein Turku-Helsinki välillä. Suosittelen
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
tähtipirssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: La 23.08.2008 08:53
Paikkakunta: Tellus

Viesti Kirjoittaja tähtipirssi »

Ite korjasin lasikuitupakkelilla ja hyttysverkolla.
Lopuksi hionta ja maalaus ja hyvä tuli.
M-B 300D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-88 manual ex
M-B 300D W124-92 aut. ex
M-B 200D W124-90 manual ex
M-B W203 220CDI-2000 aut. ex
M-B 200D W124 -93 manual ex
M-B 320cdi W211-2005 aut.
M-B W115 200 bensiini -75 "Pystäri"
-Jack-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: To 13.03.2008 20:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -Jack- »

Omasta w201 korjasin puskurin ensin tinakolvilla hitsaten osat yhteen ja reiät paikkasin lasikuidulla ja pakkelia päälle. Ja hyvin on kestänyt. Eihän se tinakolvilla tehty sauma ole mitään huippukestävää, mutta vahvistaa toiselta puolelta lasikuidulla niin kestää. Ja pakkelilla silottaa.
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Muovipuskureiden korjaukseen on nykyisin saatavana hyviä liimoja, jotka on tehty juuri siihen tarkoitukseen.

Puuttuvan palan voi korvata tietysti jostain toisesta puskurista otetusta palasta. Juotoskolvi on ihan hyvä apuväline puskurin korjaukseen.

Korjattu kohta pitää hioa molemmin puolin melko karkealla hiomapaperilla, P80 on sopiva. Liima levitetään molemmin puolin ja viimeistellään pintapuolelta vielä pakkelilla.
Laajempiin korjauksiin suositellaan elastista pakkelia, joka on paras muovikorjauksiin.

Automaalari nääs.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Legoja

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Jos puskuri on ABSää, niin voisi harkita korjaamista LEGOilla :D Ei kun ihan totta, LEGOt ovat ABSää ja niillä korjataan onnistuneesti mm. moottoripyörän katteita:

http://munhiekkis.fi/?tag=abs-muovi

Reseptiin kuuluu LEGOja, asetonia ja levitystyökaluja.
Ukko-Mikael
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54

Re: Legoja

Viesti Kirjoittaja Ukko-Mikael »

Terve,

Muovien liimaaminen on aina hiukan kettumaista touhua, ja jos sen särön voi sulahitsata niin kyllä se on yleensä parempi.

Monien edellisten kirjoittajien vinkkien mukaisesti kannattaa kokeilla kuumaa kolvia ja transplanttia jostain näkymättömästä paikasta otetusta muovista. Mutta jos puskuri on täysin tai osittain ristisilloitettua kertamuovia niin sulahitsaus ei silloin toimi.

Jos pitäisi liimata niin voisin itse kokeilla Henkel:n Tangit PVC-U tai ABS -liimoja. Niissä on tetrahydrofuraania ja butyyliasetaattia liuottimena, jotka saattavat "humauttaa" jos työtilan tuuletus on liian niukka. Kannattaa ottaa huomioon että liimauksen on syytä tapahtua yli 10 C:ssa ja mielummin yli 15C:ssa. Lujuus on maksimissaan vasta parin vuorokauden kuluttua liimauksesta kun liuotinjäämät ovat suurimmaksi osaksi poistuneet ja sauma on ns relaksoitunut.

Tangit:a saa esimerkiksi Vink Finlandilta useammasta Suomen kaupungista.
rainerb kirjoitti:Jos puskuri on ABSää, niin voisi harkita korjaamista LEGOilla :D Ei kun ihan totta, LEGOt ovat ABSää ja niillä korjataan onnistuneesti mm. moottoripyörän katteita:

http://munhiekkis.fi/?tag=abs-muovi

Reseptiin kuuluu LEGOja, asetonia ja levitystyökaluja.
Tiesittekö muuten että 306 miljoonan kappaleen vuotuisella ajoneuvorenkaan tuotannollaan LEGO on maailman suurin rengasvalmistaja :D .
Pena_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 07.04.2008 16:25

Viesti Kirjoittaja Pena_ »

kunnon kolvi käteen ja siitä sit kolvaamaan ja lopuksi kitti ja maali :)
W124 230 CE -90
Vastaa Viestiin