W123, ym. : Kondenssivettä takaluukun kannessa ?
W123, ym. : Kondenssivettä takaluukun kannessa ?
Näillä keleillä alkaa kertyä vettä takaluukun kansien sisäpinnoille.
Jos vesi ei pääse pois, niin pahimmillaan rekisterivalot täyttyvät vedestä,
tai ainakin vesi alkaa etsiä uusia reikiä ....
Tässä siis vinkkiä : Kaikki kumitulpat takaluukun kannesta irti !.
Takaluukun kannen vasemmassa alakulmassa on kumitulppa, joka pitää iroittaa ja heittää pois. Näin vesi pääsee ulos takaluukun alareunasta.
Olen myös irroittanut kannesta molemmat etummaiset kumitulpat,
sieltä saranan viereisistä etukulmista. Näin kantta avattaessa vesi pääsee
myös sieltä pois.
Käsittäkseni nämä kumitulpat on laitettu tehtaalla estämään koteloaineen
valuminen uusien autojen pinnoille. Mutta nyt ne viimeistään pitäisi irroittaa.
Olen muuten nähnyt monta takaluukun kantta, jotka on reunoiltaan mätiä,
- ja kumitulpat on tietenkin paikoillaan.
Jos vesi ei pääse pois, niin pahimmillaan rekisterivalot täyttyvät vedestä,
tai ainakin vesi alkaa etsiä uusia reikiä ....
Tässä siis vinkkiä : Kaikki kumitulpat takaluukun kannesta irti !.
Takaluukun kannen vasemmassa alakulmassa on kumitulppa, joka pitää iroittaa ja heittää pois. Näin vesi pääsee ulos takaluukun alareunasta.
Olen myös irroittanut kannesta molemmat etummaiset kumitulpat,
sieltä saranan viereisistä etukulmista. Näin kantta avattaessa vesi pääsee
myös sieltä pois.
Käsittäkseni nämä kumitulpat on laitettu tehtaalla estämään koteloaineen
valuminen uusien autojen pinnoille. Mutta nyt ne viimeistään pitäisi irroittaa.
Olen muuten nähnyt monta takaluukun kantta, jotka on reunoiltaan mätiä,
- ja kumitulpat on tietenkin paikoillaan.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Tack.
Tuosta voisi ojentaa Kuukauden vinkki -palkinnon. Nykyisestä pirssistä on onneksi tulpat irti, mutta esim. Vanhassa Kehnossa ne olivat paikoillaan (eikä ollut tietoa, että ne saa/pitää ottaa pois) ja kummastusta aiheutti pienoinen veden loiske luukun alarakenteiden sisällä. Hyvä kun joku sentään jaksoi muistaa tuon jipon 

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: W123, ym. : Kondenssivettä takaluukun kannessa ?
Täytyypä käydä ihmettelemässä. Oon myös huomannu takaluukun olevan kosteahko, tosin ei "vielä" mätä.Henry V. kirjoitti:Näillä keleillä alkaa kertyä vettä takaluukun kansien sisäpinnoille.
Jos vesi ei pääse pois, niin pahimmillaan rekisterivalot täyttyvät vedestä,
tai ainakin vesi alkaa etsiä uusia reikiä ....
Tässä siis vinkkiä : Kaikki kumitulpat takaluukun kannesta irti !.
Takaluukun kannen vasemmassa alakulmassa on kumitulppa, joka pitää iroittaa ja heittää pois. Näin vesi pääsee ulos takaluukun alareunasta.
Olen myös irroittanut kannesta molemmat etummaiset kumitulpat,
sieltä saranan viereisistä etukulmista. Näin kantta avattaessa vesi pääsee
myös sieltä pois.
Käsittäkseni nämä kumitulpat on laitettu tehtaalla estämään koteloaineen
valuminen uusien autojen pinnoille. Mutta nyt ne viimeistään pitäisi irroittaa.
Olen muuten nähnyt monta takaluukun kantta, jotka on reunoiltaan mätiä,
- ja kumitulpat on tietenkin paikoillaan.
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
lisää
Nostetaan tätä topiccia taas esille - kun näillä keleillä tuntuu olevan aiheellista :
- Avasin juuri pihaan saapuneen w124:n takaluukun kannen, ja sieltä tiputteli vettä, jopa sen huopaverhoilun läpi.
- Ja olihan se kumitulppa paikoillaan, siinä vasemmmassa alakulmassa.
Sen kun nappasi irti, niin jo alkoi lorotus käymään !
- Avasin juuri pihaan saapuneen w124:n takaluukun kannen, ja sieltä tiputteli vettä, jopa sen huopaverhoilun läpi.

- Ja olihan se kumitulppa paikoillaan, siinä vasemmmassa alakulmassa.
Sen kun nappasi irti, niin jo alkoi lorotus käymään !
Viimeksi muokannut Henry V., Ke 10.09.2008 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Mielenkiintoista. Luulisi että kyseisten tulppien poistosta olisi aikoinaan pitänyt pitää vähän meteliä, tai että se jopa kuuluisi ekan huollon ohjelmaan. Löytyisköhä keltään sattumalta asiasta mitään dokumenttia, vai ollaanko ainoastaan Henryn hyvän huomion varassa 

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
lisää
Tätä ilmiötä on laajemminkin "liikkeellä" :
Kaverin Farmari Audi A6 ( vm -'94 ), jota pidetään varsin hyväpeltisenä autona, niin siitä alkoi takaluukku kupruilemaan. Kun purin pois rekisteri-kilpi ja takavalosysteemit, niin hiukan kopistelemalla muodostui ns. kissanmentävä reikä. Tässäkin luukussa on alareunassa peräti kolme muovitulppaa, eikä siis yhtään avointa vedenpoistoreikää
Ja mistään ei löytynyt tilalle ehjää (= ruosteetonta) takaluukkua.
Meni siinä parikin iltaa hitsaillessa, kun rekisterivalotkin piti saada johonkin kiinni.
Mutta todellakin luulisi, että tässäkin tapauksessa esim. 1.000 km huollossa, joku nappaisi nuo tulpat pois ?
Kaverin Farmari Audi A6 ( vm -'94 ), jota pidetään varsin hyväpeltisenä autona, niin siitä alkoi takaluukku kupruilemaan. Kun purin pois rekisteri-kilpi ja takavalosysteemit, niin hiukan kopistelemalla muodostui ns. kissanmentävä reikä. Tässäkin luukussa on alareunassa peräti kolme muovitulppaa, eikä siis yhtään avointa vedenpoistoreikää

Ja mistään ei löytynyt tilalle ehjää (= ruosteetonta) takaluukkua.
Meni siinä parikin iltaa hitsaillessa, kun rekisterivalotkin piti saada johonkin kiinni.
Mutta todellakin luulisi, että tässäkin tapauksessa esim. 1.000 km huollossa, joku nappaisi nuo tulpat pois ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
kävin samantien irroittamassa takaluukusta tulpan, toinenpuoli oli jo korjattu ruosteen takia. Jos nämä tulpat irroitettaisiin uutena ennen auton myyntiä, niin moni peräluukku näyttäisi paremmalle nyt.
300D -86 ex.diplomaatti mese käyttöautona
-----------
ex.
200D -86 ,240D -82 ,300D -82 ,300D -82 ,240D -82 ,200D -80 ,300D -80 ,fiat600 ,mini1000 ym.
-----------
ex.
200D -86 ,240D -82 ,300D -82 ,300D -82 ,240D -82 ,200D -80 ,300D -80 ,fiat600 ,mini1000 ym.