kuningas väyrysen kone

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

kuningas väyrysen kone

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mikäköhän väykky 300turbo diesel-97koneelle tuli
moottoritiellä 120 vauhtia ,konealkaa naputtamaan ja voimasauhut
putsesta ulos.Ehdotuksia.
Avataan kun keretään. On se ihme että kahden mersun taloudessa
kummatkin hajalla(sprintteri jo vikatilassa) Tämä haiskahtaa
isommalta rempalta ,ellei uuden koneen hankkimiselta

jamppa
jjulli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: La 25.02.2006 16:51
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jjulli »

Kuulostaa kalliilta! Kone ilmeisesti leikkas kiinni??!! Oliko huollot tehty ajallaan?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: kuningas väyrysen kone

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jamppa kirjoitti:Mikäköhän väykky 300turbo diesel-97koneelle tuli
moottoritiellä 120 vauhtia ,konealkaa naputtamaan ja voimasauhut
putsesta ulos.Ehdotuksia.
Avataan kun keretään. On se ihme että kahden mersun taloudessa
kummatkin hajalla(sprintteri jo vikatilassa) Tämä haiskahtaa
isommalta rempalta ,ellei uuden koneen hankkimiselta

jamppa
Männän päälle menee öljyä, syitä on monia. Kansi halkesi, huohotin tukkeutunut, turboahdin petti. Halvimman remontin mukaan katselisin vikaa.
Ps. Olisikohan ollut liikaa öljyä moottorissa ? Kerran on minullekin käynyt niin, että moottoriöljyä oli hivenen liikaa ja moottoritiellä 120 nopeudessa samat tapahtumat, hirveä naputus ja sauhua maisema täynnä. Onneksi ei sillä kertaa tapahtunut sen kummenpaa.
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Minkä värinen oli sauhupilvi perässä?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turbo tai kannentiiviste on veikkaus täältä.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

Avataan kun keretään. On se ihme että kahden mersun taloudessa
kummatkin hajalla(sprintteri jo vikatilassa) Tämä haiskahtaa
isommalta rempalta ,ellei uuden koneen hankkimiselta

- etukammio-, turbo-, laakerivikaa, arvausta vain.. :?:
- 606 turbomoottoria löytyy hyllystä ja purkuosina
- yv tavoittaa
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Jos meni vain 10 A sulake moottorinohjaukselta? Löytyy sieltä konetilasta muovikannen alta apumiehen puoleisesta kulmasta - 4 ruuvia auki.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

kone ongelma

Viesti Kirjoittaja jamppa »

terveisiä konepellin alta
turbo tuntuu ehjältä,suutinputkien löysäys ei paranna kolkotuta.
pakoputkesta tulee nafta raakana
venttiilikoneisto ja nokat näyttää ehjiltä
Mikä on suutinten avainkoko?
Mitä niksejä kannen poisotossa, näyttää erillaiselta kun opelin 1,9
kone 20 vuotta sitten
viluttaa ja vi-----taa


jamppa
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: kone ongelma

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jamppa kirjoitti:terveisiä konepellin alta
turbo tuntuu ehjältä,suutinputkien löysäys ei paranna kolkotuta.
pakoputkesta tulee nafta raakana
venttiilikoneisto ja nokat näyttää ehjiltä
Mikä on suutinten avainkoko?
Mitä niksejä kannen poisotossa, näyttää erillaiselta kun opelin 1,9
kone 20 vuotta sitten
viluttaa ja vi-----taa


jamppa
Nyt tuntuu olevan jotakin pahasti vialla, naftaa tulee raakana pakoputksesta !! Nyt olisi viisasta ottaa heti suosiolla sylinterinkansi pois niin näkee mitä siellä palotiloissa on tapahtunut.
Nokka-akselit pois ja kaikki kannenpultit ja onhan siellä monenlaista huomioitavaa, ennenkuin kansi lähtee pois. Jos et ole ennen tehnyt vastaavaa remonttia, olisi parempi ottaa ammattimieheen yhteyttä.
Tuntuu siltä että jokin mäntä ottaa kanteen kiinni tai mäntä rikki männäntapin kohdalta tai jokin kiertokangen laakerointi pettänyt (kiertokangen alapää pettänyt ), älä käytä moottoria yhtään ennekuin vika on selvinnyt. Voi pahimmassa tapauksessa mennä koko moottori paskaksi.
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 16.09.2008 21:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vai onko putkesta tuleva "polttoaine" putken lämmetessä kondensoitunutta vettä...
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

väykky

Viesti Kirjoittaja jamppa »

niin löytyykö sitä avain kokoa suuttimelle, sais kurkattua,että
kannattaako koko kantta edes irroittaa.
Jopa minä erotan naftan ja veden
Painetta ei ole kampikammiossa,kun ei ole heittänyt öljyjä ulos
toivottavasti olis vaan joku venttiili ongelma

Jamppa
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: väykky

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jamppa kirjoitti:niin löytyykö sitä avain kokoa suuttimelle, sais kurkattua,että
kannattaako koko kantta edes irroittaa.
Jopa minä erotan naftan ja veden
Painetta ei ole kampikammiossa,kun ei ole heittänyt öljyjä ulos
toivottavasti olis vaan joku venttiili ongelma

Jamppa
Suuttimen avainkokoa ei ole, kun se on erikoisavain. Mikään tavallinen hylsy ei siihen käy. Hylsy on juoksuradan muotoinen ja sen suorat sivut 17 mm. Kiintoavaimella tai muullakaan vastaavalla avaimella suutinta ei oikein saa irti, täytyy olla siihen sopiva erkoisavain.
Ota nyt kuitenkin ensiksi nokka-akselit pois, niin sitten pääset hydraulisiin venttiilinnostimiin käsiksi ja tutkia olisiko niissä vikaa. Tuntuu vaan epätodennäköiseltä venttiilivika. On tietysti mahdollista että hydraulinen venttiilinostin on mennyt jumiin, mutta se rikkoontuu samantien. Jos näin on, venttiili siinä sylinteriryhmässä ei aukea. Jos venttiili joka ei aukea on pakoventtiili, pakokaasut ei pääse oikeaa reittiä pois palotilasta ja aiheuttaa kertomasi mukaisen nakutusilmiön. Mutta tuo polttoaineen pääsy pakoputkistoon raakana on aivan uskomattomalta tuntuva asia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: väykky

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitäs jos siellä on vain yksinkertaisesti suutin koko ajan auki :roll:

Naftaa menee sylinteriin sitä tahtia kun nokka sitä sinne painaa...eikä syty oikeaan aikaan / kunnolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: väykky

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:Mitäs jos siellä on vain yksinkertaisesti suutin koko ajan auki :roll:

Naftaa menee sylinteriin sitä tahtia kun nokka sitä sinne painaa...eikä syty oikeaan aikaan / kunnolla.
Tästä kuuluu kaamea kolina. :shock:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: väykky

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Mitäs jos siellä on vain yksinkertaisesti suutin koko ajan auki :roll:

Naftaa menee sylinteriin sitä tahtia kun nokka sitä sinne painaa...eikä syty oikeaan aikaan / kunnolla.
En ole kuullut että Mersussa käytettävä suutintyyppi menisi epäkuntoon niin että se jäisi aukiasentoon, voihan sekin olla mahdollista. Yleensä tuontyyppinen suutinkärki menee totaalisesti jumiin, eikä avaudu ruiskutuspumpun paineen myötä.
Kyllä se polttoaine palaa siellä palotilassa aika helposti, kun moottori on käyttölämmössä ja paineet kunnossa vaikka suutin kusisi eli suihkutus olisi nestemäistä.
Ps. Kysymyksen asettaja kertoi että on kokeillut suutinputkien löyhdyttämistä, eikä vaikutusta ollut käyntiin. Se poissulkisi suutinvaurion, mutta jos epäilee, niin ei muutakuin suuttimet pois ja penkkiin testattavaksi.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

suuttimet

Viesti Kirjoittaja jamppa »

no ammattilaiset onko siihen suuttimeen avain kokoa???????


jamppa
Avatar
mk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 01.02.2004 14:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja mk »

avaikok joka on siis suuttimen juuressa on 22m. kl-varaosista erikoispitkähylsy juuri tuohon oli 37 e. suutinkärjet makoi muistaakseni 14 e /kpl.(motonet)
e300 w210 tdt avantgarde
exC36 amg-94
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

väykky

Viesti Kirjoittaja jamppa »

kiitos tiedosta

jamppa
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Putkella voi jatkaa tavallista hylsyä.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

väykky

Viesti Kirjoittaja jamppa »

joo putkijatko olisi tehty jo eilen ,jos olisi ollut millikoko tiedossa
mutta eiköhän se huomenna


Jamppa
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

kuningas väykky

Viesti Kirjoittaja jamppa »

se oli sitten etukammio menny pas---si , ja sen suosiollisella avustuksella
myös mäntä menee vaihtoon.
Eli miten tuo esikammio on kiinnitetty,miten otetaan pois
tarvitaan mäntä kiertokangen kanssa ja jos on venttiilejä,
niin sitten niitäkin mukillinen
Tarjoukset yv nä

jamppa
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

väykyn kone

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Edelleen kaipaisi mäntää kiertokankineen ja niitä 4 venttiili
osat passais varmaan myös monivena 250 turbo dieselista


Terveisin jamppa
Avatar
Larpen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 16.09.2007 22:03

Viesti Kirjoittaja Larpen »

pakokaasun takaisinkierrätys nokeaa/karstaa imusarjan, kannattaa tukkia.. yhdellä tutulla sama vika 220cdi:ssä imusarjan vaihdolla korjaantu ja sen takasinkierrätyksen letkun voi tukkia vaikka laakerin kuulalla niin katastusmies ei huomaa :wink: tämä vain veikkaus
Vastaa Viestiin