huohotusputki,minne?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

huohotusputki,minne?

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

vakionahan venttiilikopasta huohotus on järjestetty turbon imupuolelle.moni kuitenkin tuntuu suosittelevan ja vetävän huohotuksen jonnekkin auton alle ulkoilmaan varsinkin viritetyimmissä vehkeissä.onko tälle jotain sen erityisempää syytä?kyllähän se turbon imupuolella ollessa öljyää ahtoputkistoa ja cooleria mutta ei kai sen nyt vaarallista luulisi olevan kun vakionakin on noin suunniteltu? :lol:
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Ei kannata laittaa huohotusta virivehkeissä turbon imupuolelle. Pieni reikä männässä voi aiheuttaa moottorin täystuhon, jos moottori alkaa käydä öljyhöyryillä. Muutenki St:t tuntuu huohottavan niin raakasti, että mielummin se huohotus johonki muualle. Mulla kone huohottaa keräys säiliöön, joka on apukuskinpuoleisen eturenkaaan etupuolella auton alla puskurin kiinnikkeissä kiini. Yllättävän hyvin se säiliö lauhduttaa öljyhöyryt nestemäiseen olomuotoon. Säiliön pohjalla on hana, josta öljylimat voi laskea maahan.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

MikkoH kirjoitti:Säiliön pohjalla on hana, josta öljylimat voi laskea maahan.

Kai se kannattaa johonkin astiaan laskea ja hoitaa asiallisesti pois. Kun kerran on fiksusti keräyssäiliön laittanut :) .
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

mistäs porukka ostellut noita keräyssäiliöitä. kotipiha lainehtii kohta öljystä ni pitäs asialle jotain tehdä.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kuinka nopsaa on purkit täyttyneet?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luulen, että tuolta saa lähes millaisen purkin haluaa:

http://www.lakesteel.org/

Minuakin kiinnostaa kuinka suuri se tarvitsee olla, ettei ylimitoita, mutta ettei tarvitse joka tankkauksen yhteydessä sitä tyhjentää sinne huoltoaseman roskikseen :twisted: (no ei kait, vitsi).

Mikähän se ideaalinen rakenne olisi, sen pitäisi virrata hyvin, mutta toisaalta sen pitäisi saada se höyry nesteytettyä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Mulla se on 3,5" rosteriputkesta ite hitsailtu. Putken pituus on noin 20cm. Huohotusletku tulee säiliön puoleenväliin ja säiliön yläpäässä on mopon vapaavirtaussuodatin. Suodattimen ja huohotusletkuliitännän välillä on kolme lovettua levyä kuristimena. Levyissä olevat lovet on jokaisessa eri kohdassa. Höyryt siis joutuvat kiertamään säiliössä olevien levyjen välissä, ennen kuin pääsevät suodattimen kautta ulkoilmaan. Talvella pidän säiliön pohjalla olevaa hanaa kokoajan auki, ettei huohotin mee tukkoon suodattimen jäätyessä. Kuva ois tietenki selventävä. Toivottavasti ymmärsitte konstruktion.
Tyhjennysväleja on paha arvioida, koska keräyssäiliö on ollu käytössä vasta tänä talvena.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Entäpä jos laittaisi säiliön pohjalta letkun takaisin öljypohjaan :shock:
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Eikös se pidä olla litran vetoinen vai mites se oli tuossa kiihdytyskisa puolella muistaako MJF mitä säännöissä lukee....keväällä laitoin ja kerran olen tyhjännyt syksyllä huoltoa tehdessä....ei paljoa kerry öljyä....vaikka puhaltaa...jonnin verran....pari desiä 20000km...jos sitäkään....
Itse tein ja säästin
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Itselläni oli tuolainen toisessa men Opelissa 2.0 benziini. ei se ollut kuin puoli litraasiinä ja putkesta tehty.
toisessa päässä oli tul ja lähtöputki ja toisessa tietysti tyhjennys, siis pystymalli.

ja se kannattaa talveksi tyhjentää koska kerää kosteutta sikana ja jäätyy ja sitten lentää öljyä komeasti..

lirta vois olla meseen hyvä tai isompikin jos hyvin saa.

tällä hetkellä huohotin menee w202 250dt suoraan eturenkaanviereen.
hienosti "savuttaa" keulasta kun sopivasti pysähtyy liikennevaloihin.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

mitäs katsastus setä muutes sanoo katsastuksessa jos huomaa että huohotin-putki on vedetty suoraan auton alle hönkimään :?: :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

huskyjerk kirjoitti:mitäs katsastus setä muutes sanoo katsastuksessa jos huomaa että huohotin-putki on vedetty suoraan auton alle hönkimään :?: :lol:
Keskustelut siinä kohtaa on yleensä aika lyhyitä :roll: tosin onko kukaan saanut sapiskaa tuosta. Pari kertaa on katsastettu vähäpäästöinen, ekalla kerralla letku lokasuojan uumenissa ja tokalla kerralla huohotussuodatin silleen, että roikii öljyä koneen ventiilikopan viereen. Ei huomautuksia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
LampiJussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja LampiJussi »

nostetaas vanhaa ylös... ideoita tuon huohottimen vetoon tarviis, nyt kulkee kerääjäsäiliölle ja siitä auton alle... muuten hyvä ei öljytippoja enää pihalla mutta nuo höyryt käryt tuppaa vituttaan kun auton ovea pidät hetken auki käydessä nii johan on kapiini käryä täynnä eikä mikään kivoin näkykään ole... seuraavana kokeilussa laittaa castrolit koneeseen, nyt teppoilin litkut ja jostakin kuullu että tuo tb:n tavara käryäis pahemmin...

Vinkkejä??
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d

ex. 124 st
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Öljynkeruu astiasta pakoputkeen palamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
LampiJussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja LampiJussi »

veskola kirjoitti:Öljynkeruu astiasta pakoputkeen palamaan.

Miten tuo toimisi?? että pääseekö höyryt enää vapaasti kulkemaan, onko tuosta jotakin haittaa?? tuntuu ainakin hullulta putken kylkeen laittaa kun tuolta suihkii nokea 3 tuuman täydeltä, kuvittelisin tykkäävän huonoa,vai??
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d

ex. 124 st
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kilpa-autoissa on käytetty sellaista vinottain putkeen menevää putkea, johon syntyy imu kun pakokaasu menee kovaa vauhtia siellä putkessa.

Kokeile niin sittenpä sekin selviää toimiiko tavallisessa turboautossa ollenkaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
LampiJussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja LampiJussi »

voisihan tuo kokeilun arvonen ajatus olla, kirjotellaan tänne kun kokemuksia kertyy
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d

ex. 124 st
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

veskola kirjoitti:Kilpa-autoissa on käytetty sellaista vinottain putkeen menevää putkea, johon syntyy imu kun pakokaasu menee kovaa vauhtia siellä putkessa.

Kokeile niin sittenpä sekin selviää toimiiko tavallisessa turboautossa ollenkaan.
Jos ei tuo pelaa, niin laittaa silti sinne imupuolelle ja letkuun venttiilin jonka voi sulkea jos tulee siitä ongelma ajossa (alkaa polttaa enempi huohotusöljyä kuin po.... dieseliä). Ei siis mitään oraksen hanaa vaan sähkökäyttöinen venttiili huohotusletkuun ja vena aukeaa kun virtalukossa avainta kääntää.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
nes
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 27.09.2008 21:52

Viesti Kirjoittaja nes »

Bilteman valikoimaan ilmestynyt tällainen uutuus.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=33292
Viimeksi muokannut nes, La 27.09.2008 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
LampiJussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja LampiJussi »

noniin yhtä kokemusta viisaampana voidaan todeta ettei ainakaan tässä tapauksessa ole toimiva ratkaisu... eli tuonne noin puoleenväliin pakoputkea hitsasin putken natsan viistoon, mutta kyllä tuo tuntui puhaltavan koko kierrosalueen eli ei ns. imua syntynyt...noh ei auta kun haistella huohotinkäryjä ja kärsiä
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d

ex. 124 st
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

voisko sen huohotuksen laittaa kuitenkin turbon imupuolella,KUNHAN ensin vain on letkun välissä kohtuu iso pönttö öljynkeruulle.? itse meinasin ainakin näin laitella tuohon omaan kiisseliini.
Avatar
LampiJussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja LampiJussi »

laineracing kirjoitti:voisko sen huohotuksen laittaa kuitenkin turbon imupuolella,KUNHAN ensin vain on letkun välissä kohtuu iso pönttö öljynkeruulle.? itse meinasin ainakin näin laitella tuohon omaan kiisseliini.

tuota suunnittelin itsekkin, mietin vaan että tuleeko siinä liikaa imua kun puhallin ahtaa 1,5 kiloa? pitäisi rajoittaa imua jollain tapaa... tuskin tuo hyväksi on imu huohotuksessa?
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d

ex. 124 st
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei siellä alipainetta saisi olla turbon tulossa, jos on niin sitten uutta ilmansuodatinta hankkimaan. Kampikammiolle on vai edullista jos sinne muodostuu alipaine.

Se putki olisi varmaankin tarvinnut olla aivan pakosarjan jälkeen, jolloin siellä olisi vielä suuri virtaus.

Toisaalta voi se olla, että turboautossa on niin kovat puhallukset pakoputkessa, ettei sinne synny imua millään. Hyvä että tuokin urbaani legenda nyt tuli testattua ja toimimattomaksi todettua.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

http://www.holysmoke.fi/hsd/hsdshop/pro ... n7651d37h4

Kuva

En pidä pahan hintaisena kun maksaa vaan 59€
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Vastaa Viestiin