
huohotusputki,minne?
huohotusputki,minne?
vakionahan venttiilikopasta huohotus on järjestetty turbon imupuolelle.moni kuitenkin tuntuu suosittelevan ja vetävän huohotuksen jonnekkin auton alle ulkoilmaan varsinkin viritetyimmissä vehkeissä.onko tälle jotain sen erityisempää syytä?kyllähän se turbon imupuolella ollessa öljyää ahtoputkistoa ja cooleria mutta ei kai sen nyt vaarallista luulisi olevan kun vakionakin on noin suunniteltu? 

Ei kannata laittaa huohotusta virivehkeissä turbon imupuolelle. Pieni reikä männässä voi aiheuttaa moottorin täystuhon, jos moottori alkaa käydä öljyhöyryillä. Muutenki St:t tuntuu huohottavan niin raakasti, että mielummin se huohotus johonki muualle. Mulla kone huohottaa keräys säiliöön, joka on apukuskinpuoleisen eturenkaaan etupuolella auton alla puskurin kiinnikkeissä kiini. Yllättävän hyvin se säiliö lauhduttaa öljyhöyryt nestemäiseen olomuotoon. Säiliön pohjalla on hana, josta öljylimat voi laskea maahan.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Luulen, että tuolta saa lähes millaisen purkin haluaa:
http://www.lakesteel.org/
Minuakin kiinnostaa kuinka suuri se tarvitsee olla, ettei ylimitoita, mutta ettei tarvitse joka tankkauksen yhteydessä sitä tyhjentää sinne huoltoaseman roskikseen
(no ei kait, vitsi).
Mikähän se ideaalinen rakenne olisi, sen pitäisi virrata hyvin, mutta toisaalta sen pitäisi saada se höyry nesteytettyä.
http://www.lakesteel.org/
Minuakin kiinnostaa kuinka suuri se tarvitsee olla, ettei ylimitoita, mutta ettei tarvitse joka tankkauksen yhteydessä sitä tyhjentää sinne huoltoaseman roskikseen

Mikähän se ideaalinen rakenne olisi, sen pitäisi virrata hyvin, mutta toisaalta sen pitäisi saada se höyry nesteytettyä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mulla se on 3,5" rosteriputkesta ite hitsailtu. Putken pituus on noin 20cm. Huohotusletku tulee säiliön puoleenväliin ja säiliön yläpäässä on mopon vapaavirtaussuodatin. Suodattimen ja huohotusletkuliitännän välillä on kolme lovettua levyä kuristimena. Levyissä olevat lovet on jokaisessa eri kohdassa. Höyryt siis joutuvat kiertamään säiliössä olevien levyjen välissä, ennen kuin pääsevät suodattimen kautta ulkoilmaan. Talvella pidän säiliön pohjalla olevaa hanaa kokoajan auki, ettei huohotin mee tukkoon suodattimen jäätyessä. Kuva ois tietenki selventävä. Toivottavasti ymmärsitte konstruktion.
Tyhjennysväleja on paha arvioida, koska keräyssäiliö on ollu käytössä vasta tänä talvena.
Tyhjennysväleja on paha arvioida, koska keräyssäiliö on ollu käytössä vasta tänä talvena.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Eikös se pidä olla litran vetoinen vai mites se oli tuossa kiihdytyskisa puolella muistaako MJF mitä säännöissä lukee....keväällä laitoin ja kerran olen tyhjännyt syksyllä huoltoa tehdessä....ei paljoa kerry öljyä....vaikka puhaltaa...jonnin verran....pari desiä 20000km...jos sitäkään....
Itse tein ja säästin
Itselläni oli tuolainen toisessa men Opelissa 2.0 benziini. ei se ollut kuin puoli litraasiinä ja putkesta tehty.
toisessa päässä oli tul ja lähtöputki ja toisessa tietysti tyhjennys, siis pystymalli.
ja se kannattaa talveksi tyhjentää koska kerää kosteutta sikana ja jäätyy ja sitten lentää öljyä komeasti..
lirta vois olla meseen hyvä tai isompikin jos hyvin saa.
tällä hetkellä huohotin menee w202 250dt suoraan eturenkaanviereen.
hienosti "savuttaa" keulasta kun sopivasti pysähtyy liikennevaloihin.
toisessa päässä oli tul ja lähtöputki ja toisessa tietysti tyhjennys, siis pystymalli.
ja se kannattaa talveksi tyhjentää koska kerää kosteutta sikana ja jäätyy ja sitten lentää öljyä komeasti..
lirta vois olla meseen hyvä tai isompikin jos hyvin saa.
tällä hetkellä huohotin menee w202 250dt suoraan eturenkaanviereen.
hienosti "savuttaa" keulasta kun sopivasti pysähtyy liikennevaloihin.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Keskustelut siinä kohtaa on yleensä aika lyhyitähuskyjerk kirjoitti:mitäs katsastus setä muutes sanoo katsastuksessa jos huomaa että huohotin-putki on vedetty suoraan auton alle hönkimään![]()

Lisää tietoa: www.skg.fi
- LampiJussi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11
nostetaas vanhaa ylös... ideoita tuon huohottimen vetoon tarviis, nyt kulkee kerääjäsäiliölle ja siitä auton alle... muuten hyvä ei öljytippoja enää pihalla mutta nuo höyryt käryt tuppaa vituttaan kun auton ovea pidät hetken auki käydessä nii johan on kapiini käryä täynnä eikä mikään kivoin näkykään ole... seuraavana kokeilussa laittaa castrolit koneeseen, nyt teppoilin litkut ja jostakin kuullu että tuo tb:n tavara käryäis pahemmin...
Vinkkejä??
Vinkkejä??
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
- LampiJussi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11
veskola kirjoitti:Öljynkeruu astiasta pakoputkeen palamaan.
Miten tuo toimisi?? että pääseekö höyryt enää vapaasti kulkemaan, onko tuosta jotakin haittaa?? tuntuu ainakin hullulta putken kylkeen laittaa kun tuolta suihkii nokea 3 tuuman täydeltä, kuvittelisin tykkäävän huonoa,vai??
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
Kilpa-autoissa on käytetty sellaista vinottain putkeen menevää putkea, johon syntyy imu kun pakokaasu menee kovaa vauhtia siellä putkessa.
Kokeile niin sittenpä sekin selviää toimiiko tavallisessa turboautossa ollenkaan.
Kokeile niin sittenpä sekin selviää toimiiko tavallisessa turboautossa ollenkaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- LampiJussi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11
Jos ei tuo pelaa, niin laittaa silti sinne imupuolelle ja letkuun venttiilin jonka voi sulkea jos tulee siitä ongelma ajossa (alkaa polttaa enempi huohotusöljyä kuin po.... dieseliä). Ei siis mitään oraksen hanaa vaan sähkökäyttöinen venttiili huohotusletkuun ja vena aukeaa kun virtalukossa avainta kääntää.veskola kirjoitti:Kilpa-autoissa on käytetty sellaista vinottain putkeen menevää putkea, johon syntyy imu kun pakokaasu menee kovaa vauhtia siellä putkessa.
Kokeile niin sittenpä sekin selviää toimiiko tavallisessa turboautossa ollenkaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Bilteman valikoimaan ilmestynyt tällainen uutuus.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=33292
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=33292
Viimeksi muokannut nes, La 27.09.2008 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- LampiJussi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11
noniin yhtä kokemusta viisaampana voidaan todeta ettei ainakaan tässä tapauksessa ole toimiva ratkaisu... eli tuonne noin puoleenväliin pakoputkea hitsasin putken natsan viistoon, mutta kyllä tuo tuntui puhaltavan koko kierrosalueen eli ei ns. imua syntynyt...noh ei auta kun haistella huohotinkäryjä ja kärsiä
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- LampiJussi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Su 09.10.2005 15:11
laineracing kirjoitti:voisko sen huohotuksen laittaa kuitenkin turbon imupuolella,KUNHAN ensin vain on letkun välissä kohtuu iso pönttö öljynkeruulle.? itse meinasin ainakin näin laitella tuohon omaan kiisseliini.
tuota suunnittelin itsekkin, mietin vaan että tuleeko siinä liikaa imua kun puhallin ahtaa 1,5 kiloa? pitäisi rajoittaa imua jollain tapaa... tuskin tuo hyväksi on imu huohotuksessa?
c36
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
astro dti
chevy pickup 6,5 td
chevy sportside 6,2d
ex. 124 st
Ei siellä alipainetta saisi olla turbon tulossa, jos on niin sitten uutta ilmansuodatinta hankkimaan. Kampikammiolle on vai edullista jos sinne muodostuu alipaine.
Se putki olisi varmaankin tarvinnut olla aivan pakosarjan jälkeen, jolloin siellä olisi vielä suuri virtaus.
Toisaalta voi se olla, että turboautossa on niin kovat puhallukset pakoputkessa, ettei sinne synny imua millään. Hyvä että tuokin urbaani legenda nyt tuli testattua ja toimimattomaksi todettua.
Se putki olisi varmaankin tarvinnut olla aivan pakosarjan jälkeen, jolloin siellä olisi vielä suuri virtaus.
Toisaalta voi se olla, että turboautossa on niin kovat puhallukset pakoputkessa, ettei sinne synny imua millään. Hyvä että tuokin urbaani legenda nyt tuli testattua ja toimimattomaksi todettua.
Lisää tietoa: www.skg.fi