Sprinterin imusarja+pakosarja ja ahdin 410D:hen
Sprinterin imusarja+pakosarja ja ahdin 410D:hen
Koitin etsiä tietoa onko nuo imu ja pakosarjat sopivia sprinteristä tuohon vanhaan etukammio 602-940 2,9 litraiseen. Ensin jäi vaikutelma että sopivat heittämällä mutta miten on?
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Kiitos tiedosta! Tarkoitus on ottaa tehoa vaan joku alle 150 hv, ton laitteen tulisi olla kuitenkin mieluiten ydinsodan kestävä, joskus kun saatetaan olla jokusen tuhannen kilometrin päässä kotoa paikassa jossa kukaan ei ymmärrä mitään kieltä saatikka saada osia lähivaraosaliikkeestä... Luulen että tuohon tavoitteeseen pääsee vakiopumpulla ja puhaltimella + coolerilla. Eilen käpälöin vähän syöttöä ja pelkästään sillä väheni ylämäkiin puutuminen merkittävästi, nyt jaksaa pitää sen 90 jonkinlaisissa ylämäissä. Turbolla jos saisi pikkuisen kiihtyvyyttä vielä.Mika.T kirjoitti:Käy.
Mutta se sprintterin vakio turbo on onnettoman pieni.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Viitaten tuohon ydinsodan kestoon, liekö viisaampi jäädä paljonkin alle? Paljonko tuosta sitten voisi ottaa ahtopaineita, mikähän lie sprintterin vakio, siinä taisi olla 129hv, virallisesti tuohon mun laitteeseen ei tule kuin 95hv + 20% = 114hv. Käsikirja antaa kyllä automaatin tehoksi 98ps ja bensakoneelle 105ps(+20%=126hv). Tärkeintä olisi saada senverran sitkeyttä ettei olisi enempää tientukkona kuin on pakko, jonkunlainen kiihtyvyys ja mäennousukyky. Ei tuolla kuitenkaan saa ajaa kuin 80 (lue: pitäisi sen ainakin sataa kulkea suht kivuttomasti...)Mika.T kirjoitti:150hv on kyllä ihan maksimi mitä on järkevää ottaa tuolla rintterin turbolla.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Noinhan sen pitäisi mennä. Tahtovat vaan eri katsurit soveltaa tuota hyvinkin persoonallisesti, jollei sitten viime aikoina ole tullut jotain paimenkirjettä joka yhtenäistäisi käytäntöä. Sinänsä sama mikä katsotaan mallisarjan tehokkaimmaksi, kaikissa samat jarrut. Vielä kun keksii millä sen dokumentoi, perinteinen varaosakirja tms. lie kätevin jollei katsuri kelpuuta nykyteho + 20% ilman mitään. Ainahan tommoinen on paras selvittää etukäteen mitä just se nimenomainen konttori/katsuri haluaa missä aikoo katsastaa.MatKa kirjoitti:Tuo +20% sääntö pätee sitten vain mallisarjan tehokkaimpaan.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
- Paikkakunta: Varsinainen-Suomi
Joko olet laittanut turbon 410:iin?
Onko kenelläkään palstalla kokemuksia tuosta hommasta ja siitä mitä kaikkia osia siihen pitää vaihtaa ja miten tuo ahtamaton moottori sen jälkeen kestää (meneekö kannentiivisteet tms.?)
Itsellä samanlainen 410D ja olen myös suunnitellut turbottamista kun tarttis saada hiukan lisää puhtia ja kulutuskin saisi tippua.
Onko kenelläkään palstalla kokemuksia tuosta hommasta ja siitä mitä kaikkia osia siihen pitää vaihtaa ja miten tuo ahtamaton moottori sen jälkeen kestää (meneekö kannentiivisteet tms.?)
Itsellä samanlainen 410D ja olen myös suunnitellut turbottamista kun tarttis saada hiukan lisää puhtia ja kulutuskin saisi tippua.
Eipä ole vielä paikallaan. Setti jonka hankin oli muuten ok, paitsi ajettu ilman putsaria tai huonolla putsarilla, kompurapyörä pitää vaihtaa. Ja noita ei saa nyt kun alkuperäisenä, tarvikevalmistajalta on noita tulossa, mutta eipä ole vielä saanut aikaiseksi. Syssymmäksi menee asennus minulta.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
- Paikkakunta: Varsinainen-Suomi
Miten on oletteko muutoskatsastaneet tuon turbon?
Entä miten se vaikuttaa kulkuun ja polttoaineen kulutukseen? Jostain saksalaisesta keskustelusta luin näiden vanhojen pakujen turbotuksesta ja siellä oli kuviakin. Se kaveri ainakin kertoi että ensimmäinen kannentiiviste meni jo ensimmäisillä reissuilla ja joku kertoi hajottaneensa laatikkonsa. Mutta muuten kokemukset olivat positiivia. Siellä oli esim. n. 3200 kg painava, korkea 210D matkaluauto johon oli laitettu turbo ja kulutus oli tippunut 10 litran paikkeille.
Entä miten se vaikuttaa kulkuun ja polttoaineen kulutukseen? Jostain saksalaisesta keskustelusta luin näiden vanhojen pakujen turbotuksesta ja siellä oli kuviakin. Se kaveri ainakin kertoi että ensimmäinen kannentiiviste meni jo ensimmäisillä reissuilla ja joku kertoi hajottaneensa laatikkonsa. Mutta muuten kokemukset olivat positiivia. Siellä oli esim. n. 3200 kg painava, korkea 210D matkaluauto johon oli laitettu turbo ja kulutus oli tippunut 10 litran paikkeille.
Mites muute on, uskaltaako 208D sprintteriä ahtaa? En nyt meinaa mitään kummempia tehoja sieltä, mutta tuo 85 sekuntia 0-80 tuntuu hurjalta (no ehkei ihan noin kauaa kestä, mutta tuntuu
)
Lähinnä vaan meinasin, että hyötyykö siitä yhtään, jos sen pelkästää ahtaa? Syöttöjä varmaan ois hyvä nostella, eihän sitä muuten mitään tule, mutta kun ei ole kuitenkaan sitä paineen haistelijaa siinä pumpussa, niin haittaneeko paljoa? Tosin, nää "stroukkeri" koneethan ei kait muutenkaan ole mitenkään kestäviä kannentiivisteen osalta, että Turbottaminen taitaa entisestään lyhentää pahvin ikää?
Mutta onhan se Vitokin 2.3:n ahdettu, hyvin on vito500tkm ja Veskola sieltä voimaa repineet, tosin budjettikin on tainnu venyä hitusen?
Ois vaan yks Turbo tuossa ylimääräisenä ehkäpä, riippuen vähän... Joko Garrettin, 2.3:sta Turbo-Volvosta, tai sitten yks Mitsun hybridiahdin, T5:n Volvon pakopesällä ja Aero-Saabin imupesällä, pitäis vaan kunnostuttaa se (väljä ku mikä, mitä mahtaa maksaa tuollasen kunnostaminen?
)
Helpoiten taitaisi saada voimaa kun ruuvais vaan savua lisää sprintteriin?

Lähinnä vaan meinasin, että hyötyykö siitä yhtään, jos sen pelkästää ahtaa? Syöttöjä varmaan ois hyvä nostella, eihän sitä muuten mitään tule, mutta kun ei ole kuitenkaan sitä paineen haistelijaa siinä pumpussa, niin haittaneeko paljoa? Tosin, nää "stroukkeri" koneethan ei kait muutenkaan ole mitenkään kestäviä kannentiivisteen osalta, että Turbottaminen taitaa entisestään lyhentää pahvin ikää?

Mutta onhan se Vitokin 2.3:n ahdettu, hyvin on vito500tkm ja Veskola sieltä voimaa repineet, tosin budjettikin on tainnu venyä hitusen?

Ois vaan yks Turbo tuossa ylimääräisenä ehkäpä, riippuen vähän... Joko Garrettin, 2.3:sta Turbo-Volvosta, tai sitten yks Mitsun hybridiahdin, T5:n Volvon pakopesällä ja Aero-Saabin imupesällä, pitäis vaan kunnostuttaa se (väljä ku mikä, mitä mahtaa maksaa tuollasen kunnostaminen?

Helpoiten taitaisi saada voimaa kun ruuvais vaan savua lisää sprintteriin?

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi