Sprinterin imusarja+pakosarja ja ahdin 410D:hen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Sprinterin imusarja+pakosarja ja ahdin 410D:hen

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Koitin etsiä tietoa onko nuo imu ja pakosarjat sopivia sprinteristä tuohon vanhaan etukammio 602-940 2,9 litraiseen. Ensin jäi vaikutelma että sopivat heittämällä mutta miten on?
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Käy. :D

Mutta se sprintterin vakio turbo on onnettoman pieni.
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Mika.T kirjoitti:Käy. :D

Mutta se sprintterin vakio turbo on onnettoman pieni.
Kiitos tiedosta! Tarkoitus on ottaa tehoa vaan joku alle 150 hv, ton laitteen tulisi olla kuitenkin mieluiten ydinsodan kestävä, joskus kun saatetaan olla jokusen tuhannen kilometrin päässä kotoa paikassa jossa kukaan ei ymmärrä mitään kieltä saatikka saada osia lähivaraosaliikkeestä... Luulen että tuohon tavoitteeseen pääsee vakiopumpulla ja puhaltimella + coolerilla. Eilen käpälöin vähän syöttöä ja pelkästään sillä väheni ylämäkiin puutuminen merkittävästi, nyt jaksaa pitää sen 90 jonkinlaisissa ylämäissä. Turbolla jos saisi pikkuisen kiihtyvyyttä vielä.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

150hv on kyllä ihan maksimi mitä on järkevää ottaa tuolla rintterin turbolla. :D
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Mika.T kirjoitti:150hv on kyllä ihan maksimi mitä on järkevää ottaa tuolla rintterin turbolla. :D
Viitaten tuohon ydinsodan kestoon, liekö viisaampi jäädä paljonkin alle? Paljonko tuosta sitten voisi ottaa ahtopaineita, mikähän lie sprintterin vakio, siinä taisi olla 129hv, virallisesti tuohon mun laitteeseen ei tule kuin 95hv + 20% = 114hv. Käsikirja antaa kyllä automaatin tehoksi 98ps ja bensakoneelle 105ps(+20%=126hv). Tärkeintä olisi saada senverran sitkeyttä ettei olisi enempää tientukkona kuin on pakko, jonkunlainen kiihtyvyys ja mäennousukyky. Ei tuolla kuitenkaan saa ajaa kuin 80 (lue: pitäisi sen ainakin sataa kulkea suht kivuttomasti...)
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Tuo +20% sääntö pätee sitten vain mallisarjan tehokkaimpaan.
S210 220 CDI A -02
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

MatKa kirjoitti:Tuo +20% sääntö pätee sitten vain mallisarjan tehokkaimpaan.
Noinhan sen pitäisi mennä. Tahtovat vaan eri katsurit soveltaa tuota hyvinkin persoonallisesti, jollei sitten viime aikoina ole tullut jotain paimenkirjettä joka yhtenäistäisi käytäntöä. Sinänsä sama mikä katsotaan mallisarjan tehokkaimmaksi, kaikissa samat jarrut. Vielä kun keksii millä sen dokumentoi, perinteinen varaosakirja tms. lie kätevin jollei katsuri kelpuuta nykyteho + 20% ilman mitään. Ainahan tommoinen on paras selvittää etukäteen mitä just se nimenomainen konttori/katsuri haluaa missä aikoo katsastaa.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Kyllä toi sprintterin turbo käy pieneksi esikammiokoneessa,kun se pakosarjakin on vähän ahdas, voihan sitä vähän vinguttaa ennen kolmio laippaa isommaksi
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
grossermercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
Paikkakunta: Varsinainen-Suomi

Viesti Kirjoittaja grossermercedes »

Joko olet laittanut turbon 410:iin?
Onko kenelläkään palstalla kokemuksia tuosta hommasta ja siitä mitä kaikkia osia siihen pitää vaihtaa ja miten tuo ahtamaton moottori sen jälkeen kestää (meneekö kannentiivisteet tms.?)
Itsellä samanlainen 410D ja olen myös suunnitellut turbottamista kun tarttis saada hiukan lisää puhtia ja kulutuskin saisi tippua.
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Eipä ole vielä paikallaan. Setti jonka hankin oli muuten ok, paitsi ajettu ilman putsaria tai huonolla putsarilla, kompurapyörä pitää vaihtaa. Ja noita ei saa nyt kun alkuperäisenä, tarvikevalmistajalta on noita tulossa, mutta eipä ole vielä saanut aikaiseksi. Syssymmäksi menee asennus minulta.
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Kyllä ne palikat sinne istuvat, runkopalkkia hieman koputeteltiin tuossa omassa, niin sai mutkalle vähän paremmin tilaa..

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
grossermercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
Paikkakunta: Varsinainen-Suomi

Viesti Kirjoittaja grossermercedes »

Miten on oletteko muutoskatsastaneet tuon turbon?
Entä miten se vaikuttaa kulkuun ja polttoaineen kulutukseen? Jostain saksalaisesta keskustelusta luin näiden vanhojen pakujen turbotuksesta ja siellä oli kuviakin. Se kaveri ainakin kertoi että ensimmäinen kannentiiviste meni jo ensimmäisillä reissuilla ja joku kertoi hajottaneensa laatikkonsa. Mutta muuten kokemukset olivat positiivia. Siellä oli esim. n. 3200 kg painava, korkea 210D matkaluauto johon oli laitettu turbo ja kulutus oli tippunut 10 litran paikkeille.
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mites muute on, uskaltaako 208D sprintteriä ahtaa? En nyt meinaa mitään kummempia tehoja sieltä, mutta tuo 85 sekuntia 0-80 tuntuu hurjalta (no ehkei ihan noin kauaa kestä, mutta tuntuu :D )

Lähinnä vaan meinasin, että hyötyykö siitä yhtään, jos sen pelkästää ahtaa? Syöttöjä varmaan ois hyvä nostella, eihän sitä muuten mitään tule, mutta kun ei ole kuitenkaan sitä paineen haistelijaa siinä pumpussa, niin haittaneeko paljoa? Tosin, nää "stroukkeri" koneethan ei kait muutenkaan ole mitenkään kestäviä kannentiivisteen osalta, että Turbottaminen taitaa entisestään lyhentää pahvin ikää? :(

Mutta onhan se Vitokin 2.3:n ahdettu, hyvin on vito500tkm ja Veskola sieltä voimaa repineet, tosin budjettikin on tainnu venyä hitusen? :lol:

Ois vaan yks Turbo tuossa ylimääräisenä ehkäpä, riippuen vähän... Joko Garrettin, 2.3:sta Turbo-Volvosta, tai sitten yks Mitsun hybridiahdin, T5:n Volvon pakopesällä ja Aero-Saabin imupesällä, pitäis vaan kunnostuttaa se (väljä ku mikä, mitä mahtaa maksaa tuollasen kunnostaminen? :shock: )

Helpoiten taitaisi saada voimaa kun ruuvais vaan savua lisää sprintteriin? :D
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Vastaa Viestiin