~200hp ulos OM603 turbosta, miten ?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mika.T kirjoitti:Mitäs kööri ehdottelee 3.5seen OM603seen fööniksi :?:
Orkkis voi olla ihan normi Garrett T3. Siis vakiona. Ei ole ongelma löytää pakosiipeen lisää mittaa tai yms tarpeellista.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Niin kertoisko joku lyhyesti hyvän yhteenvedon, että mitä nyt kannattaisi laittaa, että auto kuitenkin pysyy edelleen kestävänä käyttöautona, mutta muuttuisi tuo meno hivenen rivakammaksi?

Eli olen kovasti miettinyt tuota pumpun säädättämistä, niin onko siinä loppupelissä kovinkaan suurta järkeä kustannuksiin nähden? Tosiaan itseänikin houkuttelisi sellainen 180-200hv, mutta tosin kesävyydestä en halua tinkiä, sillä olen kuitenkin autostani erittäin riippuvainen töiden kannalta.

Kuitenkaan tarkoitukseni ei ole vahvistaa laatikkoa, eikä vaihtaa alkuperäistä turboa pois tai lisätä välijäähdytintä, mahdottoman ahtauden vuoksi.
220.128 Black Mirror
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ruuvaa syöttöä kierros lisää, sekä savutuksen estokellosta vähän savua lähtöihin ja unohda hevosvoimat. Vääntömomentti sitä autoa eteenpäin loppupeleissä vie.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14195
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kryptonite kirjoitti:Niin kertoisko joku lyhyesti hyvän yhteenvedon, että mitä nyt kannattaisi laittaa, että auto kuitenkin pysyy edelleen kestävänä käyttöautona, mutta muuttuisi tuo meno hivenen rivakammaksi?

Eli olen kovasti miettinyt tuota pumpun säädättämistä, niin onko siinä loppupelissä kovinkaan suurta järkeä kustannuksiin nähden? Tosiaan itseänikin houkuttelisi sellainen 180-200hv, mutta tosin kesävyydestä en halua tinkiä, sillä olen kuitenkin autostani erittäin riippuvainen töiden kannalta.

Kuitenkaan tarkoitukseni ei ole vahvistaa laatikkoa, eikä vaihtaa alkuperäistä turboa pois tai lisätä välijäähdytintä, mahdottoman ahtauden vuoksi.
Nyt kolmisen kuukautta olen ajanut Petehrin kunnostamalla moottorilla, Mynädieselin petraamalla pumpulla sekä Jarkon kunnostamalla vaihteistolla. Muistaakseni lodjua ei varsinaisesti vahvistettu. Turboahdin vaihdettiin uusi, mutta alkuperäisen mallinen. Tämähän sinulla on jo vaihdettu ja moottori muutenkin hyvässä kunnossa?

En tiedä missä suhteessa mikäkin kunnostettu alue vaikutti kokonaistulokseen, mutta uskon että suurin vaikutus on ollut pumpun säätämisellä. Auto on aivan erilainen nyt kuin jos verrataan lähtökohtaan. Ainakaan vielä n. 10 000 km:n jälkeen ei ole tullut vastaan paikkaa joka olisi mahd. lisääntyneen tehon takia prakannut. No, moottori hieman resonoi tietyllä kierroksella, samoin voimansiirto, mutta kumityynyjäpä ei vaihdettu tuolloin uusiin ja kardaanin limpuissa on halkeamia.

Suosittelen triitmenttiä joka tapauksessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Timo L. kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:Niin kertoisko joku lyhyesti hyvän yhteenvedon, että mitä nyt kannattaisi laittaa, että auto kuitenkin pysyy edelleen kestävänä käyttöautona, mutta muuttuisi tuo meno hivenen rivakammaksi?

Eli olen kovasti miettinyt tuota pumpun säädättämistä, niin onko siinä loppupelissä kovinkaan suurta järkeä kustannuksiin nähden? Tosiaan itseänikin houkuttelisi sellainen 180-200hv, mutta tosin kesävyydestä en halua tinkiä, sillä olen kuitenkin autostani erittäin riippuvainen töiden kannalta.

Kuitenkaan tarkoitukseni ei ole vahvistaa laatikkoa, eikä vaihtaa alkuperäistä turboa pois tai lisätä välijäähdytintä, mahdottoman ahtauden vuoksi.
Nyt kolmisen kuukautta olen ajanut Petehrin kunnostamalla moottorilla, Mynädieselin petraamalla pumpulla sekä Jarkon kunnostamalla vaihteistolla. Muistaakseni lodjua ei varsinaisesti vahvistettu. Turboahdin vaihdettiin uusi, mutta alkuperäisen mallinen. Tämähän sinulla on jo vaihdettu ja moottori muutenkin hyvässä kunnossa?

En tiedä missä suhteessa mikäkin kunnostettu alue vaikutti kokonaistulokseen, mutta uskon että suurin vaikutus on ollut pumpun säätämisellä. Auto on aivan erilainen nyt kuin jos verrataan lähtökohtaan. Ainakaan vielä n. 10 000 km:n jälkeen ei ole tullut vastaan paikkaa joka olisi mahd. lisääntyneen tehon takia prakannut. No, moottori hieman resonoi tietyllä kierroksella, samoin voimansiirto, mutta kumityynyjäpä ei vaihdettu tuolloin uusiin ja kardaanin limpuissa on halkeamia.

Suosittelen triitmenttiä joka tapauksessa.
eipä tuota paremmin voisi sanoa, itellä ainoat muutokset on virtaampi putkisto ja syötöt täysille vakiopumpusta.

Kyllä se tuollaisenaan jo ampuu ihan riittävästi, pintakaasulla mennään mukavasti !

mielessä jossain vaiheessa pientä piristystä mutta se onkin sitten jo toinen juttu
Vastaa Viestiin