W124 400 E Vs 500 E

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Tarkentava kysymys 500 E:n alustasta: onko siinäkin ne Sportlinen "kalliimmat-kuin-elämä" -pallonivelet edessä, eli tulee alatukivarren mukana? Vai onko vielä erilaiset? Erosikos 500:n pyöräntuenta muuten Sportlinesta?
Detali.ru antaa tällaisen kuvan 124.036 500E / E500 eturipustuksista. Mutta, epämääräistä on ollut tämän saitin tieto ... läheskään kaikkea ei löydä

Kuva

tämäkin kuva oli AMG-merkinnän alla...tavallinen E500 eturipustus sivu on tyhjä :roll: Kumpi alapallo tuo sitten on - omassa E420 on muistaakseni vaihdettavat alapallot :?

Timo, kohta saanen syksyisen matka-ajokulutuksen jos vaan saan vaimon hakemaan minut Seutulasta ensi vkl...
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

karra kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Tarkentava kysymys 500 E:n alustasta: onko siinäkin ne Sportlinen "kalliimmat-kuin-elämä" -pallonivelet edessä, eli tulee alatukivarren mukana? Vai onko vielä erilaiset? Erosikos 500:n pyöräntuenta muuten Sportlinesta?
Detali.ru antaa tällaisen kuvan 124.036 500E / E500 eturipustuksista. Mutta, epämääräistä on ollut tämän saitin tieto ... läheskään kaikkea ei löydä

tämäkin kuva oli AMG-merkinnän alla...tavallinen E500 eturipustus sivu on tyhjä :roll: Kumpi alapallo tuo sitten on - omassa E420 on muistaakseni vaihdettavat alapallot :?

Timo, kohta saanen syksyisen matka-ajokulutuksen jos vaan saan vaimon hakemaan minut Seutulasta ensi vkl...
500:ssa on ne kalliimmat, eli koko alatukivarsi kerralla.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Mesedesi kirjoitti:Eiköhän suurin terminen kuormitus kaapeleille tule sitten, kun kuuma auto pysäytetään paikalleen.

Silloinhan ilmavirtakaan ei pysty jäähdyttämään konehuonetta.

Samoja havaintoja olen tehnyt R107:koissa, jotka on kasikoneella.
Juurikin näin. Ei ne ajossa kärsi, mutta pysähdyksen jälkeen huomaa sen kuumuudeen, joka todellakin hohkaa autosta pitkälle. Ja silloin tekee kipeätä johdoille. Ovat viellä koneessa sellaisessa paikassa, että paistuvat oikein huolella koneen lämmöstä.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

pt kirjoitti:
500:ssa on ne kalliimmat, eli koko alatukivarsi kerralla.
Kiitos vastauksesta. Tämä olikin arvattavissa. Mitenköhän tuo alusta muuten pl. jarrut verrattuna Sportlineen?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä vaan tuntuu tuo E420 vievän soppaa :evil: . Kaksi Helsingin reissua ja siinä välissä 100 km kaupunkiajoa - kulutus 13.2 litraa sadalla. Näiköhän tuo matala käyntilämpö nostaa kulutusta :roll: . Pitää todellakin vaihtaa termostaatti ja katsoa sitten miten lämmöt käyttäytyy.

OT: kävin Tahoellakin HKI-Vantaan kentällä ja sitten oli kaupunkiajoa loput; ajomäärä 758 km ja tankattu 121 litraa - keskikulutus siis 16 litraa sadalle. Mikä taas on odotettua alhaisempi... :?
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Korjaamokäsikirjan mukaan 500:n alustassa olisi osia SL-sarjasta.
Taitaa olla pitkälti koko alakerta voimansiirtoa ja moottoria myöten.

Tuossa 500-mallissa oli vakiona lähes kaikki mahdolliset varusteet.
Lisäpitkät oli vakiona sumuvalojen paikalla ja helmassa erilliset sumuvalot.

Itse ottaisin mieluummin 500:n kuin 400:n juuri keräilyarvon takia.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JarkkoN kirjoitti: Tuossa 500-mallissa oli vakiona lähes kaikki mahdolliset varusteet.
tuota en usko, eikös se 5satkukin ollut ihan "neekeri" siinä missä muutkin mersut, ellet lisävaruste listaa ruksinut ja yleensähän tuon luokan autossa kaikki maan ja taivaan väliltä yleensä oli ruksittukin ?
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Ja vielä pitää epk:n kommenttiakin hieman spekuloida-> tosiaan ihan karvalakkimalleja olivat, mitä nyt oli valmiina nahkaratti, sporttipenkit (puolinahka), sähkölasit/sävylasit. Muu oli aikankin alkuaikana extraa ja todellapaljon noita karvalakkeja näykyy myynnissäkin :idea: Eli ei nuuka nahkahousu malttanut aina kaikkia ottaa :idea:

Tämä aina joskus hieman "sapettaa" kun myynti-ilmossa mainostetaan että KAIKILLA mausteilla ja todellisuudessa hinnat-alkaen malli......ei taida olla kun muutama tapaus jossa todella oli KAIKKI mitä noihin olisi saanut. (mulla olisi koneella 8 sivuinen pdf lista kaikista W124 036 mallien lisävarusteista, mutta en osaa niitä tänne laittaa :oops: )


edit. Lisäpitkätkin on muuten kaikissa vakiona ja sumuvalot puskurissa
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

piippu kirjoitti:Tämä aina joskus hieman "sapettaa" kun myynti-ilmossa mainostetaan että KAIKILLA mausteilla ja todellisuudessa hinnat-alkaen malli......ei taida olla kun muutama tapaus jossa todella oli KAIKKI mitä noihin olisi saanut. (mulla olisi koneella 8 sivuinen pdf lista kaikista W124 036 mallien lisävarusteista, mutta en osaa niitä tänne laittaa :oops: )


edit. Lisäpitkätkin on muuten kaikissa vakiona ja sumuvalot puskurissa
Samaa itsekkin monesti manannut, kun sähköikkunat ja kattoluukku on kaikki varusteet..

Jos viitsit, niin laitatko minulle spostiin tuon pdf:n.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

pt kirjoitti:500:ssa on ne kalliimmat, eli koko alatukivarsi kerralla.
Samoin on omassa E420:ssäni, jonka pitäisi olla normimalli. Auton papereissa ei ainakaan lue mitään sport lineen viittaavaa, ei myöskään VIN-dekooderin listauksissa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tur_o kirjoitti:
pt kirjoitti:500:ssa on ne kalliimmat, eli koko alatukivarsi kerralla.
Samoin on omassa E420:ssäni, jonka pitäisi olla normimalli. Auton papereissa ei ainakaan lue mitään sport lineen viittaavaa, ei myöskään VIN-dekooderin listauksissa.
Ja tänään katselin itse että on minullakin tuo kalliimpi tukivarsipallonivelpaketti, eli siis E420... toivottavasti kestävät sitten kauan :roll: .

Tuli tänään valmisteltua lootan öljynlauduttimen putken vaihtoa, mokoma kun on pahasti ruosteessa siinä missä se kulkee syylarin alareunassa. Tilasin putken merkkiliikkeestä; 74,50 EUR. Samalla pikkasen putsailin kosmeettisia pintaruosteita sieltä rakenteista; saumoissa oli sellaista alkavaa, ja etupalkissa maalia irti koska joku on varmaan tunkilla siitä nostanut (ihme juttu koska palkki on siellä pohjamuovin alla - noh taisi siinä olla reikä just palkin kohdalla).

EDIT: ei prkl, detali.ru antaa kuvan jossa vaihdettava alapallo 124.034 autossa, osa nro 62 :? . Mikähän on siis oikea totuus; jackien kanssa juteltiin äsken että se vaihdettava pallo saattaa näyttää äkkivilkaisulla kiinteältä... :?:

Kuva
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

katot auton alla mikä sinulla on . Kiinteä pitäisi olla mutta periaatteessa vakio 124 alatukivarsi irroitettavine alapalloineen menee sinne myös joten vaihtoosa (alapallo) 30 eur vs koko varsi 750 eur... no joo, ei ne varmaan ihan samat ole sitten ajossa ja miten lienee laskettu rasitukset jne.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä nyt pari kuvaa pallonivelistä; kumpiakohan ovatten :roll: :

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... pallo1.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... pallo2.jpg

Onkohan automaatin lauduttimen putki kaikissa W124:ssa samanlainen mitä tässä E420 on; se oli meinaan pahasti ruosteessa syylarin alta :shock: . Tosin kun vanhaa taivuttelin niin se vaikutti aika kovalta - sen verran kauhian näköinen oli kuitenkin että päätin uusia putken. Uusi maksoi 74,50 ja kupariprikat euron joten sain 15 EUR alennuskupongin käytettyä merkkiliikkeessä kun ylitin 75 EUR ostosrajan :D .

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... Putki2.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... Putki1.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... Putket.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... iputki.jpg

Tuo letkunpätkän helmiliitin oli ruostunut yhdeksi puuksi joten irroitin sen toisesta päästä jolloinka sain putken irti ja viilapenkkiin. Siinä sai sitten kierrettyä irti sen juntturin kaikkine letkuineen. Olisihan voinut uusia tuon letkunkin mutta se oli aika kallis ja sekin saksan tilaukseen menevä...

Katselin että koska konehuone on aika suljettu sen pohjamuovin avulla altapäin niin sinne sivuille oli tehty tuuletusritilät:

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... letus1.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... letus2.jpg

Tässä oli etupalkin tietämillä ja kardaanitunnelissa pikku ruosteita jota on tässä käsitelty ruosteenmuuntoaineella. Maalasin sitten ja päälle paukkupullosta Biltema-kotelosuojaa.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... palkki.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uoste1.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... uoste2.jpg

Kallistuksenvakaajassa ei näytä maali kestävän koska se "elää", noh ei se puhki kai ikinä ruostu :lol: .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ei oo 124:n vakio alapallo.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Juu, ei tosiaan ole vakio eli yhtäpuuta koko alatukivarsi ellei ole sitten joku kehitysversio josta saa pään irti.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Minulla oli ne "normaalit" alapallot eli vaihdettavissa olevat. Selvisi hieman halvemmalla, onneksi.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

A k i kirjoitti:Minulla oli ne "normaalit" alapallot eli vaihdettavissa olevat. Selvisi hieman halvemmalla, onneksi.
Täh, normaalit vaihdettavat alapallot 500 E:ssä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joku vaihtanut 200D:stä tukivarret :wink: 8) 500E:n kanssa samat tukivarret löytyy muuten bensakoneista joissa 24V.
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Tuohan on 200D :roll: :idea: , eikai sinne silloin ole mitään vaihdettu vaan originaalit siis :!:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

karra kirjoitti:Onkohan automaatin lauduttimen putki kaikissa W124:ssa samanlainen mitä tässä E420 on; se oli meinaan pahasti ruosteessa syylarin alta
Myös täällä on samalla tavalla ruosteessa, mutten ole vaihtanut. Sen sijaan vaihtokunnossa oli se mutkalla oleva letku, mikä on ennen tuota ruostetankoa. Aluksi epäilin konevuotoa, koska auton alle tuli pientä öljylammikkoa. Vein Rollelle, joka paikansi vian tohon lauhduttimen letkuun. Nyt siinä on joku hydrauliletku, josta lasku oli 30 euroa. Lisäksi prikat syylärin liitoksista piti vaihtaa, koska ne olivat syöpyneet eli vähän automaattiöljyä tuli niistäkin läpi.
Tuosta pisti silmään, että turbiinin ympäristö näyttää vähän kostealta... Ei kai vuoda?
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tur_o kirjoitti:
karra kirjoitti:Onkohan automaatin lauduttimen putki kaikissa W124:ssa samanlainen mitä tässä E420 on; se oli meinaan pahasti ruosteessa syylarin alta
Myös täällä on samalla tavalla ruosteessa, mutten ole vaihtanut.
Itse asiassa se putki on aika paksuseinäistä tavaraa. Taivuttelin sitä eikä myötänyt ollenkaan. Mutta, koska pinta on ihan ruvella saattaa olla pistemäisiä ohentumia. Ajattelin vaan että sitä vanhaa putkea voisi ehkä vielä hyödyntää (mutta ei ole niin kallis osa että kannattasi riskiä ottaa vanhaa käyttämällä).
Tur_o kirjoitti:
Tuosta pisti silmään, että turbiinin ympäristö näyttää vähän kostealta... Ei kai vuoda?
Tuo on moottoriöljyä. Vissiin takapään stefa tihkuu...lisäksi moottorin etupuolellakin on vähän "kosteaa". Kuitenkaan auto ei tiputa alleen yhtään joten en huolestu. Autoni oli ollut pois liikenteestä 2004-2006 ja otettu ajoon keväällä 2007; saattaa nuo stefat alkaa tihkumaan kun autoa ei käytä. Pitäisi päästä pesemään pohja liuottimella joten voisi seurata noita kohtia...

Eilen kirjoitinkin kulutuksesta M119 vedenkiertotopicciin; eli maantiekulutus saatiin aisoihin kun koneen lämmöt on nyt kohdallaan. Auto on vissiin kunnossa etenkin kun kellotin vartimailin aikaan 15.32 sekuntia (jossain saitissa listattiin 15.40 ajaksi) :D .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sori ot, mutta karra tuliko paljon öpää ulos laatikosta kun vaihdot tuon putken, jotain erikoisjärjestelyitä ??
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

epk kirjoitti:sori ot, mutta karra tuliko paljon öpää ulos laatikosta kun vaihdot tuon putken, jotain erikoisjärjestelyitä ??
Ei mitn :) . Varmaan kahvikupillisen verran lirahti. Laitoin sitten kolmisen desiä uutta ATF:ää takaisin kun näytti olevan ihan pikkaisen liian alhaalla. Ei mitään erikoista, odottelee viitisen minuuttia kun valuu tyhjäksi.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Olisit vaan alottanut uuden aiheen, taitaa mennä jo OT:ksi...

Osan rakennetta on muutettu tuotannon aikana. Räjäytyskuvissa on eri varaosanumeroja riippuen moottorin sarjanumerosta. Löytyy täältä:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 060&SGN=03

Autohausin sivuilla lukee, että bracketin (pidike, räjäytyskuvan osa nro 5) mukaan pitää valita pyörijä. Mikä sun moottorin sarjanumero on?
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Vastaa Viestiin