Pakosarja
miten ootte pakosarjaa tehdessä sitten uunittaneet näitä valmiita tuotoksia? Harvassa lienee tarpeeks kuumat uunit kotinikkareilla. Kaasulla? Vai ootteko kylmästi pultanneet suoraan kiinni hitsailun jälkeen?
Tuossa tuttavalle hitsailtiin kaasulla pakosarjaa ja tuli vain mieleen että tarviiko sitä käsitellä kun sehän on käytännös kauttaaltaan jo punahehkuinen ollut.
Ei kyllä juurikaan vedellyt ainakaan silmämääräisesti mutta koneistukseen se silti menee.
Tuossa tuttavalle hitsailtiin kaasulla pakosarjaa ja tuli vain mieleen että tarviiko sitä käsitellä kun sehän on käytännös kauttaaltaan jo punahehkuinen ollut.
Ei kyllä juurikaan vedellyt ainakaan silmämääräisesti mutta koneistukseen se silti menee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Niin eli pitääkö se lätkästä koneen kylkeen kuumana ja sitten vetää kireelle? Ettei laajeneminen ole niin suurta kuin jos se lähtisi ihan ulkoilman lämpöisestä laajenemaan?
Kun eikös se kutistu ja laajene ihan samalla tavalla jos se on ulkoilman lämpöinen asennusvaiheessa, riippumatta siitä mitä sille on ennen asennusta tehty? Vai karkaiseeko tuo kuumennus vain sitä rööriä niin, että kestää paremmin?
Ei koulussa nuo kemian tunnit oikein kiinnostaneet. Enemmän fysiikan miehiä
Kun eikös se kutistu ja laajene ihan samalla tavalla jos se on ulkoilman lämpöinen asennusvaiheessa, riippumatta siitä mitä sille on ennen asennusta tehty? Vai karkaiseeko tuo kuumennus vain sitä rööriä niin, että kestää paremmin?
Ei koulussa nuo kemian tunnit oikein kiinnostaneet. Enemmän fysiikan miehiä

Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
No mulla o sellanen käsitys että mig hitsattu putki varsinkin pitäs lämmitellä kauttaaltaan että sauma ja itse materiaali olis jotenki vastaavat
Kyl se selkeesti kuitenki laippa hitsattuna lasia vasten on kiero vaikka on 3 syl ja 2 syl laipat erikseen... Vaikka ei montaa millin osasta mutta silti kanittaa ja iso ero sit tulee ku noi laipat o vinttarallaan eri suuntiin yhtä paljo. Voisin kuvitella että 5-6 sylinterisessä kokonainen laippa vetelis aikalailla. Vai olisko jopa nii ettei vetelis ni paljo ku o yhtä puuta. Ei mullakaa tuo noin tarkka metallioppi oo hallussa. Siks tässä sitä nyt udellaan.
Mulla ku ei oo ku kaasua ja huono mig, ni joutuu tol kaasulla polttelemaan. Tulee kyl siistii jälkee ku kattoo vierestä ku muut tekee. Kuva aikasemmasta tekeleestä, "ekaa kertaa elämässäni kaasun kanssa"-putkesta, rälläkällä tarvis siistiä:



Kyl se selkeesti kuitenki laippa hitsattuna lasia vasten on kiero vaikka on 3 syl ja 2 syl laipat erikseen... Vaikka ei montaa millin osasta mutta silti kanittaa ja iso ero sit tulee ku noi laipat o vinttarallaan eri suuntiin yhtä paljo. Voisin kuvitella että 5-6 sylinterisessä kokonainen laippa vetelis aikalailla. Vai olisko jopa nii ettei vetelis ni paljo ku o yhtä puuta. Ei mullakaa tuo noin tarkka metallioppi oo hallussa. Siks tässä sitä nyt udellaan.
Mulla ku ei oo ku kaasua ja huono mig, ni joutuu tol kaasulla polttelemaan. Tulee kyl siistii jälkee ku kattoo vierestä ku muut tekee. Kuva aikasemmasta tekeleestä, "ekaa kertaa elämässäni kaasun kanssa"-putkesta, rälläkällä tarvis siistiä:


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Sinne laitimmaisiin laippoihin sitten 2 mm suuremmat pultin reiät, jotta sarja pääsee elämään suhteessa kanteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Käsittääkseni uunituksessa pyritään normalisoimaan pakosarjan materiaali. En muista tarkalleen, mutta lähelle punarajaa pitäisi lämmittää ja pitää siinä lämpötilassa joitakin tunteja. Tämän jälkeen erittäin hidas jäähdytys esimerkiksi hiekkapuhallushiekkaan upotettuna. Käsittelyn jälkeen hitsauksesta aiheutuneet jänitykset poistuvat ja hitsisauma pehmenee lähes perusaineen tasolle. Etenkin MIG/MAG hitsauksessa saumasta tulee aika kova. Esilämmitys vissiin auttaisi tuohonkin..Valaiskaahan nyt meikäläistä, että minkä takia tuota pakosarjaa pitäisi käyttää uunissa ennen asennusta?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Pistäkääs kuvia kans minkälaasia pitimiä käytätte plaanaukseen. Vaakakaraases olisikin paremmin tilaa rakennella kunnon jiki. käytös olevasta jyrsimesta karapää kääntyilee vaan y-akselin ympäri ja y liikehän noissa perusmalleissa on tunnetustu liika lyhyt jopa nelosen pakosarjaan.
Tähän asti "plaanannu" isoolla fiilalla ja hyvin on pitäny, olisi vaan paljon helpompaa ja nopeampaa pyyhkäästä 100millisellä ottajyrsimella suoraksi.
Tähän asti "plaanannu" isoolla fiilalla ja hyvin on pitäny, olisi vaan paljon helpompaa ja nopeampaa pyyhkäästä 100millisellä ottajyrsimella suoraksi.
So long and thanks for all the fish
On tossa tosiaan putkien pituuksilla 15mm eroa pisimmän ja lyhimmän välillä kolme muuta sattuu tuohon välimaastoon.xr5t kirjoitti:kyllä ne pakosarjat halkeavat sen takia kun samaan pisteeseen päättyvät putket ovat eri pituisia tai tulevat toisesta suunnasta pitempi putki pitenee moottorin käynnistyttyä enempi kuin lyhyt
ei auta esilämmitykset yhtään
am worksilta löytyy jousto kappaleita
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Tuos just plaanasin, ihan tavallinnen ruuvipenkki toises pääs ja lesti toises pääs, turbon laippa otti tukee pöydästä.Heikki H. kirjoitti:Pistäkääs kuvia kans minkälaasia pitimiä käytätte plaanaukseen. Vaakakaraases olisikin paremmin tilaa rakennella kunnon jiki. käytös olevasta jyrsimesta karapää kääntyilee vaan y-akselin ympäri ja y liikehän noissa perusmalleissa on tunnetustu liika lyhyt jopa nelosen pakosarjaan.
Tähän asti "plaanannu" isoolla fiilalla ja hyvin on pitäny, olisi vaan paljon helpompaa ja nopeampaa pyyhkäästä 100millisellä ottajyrsimella suoraksi.
Bridgeportilla 50 teräpäällä, joutu siirtään 603 sarjaan huikan sivuttain, kun ei halkaisija riittänyt. Millin luokkaa lähti.
Mikähän on hyvä paksuus turbon pakosarjan kannenpuoleiselle laipalle? Yleensä väitetään, että mitä paksumpi, sen parempi. Onko asia todella näin? Pysyykö paksu laippa sen paremmin suorempana, kun lämpötilat vaihtelevat pakosarjan ja kannen välillä? Jos paksumpi on parempi, auttaisiko laipan muunlainen jäykistys esim. U:n muotoinen poikkileikkaus ( [ )?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tuo audin pakosarja on kyllä erkoisesti suunniteltu hukkaportikaan ei osu joka pytylle pidetään yleensä huonosti virtaavana mutta kyllä siitä 350hv menee läpiSergey kirjoitti:No niin ne viisaammat sanoo. noissa 5syl turbo audeissa niil on ollu halkeamisongelmaa paljonki. ja sellaseen se rööri meillki o täs tuloillaan.

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
putki
xr5t on oikeessa putkien pituus ero vaikutta huomatavasti kestävyyteen,xr5t kirjoitti:kyllä ne pakosarjat halkeavat sen takia kun samaan pisteeseen päättyvät putket ovat eri pituisia tai tulevat toisesta suunnasta pitempi putki pitenee moottorin käynnistyttyä enempi kuin lyhyt
ei auta esilämmitykset yhtään
am worksilta löytyy jousto kappaleita
koti konstein kuumaksi saa puuuunissa,saunanpesäsä,takassa tai vaikka pelti tynyrissä missä polttaa ensin tarpeeksi puita että saa kunnon hiilloksen mihin vielä puhaltaa ilmaa vaikka kompurasta, jo alkaa lämpö riitämään (rauta vaikka sulaa)