Pakosarja

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Pakosarja

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Ajatelin kysyä kun olen tekemässä pakosarjaa ni pitääkö nuiden pakosarjan putkien olla yhtäpitkät? ja miten ne kannattaa sijoittaa? olisiko kellään kuvia pakosarjoista?
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

miten ootte pakosarjaa tehdessä sitten uunittaneet näitä valmiita tuotoksia? Harvassa lienee tarpeeks kuumat uunit kotinikkareilla. Kaasulla? Vai ootteko kylmästi pultanneet suoraan kiinni hitsailun jälkeen?

Tuossa tuttavalle hitsailtiin kaasulla pakosarjaa ja tuli vain mieleen että tarviiko sitä käsitellä kun sehän on käytännös kauttaaltaan jo punahehkuinen ollut.

Ei kyllä juurikaan vedellyt ainakaan silmämääräisesti mutta koneistukseen se silti menee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eipä oo tullu koskaan uunitettua. Kyllähän se sielä motorin kylesä kuumenee.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Valaiskaahan nyt meikäläistä, että minkä takia tuota pakosarjaa pitäisi käyttää uunissa ennen asennusta? Onko sillä jotain tekemistä lämpölaajenemisen kanssa?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No niin ne viisaammat sanoo. noissa 5syl turbo audeissa niil on ollu halkeamisongelmaa paljonki. ja sellaseen se rööri meillki o täs tuloillaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Niin eli pitääkö se lätkästä koneen kylkeen kuumana ja sitten vetää kireelle? Ettei laajeneminen ole niin suurta kuin jos se lähtisi ihan ulkoilman lämpöisestä laajenemaan?

Kun eikös se kutistu ja laajene ihan samalla tavalla jos se on ulkoilman lämpöinen asennusvaiheessa, riippumatta siitä mitä sille on ennen asennusta tehty? Vai karkaiseeko tuo kuumennus vain sitä rööriä niin, että kestää paremmin?

Ei koulussa nuo kemian tunnit oikein kiinnostaneet. Enemmän fysiikan miehiä :D
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No mulla o sellanen käsitys että mig hitsattu putki varsinkin pitäs lämmitellä kauttaaltaan että sauma ja itse materiaali olis jotenki vastaavat :D

Kyl se selkeesti kuitenki laippa hitsattuna lasia vasten on kiero vaikka on 3 syl ja 2 syl laipat erikseen... Vaikka ei montaa millin osasta mutta silti kanittaa ja iso ero sit tulee ku noi laipat o vinttarallaan eri suuntiin yhtä paljo. Voisin kuvitella että 5-6 sylinterisessä kokonainen laippa vetelis aikalailla. Vai olisko jopa nii ettei vetelis ni paljo ku o yhtä puuta. Ei mullakaa tuo noin tarkka metallioppi oo hallussa. Siks tässä sitä nyt udellaan.

Mulla ku ei oo ku kaasua ja huono mig, ni joutuu tol kaasulla polttelemaan. Tulee kyl siistii jälkee ku kattoo vierestä ku muut tekee. Kuva aikasemmasta tekeleestä, "ekaa kertaa elämässäni kaasun kanssa"-putkesta, rälläkällä tarvis siistiä:

Kuva
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ainahan se ois parempi hos pakosarja ois hitsauksen jälkeen jännityksenpoistohehkutettu. Sitten vasta laipat koneistetaan ja pultataan paikalleen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sinne laitimmaisiin laippoihin sitten 2 mm suuremmat pultin reiät, jotta sarja pääsee elämään suhteessa kanteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Dremelille töitä :oops: Vai meinasiks iha 10mm reijän tilalle 12mm vai soikee?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Muista tehä kollektorin haarovälin hitsaus ja vastaavat etukäteen, ei repäse sieltä niin herkästi. On kyllä 4 konessa kestänyt vaikka miten on tinattu, mutaa on joskus haljennutkin.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Valaiskaahan nyt meikäläistä, että minkä takia tuota pakosarjaa pitäisi käyttää uunissa ennen asennusta?
Käsittääkseni uunituksessa pyritään normalisoimaan pakosarjan materiaali. En muista tarkalleen, mutta lähelle punarajaa pitäisi lämmittää ja pitää siinä lämpötilassa joitakin tunteja. Tämän jälkeen erittäin hidas jäähdytys esimerkiksi hiekkapuhallushiekkaan upotettuna. Käsittelyn jälkeen hitsauksesta aiheutuneet jänitykset poistuvat ja hitsisauma pehmenee lähes perusaineen tasolle. Etenkin MIG/MAG hitsauksessa saumasta tulee aika kova. Esilämmitys vissiin auttaisi tuohonkin..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eli kotikonstein sitä ei tehdä... Noh me tohotellaan se kuumaksi kuitenki kaasul ni kai se o vähä lujempi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:eli kotikonstein sitä ei tehdä... Noh me tohotellaan se kuumaksi kuitenki kaasul ni kai se o vähä lujempi.
Tohota kuumaksi ja kääri ison karhunvillapalleron sisään jäähtymään.

Edit: Meinas tulla karhuntaljapallero:)
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä ne pakosarjat halkeavat sen takia kun samaan pisteeseen päättyvät putket ovat eri pituisia tai tulevat toisesta suunnasta pitempi putki pitenee moottorin käynnistyttyä enempi kuin lyhyt
ei auta esilämmitykset yhtään
am worksilta löytyy jousto kappaleita
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Pistäkääs kuvia kans minkälaasia pitimiä käytätte plaanaukseen. Vaakakaraases olisikin paremmin tilaa rakennella kunnon jiki. käytös olevasta jyrsimesta karapää kääntyilee vaan y-akselin ympäri ja y liikehän noissa perusmalleissa on tunnetustu liika lyhyt jopa nelosen pakosarjaan.

Tähän asti "plaanannu" isoolla fiilalla ja hyvin on pitäny, olisi vaan paljon helpompaa ja nopeampaa pyyhkäästä 100millisellä ottajyrsimella suoraksi.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

xr5t kirjoitti:kyllä ne pakosarjat halkeavat sen takia kun samaan pisteeseen päättyvät putket ovat eri pituisia tai tulevat toisesta suunnasta pitempi putki pitenee moottorin käynnistyttyä enempi kuin lyhyt
ei auta esilämmitykset yhtään
am worksilta löytyy jousto kappaleita
On tossa tosiaan putkien pituuksilla 15mm eroa pisimmän ja lyhimmän välillä kolme muuta sattuu tuohon välimaastoon.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Heikki H. kirjoitti:Pistäkääs kuvia kans minkälaasia pitimiä käytätte plaanaukseen. Vaakakaraases olisikin paremmin tilaa rakennella kunnon jiki. käytös olevasta jyrsimesta karapää kääntyilee vaan y-akselin ympäri ja y liikehän noissa perusmalleissa on tunnetustu liika lyhyt jopa nelosen pakosarjaan.

Tähän asti "plaanannu" isoolla fiilalla ja hyvin on pitäny, olisi vaan paljon helpompaa ja nopeampaa pyyhkäästä 100millisellä ottajyrsimella suoraksi.
Tuos just plaanasin, ihan tavallinnen ruuvipenkki toises pääs ja lesti toises pääs, turbon laippa otti tukee pöydästä.

Bridgeportilla 50 teräpäällä, joutu siirtään 603 sarjaan huikan sivuttain, kun ei halkaisija riittänyt. Millin luokkaa lähti.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mikähän on hyvä paksuus turbon pakosarjan kannenpuoleiselle laipalle? Yleensä väitetään, että mitä paksumpi, sen parempi. Onko asia todella näin? Pysyykö paksu laippa sen paremmin suorempana, kun lämpötilat vaihtelevat pakosarjan ja kannen välillä? Jos paksumpi on parempi, auttaisiko laipan muunlainen jäykistys esim. U:n muotoinen poikkileikkaus ( [ )?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Sergey kirjoitti:No niin ne viisaammat sanoo. noissa 5syl turbo audeissa niil on ollu halkeamisongelmaa paljonki. ja sellaseen se rööri meillki o täs tuloillaan.
tuo audin pakosarja on kyllä erkoisesti suunniteltu hukkaportikaan ei osu joka pytylle pidetään yleensä huonosti virtaavana mutta kyllä siitä 350hv menee läpi :D
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

putki

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xr5t kirjoitti:kyllä ne pakosarjat halkeavat sen takia kun samaan pisteeseen päättyvät putket ovat eri pituisia tai tulevat toisesta suunnasta pitempi putki pitenee moottorin käynnistyttyä enempi kuin lyhyt
ei auta esilämmitykset yhtään
am worksilta löytyy jousto kappaleita
xr5t on oikeessa putkien pituus ero vaikutta huomatavasti kestävyyteen,
koti konstein kuumaksi saa puuuunissa,saunanpesäsä,takassa tai vaikka pelti tynyrissä missä polttaa ensin tarpeeksi puita että saa kunnon hiilloksen mihin vielä puhaltaa ilmaa vaikka kompurasta, jo alkaa lämpö riitämään (rauta vaikka sulaa)
Vastaa Viestiin