722.4 vaihteiston kestävyys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

722.4 vaihteiston kestävyys

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Nyt kun tuli oma 300 vaparista turbotettu dieselfarkku käytettyä dynossa, niin lukema yllätti.

Koska olen tuosta laatikosta kuullu väitteitä ettei sillä pysty kovinkaan paljoa ottamaan tehoa, joten oletin että olisi käytössä olleilla säädöillä saanu katsastus laput.

Tulos 359hv ja 564Nm ja ei meinaakaan laatikko luistaa. Paineita toki on ruuvattu lisää noin 5 kierrosta ja lisäksi alipaineletkun välissä on magneettiventtiili joka vaihtaa alipaineen tilalle ahtopaineen.

Eikö tämä nyt sitten olekaan niin heikko laatikko kuin väitetään?

Edit: muisti taas petti lukemia kirjoitellessa Teho olikin lapussa vain 356 ja vääntö 569, no suuruusluokka aika lähellä.
Viimeksi muokannut Jani R-K, Su 14.09.2008 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

On 722.4 laatikosta säretty 2.5 10v perässä.... ainakin Mikko K joskus puheli sellaista....niin mä en etes viittinyt ilman 722.3 lootaa virittää mersua...

oli mennyt "kovia!" osiakin rikki...
Itse tein ja säästin
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Onhan niitä 722.3 laatikkojakin menny rikki jopa vakio autoista.

Eli olisko niissä hajonneissa ollut jo valmiiksi jotain vikaa esim puuttelisen huollon seurauksena? Tuskin tuo tosiaan pitkään kestää moisilla tehoilla, mutta yllätti kyllä positiivisesti. Ehkä tuolla nyt sitten uskaltaa 240 hepan tehoilla mihin säädöt tiputettiin ajella ens talven työmatkat.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jani R-K kirjoitti:...Ehkä tuolla nyt sitten uskaltaa 240 hepan tehoilla mihin säädöt tiputettiin ajella ens talven työmatkat.
Talviolosuhteet huomioon ottaen taitaa pienempikin teho riittää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

On kyllä aika kunnioitettava tehonkesto 722.4:lle :D

Toki se aikapaljon kestää jos vaihdot säädetään niin että paukkuu. Eikä luistoa ole missään vaiheessa :D
Siisteillä vaihdoilla ei tule kestämään kovan väännön alla.

Kyllä nuo varsinkin ison lootan rikkoontumiset on peräisin juuri huollon puutteesta ja vääristä säädöistä.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

722.4 menee kovat osat ropellille...ja sitten kun loota pitää ja renkaat niin menee kardaanin pultit poikki... :shock:
Itse tein ja säästin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 722.4 vaihteiston kestävyys

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jani R-K kirjoitti:Nyt kun tuli oma 300 vaparista turbotettu dieselfarkku käytettyä dynossa, niin lukema yllätti.

Koska olen tuosta laatikosta kuullu väitteitä ettei sillä pysty kovinkaan paljoa ottamaan tehoa, joten oletin että olisi käytössä olleilla säädöillä saanu katsastus laput.

Tulos 359hv ja 564Nm ja ei meinaakaan laatikko luistaa. Paineita toki on ruuvattu lisää noin 5 kierrosta ja lisäksi alipaineletkun välissä on magneettiventtiili joka vaihtaa alipaineen tilalle ahtopaineen.

Eikö tämä nyt sitten olekaan niin heikko laatikko kuin väitetään?

Edit: muisti taas petti lukemia kirjoitellessa Teho olikin lapussa vain 356 ja vääntö 569, no suuruusluokka aika lähellä.
Aikanaan selvittelin 722.4XX laatikoiden tehonkestoa. Tämän verran apua löytyi:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=33927

C280:ssa on 722.424 ja saman autoon on AMG laitellut 280hp ja 375Nm.

Mutta onko laatikko sama c36:ssa niin en muista nyt. Jossain sekin tieto mulla pitäis olla....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Re: 722.4 vaihteiston kestävyys

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

AK47 kirjoitti:[Mutta onko laatikko sama c36:ssa niin en muista nyt. Jossain sekin tieto mulla pitäis olla....
C36:ssa on 722.3.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Nyt se rupeaa sitten hajoamaan, neloselle vaihtaessa ilmeisesti välillä meinaa kolmonen jäädä päälle ja kakkonen tuntuisi puuttuvan kokonaan.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 722.4 vaihteiston kestävyys

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jani R-K kirjoitti:Nyt kun tuli oma 300 vaparista turbotettu dieselfarkku käytettyä dynossa, niin lukema yllätti.

Koska olen tuosta laatikosta kuullu väitteitä ettei sillä pysty kovinkaan paljoa ottamaan tehoa, joten oletin että olisi käytössä olleilla säädöillä saanu katsastus laput.

Tulos 359hv ja 564Nm ja ei meinaakaan laatikko luistaa. Paineita toki on ruuvattu lisää noin 5 kierrosta ja lisäksi alipaineletkun välissä on magneettiventtiili joka vaihtaa alipaineen tilalle ahtopaineen.

Eikö tämä nyt sitten olekaan niin heikko laatikko kuin väitetään?

Edit: muisti taas petti lukemia kirjoitellessa Teho olikin lapussa vain 356 ja vääntö 569, no suuruusluokka aika lähellä.
Aika muhkeita tehoja olet ottanut moottorista...kestävyyden kustannuksella. Pelkäämpä pahoin että muukin tekniikka alkaa hajoamaan kuin vaihteistokin. En toki toivo, vaan pelkään pahoin.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kyllä vaparista tehtykin pysyy nipussa nuilla tehoilla oikein käytettynä.
S210 220 CDI A -02
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Löytyy vielä yksi 722.3 loota ja sitten tulossa 722.5
Joku mersupurkaamo??
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Re: 722.4 vaihteiston kestävyys

Viesti Kirjoittaja Seve »

Jarkko S kirjoitti:
AK47 kirjoitti:[Mutta onko laatikko sama c36:ssa niin en muista nyt. Jossain sekin tieto mulla pitäis olla....
C36:ssa on 722.3.


Kyllä omassa C36ssa on tuo 722.4-laatikko.. Kohta 240tkm rullattu ja hyvin tuntuu pelaavan..
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Re: 722.4 vaihteiston kestävyys

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Seve kirjoitti:Kyllä omassa C36ssa on tuo 722.4-laatikko.. Kohta 240tkm rullattu ja hyvin tuntuu pelaavan..
Hö?

Kaksi vai kolme olen C36 AMG:n lootia korjannu ja kaikki on ollu 722.3:sia.

On näköjään poikkeuksiakin jos sulla on 722.4 :)
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Nyt on jo useaa vaihtoehtoa tajottu laatikoksi, nyt vain pitäisi osata valita.

On valmiiksi vahvistettu 722.3(joka sitten sen mukaisesti maksaisi) ja vakio kuntoisia turbodieselin 722.3 laatikoita. ja myös bensan 722.3 versioita (tämä taitaa olla halvin), Näistä ehkä rupean valinta kallistumaan vahvistetun puoleen (vaikka nykytehoilla ei vielä välttämätötä olisikaan), mutta mitenkäs tuo 722.5 Voisko se kestää pelkällä paineen säädöllä nämä nyky tehot? Sähköt sille varmaan olisi kohtuu helppo tehdä, jos oikein olen ymmärtäny niin kun sille syöttää sähköä niin toimii kuten normi loota ja ilman sähköä nelosen tilalle tulee ylivaihde. Ylivahde kai tuossa on se heikko paikka minkä takia sen virallinen kesto on vain 300Nm eli jos painekytkimellä ohjais sähkön ettei ylivaihde mene ahdoilla päälle niin sen ei luulisi olevan ongelma, ja matka-ajoon saisi alhaisemmat kierrokset. Ainakin omasta mielestäni tämä vaparifarkun perävälitys on hieman turhan hidas matka-ajoon.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Re: 722.4 vaihteiston kestävyys

Viesti Kirjoittaja Seve »

Jarkko S kirjoitti:
Seve kirjoitti:Kyllä omassa C36ssa on tuo 722.4-laatikko.. Kohta 240tkm rullattu ja hyvin tuntuu pelaavan..
Hö?

Kaksi vai kolme olen C36 AMG:n lootia korjannu ja kaikki on ollu 722.3:sia.

On näköjään poikkeuksiakin jos sulla on 722.4 :)
No nyt alkaa sitten kiinnostaa tämän lootan hyvät- ja huonot puolet. Tosiaan EPC antaa tämän tiedon vaihteistosta, kuten myös mb-club russianin VIN-decoderi..
Jos Jarkko S olet tuollainen "vaihteistospecialisti", niin laitahan tietoa ja kokemusta kehiin. :wink:
Mielelläni otan kaiken kokemuksen ja vinkit vastaan laatikoista. Noiden sielunelämäkin olisi ihan hyvä tuntea pahan päivän varalle..
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
stefa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 15.07.2003 13:08
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja stefa »

Sekotetaan sen verran pakkaa että täältä Isostakyröstäkin löytyy yksi 722.3 turbodieselin vakiolaatikko jos sellanen kiinnostaa.
F31
Ex.ML 420 CDI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo 722.5 himottas itelläkin. Tietääkö kukaan miten tuo viitonen on ohjattu?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mika.T kirjoitti:Tuo 722.5 himottas itelläkin. Tietääkö kukaan miten tuo viitonen on ohjattu?
sama, saiko jotan dieseliä tuolla lootalla ?
väsy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 01.10.2008 23:59
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja väsy »

http://www.peterschmid.com/
Tuolla näyttäis että722.6 ois myös c36sen laatikkona käytetty.. Taitaa tuo 722.5 olla aika harvinainen ainakin tuon peettersmitin mukaan..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

väsy kirjoitti:http://www.peterschmid.com/
Taitaa tuo 722.5 olla aika harvinainen ainakin tuon peettersmitin mukaan..

Taitaa olla ainoastaan M104 koneisessa 124 coupessa.
Ja näyttäs tuota olevan kuutoskoneisissa W140ssä ja R129ssä
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mika.T kirjoitti:
väsy kirjoitti:http://www.peterschmid.com/
Taitaa tuo 722.5 olla aika harvinainen ainakin tuon peettersmitin mukaan..

Taitaa olla ainoastaan M104 koneisessa 124 coupessa.
Ja näyttäs tuota olevan kuutoskoneisissa W140ssä ja R129ssä
Häh, kyllä kai sitä löytyy sedanista ja varkustakin ? Ainakin hataran muistikuvan mukaan.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Nyt tuli otettua varmanpäälle ja tehtyä kaupat vahvistetusta turbon laatikosta. On sitten ainakin yksi paikka mikä kestää.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Mika.T kirjoitti:
väsy kirjoitti:http://www.peterschmid.com/
Taitaa tuo 722.5 olla aika harvinainen ainakin tuon peettersmitin mukaan..

Taitaa olla ainoastaan M104 koneisessa 124 coupessa.
Ja näyttäs tuota olevan kuutoskoneisissa W140ssä ja R129ssä
Löytyy myös varhaisista väykyistä mulla on 722.5 E320:ssa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu..

M104 koneen perästä tuota löytyy.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 722.4 vaihteiston kestävyys

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jarkko S kirjoitti:
Seve kirjoitti:Kyllä omassa C36ssa on tuo 722.4-laatikko.. Kohta 240tkm rullattu ja hyvin tuntuu pelaavan..
Hö?

Kaksi vai kolme olen C36 AMG:n lootia korjannu ja kaikki on ollu 722.3:sia.

On näköjään poikkeuksiakin jos sulla on 722.4 :)
Tarkistinpa omasta ja kortin mukaan pitäis olla 722.328 (rekisteröity 30.8-95)

Jaa, öljyt vois laatikkoon vaihtaa. Mitäs öljyä Jarkko S suosittais? Ja paljonkos menikään jos yrittää valutella kaiken pois?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Seve »

Itselläni on "Delivery date" tuolta EPC:stä katsottuna 13.11.95 ja ensirekisteröinti 19.3.96 joten olisko tossa loppuvuodesta 95 tullu sitten käyttöön tuo 722.4 laatikko. Sisustan hallintalaitteet, painikkeet ja ilmastoinnin säätöpaneeli ovat sitä uudempaa mallia myös..

Ei kai tuo 722.4 laatikko nyt niin heikko ole..? :lol:
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

AK47, ihan Dexron3/ATF320 käy mainiosti. n.8L pitäisi mennä kun valuttaa muuntimen tyhjäksi. Ja tähän oli se mainio konsti että aukasee vähän kuskinpuoleista öljynjäähdyttimen putken banjopulttia, saapi järjestelmä korvausilmaa ja öljy lentää kaaressa pihalle turbiinista.

Seve, 722.4 kestää minkä kestää, saahan sitä rautakangenkin rikki kun oikein yrittää :lol:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Seve kirjoitti:Itselläni on "Delivery date" tuolta EPC:stä katsottuna 13.11.95 ja ensirekisteröinti 19.3.96 joten olisko tossa loppuvuodesta 95 tullu sitten käyttöön tuo 722.4 laatikko. Sisustan hallintalaitteet, painikkeet ja ilmastoinnin säätöpaneeli ovat sitä uudempaa mallia myös..

Ei kai tuo 722.4 laatikko nyt niin heikko ole..? :lol:
Mikä se sun laatikon koko numero on (kato huoltovihkon takasivulta)? c280:ssa on kaiketi 722.424, onko sama vai joku muu numero?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Seve »

AK47 kirjoitti:
Seve kirjoitti:Itselläni on "Delivery date" tuolta EPC:stä katsottuna 13.11.95 ja ensirekisteröinti 19.3.96 joten olisko tossa loppuvuodesta 95 tullu sitten käyttöön tuo 722.4 laatikko. Sisustan hallintalaitteet, painikkeet ja ilmastoinnin säätöpaneeli ovat sitä uudempaa mallia myös..

Ei kai tuo 722.4 laatikko nyt niin heikko ole..? :lol:
Mikä se sun laatikon koko numero on (kato huoltovihkon takasivulta)? c280:ssa on kaiketi 722.424, onko sama vai joku muu numero?
Laatikon koko numero on 722.424 03875849
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Vastaa Viestiin