722.4 vaihteiston kestävyys
722.4 vaihteiston kestävyys
Nyt kun tuli oma 300 vaparista turbotettu dieselfarkku käytettyä dynossa, niin lukema yllätti.
Koska olen tuosta laatikosta kuullu väitteitä ettei sillä pysty kovinkaan paljoa ottamaan tehoa, joten oletin että olisi käytössä olleilla säädöillä saanu katsastus laput.
Tulos 359hv ja 564Nm ja ei meinaakaan laatikko luistaa. Paineita toki on ruuvattu lisää noin 5 kierrosta ja lisäksi alipaineletkun välissä on magneettiventtiili joka vaihtaa alipaineen tilalle ahtopaineen.
Eikö tämä nyt sitten olekaan niin heikko laatikko kuin väitetään?
Edit: muisti taas petti lukemia kirjoitellessa Teho olikin lapussa vain 356 ja vääntö 569, no suuruusluokka aika lähellä.
Koska olen tuosta laatikosta kuullu väitteitä ettei sillä pysty kovinkaan paljoa ottamaan tehoa, joten oletin että olisi käytössä olleilla säädöillä saanu katsastus laput.
Tulos 359hv ja 564Nm ja ei meinaakaan laatikko luistaa. Paineita toki on ruuvattu lisää noin 5 kierrosta ja lisäksi alipaineletkun välissä on magneettiventtiili joka vaihtaa alipaineen tilalle ahtopaineen.
Eikö tämä nyt sitten olekaan niin heikko laatikko kuin väitetään?
Edit: muisti taas petti lukemia kirjoitellessa Teho olikin lapussa vain 356 ja vääntö 569, no suuruusluokka aika lähellä.
Viimeksi muokannut Jani R-K, Su 14.09.2008 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Onhan niitä 722.3 laatikkojakin menny rikki jopa vakio autoista.
Eli olisko niissä hajonneissa ollut jo valmiiksi jotain vikaa esim puuttelisen huollon seurauksena? Tuskin tuo tosiaan pitkään kestää moisilla tehoilla, mutta yllätti kyllä positiivisesti. Ehkä tuolla nyt sitten uskaltaa 240 hepan tehoilla mihin säädöt tiputettiin ajella ens talven työmatkat.
Eli olisko niissä hajonneissa ollut jo valmiiksi jotain vikaa esim puuttelisen huollon seurauksena? Tuskin tuo tosiaan pitkään kestää moisilla tehoilla, mutta yllätti kyllä positiivisesti. Ehkä tuolla nyt sitten uskaltaa 240 hepan tehoilla mihin säädöt tiputettiin ajella ens talven työmatkat.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Talviolosuhteet huomioon ottaen taitaa pienempikin teho riittää.Jani R-K kirjoitti:...Ehkä tuolla nyt sitten uskaltaa 240 hepan tehoilla mihin säädöt tiputettiin ajella ens talven työmatkat.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
On kyllä aika kunnioitettava tehonkesto 722.4:lle
Toki se aikapaljon kestää jos vaihdot säädetään niin että paukkuu. Eikä luistoa ole missään vaiheessa
Siisteillä vaihdoilla ei tule kestämään kovan väännön alla.
Kyllä nuo varsinkin ison lootan rikkoontumiset on peräisin juuri huollon puutteesta ja vääristä säädöistä.

Toki se aikapaljon kestää jos vaihdot säädetään niin että paukkuu. Eikä luistoa ole missään vaiheessa

Siisteillä vaihdoilla ei tule kestämään kovan väännön alla.
Kyllä nuo varsinkin ison lootan rikkoontumiset on peräisin juuri huollon puutteesta ja vääristä säädöistä.
Re: 722.4 vaihteiston kestävyys
Aikanaan selvittelin 722.4XX laatikoiden tehonkestoa. Tämän verran apua löytyi:Jani R-K kirjoitti:Nyt kun tuli oma 300 vaparista turbotettu dieselfarkku käytettyä dynossa, niin lukema yllätti.
Koska olen tuosta laatikosta kuullu väitteitä ettei sillä pysty kovinkaan paljoa ottamaan tehoa, joten oletin että olisi käytössä olleilla säädöillä saanu katsastus laput.
Tulos 359hv ja 564Nm ja ei meinaakaan laatikko luistaa. Paineita toki on ruuvattu lisää noin 5 kierrosta ja lisäksi alipaineletkun välissä on magneettiventtiili joka vaihtaa alipaineen tilalle ahtopaineen.
Eikö tämä nyt sitten olekaan niin heikko laatikko kuin väitetään?
Edit: muisti taas petti lukemia kirjoitellessa Teho olikin lapussa vain 356 ja vääntö 569, no suuruusluokka aika lähellä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=33927
C280:ssa on 722.424 ja saman autoon on AMG laitellut 280hp ja 375Nm.
Mutta onko laatikko sama c36:ssa niin en muista nyt. Jossain sekin tieto mulla pitäis olla....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Re: 722.4 vaihteiston kestävyys
C36:ssa on 722.3.AK47 kirjoitti:[Mutta onko laatikko sama c36:ssa niin en muista nyt. Jossain sekin tieto mulla pitäis olla....
Re: 722.4 vaihteiston kestävyys
Aika muhkeita tehoja olet ottanut moottorista...kestävyyden kustannuksella. Pelkäämpä pahoin että muukin tekniikka alkaa hajoamaan kuin vaihteistokin. En toki toivo, vaan pelkään pahoin.Jani R-K kirjoitti:Nyt kun tuli oma 300 vaparista turbotettu dieselfarkku käytettyä dynossa, niin lukema yllätti.
Koska olen tuosta laatikosta kuullu väitteitä ettei sillä pysty kovinkaan paljoa ottamaan tehoa, joten oletin että olisi käytössä olleilla säädöillä saanu katsastus laput.
Tulos 359hv ja 564Nm ja ei meinaakaan laatikko luistaa. Paineita toki on ruuvattu lisää noin 5 kierrosta ja lisäksi alipaineletkun välissä on magneettiventtiili joka vaihtaa alipaineen tilalle ahtopaineen.
Eikö tämä nyt sitten olekaan niin heikko laatikko kuin väitetään?
Edit: muisti taas petti lukemia kirjoitellessa Teho olikin lapussa vain 356 ja vääntö 569, no suuruusluokka aika lähellä.
Re: 722.4 vaihteiston kestävyys
Jarkko S kirjoitti:C36:ssa on 722.3.AK47 kirjoitti:[Mutta onko laatikko sama c36:ssa niin en muista nyt. Jossain sekin tieto mulla pitäis olla....
Kyllä omassa C36ssa on tuo 722.4-laatikko.. Kohta 240tkm rullattu ja hyvin tuntuu pelaavan..
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Re: 722.4 vaihteiston kestävyys
Hö?Seve kirjoitti:Kyllä omassa C36ssa on tuo 722.4-laatikko.. Kohta 240tkm rullattu ja hyvin tuntuu pelaavan..
Kaksi vai kolme olen C36 AMG:n lootia korjannu ja kaikki on ollu 722.3:sia.
On näköjään poikkeuksiakin jos sulla on 722.4

Nyt on jo useaa vaihtoehtoa tajottu laatikoksi, nyt vain pitäisi osata valita.
On valmiiksi vahvistettu 722.3(joka sitten sen mukaisesti maksaisi) ja vakio kuntoisia turbodieselin 722.3 laatikoita. ja myös bensan 722.3 versioita (tämä taitaa olla halvin), Näistä ehkä rupean valinta kallistumaan vahvistetun puoleen (vaikka nykytehoilla ei vielä välttämätötä olisikaan), mutta mitenkäs tuo 722.5 Voisko se kestää pelkällä paineen säädöllä nämä nyky tehot? Sähköt sille varmaan olisi kohtuu helppo tehdä, jos oikein olen ymmärtäny niin kun sille syöttää sähköä niin toimii kuten normi loota ja ilman sähköä nelosen tilalle tulee ylivaihde. Ylivahde kai tuossa on se heikko paikka minkä takia sen virallinen kesto on vain 300Nm eli jos painekytkimellä ohjais sähkön ettei ylivaihde mene ahdoilla päälle niin sen ei luulisi olevan ongelma, ja matka-ajoon saisi alhaisemmat kierrokset. Ainakin omasta mielestäni tämä vaparifarkun perävälitys on hieman turhan hidas matka-ajoon.
On valmiiksi vahvistettu 722.3(joka sitten sen mukaisesti maksaisi) ja vakio kuntoisia turbodieselin 722.3 laatikoita. ja myös bensan 722.3 versioita (tämä taitaa olla halvin), Näistä ehkä rupean valinta kallistumaan vahvistetun puoleen (vaikka nykytehoilla ei vielä välttämätötä olisikaan), mutta mitenkäs tuo 722.5 Voisko se kestää pelkällä paineen säädöllä nämä nyky tehot? Sähköt sille varmaan olisi kohtuu helppo tehdä, jos oikein olen ymmärtäny niin kun sille syöttää sähköä niin toimii kuten normi loota ja ilman sähköä nelosen tilalle tulee ylivaihde. Ylivahde kai tuossa on se heikko paikka minkä takia sen virallinen kesto on vain 300Nm eli jos painekytkimellä ohjais sähkön ettei ylivaihde mene ahdoilla päälle niin sen ei luulisi olevan ongelma, ja matka-ajoon saisi alhaisemmat kierrokset. Ainakin omasta mielestäni tämä vaparifarkun perävälitys on hieman turhan hidas matka-ajoon.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: 722.4 vaihteiston kestävyys
No nyt alkaa sitten kiinnostaa tämän lootan hyvät- ja huonot puolet. Tosiaan EPC antaa tämän tiedon vaihteistosta, kuten myös mb-club russianin VIN-decoderi..Jarkko S kirjoitti:Hö?Seve kirjoitti:Kyllä omassa C36ssa on tuo 722.4-laatikko.. Kohta 240tkm rullattu ja hyvin tuntuu pelaavan..
Kaksi vai kolme olen C36 AMG:n lootia korjannu ja kaikki on ollu 722.3:sia.
On näköjään poikkeuksiakin jos sulla on 722.4
Jos Jarkko S olet tuollainen "vaihteistospecialisti", niin laitahan tietoa ja kokemusta kehiin.

Mielelläni otan kaiken kokemuksen ja vinkit vastaan laatikoista. Noiden sielunelämäkin olisi ihan hyvä tuntea pahan päivän varalle..
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
http://www.peterschmid.com/
Tuolla näyttäis että722.6 ois myös c36sen laatikkona käytetty.. Taitaa tuo 722.5 olla aika harvinainen ainakin tuon peettersmitin mukaan..
Tuolla näyttäis että722.6 ois myös c36sen laatikkona käytetty.. Taitaa tuo 722.5 olla aika harvinainen ainakin tuon peettersmitin mukaan..
väsy kirjoitti:http://www.peterschmid.com/
Taitaa tuo 722.5 olla aika harvinainen ainakin tuon peettersmitin mukaan..
Taitaa olla ainoastaan M104 koneisessa 124 coupessa.
Ja näyttäs tuota olevan kuutoskoneisissa W140ssä ja R129ssä
Häh, kyllä kai sitä löytyy sedanista ja varkustakin ? Ainakin hataran muistikuvan mukaan.Mika.T kirjoitti:väsy kirjoitti:http://www.peterschmid.com/
Taitaa tuo 722.5 olla aika harvinainen ainakin tuon peettersmitin mukaan..
Taitaa olla ainoastaan M104 koneisessa 124 coupessa.
Ja näyttäs tuota olevan kuutoskoneisissa W140ssä ja R129ssä
-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Löytyy myös varhaisista väykyistä mulla on 722.5 E320:ssa.Mika.T kirjoitti:väsy kirjoitti:http://www.peterschmid.com/
Taitaa tuo 722.5 olla aika harvinainen ainakin tuon peettersmitin mukaan..
Taitaa olla ainoastaan M104 koneisessa 124 coupessa.
Ja näyttäs tuota olevan kuutoskoneisissa W140ssä ja R129ssä
Re: 722.4 vaihteiston kestävyys
Tarkistinpa omasta ja kortin mukaan pitäis olla 722.328 (rekisteröity 30.8-95)Jarkko S kirjoitti:Hö?Seve kirjoitti:Kyllä omassa C36ssa on tuo 722.4-laatikko.. Kohta 240tkm rullattu ja hyvin tuntuu pelaavan..
Kaksi vai kolme olen C36 AMG:n lootia korjannu ja kaikki on ollu 722.3:sia.
On näköjään poikkeuksiakin jos sulla on 722.4
Jaa, öljyt vois laatikkoon vaihtaa. Mitäs öljyä Jarkko S suosittais? Ja paljonkos menikään jos yrittää valutella kaiken pois?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Itselläni on "Delivery date" tuolta EPC:stä katsottuna 13.11.95 ja ensirekisteröinti 19.3.96 joten olisko tossa loppuvuodesta 95 tullu sitten käyttöön tuo 722.4 laatikko. Sisustan hallintalaitteet, painikkeet ja ilmastoinnin säätöpaneeli ovat sitä uudempaa mallia myös..
Ei kai tuo 722.4 laatikko nyt niin heikko ole..?
Ei kai tuo 722.4 laatikko nyt niin heikko ole..?

W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
AK47, ihan Dexron3/ATF320 käy mainiosti. n.8L pitäisi mennä kun valuttaa muuntimen tyhjäksi. Ja tähän oli se mainio konsti että aukasee vähän kuskinpuoleista öljynjäähdyttimen putken banjopulttia, saapi järjestelmä korvausilmaa ja öljy lentää kaaressa pihalle turbiinista.
Seve, 722.4 kestää minkä kestää, saahan sitä rautakangenkin rikki kun oikein yrittää
Seve, 722.4 kestää minkä kestää, saahan sitä rautakangenkin rikki kun oikein yrittää

Mikä se sun laatikon koko numero on (kato huoltovihkon takasivulta)? c280:ssa on kaiketi 722.424, onko sama vai joku muu numero?Seve kirjoitti:Itselläni on "Delivery date" tuolta EPC:stä katsottuna 13.11.95 ja ensirekisteröinti 19.3.96 joten olisko tossa loppuvuodesta 95 tullu sitten käyttöön tuo 722.4 laatikko. Sisustan hallintalaitteet, painikkeet ja ilmastoinnin säätöpaneeli ovat sitä uudempaa mallia myös..
Ei kai tuo 722.4 laatikko nyt niin heikko ole..?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Laatikon koko numero on 722.424 03875849AK47 kirjoitti:Mikä se sun laatikon koko numero on (kato huoltovihkon takasivulta)? c280:ssa on kaiketi 722.424, onko sama vai joku muu numero?Seve kirjoitti:Itselläni on "Delivery date" tuolta EPC:stä katsottuna 13.11.95 ja ensirekisteröinti 19.3.96 joten olisko tossa loppuvuodesta 95 tullu sitten käyttöön tuo 722.4 laatikko. Sisustan hallintalaitteet, painikkeet ja ilmastoinnin säätöpaneeli ovat sitä uudempaa mallia myös..
Ei kai tuo 722.4 laatikko nyt niin heikko ole..?
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
W202 C200 Elegance -95 (Ex)