W203 ESP not available, visit workshop

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

W203 ESP not available, visit workshop

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Helvetti sentään. Eilen ilmaantui tien päällä näyttöön sanoma "ESP not available, visit workshop", eikä reagoi kaasuun. Kierroksia ottaa 2000rpm ja käy huonosti, samoin moottorin häiriövalo palaa. Huippunopeus on nyt luokkaa 30km/h. Normaalisti näistä ilmoituksista on päässyt eroon uudelleen käynnistyksellä, mutta nyt ei auta maamme laulukaan.

Eilisellä raidetangon päiden ja jarrupalojen vaihdolla tuskin on tämän kanssa mitään tekemistä...

Onko raadilla ideoita, mistä vikaa alkaisin etsimään? Tunnettuja vikapaikkoja tähän on ainakin ohjauskulman anturi, kaasupolkimen asentoanturi, kaasuläpän asentoanturi, jarrupolkimen kytkin ja edellämainittujen johtosarjat. Nuo tutkin ensin, mutta tuleeko jotakin muuta mieleen? "ESP resetti" eli rattia laidasta toiseen on jo kokeiltu...

Viisas menisi veholle vikakoodien lukuun, mutta matkaa sinne (tai muuhunkaan korjaamoon) on 35km ja en oikein viitsisi nilkuttaa tuota matkaa rikkinäisellä autolla.

Jos asut näillä nurkilla ja sinulla on vikakoodien lukulaite, voisit tulla käymään kaffella...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mulla tuo ESP-herja syttyi satunnaisesti, johtuen hajonneesta sivuttaiskiihtyvyysanturista.
Olisiko siinä jarrupalojen vaihdossa pyörän pyörimisnopeuden anturi/piuha saanut siipeensä ?
W203CDI
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Viisas menisi veholle vikakoodien lukuun, mutta matkaa sinne (tai muuhunkaan korjaamoon) on 35km ja en oikein viitsisi nilkuttaa tuota matkaa rikkinäisellä autolla.
Jos sinulla on kasko tai vaunuvaahinkovakuutuksen matkanjatkumisturva niin hinuri pihalle ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

hanta kirjoitti:Mulla tuo ESP-herja syttyi satunnaisesti, johtuen hajonneesta sivuttaiskiihtyvyysanturista.
Olisiko siinä jarrupalojen vaihdossa pyörän pyörimisnopeuden anturi/piuha saanut siipeensä ?
Jep. Mullakin on tuon tehnyt joskus ennenkin ja todella harvoin, lähinnä silloin kun on antanut kunnolla kyytiä, mutta aina on kuittaantunut pois kun on startannut uusiksi.

Noh... Nyt kävin rassaamassa ESP-toosaa ja vika nollaantui kun käytti johdot irti. Ajamassa en vielä käynyt, mutta mitään vikailmoituksia ei enään tule ja käy nätisti ja kiertääkin kuten kuuluu. Saapas nähdä kauanko toimii...

Onhan ne ABS-anturit voineet saadakkin siipeensä, mutta en usko koska mitään vahinkolaukauksia en muista tehneeni...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Otapa vikakoodit autosta ensin pihalle.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No niin, eipä se ollut pitkäaikainen ilo tuo toimivuus. Vika on nyt taas päällä ja "gurut" vaihtoivat kaasupolkimen vastusteluistani huolimatta. Toimi vähän aikaa, mutta taas on sekaisin kuin seinäkello.

Vikakoodeja tulee seuraavia:
C1174 Kääntökulman tunnistin ei alustettu
C1024 CAN-viesti moottorin ohjainlaite, ei tietojen vaihtoa
066 Polttonesteen suihkutuksen turvakatkaisu aktivoitu
046 Kaasuläpänsäädin vika tunnistettu

Ideoita?

Jotenkin tuntuu että tämä tulee vain lämpimällä koneella.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Johtovika
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Missä johdossa?
Mistä tulit moiseen päätelmään?

Tuo ESP:n johtosarjahomma on kyllä ollut mielessä, mutta en viitsisi mennä puukottamaan sitä ennen kuin on varmuus asiasta.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
1. Lämmin moottori
2. Nuo voisi olla vaikka kaikki viat samassa johtosarjassa/sulakerasiassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jani Anttila kirjoitti:
hanta kirjoitti:Mulla tuo ESP-herja syttyi satunnaisesti, johtuen hajonneesta sivuttaiskiihtyvyysanturista.
Olisiko siinä jarrupalojen vaihdossa pyörän pyörimisnopeuden anturi/piuha saanut siipeensä ?
Jep. Mullakin on tuon tehnyt joskus ennenkin ja todella harvoin, lähinnä silloin kun on antanut kunnolla kyytiä, mutta aina on kuittaantunut pois kun on startannut uusiksi.

Noh... Nyt kävin rassaamassa ESP-toosaa ja vika nollaantui kun käytti johdot irti. Ajamassa en vielä käynyt, mutta mitään vikailmoituksia ei enään tule ja käy nätisti ja kiertääkin kuten kuuluu. Saapas nähdä kauanko toimii...

Onhan ne ABS-anturit voineet saadakkin siipeensä, mutta en usko koska mitään vahinkolaukauksia en muista tehneeni...
Kerran näin MBn korjaus ohjeen vaivaan esp sekoilee kovassa ajossa/200kmh, takakontissa olevaan (kiihtyvyys)anturiin käsketiin siinä liimata huovanpala, sille oli joku varaosnumerokin mitä en nyt muista

Käynyt myös niin että pyörän laakerissa ihan vähän liikaa välystä ja sen takia vastinkehä (stefa) jäänyt pikasen liian kauas pyörintä anturista,ilmen mutka tiellä kurvatessa
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Nyt on todettu "varmaksi" että kaasuläpässä vika. Uusi palikka tilattu vaivaiseen 900€ hintaan.

Palataan asiaan kun on vaihdettu.

Alkaa tämä AMG-autoilu olla hinnoissaan, tosin kaikki kiva maksaa...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Jani Anttila kirjoitti:Nyt on todettu "varmaksi" että kaasuläpässä vika. Uusi palikka tilattu vaivaiseen 900€ hintaan.

Palataan asiaan kun on vaihdettu.
Siinähän se vika sitten oli...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

nyt voit myydä sen vanhan johonki tavan rönttään viriosana :D

no ei.. hyvä että tuli kuntoon :)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

tovayryn kirjoitti:nyt voit myydä sen vanhan johonki tavan rönttään viriosana :D
Tarkoitus olisi tutkia että saako tuon vielä ehjättyä ja jos saa niin sitten tehdään siitä itselle viriosa. Muutaman millin jos saisi isonnettua...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Kaisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 30.09.2006 23:12

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Toimiiko edelleen?
Blondi haaveili tommosesta c-sarjalaisesta vuoskaudet,
ja on nyt onnellisesti omistanut kuukauden tollasen 180 kompr..
muuten oikein näpsäkkä laite,mutta viikko sitten vaihdettiin tuo samainen osa,942e+työt,ja äsken se saamarin esp-visit workshop ilmesty taas.
Meno hyytyi täysin,sammutin ja hetken jo luulin ett toimii,mut sit sytty jo se moottoridiagnoosivalokin,ja sitä en oo viel ennen nähny.
Voi helvetti mikä romu! :cry:
OT:na ,onko kukaan purkanu kauppoja liikkeen kanssa? :roll:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Kaisa kirjoitti:Toimiiko edelleen?
Toimii.

Tuossa samassa yhteydessä kun yleisiin vikoihin perehdyin niin muita yleisimpiä aiheuttajia on:

Kaasupoljin, kohtuullisen halpa. Hyytyykö kulku samalla kun ESP pajahtaa tauluun?

Akkujännite notkahtaa käynnistyksen yhteydessä ja herjaa kääntökulman tunnistimesta, voidaan todeta vain oskilloskoopilla tai star diagnosisilla -> merkkiliike, luultavasti paska akku. Kääntökulman tunnistin on yleensä ehjä.

Sivuttaiskiihtyvyysanturi, yleensä ehjä, mutta vaatii pientä nysväystä että tulee asennettua oikeaan asentoon.

ESP-moduulin johtosarja, korjattavissa

Kaasuläpän johtosarjan kontaktihäiriö, korjattavissa

Toki noiden lisäksi on tukku muitakin juttuja joiden takia tuota ilmoitusta on ilmennyt, mutta tuossapa ne tärkeimmät.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Kaisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 30.09.2006 23:12

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Kiitos!
Täytyy aamusella pirauttaa huoltoon taas..
myyjä on varmaan iloinen :lol:
Ei reagoinut kaasuun,mut kun laitoin isompaa sisään,meni hetken aikaa eteenpäin suht normaalisti.Kun painaa kytkimen alas,kierrokset humppaa 500-1000rpm.raivostuttava.
mistä muuten johtuu se,että jos vika ilmenee,niin vikailmo ei tuu joka kerta?koodi kun purettiin,niin vika oli ollut "päällä" 47 kertaa ja ilmoja 3?
voiks tohon vaikuttaa,kun ajelin tänää lyhkäsiä pätkiä,siirtelin autoa?
Eka kerralla en keksinyt mitään logiikkaa vian ilmenemiseen, vaikka sit kävi kyl ilmi,ett esim.moottorin lämpötila vian ilmenemishetkellä oli joka kerta 80 tai 81 astetta..
mälsää...
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Kaisa kirjoitti:Kiitos!
Täytyy aamusella pirauttaa huoltoon taas..
myyjä on varmaan iloinen :lol:
Ei reagoinut kaasuun,mut kun laitoin isompaa sisään,meni hetken aikaa eteenpäin suht normaalisti.Kun painaa kytkimen alas,kierrokset humppaa 500-1000rpm.raivostuttava.
mistä muuten johtuu se,että jos vika ilmenee,niin vikailmo ei tuu joka kerta?koodi kun purettiin,niin vika oli ollut "päällä" 47 kertaa ja ilmoja 3?
voiks tohon vaikuttaa,kun ajelin tänää lyhkäsiä pätkiä,siirtelin autoa?
Eka kerralla en keksinyt mitään logiikkaa vian ilmenemiseen, vaikka sit kävi kyl ilmi,ett esim.moottorin lämpötila vian ilmenemishetkellä oli joka kerta 80 tai 81 astetta..
mälsää...
Veikkaan kaasupoljinta, sieltä (tai kaasuläpältä) kun ei tule oikeaa signaalia niin kytketään polttoaineen syötön turvakatkaisu ettei lähde käsistä.

Millaisia vikakoodeja se testeri antoi?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Turska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.06.2006 14:24

Multa löytyy ESP/ABS ohjausyksikkö / moottori / pumppu

Viesti Kirjoittaja Turska »

Jos joku tarvii siis W203:een. Varaosanumerotkin löytyy, jos
kiinnostusta on...
Kaisa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 30.09.2006 23:12

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Vikakoodit oli 2001-004 nyt tällä viimeisimmällä kerralla.
Toimi muuten ihan normaalisti Helsinkiin ja takaisin täältä kaakkoiskulmalta,kun vika oli nollattu.
Alunperin autossa ollut kaasuläppä vaihdettiiin takaisin,
moottorinohjausboxi vaihdettiin uuteen.
Toistaiseksi on toiminut,auto oli pajalla nyt perjantaina.

edit:en tiiä kuvittelenko vaan,mut ihan ku ois laiskemman tuntunen,
jos peli oli chipattu,meniks se nyt siinä lootassa vai?ko?kö?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kaisa kirjoitti:Vikakoodit oli 2001-004 nyt tällä viimeisimmällä kerralla.
Toimi muuten ihan normaalisti Helsinkiin ja takaisin täältä kaakkoiskulmalta,kun vika oli nollattu.
Alunperin autossa ollut kaasuläppä vaihdettiiin takaisin,
moottorinohjausboxi vaihdettiin uuteen.
Toistaiseksi on toiminut,auto oli pajalla nyt perjantaina.

edit:en tiiä kuvittelenko vaan,mut ihan ku ois laiskemman tuntunen,
jos peli oli chipattu,meniks se nyt siinä lootassa vai?ko?kö?
Siis jos ECU vaihdettiin uuteen niin kyllä siinä viritykset samalla hävisivät jos noita oli tehty, ellei joku surkea ulkopuolinen huijausviritys autossa ollut. Tai senkin kyllä olisivat korjaamolla keränneet talteen.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kaisa kirjoitti:Vikakoodit oli 2001-004 nyt tällä viimeisimmällä kerralla.
Toimi muuten ihan normaalisti Helsinkiin ja takaisin täältä kaakkoiskulmalta,kun vika oli nollattu.
Alunperin autossa ollut kaasuläppä vaihdettiiin takaisin,
moottorinohjausboxi vaihdettiin uuteen.
Toistaiseksi on toiminut,auto oli pajalla nyt perjantaina.

edit:en tiiä kuvittelenko vaan,mut ihan ku ois laiskemman tuntunen,
jos peli oli chipattu,meniks se nyt siinä lootassa vai?ko?kö?
JOO ns chippaus on ohjainyksikössä jos sait vanhan yksikön mukaan sen voi imutta sieltä ja siirtää uuteen,muuten täyttyy vain naputeela uusi ohjelma(parametrit) sinne uuten ohjain yksikkön :wink: aiheesta laittanut aika paljon juttua toiselle foorumille
Vastaa Viestiin