Moottorivanhuksen marinointi..
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Moottorivanhuksen marinointi..
Morjens!
- Tää topicci ei välttämättä tänne Oldtimers -osastoon kuulu, mutta meno on täällä sen verran verkkaisempaa ja mukavampaa että kokeilen kumminkin.
Eli onko kellään kokemuksia OM616 -sarjan moottoreiden marinoinnista, eli varustamisesta merikytkimellä? Mulla on pelkästää yleissivistykseen pohjautuvaa tietoa aiheesta..
Älkää peljätkö, en aio tehdä Tähdelliset -lehden sivuilta tuttua Meriläisvenettä pystärikopalla, vaan kysymys on siitä että akka potee ankaraa kroonista venekuumetta ja minä olen suostunut sillä ehdolla että vene on A. puusta ja B. siinä on mersun dieselmoottori.
No nyt sitten saan ilmaiseksi W123 220D jämäautosta moottorin. Siitä alkakoon venehommelit!
EDIT: Marinointi todellakin onnistuu, koska muistan monta vuotta sitten aiheesta lukeneeni artikkelin sukulaisten huussilukemistoon kuuluneesta vanhasta veneilylehdestä, esimerkkinä oli siinä muistaakseni Toyota Hiacen ja MB W123 moottorit
- Tää topicci ei välttämättä tänne Oldtimers -osastoon kuulu, mutta meno on täällä sen verran verkkaisempaa ja mukavampaa että kokeilen kumminkin.
Eli onko kellään kokemuksia OM616 -sarjan moottoreiden marinoinnista, eli varustamisesta merikytkimellä? Mulla on pelkästää yleissivistykseen pohjautuvaa tietoa aiheesta..
Älkää peljätkö, en aio tehdä Tähdelliset -lehden sivuilta tuttua Meriläisvenettä pystärikopalla, vaan kysymys on siitä että akka potee ankaraa kroonista venekuumetta ja minä olen suostunut sillä ehdolla että vene on A. puusta ja B. siinä on mersun dieselmoottori.
No nyt sitten saan ilmaiseksi W123 220D jämäautosta moottorin. Siitä alkakoon venehommelit!
EDIT: Marinointi todellakin onnistuu, koska muistan monta vuotta sitten aiheesta lukeneeni artikkelin sukulaisten huussilukemistoon kuuluneesta vanhasta veneilylehdestä, esimerkkinä oli siinä muistaakseni Toyota Hiacen ja MB W123 moottorit
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ke 15.08.2007 21:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
tuota miettinyt minäkin.
Tuota olen miettinyt itsekkin. Kylläpä saisi mielestäni hiljaisen,vahvan ja taloudellisen venemoottorin ,sanotaan nyt vaikka 124 kopaisen 250 tai 300 dieselin,koneesta. Lisäksi olisi paljon tarjolla moottoreita.Käsittääkseni näihin tarvitseisi lämmön vaihtimen moottorin jäähdytykseen,jäähdytetyn pakosarjan,lisävesi pumpun jolla kierrätetään merivettä lauhduttimessa ja pakosarjassa ja vielä kilpi vaihteiston kiinnitystä varten.Tässä olisi mielestäni jollekkin pähkäiltävää. Olettaisin että jos joku puuhailisi valmiit palikat kasaan saattais olla kysyntää.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
No juu, hitsaajia on tuttavapiirissä parikin. Pikainen googletus tuotti ilmoituksia muutaman, kuten;
MARINOITU MERSU 300 D 999 ECUA!
Ilmoitusteksti
Vielä ehdit varustaa veneesi 5 pyttyisellä peruskoneella.
Marinointiosat laadukkaita Bowmanneja.
Hinta ei pitäisi olla hankinnan esteenä !
Täytynee sopivan työpäivän aikana googlettaa tuo Bowmann..
MARINOITU MERSU 300 D 999 ECUA!
Ilmoitusteksti
Vielä ehdit varustaa veneesi 5 pyttyisellä peruskoneella.
Marinointiosat laadukkaita Bowmanneja.
Hinta ei pitäisi olla hankinnan esteenä !
Täytynee sopivan työpäivän aikana googlettaa tuo Bowmann..
Jep! Mulla oli 90 luvulla 7 vuotta vene jossa 1981 W123 240D (eiks se oo kans 616?). Öljyille oli Bowmanin lämmönvaihdin, mutta muuten koneessa oli "raakavesi" jäähdytys jonka poistovesi työnnettiin itse tehtyyn pakosarjaan. Koneessa oli kiinni tehdasvalmisteisella laipalla Borg Warner Velvet drive merikytkin. Käytettynä ostin koko setin ja ei montaa tuhatta markkaa maksanut, olikohan 4000mk+letkut ym klemmarit. Vene on edelleen käytössä Porvoon seudulla,kone ollut käytössä 17v.
Nykyisessä pienemmässä veneessä mulla on Volvo bensa B18/velvet drive ja makeavesijäähdytys runkoputkessa, eli syyläri on korvattu 8m pitkällä kupariputkella joka kiertää veneen puolelta toiselle kölin kyljessä. Pakosarjalle ja kytkimeen on erillinen vesipumppu jossa kiertää merivesi suodattimen läpi. 8m vene kulkee 14 solmua tuolla.
Liukuva on 9m/130hp/15solmua ja isoin on 10m/75hp/8solmua. Molemmissa perkins diesel/velvet drive joissa on kans makeavesijäähdytys mutta niissä on taas muutama Bowmanin lämmönvaihdin ja useampi vesipumppu... Muutenkin monimutkaisempia.
Tekniikoitahan on siis pari ja yhdistelmiä vielä useampi. Kaikkia yhdistelmiä olen omistanut ja huolettomin on tuo raakavesisysteemi, eli merivesi kiertää suoraan koneen vesikanavien läpi, pakosarjan ulkovaipalle, ja siitä pakoputken kautta ulos. Tollasena se kone kestää ainakin 20 vuotta ennen kuin ruostuu puhki. Kestävin ratkaisu (ja edullisin aikaamyöden) on tuo lämmönvaihdin systeemi tai runkoputki.
Naapurin vene on rakennettu raakavedelle vuonna 69 ja se joutui uusimaan koneen viimekesänä, eli melkeen 40 vuotta kesti 9kk/vuosi merivettä. Ja syy oli tietenkin korroosio.
Tässä pätevää TI-miehen amatööritietoa ja kauppa
www.mikavanhala.fi/venesivut/koneremppa/sivu.html
www.veneakselisto.com
www.ejbowman.co.uk
Mahtava toi mersun kone, paljon hiljaisempi ja värinättömämpi kuin vastaavan kokoinen Volvo Penta tai Perkins.
E: Tuolta Bowmanin esitteestä (pdf) löytyy mersuun uusia vaihtimia. Mutta mehän tietenkin vaan aikanaan kopioitiin design ja hitsattiin se pakosarja siis ite.
Nykyisessä pienemmässä veneessä mulla on Volvo bensa B18/velvet drive ja makeavesijäähdytys runkoputkessa, eli syyläri on korvattu 8m pitkällä kupariputkella joka kiertää veneen puolelta toiselle kölin kyljessä. Pakosarjalle ja kytkimeen on erillinen vesipumppu jossa kiertää merivesi suodattimen läpi. 8m vene kulkee 14 solmua tuolla.
Liukuva on 9m/130hp/15solmua ja isoin on 10m/75hp/8solmua. Molemmissa perkins diesel/velvet drive joissa on kans makeavesijäähdytys mutta niissä on taas muutama Bowmanin lämmönvaihdin ja useampi vesipumppu... Muutenkin monimutkaisempia.
Tekniikoitahan on siis pari ja yhdistelmiä vielä useampi. Kaikkia yhdistelmiä olen omistanut ja huolettomin on tuo raakavesisysteemi, eli merivesi kiertää suoraan koneen vesikanavien läpi, pakosarjan ulkovaipalle, ja siitä pakoputken kautta ulos. Tollasena se kone kestää ainakin 20 vuotta ennen kuin ruostuu puhki. Kestävin ratkaisu (ja edullisin aikaamyöden) on tuo lämmönvaihdin systeemi tai runkoputki.
Naapurin vene on rakennettu raakavedelle vuonna 69 ja se joutui uusimaan koneen viimekesänä, eli melkeen 40 vuotta kesti 9kk/vuosi merivettä. Ja syy oli tietenkin korroosio.
Tässä pätevää TI-miehen amatööritietoa ja kauppa
www.mikavanhala.fi/venesivut/koneremppa/sivu.html
www.veneakselisto.com
www.ejbowman.co.uk
Mahtava toi mersun kone, paljon hiljaisempi ja värinättömämpi kuin vastaavan kokoinen Volvo Penta tai Perkins.
E: Tuolta Bowmanin esitteestä (pdf) löytyy mersuun uusia vaihtimia. Mutta mehän tietenkin vaan aikanaan kopioitiin design ja hitsattiin se pakosarja siis ite.
MB220-3155 Combined heat exchanger, header tank and water cooled
exhaust manifold for Mercedes-Benz OM615/6 engine.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Se ei kyllä varmaan ollut orkkis w123. En muista tarkasti, kuitenkin myyty jo 10v sitten, eikä näköjään kuviakaan ole koneesta. Jos jollaki olis kuva 240D koneen imusarjasta ja pakosarjasta ilman ilmanputsaria, vois muistua mieleen.
Tää o kyl ihan arvuuttelua nyt ku noita veneitä ollu tusina 20v aikana, yhessä mun isän venees oli W115 200D motti ihan sellaisenaan ja siinä oli Bowmanin pakosarjassa sellaiset vajaa 10cm jatkolaipat ja pakosarja oli kiinni 15cm pitkillä pulteilla että imusarjan sai mahtumaan väliin.
Tää o kyl ihan arvuuttelua nyt ku noita veneitä ollu tusina 20v aikana, yhessä mun isän venees oli W115 200D motti ihan sellaisenaan ja siinä oli Bowmanin pakosarjassa sellaiset vajaa 10cm jatkolaipat ja pakosarja oli kiinni 15cm pitkillä pulteilla että imusarjan sai mahtumaan väliin.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Jep, ei ollu tollanen, vaan imusarja oli tällainen. Elikkä W115 OM615. Mutta tuo ilmaröörin faija leikkas irti ja käänsi 90 astetta pystyyn ja siinä suoraan littee putsari kii. Lienekö se oli hitsattu uudelleen eri asentoon? Metallin sähköliimaus ei oikeen oo mun alaa.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Se o hyvä olla projekteja. Otat siitä sen imusarjan ja teet ite pakosarjan niin tulee hyvä ja kompakti paketti. Ellei tietty osta valmista pakettia kuten tuossa edellä oli mainittu, ei olis kovin kallis. Uutena ne on melko hintavia. Tuolta veneakselistostakin vois udella adaptereita moottorin ja vaihteiston väliin jos sulla on jo vaikka esim. veneen runko ja vaihteisto mutta ei moottoria.
Monestihan myydään hyviä vanhempia puuveneitä joista kone on rikki hyvinkin halvalla. Itse ostin tuon mun pienimmän satasella kun siitä oli Volvodiesel rikki. Sattumalta oli tallessa yks B18 kone ni se sinne vaa kammettiin tilalle ja huippunopeuskin nousi 5 solmua bensaan siirryttäessä. Toki joutui potkurinkin vaihtamaan kun pyöritysnopeus on eri, mutta vaihdelaatikko on edelleen sama. Sen välitystä en kyllä muista, jokin 2,1:1 tms se aika varmasti on.
Monestihan myydään hyviä vanhempia puuveneitä joista kone on rikki hyvinkin halvalla. Itse ostin tuon mun pienimmän satasella kun siitä oli Volvodiesel rikki. Sattumalta oli tallessa yks B18 kone ni se sinne vaa kammettiin tilalle ja huippunopeuskin nousi 5 solmua bensaan siirryttäessä. Toki joutui potkurinkin vaihtamaan kun pyöritysnopeus on eri, mutta vaihdelaatikko on edelleen sama. Sen välitystä en kyllä muista, jokin 2,1:1 tms se aika varmasti on.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Kiitoksia edelleen..Hm, kerroppa vielä märkäkorvalle vesipumppuasia, jota en ymmmärrä: korvataanko mersun oma jollain dualpumpulla vai laitetaanko raakavedelle lisäpumppu?
Täytynee tekeytyä ostajaksi jollekin mersun koneelle varustetulle veneelle ja sännätä samantien turistina koneen kimppuun.
nneksi tällä projektilla ei ole kiire, puuveneilyä harrastavia bestis-tuttavapariskuntia on kaks, joten Päijännettä saa kuljeskella nytkin.
Täytynee tekeytyä ostajaksi jollekin mersun koneelle varustetulle veneelle ja sännätä samantien turistina koneen kimppuun.
nneksi tällä projektilla ei ole kiire, puuveneilyä harrastavia bestis-tuttavapariskuntia on kaks, joten Päijännettä saa kuljeskella nytkin.
hoks! mites meni tää projekti? Meijän mersun venemoottorissa oli Borg&Warner vaihteisto jossa on sisäänrakennettu raakavesipumppu. Samantyyppinen on noissa kaikissa kolmessa isossa joita mulla vielä on.
Mutta tuo yks Perkins (Ford) suora 4 litranen kutoskone alkanu vetelee viimesiä. Se on diesel 130hp kone ja vapari max 4000rpm. Meinasin vaa että eikö sen tilalle olis aika messevä laittaa joku 300 turbodiesel 200 heppasena? Olis 200kg varmaan kevyempi ja muutenkin järkevämpi laite.
Tossa se ny on tollane fiilistelykuva siitä:

Panna ny tähä samaa nippuu vielä toi mun unelmavene jonka näin viimeksi 1998 Porvoossa ja sit yhtäkkii se oliki täällä kauppungin laiturissa myytävänä, olis vaa 40 tonnia ylimäärästä. KUVA
Mutta tuo yks Perkins (Ford) suora 4 litranen kutoskone alkanu vetelee viimesiä. Se on diesel 130hp kone ja vapari max 4000rpm. Meinasin vaa että eikö sen tilalle olis aika messevä laittaa joku 300 turbodiesel 200 heppasena? Olis 200kg varmaan kevyempi ja muutenkin järkevämpi laite.
Tossa se ny on tollane fiilistelykuva siitä:

Panna ny tähä samaa nippuu vielä toi mun unelmavene jonka näin viimeksi 1998 Porvoossa ja sit yhtäkkii se oliki täällä kauppungin laiturissa myytävänä, olis vaa 40 tonnia ylimäärästä. KUVA
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Pieleen meni projektit, 2 kpl. Ensin ostin 150llä eurolla W123 220D:n, jossa erittäin hyvä OM616 -moottori upouudella starttimoottorilla, mutta korissa ruostetta. Pohja ehjä .Ajattelin ottaa moottorin ja lahjoittaa loput autosta Porvoon suunnalle.
Höh, sinne meni koko auto. Nappasin pystäriini sen uuden startin hakikseksi.
No viime keväänä iskin silmäni umpiruosteiseen siipimersuun, jossa kuuleman mukaan hyvä OM621 -moottori. No minä siitä mainitsemaan Porvoon suuntaan ja muistanet mitä kävi. Unelma Baltzar -rouvan entinen mersu jatkaa elämäänsä ja minä olen edelleen ilman marinointiprojektia. Eipä tosin ole puuvenettäkään, paitsi soutusellainen..
Höh, sinne meni koko auto. Nappasin pystäriini sen uuden startin hakikseksi.
No viime keväänä iskin silmäni umpiruosteiseen siipimersuun, jossa kuuleman mukaan hyvä OM621 -moottori. No minä siitä mainitsemaan Porvoon suuntaan ja muistanet mitä kävi. Unelma Baltzar -rouvan entinen mersu jatkaa elämäänsä ja minä olen edelleen ilman marinointiprojektia. Eipä tosin ole puuvenettäkään, paitsi soutusellainen..

OT: Tuolla rapakon takana on jollain tupla OM617A venneessä 

Ja tuolta lisää
http://www.coastalboatsales.com/jfraley ... boo?page=1

Ja tuolta lisää
http://www.coastalboatsales.com/jfraley ... boo?page=1
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
ei tossa kone maksa ku reilu tonnin. Tollanen merivaihde ei oo halpa. Omasta Borg&Warner Velvet drivestä maksoin 800 euroa ja se vaati remonttia vielä jokusella satasella. ja se on n. 30v vanha. Uusi vastaava olis ollu siinä reilun 3 tonnin paikkeilla. Tollanen ZF (mikä tossa ilmotuksessa on) maksaa aikalailla saman verran käytettynä.
Edit: kattokaa tuolta malli ZF 25 M mitä uusi maksaa USD:ssä: Linkki
Edit: kattokaa tuolta malli ZF 25 M mitä uusi maksaa USD:ssä: Linkki
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 21.04.2009 17:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti: