Kyseessä siis vm.92 230 moottorin kylmäkäynnistys.
Olen kyllä yrittänyt haulla etsiä vastausta, mutta melko ristiriitaisia arvauksia löytänyt. Hankin auton 3. viikkoa sitten ja huomasin heti seuraavana aamuna ettei se käynnisty niin kuin pitäisi. Elikkä tuo kylmäkäynnistyspiiri ei lähde mukaan ollenkaan. Olen sitä jonkunverran tutkinut, ja ensimmäisenä löysin palaneen sulakkeen ylijännitereleestä. Vaihdoin uuden tilalle, ei mitään vaikutusta. Mittailin sitten sitä lämpötila-anturia, ja tulin siihen tulokseen, että se on viallinen. Vaihdoin uuden ja kas kummaa, käynnistyi niin kuin pitääkin. Toimi hyvin muutaman päivän, mutta tuli uusi vika. ABS. valo alkoi palamaan ja taas välillä tuo kylmäkäynnistys ongelma. No vaihdoin vielä tuon ylijännitereleen. No niin, Abs. valo ei sytykään. mutta tuo käynnistyminen on edelleen heikkoa. Mistähän sitten tuota vikaa etsisi. Auto on kyllä muuten kaikinpuolin kunnossa. Akku on uudehko ja latauskin toimii moitteettomasti. Sitä vaan, kun joku tällä foorumilla oli sitä mieltä, että jännite liian heikko pelatakseen kunnolla. Jos jolla, kulla hyviä vinkkejä, niin Kiitos jo etukäteen.
Niin nuo tulpat, johdot ja jakaja. Miten selität tuon, että esim. 3. vuorokautta toimii moitteetta. Lähtee joka kerta hienosti kun käytät vain avainta. Samoin tuo suutin puoli. Ei tule kysymykseen, koska pyörii tosi laihalla, ei kestä kaasua.
Kyllä se vahvasti vaikuttaisi ettei tuo kylmäkäynnistin piiri toimi oikein.
Moottorin olessa kylmä, tyhjäkäynnin pitäisi jäädä pyörimään n. 1300 krs./min.. ja pudota pikkuhiljaa moottorin lämmetessä. Näin tapahtuukin silloin kun kaikki ok. Nyt taas pyörii heikosti jotain 4-500 krs./ min. kunnes lämpenee. Niin ja tuo ABS. valo kummittelee vielä.
Viimeksi muokannut rokka, Ti 21.10.2008 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mulla on kans tossa 2 litrasessa tiedostettu vika eli lisäilmaluisti ei toimi. Tai siis toimii, mutta ei aukea kokonaan. Se sitten aiheuttaa pitkää vieteriä kylmällä.
rokka kirjoitti:Kyseessä siis vm.92 230 moottorin kylmäkäynnistys.
Elikkä tuo kylmäkäynnistyspiiri ei lähde mukaan ollenkaan. Olen sitä jonkunverran tutkinut, ja ensimmäisenä löysin palaneen sulakkeen ylijännitereleestä. .
Vähän samoja tuntoja meidän 230:ssa. Lähtee kylmänä käyntiin turhan pitkän startin jälkeen, eikä lämpimänäkään lähde samalla tavalla käyntiin kuin meidän 200d.
Missä tuo kylmäkäynnistyspiiri/ylijänniterele sijaitsee?
Tuokin kyllä vaikuttaa osaltaan, mutta korjaantuu kun lisää kaasua.
Tässä minun tapauksessa kylmäkäynnistinsuutin ei lähde mukaan, eikä lisäilmaluisti. Lämpötila-anturilta menee tieto myös sytytysboxsiin, joka muutta ennakkoa.
- lämpötila-anturi syl.kannen etupäässä 4. napainen liitin
- ylijänniterele akun takana pieni laatikko jossa myös sulake
- kylmäkäynnistinsuutin imusarjassa
- lisäilmaluisti imusarjan lähettyvillä
- ruiskuboxi akun takana myöskin
Tervehdys!
Tuossa Boschin Vian etsintä oppaassa kohdassa,moottori käynnistyy
kylmänä huonosti tai ei lainkaan on seuraavia tarkastus kohteita!
-Syy(viallinen komponentti)
-Sähköinen polttoainepumppu ei toimi
-Ilmamääränmittarin vipu tai ohjausmäntä jäykkäliikkeinen
-Kylmäkäynnistinlaite epäkunnossa
-Järjestelmäpaine ylitää toleranssit
-Paine-ero ylitää toleranssit
-Joutokäyntipyörintänopeuden säätö epäkunnossa(pyörintänopeus,co)
-Kaasuläppäkoskettimen joutokärjen säätö.
Jos noista olisi jollekkin apuja??
Se ylä,alakammiopaine kannataa tarkastaa voi löytyä yllattäviä heittoja!
Polttoaine pumppu voi myös toimia vajaa teholla,silloin tuo järjestelmä
paine kertoo sen.Itsellä kokemusta lähi ajoilta,meni pumppu vaihtoon.
Mitä tulee tuohon tyhjäkäynti nopeuteen ainakin omassa 230e se on sama kylmänä ja kuumana noin suurinpiirtein 750-800rmp!?
Vaihdappa se koko yj-rele.
Minulla oli 2vuotta samanlainen vika 230ce -90:ssä ja sitten kerran vaan huvikseen kokeilin toista yj-relettä niin johan alkoi toimimaan
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
"Mitä tulee tuohon tyhjäkäynti nopeuteen ainakin omassa 230e se on sama kylmänä ja kuumana noin suurinpiirtein 750-800rmp!?"
T.Jaakko P[/quote]
Kylmäkäynnistyksessä kierrosten pitää jonkin aikaa olla yli 1000. Luulenpa Jaakko P. että sulla ei toimi tuo lisäilmahärveli.
Sitten tuo ylijänniterele. Olen kokeillut kolmea eri relettä, kaikilla sama tulos.
Putsailin tuonkin lisäilmamoottorin, vai mikä se oli. Ei mitään vaikutusta.
Miten tuon YJ-releen toiminnan saisi varmistettua?
Muutaman kerran "puolilämpimänä" melkein jättänyt tielle, kun ei ole meinannut käynnistyä. Monen startin jälkeen lähtenyt ja sitten ei mitään, käynnistyy kuin napista. Nytten sitten tiistaina "hörähti" ja siihen jäi. Kaveri vetäisi käyntiin ja silloin eka nykäisystä ihan kiltisti. Ajoin kotipihalle ja sama hörähdys. Sen jälkeen sitten ei käyntiin startilla, työnnöllä, hinauksella. Ei millään. Ei edes lupaa. Pensa haisee "normaalisti". Mitään pensapumpunsurinaa ei kylläkään kuulu, kun virta-avainta kääntää... Mitämitämitä ?
E250 CDi W212
300E W124
230CE W124
280CE W123
Vaimolla:
A160CDI W168
Harrastepeleinä:
BMW Z3,
2 x Honda Accord Coupe MkI
2 x Honda Prelude mkII
Kupla 1300 museoituna
5 x Kupla 1303S,
2 x Kupla 1200 Jeans,
Mini 1000,
Taunus 1600L
+ muita projekteja...
Voiko lämpötila-anturi vaikuttaa päästöarvoihin?
Ei muuten, mutta luulen että rele on vaihtokunnossa tuossa 230 CE:ssä.
Huomenna pitäisi mennä katsastukseen tuon romun kanssa!! Ko vaan kehtais...
Jos kyseessä on sama anturi kuin minulla, ei tunneta sanaa huokea.
Veholla 104€ ja Merteilissä 80€.
Oma käynnistyi hyvin kylmänä, mutta ongelmat alkoivat, kun kone saavutti normaalin lämpötilan.