230 CE KYLMÄKÄYNNISTYS

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

230 CE KYLMÄKÄYNNISTYS

Viesti Kirjoittaja rokka »

Kyseessä siis vm.92 230 moottorin kylmäkäynnistys.
Olen kyllä yrittänyt haulla etsiä vastausta, mutta melko ristiriitaisia arvauksia löytänyt. Hankin auton 3. viikkoa sitten ja huomasin heti seuraavana aamuna ettei se käynnisty niin kuin pitäisi. Elikkä tuo kylmäkäynnistyspiiri ei lähde mukaan ollenkaan. Olen sitä jonkunverran tutkinut, ja ensimmäisenä löysin palaneen sulakkeen ylijännitereleestä. Vaihdoin uuden tilalle, ei mitään vaikutusta. Mittailin sitten sitä lämpötila-anturia, ja tulin siihen tulokseen, että se on viallinen. Vaihdoin uuden ja kas kummaa, käynnistyi niin kuin pitääkin. Toimi hyvin muutaman päivän, mutta tuli uusi vika. ABS. valo alkoi palamaan ja taas välillä tuo kylmäkäynnistys ongelma. No vaihdoin vielä tuon ylijännitereleen. No niin, Abs. valo ei sytykään. mutta tuo käynnistyminen on edelleen heikkoa. Mistähän sitten tuota vikaa etsisi. Auto on kyllä muuten kaikinpuolin kunnossa. Akku on uudehko ja latauskin toimii moitteettomasti. Sitä vaan, kun joku tällä foorumilla oli sitä mieltä, että jännite liian heikko pelatakseen kunnolla. Jos jolla, kulla hyviä vinkkejä, niin Kiitos jo etukäteen. :(
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja taas kaikki nämä sytytyksen perusosat kuten tulpat, johdot + jakaja on iskussa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Renegade
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: To 18.11.2004 19:18
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Renegade »

Yksi mahdollisuus,että joku polttoaine suutin,tai useampia "vuotaa".Oletko huomannut,että bensa tuoksahtaisi voimakkaasti käynnistyksessä?
M-B 260SE -86 "basso"
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Niin nuo tulpat, johdot ja jakaja. Miten selität tuon, että esim. 3. vuorokautta toimii moitteetta. Lähtee joka kerta hienosti kun käytät vain avainta. Samoin tuo suutin puoli. Ei tule kysymykseen, koska pyörii tosi laihalla, ei kestä kaasua.
Kyllä se vahvasti vaikuttaisi ettei tuo kylmäkäynnistin piiri toimi oikein.
Moottorin olessa kylmä, tyhjäkäynnin pitäisi jäädä pyörimään n. 1300 krs./min.. ja pudota pikkuhiljaa moottorin lämmetessä. Näin tapahtuukin silloin kun kaikki ok. Nyt taas pyörii heikosti jotain 4-500 krs./ min. kunnes lämpenee. Niin ja tuo ABS. valo kummittelee vielä.
Viimeksi muokannut rokka, Ti 21.10.2008 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mulla on kans tossa 2 litrasessa tiedostettu vika eli lisäilmaluisti ei toimi. Tai siis toimii, mutta ei aukea kokonaan. Se sitten aiheuttaa pitkää vieteriä kylmällä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 230 CE KYLMÄKÄYNNISTYS

Viesti Kirjoittaja jartuo »

rokka kirjoitti:Kyseessä siis vm.92 230 moottorin kylmäkäynnistys.
Elikkä tuo kylmäkäynnistyspiiri ei lähde mukaan ollenkaan. Olen sitä jonkunverran tutkinut, ja ensimmäisenä löysin palaneen sulakkeen ylijännitereleestä. . :(
Vähän samoja tuntoja meidän 230:ssa. Lähtee kylmänä käyntiin turhan pitkän startin jälkeen, eikä lämpimänäkään lähde samalla tavalla käyntiin kuin meidän 200d.
Missä tuo kylmäkäynnistyspiiri/ylijänniterele sijaitsee?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Tuokin kyllä vaikuttaa osaltaan, mutta korjaantuu kun lisää kaasua.
Tässä minun tapauksessa kylmäkäynnistinsuutin ei lähde mukaan, eikä lisäilmaluisti. Lämpötila-anturilta menee tieto myös sytytysboxsiin, joka muutta ennakkoa.

- lämpötila-anturi syl.kannen etupäässä 4. napainen liitin
- ylijänniterele akun takana pieni laatikko jossa myös sulake
- kylmäkäynnistinsuutin imusarjassa
- lisäilmaluisti imusarjan lähettyvillä
- ruiskuboxi akun takana myöskin

Jossain noissahan sen vian täytyy olla.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tervehdys!
Tuossa Boschin Vian etsintä oppaassa kohdassa,moottori käynnistyy
kylmänä huonosti tai ei lainkaan on seuraavia tarkastus kohteita!
-Syy(viallinen komponentti)
-Sähköinen polttoainepumppu ei toimi
-Ilmamääränmittarin vipu tai ohjausmäntä jäykkäliikkeinen
-Kylmäkäynnistinlaite epäkunnossa
-Järjestelmäpaine ylitää toleranssit
-Paine-ero ylitää toleranssit
-Joutokäyntipyörintänopeuden säätö epäkunnossa(pyörintänopeus,co)
-Kaasuläppäkoskettimen joutokärjen säätö.

Jos noista olisi jollekkin apuja??
Se ylä,alakammiopaine kannataa tarkastaa voi löytyä yllattäviä heittoja!
Polttoaine pumppu voi myös toimia vajaa teholla,silloin tuo järjestelmä
paine kertoo sen.Itsellä kokemusta lähi ajoilta,meni pumppu vaihtoon.

Mitä tulee tuohon tyhjäkäynti nopeuteen ainakin omassa 230e se on sama kylmänä ja kuumana noin suurinpiirtein 750-800rmp!?

T.Jaakko P
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Vaihdappa se koko yj-rele.
Minulla oli 2vuotta samanlainen vika 230ce -90:ssä ja sitten kerran vaan huvikseen kokeilin toista yj-relettä niin johan alkoi toimimaan :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

"Mitä tulee tuohon tyhjäkäynti nopeuteen ainakin omassa 230e se on sama kylmänä ja kuumana noin suurinpiirtein 750-800rmp!?"

T.Jaakko P[/quote]

Kylmäkäynnistyksessä kierrosten pitää jonkin aikaa olla yli 1000. Luulenpa Jaakko P. että sulla ei toimi tuo lisäilmahärveli.

Sitten tuo ylijänniterele. Olen kokeillut kolmea eri relettä, kaikilla sama tulos.
Putsailin tuonkin lisäilmamoottorin, vai mikä se oli. Ei mitään vaikutusta.

Miten tuon YJ-releen toiminnan saisi varmistettua?
jiiM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 06.08.2003 14:39
Paikkakunta: Lounais-Suomi

230E sammui kuin saunalyhty

Viesti Kirjoittaja jiiM »

Muutaman kerran "puolilämpimänä" melkein jättänyt tielle, kun ei ole meinannut käynnistyä. Monen startin jälkeen lähtenyt ja sitten ei mitään, käynnistyy kuin napista. Nytten sitten tiistaina "hörähti" ja siihen jäi. Kaveri vetäisi käyntiin ja silloin eka nykäisystä ihan kiltisti. Ajoin kotipihalle ja sama hörähdys. Sen jälkeen sitten ei käyntiin startilla, työnnöllä, hinauksella. Ei millään. Ei edes lupaa. Pensa haisee "normaalisti". Mitään pensapumpunsurinaa ei kylläkään kuulu, kun virta-avainta kääntää... Mitämitämitä ?
E250 CDi W212
300E W124
230CE W124
280CE W123
Vaimolla:
A160CDI W168
Harrastepeleinä:
BMW Z3,
2 x Honda Accord Coupe MkI
2 x Honda Prelude mkII
Kupla 1300 museoituna
5 x Kupla 1303S,
2 x Kupla 1200 Jeans,
Mini 1000,
Taunus 1600L
+ muita projekteja...
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Bensapumpun ääni pitää kuulua hetken, kun käännät virran päälle ja tietysti kokoajan käynnissä ollessa.
Bp- rele tai pumppu rikki.

Vaihdoin omaan CE.hen vielä uuden ylijännitereleen. TOIMII TOISTAISEKSI!
Jube:lla tietoa. KIITOS!
Viimeksi muokannut rokka, La 25.10.2008 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jiiM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 06.08.2003 14:39
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Rele oli.

Viesti Kirjoittaja jiiM »

Kiitos rokka !
E250 CDi W212
300E W124
230CE W124
280CE W123
Vaimolla:
A160CDI W168
Harrastepeleinä:
BMW Z3,
2 x Honda Accord Coupe MkI
2 x Honda Prelude mkII
Kupla 1300 museoituna
5 x Kupla 1303S,
2 x Kupla 1200 Jeans,
Mini 1000,
Taunus 1600L
+ muita projekteja...
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

VIKA KORJATTU.
Lämpötila-anturi ja ylijänniterele vaihdettu.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Voiko lämpötila-anturi vaikuttaa päästöarvoihin?
Ei muuten, mutta luulen että rele on vaihtokunnossa tuossa 230 CE:ssä.
Huomenna pitäisi mennä katsastukseen tuon romun kanssa!! Ko vaan kehtais...
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Ei pitäisi vaikuttaa, jos lämmin moottori.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Kyllä minulla vaikutti.
Tai eihän niitä päästöjä koskaan mitattu, mutta ei kulkenut mihinkään ja putkesta tuli lakua. :D
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Mistäs tuollaisen Lämpötila-anturin saisi huokeasti? Motonetin listalla sitä ei näyttänyt olevan?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jos kyseessä on sama anturi kuin minulla, ei tunneta sanaa huokea. :?
Veholla 104€ ja Merteilissä 80€.
Oma käynnistyi hyvin kylmänä, mutta ongelmat alkoivat, kun kone saavutti normaalin lämpötilan.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Auts...
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Minkä hintaisia nuo y-j.releet on? Käykö joku yleismallin?
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Eipä sinne oikeen yleismallia taida olla!?
Veholla taitaa maksaa 80€paremmalla puolella,oisko KL:n edukaampia?

T.JP
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Hartikaisella maksoi lämpötila-anturi 48€
Kl-varaosilla maksoi yj-rele 55€
Vastaa Viestiin