W124 takapään kolina - taas

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

W124 takapään kolina - taas

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Kun ei tuo hakutoiminta pelaa (vink, vink!), niin on pakko aloittaa uusi topikki varmastikin vanhasta aiheesta.

Potilas on -94 W124 300TDT. Eli Farmari. Ongelma on takapäästä (oikealta?) kuuluva kolahdus ulosjouston yhteydessä, kun ajaa esim. kaivon kannen tms. pienen kuopan yli. "TUMPS" sieltä kuuluu!

Muuten, eli normaalissa ajossa ei kuulu mitään erikoista.

Mistähän lähtisin vikaa etsimään? Takaiskarin yläpään kiinnitys ja kumi?


Kone muuten kuulostaa sairaan rumalta kylmänä - siellä on pakko olla joku hihnapyörä tms. joka mekkaloi kylmänä. Samoin kuin yksi venttiilinnostaja. Pitänee laittaa vaihtoon.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuuluuko iso kumea kolahdus vai pienempi terävä?

Jos pienempi terävä niin kyseessä voi olla kallistuksenvakaajan kumit, ks. kuvan osa numero 8.

Kuva

Myös paineakkujen vaihto voi auttaa, itse aion moisen tehdä tulevana viikonloppuna kun mielestäni farkussani on iskunvaimennuksessa toivomisen varaa..
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ma 03.11.2008 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi ettei jousi ole poikki ja aiheuta kolausta. Itse vaihdoin jouset, tosin sedaniin, ja oikea takajousi oli poikki kupista. Ei kyllä tosin aiheuttanut kolahduksia.

Omasta kuuluu kolahdus vastaavan lailla vasemmasta etupyörästä ulosjoustolla ja mukulakivillä. Mikähän osa lähtee vaihtoon?
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -93 S320
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eikä takakelkan puslissa ole sanomista?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Se on ISO kolaus

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Kyllä se kolahdus sieltä takapäästä on mallia iso, eikä mikään napsahdus.

En ole itse asiassa edes vilkaissut auton alle itse, puhumattakaan takakelkan tutkimisesta. On sen verran tuore tapaus meidän perheessä.

No, ehkä kantsii mennä suoraan pajalle eikä arvuutella täällä kolmatta viikkoa, kun ei osaa antaa osviittaa sen eneempää. Tympii vain, jos sattuu olemaan miljoonan markan iskari sökönä.
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: W124 takapään kolina - taas

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

rainerb kirjoitti:Kun ei tuo hakutoiminta pelaa (vink, vink!), niin on pakko aloittaa uusi topikki varmastikin vanhasta aiheesta.

Potilas on -94 W124 300TDT. Eli Farmari. Ongelma on takapäästä (oikealta?) kuuluva kolahdus ulosjouston yhteydessä, kun ajaa esim. kaivon kannen tms. pienen kuopan yli. "TUMPS" sieltä kuuluu!

Muuten, eli normaalissa ajossa ei kuulu mitään erikoista.

Mistähän lähtisin vikaa etsimään? Takaiskarin yläpään kiinnitys ja kumi?


Kone muuten kuulostaa sairaan rumalta kylmänä - siellä on pakko olla joku hihnapyörä tms. joka mekkaloi kylmänä. Samoin kuin yksi venttiilinnostaja. Pitänee laittaa vaihtoon.
On varmasti todella kaukaa haettu, mutta onpa sellainenkin ihme nähty, että takapäästä kuului kolinaa kun takapyörän pultit oli väännetty liian kireälle.

Oletko kenties jurnuttanut pulttipyssyllä pyörät kiinni oikein urakalla...?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Niin, sen verran vielä palaan aiheeseen, että en usko tuossa sinun autossassi varsinaisen iskarin olevan huonona. Autossasi on ns. hydromat tai nivomat eli perän hydraulinen tasonsäätö. Sen takaiskarina toimivat hydraulisylinterit, johon tuossa kuvassa numerottomina näkyvät painevaraajapallukat ohjaavat paineella pumpun pumppaamaa hydrauliöljyä. Järjestelmästä menee useimmiten rikki tuollainen pallukka kuin kestävä hytdraulisylinteri. Pallukan sulkijalihaksena toimiva kalvo väsähtää
tai jotain ja sitten ei painetta enää kelvollisesti iskarille enää piisaakaan.

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

ismoq kirjoitti:Kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi ettei jousi ole poikki ja aiheuta kolausta. Itse vaihdoin jouset, tosin sedaniin, ja oikea takajousi oli poikki kupista. Ei kyllä tosin aiheuttanut kolahduksia.

Omasta kuuluu kolahdus vastaavan lailla vasemmasta etupyörästä ulosjoustolla ja mukulakivillä. Mikähän osa lähtee vaihtoon?

Minulla kanssa kolisi etupää mukulakivillä. Vaihtoon meni etuvakaajan ulommat kumipuslat. Pikkujuttu.
Toivottavasti pääset yhtä vähällä.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

mulla on sama vika

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Mulla sopii oireet just tuohon kuvaukseen ja minulle on diagnosoitu tällä palstalla väljä iskarin alapää. Iskarissa on kiinteänä nivel alapäässä ja kuulemma menee aikakausien vaihtuessa väljäksi. Mitkään puslat eivät sellaista kolahdusta saa aikaan. Puslan kolahdukset kuuluu sekä iskun tullessa, että juosen ylöslyönnissä. Lisäksi itse olen jo vaihtanut koiranluut ja puslat. Onhan siellä vielä muutama muukin vaihtoehto, mutta tämän palstan tuomio oli aika yksiselitteinen :evil: . Ainoa resepti on tietenkin uusi miljoonan markan iskari :evil: :evil: .Paineakut eivät ole melkoisella varmuudella menneet. Perä pomppii kuin joustinpatjalla ajais jos nuo akut ovat hajalla. Senkin voin kokemuksella sanoa.

En ole jaksanut vielä ottaa projektiksi tuota kolinan selvittämistä, kun lompakko toipuu vielä tovin kannen vaihdosta :evil: :evil: :evil:.

Todennäköisesti joku kauppaa kohta iskareita :wink: . Satasella kipale :wink: :wink:
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Omassa kolisee jarrusatula. Sen verran on väljää liukutapeissa jotta pääsee tekemään ääntä sieltä. 200D ja -90 malli
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

Iskari kolahtaa todella terävästi ja myös narinahela.
Parissa autossa olen nähnyt että koiranluun alempi kiinnityspultti on kulunut soikeaksi joka on aiheuttanut kolahduksen.
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Löytys ehjiä tasonsäätöiskareita,ja ehjät pallukatkin.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mistäs tulee sellanen ääni kun "naks! ainakun ajaa alas hidaste töyssystä? Se kuuluu takaa ja molemmat narinapuslat on jo vaihdettu.
Ääni ei ole kova mut silti kuuluu.

Ensimmäisenä tulis mieleen iskarin yläpää? Näkyy hiukan kuraa syytävän takapaksiin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mulla kolisi iskari. Ääni kuului pienissä terävissä töyssyissä. Diagnoosin pysty tekemään vasta irroittamalla iskarin kokonaan, käsin painaen meni helposti semmoinen 10-15 cm kunnes "kovettui" Ehjä iskari pyrkii "venymään" auki ja tarjoaa tasaisen vastustuksen kasaan painettaessa. (Ainakin mulla allaolevat vakioiskarit)
W203CDI
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Minulla tuollaisen aiheuttanut iskarin alapallo, vaihtanut niitä jo kolme (siis koko iskaria), yhden 124:seen ja kaksi väykkyyn.

Todella ikävä diagnostisoitava, mitään välystä ei tunnu käsin eikä raudoillakaan vääntämällä missään. Ainoa tapa löytää on irroittaa iskarin alapää ja väännellä niveltä, pitää olla todella jäykkä, nippa nappa saa käsin liikkumaan, jos liikkuu suht helposti kolisee.

Veho ei ole onnistunut tätä löytäämään kertaakaan, vasta kun tilaa "Vaihda vasen takaiskari" tulee kuntoon. 124:sen diagnostisoin ja korjasin itse, siten tunnen vian.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vastaa Viestiin