W124 takapään kolina - taas
W124 takapään kolina - taas
Kun ei tuo hakutoiminta pelaa (vink, vink!), niin on pakko aloittaa uusi topikki varmastikin vanhasta aiheesta.
Potilas on -94 W124 300TDT. Eli Farmari. Ongelma on takapäästä (oikealta?) kuuluva kolahdus ulosjouston yhteydessä, kun ajaa esim. kaivon kannen tms. pienen kuopan yli. "TUMPS" sieltä kuuluu!
Muuten, eli normaalissa ajossa ei kuulu mitään erikoista.
Mistähän lähtisin vikaa etsimään? Takaiskarin yläpään kiinnitys ja kumi?
Kone muuten kuulostaa sairaan rumalta kylmänä - siellä on pakko olla joku hihnapyörä tms. joka mekkaloi kylmänä. Samoin kuin yksi venttiilinnostaja. Pitänee laittaa vaihtoon.
Potilas on -94 W124 300TDT. Eli Farmari. Ongelma on takapäästä (oikealta?) kuuluva kolahdus ulosjouston yhteydessä, kun ajaa esim. kaivon kannen tms. pienen kuopan yli. "TUMPS" sieltä kuuluu!
Kone muuten kuulostaa sairaan rumalta kylmänä - siellä on pakko olla joku hihnapyörä tms. joka mekkaloi kylmänä. Samoin kuin yksi venttiilinnostaja. Pitänee laittaa vaihtoon.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Kuuluuko iso kumea kolahdus vai pienempi terävä?
Jos pienempi terävä niin kyseessä voi olla kallistuksenvakaajan kumit, ks. kuvan osa numero 8.

Myös paineakkujen vaihto voi auttaa, itse aion moisen tehdä tulevana viikonloppuna kun mielestäni farkussani on iskunvaimennuksessa toivomisen varaa..
Jos pienempi terävä niin kyseessä voi olla kallistuksenvakaajan kumit, ks. kuvan osa numero 8.

Myös paineakkujen vaihto voi auttaa, itse aion moisen tehdä tulevana viikonloppuna kun mielestäni farkussani on iskunvaimennuksessa toivomisen varaa..
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ma 03.11.2008 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi ettei jousi ole poikki ja aiheuta kolausta. Itse vaihdoin jouset, tosin sedaniin, ja oikea takajousi oli poikki kupista. Ei kyllä tosin aiheuttanut kolahduksia.
Omasta kuuluu kolahdus vastaavan lailla vasemmasta etupyörästä ulosjoustolla ja mukulakivillä. Mikähän osa lähtee vaihtoon?
Omasta kuuluu kolahdus vastaavan lailla vasemmasta etupyörästä ulosjoustolla ja mukulakivillä. Mikähän osa lähtee vaihtoon?
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -93 S320
Ässä W140 -93 S320
Se on ISO kolaus
Kyllä se kolahdus sieltä takapäästä on mallia iso, eikä mikään napsahdus.
En ole itse asiassa edes vilkaissut auton alle itse, puhumattakaan takakelkan tutkimisesta. On sen verran tuore tapaus meidän perheessä.
No, ehkä kantsii mennä suoraan pajalle eikä arvuutella täällä kolmatta viikkoa, kun ei osaa antaa osviittaa sen eneempää. Tympii vain, jos sattuu olemaan miljoonan markan iskari sökönä.
En ole itse asiassa edes vilkaissut auton alle itse, puhumattakaan takakelkan tutkimisesta. On sen verran tuore tapaus meidän perheessä.
No, ehkä kantsii mennä suoraan pajalle eikä arvuutella täällä kolmatta viikkoa, kun ei osaa antaa osviittaa sen eneempää. Tympii vain, jos sattuu olemaan miljoonan markan iskari sökönä.
Re: W124 takapään kolina - taas
On varmasti todella kaukaa haettu, mutta onpa sellainenkin ihme nähty, että takapäästä kuului kolinaa kun takapyörän pultit oli väännetty liian kireälle.rainerb kirjoitti:Kun ei tuo hakutoiminta pelaa (vink, vink!), niin on pakko aloittaa uusi topikki varmastikin vanhasta aiheesta.
Oletko kenties jurnuttanut pulttipyssyllä pyörät kiinni oikein urakalla...?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Niin, sen verran vielä palaan aiheeseen, että en usko tuossa sinun autossassi varsinaisen iskarin olevan huonona. Autossasi on ns. hydromat tai nivomat eli perän hydraulinen tasonsäätö. Sen takaiskarina toimivat hydraulisylinterit, johon tuossa kuvassa numerottomina näkyvät painevaraajapallukat ohjaavat paineella pumpun pumppaamaa hydrauliöljyä. Järjestelmästä menee useimmiten rikki tuollainen pallukka kuin kestävä hytdraulisylinteri. Pallukan sulkijalihaksena toimiva kalvo väsähtää
tai jotain ja sitten ei painetta enää kelvollisesti iskarille enää piisaakaan.

tai jotain ja sitten ei painetta enää kelvollisesti iskarille enää piisaakaan.

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
- JuriPotkuri
- Mersumies
ismoq kirjoitti:Kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi ettei jousi ole poikki ja aiheuta kolausta. Itse vaihdoin jouset, tosin sedaniin, ja oikea takajousi oli poikki kupista. Ei kyllä tosin aiheuttanut kolahduksia.
Minulla kanssa kolisi etupää mukulakivillä. Vaihtoon meni etuvakaajan ulommat kumipuslat. Pikkujuttu.
Toivottavasti pääset yhtä vähällä.
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
mulla on sama vika
Mulla sopii oireet just tuohon kuvaukseen ja minulle on diagnosoitu tällä palstalla väljä iskarin alapää. Iskarissa on kiinteänä nivel alapäässä ja kuulemma menee aikakausien vaihtuessa väljäksi. Mitkään puslat eivät sellaista kolahdusta saa aikaan. Puslan kolahdukset kuuluu sekä iskun tullessa, että juosen ylöslyönnissä. Lisäksi itse olen jo vaihtanut koiranluut ja puslat. Onhan siellä vielä muutama muukin vaihtoehto, mutta tämän palstan tuomio oli aika yksiselitteinen
. Ainoa resepti on tietenkin uusi miljoonan markan iskari
.Paineakut eivät ole melkoisella varmuudella menneet. Perä pomppii kuin joustinpatjalla ajais jos nuo akut ovat hajalla. Senkin voin kokemuksella sanoa.
En ole jaksanut vielä ottaa projektiksi tuota kolinan selvittämistä, kun lompakko toipuu vielä tovin kannen vaihdosta
.
Todennäköisesti joku kauppaa kohta iskareita
. Satasella kipale

En ole jaksanut vielä ottaa projektiksi tuota kolinan selvittämistä, kun lompakko toipuu vielä tovin kannen vaihdosta

Todennäköisesti joku kauppaa kohta iskareita

Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
- laineracing
- Mersumies
- Manu300cea24
- Mersumies
Mistäs tulee sellanen ääni kun "naks! ainakun ajaa alas hidaste töyssystä? Se kuuluu takaa ja molemmat narinapuslat on jo vaihdettu.
Ääni ei ole kova mut silti kuuluu.
Ensimmäisenä tulis mieleen iskarin yläpää? Näkyy hiukan kuraa syytävän takapaksiin.
Ääni ei ole kova mut silti kuuluu.
Ensimmäisenä tulis mieleen iskarin yläpää? Näkyy hiukan kuraa syytävän takapaksiin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Mulla kolisi iskari. Ääni kuului pienissä terävissä töyssyissä. Diagnoosin pysty tekemään vasta irroittamalla iskarin kokonaan, käsin painaen meni helposti semmoinen 10-15 cm kunnes "kovettui" Ehjä iskari pyrkii "venymään" auki ja tarjoaa tasaisen vastustuksen kasaan painettaessa. (Ainakin mulla allaolevat vakioiskarit)
W203CDI
Minulla tuollaisen aiheuttanut iskarin alapallo, vaihtanut niitä jo kolme (siis koko iskaria), yhden 124:seen ja kaksi väykkyyn.
Todella ikävä diagnostisoitava, mitään välystä ei tunnu käsin eikä raudoillakaan vääntämällä missään. Ainoa tapa löytää on irroittaa iskarin alapää ja väännellä niveltä, pitää olla todella jäykkä, nippa nappa saa käsin liikkumaan, jos liikkuu suht helposti kolisee.
Veho ei ole onnistunut tätä löytäämään kertaakaan, vasta kun tilaa "Vaihda vasen takaiskari" tulee kuntoon. 124:sen diagnostisoin ja korjasin itse, siten tunnen vian.
Todella ikävä diagnostisoitava, mitään välystä ei tunnu käsin eikä raudoillakaan vääntämällä missään. Ainoa tapa löytää on irroittaa iskarin alapää ja väännellä niveltä, pitää olla todella jäykkä, nippa nappa saa käsin liikkumaan, jos liikkuu suht helposti kolisee.
Veho ei ole onnistunut tätä löytäämään kertaakaan, vasta kun tilaa "Vaihda vasen takaiskari" tulee kuntoon. 124:sen diagnostisoin ja korjasin itse, siten tunnen vian.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90