Lämppäri ei rokkaa!
Lämppäri ei rokkaa!
Elikkä sisätilan lämppäri ei toimi ja välillä toimii kun kylmänä laittaa tulille.
Olen etsinyt vikaa virtalukonpohjasta ja mielestäni se näytti ehjältä.
Onko olemassa jotain muuta paikkaa joka hajoaa ennen varsinaista moottoria?
Mielelläni en ala vaihtamaan lämppärinmoottoria kuin vasta ihan viimeiseksi,
koska kyseinen mese on ns. manuaali-ilmastoitu malli, jossa joutuu purkamaan koko kojetaulun samalla että saa sen ehjänä.
Ilmeisesti siellä on joku moottorin suojamuovi, jota on mahoton irottaa rikkomatta sitä. Varmaan tiedätte mistä on kyse.
Tätäki aihetta on varmasti käsitelty useempaan otteeseen, mutta toi haku ei nyt satu toimimaan...
Olen etsinyt vikaa virtalukonpohjasta ja mielestäni se näytti ehjältä.
Onko olemassa jotain muuta paikkaa joka hajoaa ennen varsinaista moottoria?
Mielelläni en ala vaihtamaan lämppärinmoottoria kuin vasta ihan viimeiseksi,
koska kyseinen mese on ns. manuaali-ilmastoitu malli, jossa joutuu purkamaan koko kojetaulun samalla että saa sen ehjänä.
Ilmeisesti siellä on joku moottorin suojamuovi, jota on mahoton irottaa rikkomatta sitä. Varmaan tiedätte mistä on kyse.
Tätäki aihetta on varmasti käsitelty useempaan otteeseen, mutta toi haku ei nyt satu toimimaan...
MB W124 300DT
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Mulla meni juuri moottori vaihtoon. Oireet oli samanlaiset. Kun kylmänä starttasi, niin toimi moitteetta. Ei mitään ylimääräisiä ääniä tms. Sitten se rupesi tekemään sellaista että kun auton sammutti ja starttasi lämpimänä, niin lämppärin moottori ei lähtenytkään pyörimään. Välillä sitten ajon aikana pyörähti käyntiin ja pyöri seuraavaan sammutukseen asti. Raivostuttava vika
.
Purin ensin konetilasta ne suojamuovit pois ja tutkailin moottorille meneviä virtajohtoja. Joku kosketushäiriö siinä moottorissa oli, sillä pikkuisen virtajohtoa heiluttamalla se aina hörähti pyörimään. Taitoin vähän sitä liparetta mihin virta tulee ja hyvin toimi, pari viikkoa, sitten vika taas palasi. Seuraavaksi vaihdoin sitten koko moottorin.
Olen nyt sitä vanhaa moottoria katsellut ja mitään silmällä havaittavaa vikaa en ole havainnut. Toimiikin kädessä niin kuin ei mitään. Mutta jossain siellä sisällä se kosketushäikkä on.
Että tällainen tarina täältä.
Terv. Juri

Purin ensin konetilasta ne suojamuovit pois ja tutkailin moottorille meneviä virtajohtoja. Joku kosketushäiriö siinä moottorissa oli, sillä pikkuisen virtajohtoa heiluttamalla se aina hörähti pyörimään. Taitoin vähän sitä liparetta mihin virta tulee ja hyvin toimi, pari viikkoa, sitten vika taas palasi. Seuraavaksi vaihdoin sitten koko moottorin.
Olen nyt sitä vanhaa moottoria katsellut ja mitään silmällä havaittavaa vikaa en ole havainnut. Toimiikin kädessä niin kuin ei mitään. Mutta jossain siellä sisällä se kosketushäikkä on.
Että tällainen tarina täältä.
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Ei kai sitä kojelautaa tarvitse irroittaa?Matti H kirjoitti:Mulla on just samanlainen vika kuin sulla JuriPotkuri...
Pitää tänää töitten jälkeen vähä katsoa sitä moottoria ja vaihtaa sen tarvittaessa vaikka se onkin iso homma...
Kojelaudan irottamisessa menee monta tuntia ja sitte vielä ite lämppäri

Secci teki samaa silloin, kun hiilet olivat loppu.
Lähti pyörimään, kun löi apparin jalkatilassa olevaan muovisuojukseen.
Paitsi kerran ei lähtenytkään ekalla lyönnillä. Löin sitten toisen kerran vähän kovempaa.
Vääntyi käsi yli kyynärtaipeesta. Tuskissani sitten manailin, miksen jaksanut avata sitä moottoria ajoissa.

Käsi oli kipeä vuoden.
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Ihmettelin ihan samaa kuin Harri126. Onko tosiaan niin että tuo manuaali-ilmastoinnin moottori ei tule ulos konetilan puolelta. Entäs jos purkaa vaan ne suojamuovit siitä pyyhkijän alta, niin pääseekö edes heiluttelemaan moottorille meneviä virtajohtoja. Helpottaisi paljon kun voisi todeta tuleeko virta sinne asti. Niiden purkuhan on ihan pikkujuttu. Itse asiassa tuossa minun versiossa ( ilman ilmastointia, yksiakselinen malli) voisi päästä ohuella rautalangalla tutkimaan virran kulkua purkamatta yhtään mitään. Siinä kun ne johdot menee ihan näkösällä moottorille sen ilmanottoritilän alla.
Eihän kellään sattuisi olemaan kuvaa tuosta rakenteesta??? Konetilan puolelta otettuna.
Terv. Juri
Edit. Tämä kaikkihan on vain arvailua. Voihan se vika sinun tapauksessa olla jossain aivan muualla, ja olisi aika turhauttavaa purkaa puoli autoa vaan todetakseen että moottori onkin ehjä. Tuollainen kosketushäiriö voi kuitenkin tulla niin moneen paikkaan.
Edit.2 Olethan muuten kurkannut sulakerasiaan ja vähän pyöritellyt ja ravistellut vian ollessa päällä.
Eihän kellään sattuisi olemaan kuvaa tuosta rakenteesta??? Konetilan puolelta otettuna.
Terv. Juri
Edit. Tämä kaikkihan on vain arvailua. Voihan se vika sinun tapauksessa olla jossain aivan muualla, ja olisi aika turhauttavaa purkaa puoli autoa vaan todetakseen että moottori onkin ehjä. Tuollainen kosketushäiriö voi kuitenkin tulla niin moneen paikkaan.
Edit.2 Olethan muuten kurkannut sulakerasiaan ja vähän pyöritellyt ja ravistellut vian ollessa päällä.
Maalla, merellä ja ilmassa...
Purin tänään just äsken ne muovisuojukset, että pääsin näkemään minkälainen systeemi se on.
Tosiaan se on niin porolline viritys että joutuis irottamaan kojelaudan et pääsis käsiks moottoriin.
Ajattelin nyt tehdä niin että hajotan sen "siististi" ja vaihdan moottorin ja kolvaan sen muovisuojuksen nippusiteiden avulla kasaan.
Kyllä niitä virtajohtoja pääsee vähäsen heiluttelemaan vaikka muovisuojus on edessä.
Otan kuvan ja laitan tänne jos ammattitaito riittää...
Tosiaan se on niin porolline viritys että joutuis irottamaan kojelaudan et pääsis käsiks moottoriin.
Ajattelin nyt tehdä niin että hajotan sen "siististi" ja vaihdan moottorin ja kolvaan sen muovisuojuksen nippusiteiden avulla kasaan.

Kyllä niitä virtajohtoja pääsee vähäsen heiluttelemaan vaikka muovisuojus on edessä.
Otan kuvan ja laitan tänne jos ammattitaito riittää...

MB W124 300DT
Rikoin sen verran että pystyin testaamaan toimiiko moottori ja sehän pyöri iloseen...
Voiko joku valaista kokematonta mihin etuvastukselta kaksi piuhaa menee, että voisko vika olla kenties siinä??

Voiko joku valaista kokematonta mihin etuvastukselta kaksi piuhaa menee, että voisko vika olla kenties siinä??
Viimeksi muokannut Matti H, Ke 05.11.2008 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W124 300DT
on malleja, jossa ei ulkokautta ole virallista reittiä...
kuvasarjan kanssa korjauskertomus.
pääpirteisään siisti leikkaus muoveihin ja moottorin vaihto ja muovit takaisin. Pääsee kivuttomammin
kuvasarjan kanssa korjauskertomus.
pääpirteisään siisti leikkaus muoveihin ja moottorin vaihto ja muovit takaisin. Pääsee kivuttomammin
autodidakti
Satalankussa voi myös lämppärin katkaisija alkaa tehdä kiusaa. Pienemmät eli siis käytetymmät nopeudet alkaa takkuamaan. Katkaisijan irrotus ja kontaktipintojen kevyt puhdistus varovaisella hionnalla auttoi ainakin meikäläistä joskus maailmassa puoli tai koko miljoonan ajetun (kuka noista tietää) 200deen kanssa ko. vaivassa.