Lämppäri ei rokkaa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Matti H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 07.03.2008 16:50
Paikkakunta: Järvenpää

Lämppäri ei rokkaa!

Viesti Kirjoittaja Matti H »

Elikkä sisätilan lämppäri ei toimi ja välillä toimii kun kylmänä laittaa tulille.
Olen etsinyt vikaa virtalukonpohjasta ja mielestäni se näytti ehjältä.
Onko olemassa jotain muuta paikkaa joka hajoaa ennen varsinaista moottoria?

Mielelläni en ala vaihtamaan lämppärinmoottoria kuin vasta ihan viimeiseksi,
koska kyseinen mese on ns. manuaali-ilmastoitu malli, jossa joutuu purkamaan koko kojetaulun samalla että saa sen ehjänä.
Ilmeisesti siellä on joku moottorin suojamuovi, jota on mahoton irottaa rikkomatta sitä. Varmaan tiedätte mistä on kyse.

Tätäki aihetta on varmasti käsitelty useempaan otteeseen, mutta toi haku ei nyt satu toimimaan...
MB W124 300DT
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Tarkoitat että moottori ei pyöri? Lämmin / kylmä säätö toimii muuten ok.
Puhaltimen kytkin? Onko puhallin pitänyt aiemmin ääntä / pitääkö ääntä kun pyörii?
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Mulla meni juuri moottori vaihtoon. Oireet oli samanlaiset. Kun kylmänä starttasi, niin toimi moitteetta. Ei mitään ylimääräisiä ääniä tms. Sitten se rupesi tekemään sellaista että kun auton sammutti ja starttasi lämpimänä, niin lämppärin moottori ei lähtenytkään pyörimään. Välillä sitten ajon aikana pyörähti käyntiin ja pyöri seuraavaan sammutukseen asti. Raivostuttava vika :evil: .

Purin ensin konetilasta ne suojamuovit pois ja tutkailin moottorille meneviä virtajohtoja. Joku kosketushäiriö siinä moottorissa oli, sillä pikkuisen virtajohtoa heiluttamalla se aina hörähti pyörimään. Taitoin vähän sitä liparetta mihin virta tulee ja hyvin toimi, pari viikkoa, sitten vika taas palasi. Seuraavaksi vaihdoin sitten koko moottorin.

Olen nyt sitä vanhaa moottoria katsellut ja mitään silmällä havaittavaa vikaa en ole havainnut. Toimiikin kädessä niin kuin ei mitään. Mutta jossain siellä sisällä se kosketushäikkä on.

Että tällainen tarina täältä.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Matti H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 07.03.2008 16:50
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Matti H »

Mulla on just samanlainen vika kuin sulla JuriPotkuri...
Pitää tänää töitten jälkeen vähä katsoa sitä moottoria ja vaihtaa sen tarvittaessa vaikka se onkin iso homma... :evil:
Kojelaudan irottamisessa menee monta tuntia ja sitte vielä ite lämppäri :?
MB W124 300DT
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Matti H kirjoitti:Mulla on just samanlainen vika kuin sulla JuriPotkuri...
Pitää tänää töitten jälkeen vähä katsoa sitä moottoria ja vaihtaa sen tarvittaessa vaikka se onkin iso homma... :evil:
Kojelaudan irottamisessa menee monta tuntia ja sitte vielä ite lämppäri :?
Ei kai sitä kojelautaa tarvitse irroittaa? :shock:
Secci teki samaa silloin, kun hiilet olivat loppu.
Lähti pyörimään, kun löi apparin jalkatilassa olevaan muovisuojukseen.
Paitsi kerran ei lähtenytkään ekalla lyönnillä. Löin sitten toisen kerran vähän kovempaa.
Vääntyi käsi yli kyynärtaipeesta. Tuskissani sitten manailin, miksen jaksanut avata sitä moottoria ajoissa. :x
Käsi oli kipeä vuoden.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Ihmettelin ihan samaa kuin Harri126. Onko tosiaan niin että tuo manuaali-ilmastoinnin moottori ei tule ulos konetilan puolelta. Entäs jos purkaa vaan ne suojamuovit siitä pyyhkijän alta, niin pääseekö edes heiluttelemaan moottorille meneviä virtajohtoja. Helpottaisi paljon kun voisi todeta tuleeko virta sinne asti. Niiden purkuhan on ihan pikkujuttu. Itse asiassa tuossa minun versiossa ( ilman ilmastointia, yksiakselinen malli) voisi päästä ohuella rautalangalla tutkimaan virran kulkua purkamatta yhtään mitään. Siinä kun ne johdot menee ihan näkösällä moottorille sen ilmanottoritilän alla.

Eihän kellään sattuisi olemaan kuvaa tuosta rakenteesta??? Konetilan puolelta otettuna.

Terv. Juri

Edit. Tämä kaikkihan on vain arvailua. Voihan se vika sinun tapauksessa olla jossain aivan muualla, ja olisi aika turhauttavaa purkaa puoli autoa vaan todetakseen että moottori onkin ehjä. Tuollainen kosketushäiriö voi kuitenkin tulla niin moneen paikkaan.

Edit.2 Olethan muuten kurkannut sulakerasiaan ja vähän pyöritellyt ja ravistellut vian ollessa päällä.
Maalla, merellä ja ilmassa...
Matti H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 07.03.2008 16:50
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Matti H »

Purin tänään just äsken ne muovisuojukset, että pääsin näkemään minkälainen systeemi se on.
Tosiaan se on niin porolline viritys että joutuis irottamaan kojelaudan et pääsis käsiks moottoriin.
Ajattelin nyt tehdä niin että hajotan sen "siististi" ja vaihdan moottorin ja kolvaan sen muovisuojuksen nippusiteiden avulla kasaan. :)

Kyllä niitä virtajohtoja pääsee vähäsen heiluttelemaan vaikka muovisuojus on edessä.

Otan kuvan ja laitan tänne jos ammattitaito riittää... :?
MB W124 300DT
Matti H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 07.03.2008 16:50
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Matti H »

Rikoin sen verran että pystyin testaamaan toimiiko moottori ja sehän pyöri iloseen... 8)
Voiko joku valaista kokematonta mihin etuvastukselta kaksi piuhaa menee, että voisko vika olla kenties siinä??
Viimeksi muokannut Matti H, Ke 05.11.2008 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W124 300DT
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

on malleja, jossa ei ulkokautta ole virallista reittiä...
kuvasarjan kanssa korjauskertomus.
pääpirteisään siisti leikkaus muoveihin ja moottorin vaihto ja muovit takaisin. Pääsee kivuttomammin
autodidakti
Matti H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 07.03.2008 16:50
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Matti H »

Vika korjattu... :)
Esivastukselta menee kaksi piuhaa lämppärinmoottorille,
toinen piuha niistä oli poikki, joten vaihoin kummatkin ja nyt rokkaa :D
MB W124 300DT
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Rock!
Tuo vika olisi ollut kiva löytää siinä vaiheessa, kun kojelauta on purettuna tallin lattialla. :D
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Satalankussa voi myös lämppärin katkaisija alkaa tehdä kiusaa. Pienemmät eli siis käytetymmät nopeudet alkaa takkuamaan. Katkaisijan irrotus ja kontaktipintojen kevyt puhdistus varovaisella hionnalla auttoi ainakin meikäläistä joskus maailmassa puoli tai koko miljoonan ajetun (kuka noista tietää) 200deen kanssa ko. vaivassa.
Vastaa Viestiin