pumpun ajoittaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

pumpun ajoittaminen

Viesti Kirjoittaja ESG- »

eli pumpun ajoituksessa, oikein ymmärrettyäni pumpulla pitäis olla nyloni tulppa mistä näkee pumpun "merkin"? pumppua kateltua ja irtopumppua käsissä pyöriteltyä en ole mokomaa löytäny. eli missä päin ja minkälainen tulppa on kyseesä?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mikä malli, mikä pumppu?
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

juhaoh kirjoitti:Mikä malli, mikä pumppu?
tuskin kysyjäkään tietää kun sitä nailonista tulppaa ei ole löytynyt jossa on pumpun valmistajan nimi :lol:
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

kone om603
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: pumpun ajoittaminen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

ESG- kirjoitti:eli pumpun ajoituksessa, oikein ymmärrettyäni pumpulla pitäis olla nyloni tulppa mistä näkee pumpun "merkin"? pumppua kateltua ja irtopumppua käsissä pyöriteltyä en ole mokomaa löytäny. eli missä päin ja minkälainen tulppa on kyseesä?
Pyörittele nyt vaan pumppua, kyllä se pruppu siltä löytyy, mistä pääsee kurkistamaan ajoitusmerkin. Kun on rivipumpusta kysymys, niin ei ole järjellä ajateltuna kovin montaa kohtaa mistä pumpun nokka-akselin sijainti löytyy.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

17mm kannalla olevan tulpan takaa pumpun takaosasta edestä päin katsottuna oikealla puolella löytyi ns. pykäliä konetta pyöritettäessä.. tuo mesen linkki vaikutti että olen oikeassa paikassa :D mutta nyt tuo kun siinä tuntuu olevan useampi pykälä..? erottaako sen oikean merkin selvästi?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

ESG- kirjoitti: erottaako sen oikean merkin selvästi?
Kyllä se on ihan selkeä. Sellainen parimilliä leveä terävä nystyrä.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

se kappale on siellä sisällä kuus kulmainen yhdessä kulmassa on terävä piikki ehkä noin vajaa 4 milliä korkea kuin ruuvimeisselin kärki
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

lähteekö kone edes käymään jos pumpunajoitus heittää? tai hajottaako mitään? miten kun kampiakselinhihnapyörällä on asteet 20,10,0,10,20 kumman puolen asteille se sääjetään? mikä on 300td koneen ajoitus?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

ESG- kirjoitti:lähteekö kone edes käymään jos pumpunajoitus heittää? tai hajottaako mitään? miten kun kampiakselinhihnapyörällä on asteet 20,10,0,10,20 kumman puolen asteille se sääjetään? mikä on 300td koneen ajoitus?
Käyntiin lähtö riippuu paljonko on pielessä.
Ajoitus on 14 astetta jälkeen yläkuolokohdan sillä hihnapyörällä.
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

nyt on luultavimmin pumppu kohdallaan.. tartteeko käynnistykseen mitään sähköjohtoja? kun alipaineellahan se kuiten sammuu. taas tarviiko vastaavasti alipainetta johonkin käynnistyäkseen, pumppu yms?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

ESG- kirjoitti:nyt on luultavimmin pumppu kohdallaan.. tartteeko käynnistykseen mitään sähköjohtoja? kun alipaineellahan se kuiten sammuu. taas tarviiko vastaavasti alipainetta johonkin käynnistyäkseen, pumppu yms?
No jos pelkästään pumpusta puhutaan niin vaparin pumppuun ei tarvi sähköpiuhaa. Ja alipaineen siihen sammutuskalvoon virtalukon ohjaamana, mutta sammuu se siitä sammutusvivustakin.
Kannattaa kuitenkin ennen käynnistysyritystä ilmata ne suutinputket. Yläpäästä mutterit vähän auki ja starttausta kaasu pohjassa niin kauan, että sieltä yläpäästä tulee polttoainetta.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

juhaoh kirjoitti:
ESG- kirjoitti:lähteekö kone edes käymään jos pumpunajoitus heittää? tai hajottaako mitään? miten kun kampiakselinhihnapyörällä on asteet 20,10,0,10,20 kumman puolen asteille se sääjetään? mikä on 300td koneen ajoitus?
Käyntiin lähtö riippuu paljonko on pielessä.
Ajoitus on 14 astetta jälkeen yläkuolokohdan sillä hihnapyörällä.
Onko viripumppu, eli onko kynsi tehtaan asetuksessa, vai jossain muualla :?:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

pumppu on 300td:stä. vakio pitäis olla.
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

no nyt on pumpun ajoitusta sääjetty pariinkin otteeseen, mutta konetta en ole saanut käymään :D olenhan varmasti kartalla. hihnapyörältä olen ottanut 14astetta jälkimmäiseltä asteikolta ja merkkinä vesipumpun ja hihnankiristimen välistä näkyvä "näpykkä"/väkänen joka osoittaa hihnapyörää, ja konehan pyörii myötäpäivään?. korjatkaa jos jotaki moitteen sanaa :D polttoainetta kuiten tulee suihkuille. ja pumppu on 300td koneesta otettu 300d:hen. samoin turbo yms.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Oliko kampiakseli ykkösen puristus/työtahdilla kun pumpun asensit?
Kampiakseli pyörii kaksi kierrosta kun pumppu yhden, eli voi olla väärällä kierroksella.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18043
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko nokka-akseli ja pumppu ajoitettu samalle kierrokselle ?
wiimax.fi
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

eli todennäköisesti tässä on käynyt niin.. ei kai muuta kuin tähän asti, eli lukita pumppu kun merkki kohallaan. ja vetää pois booreista, pyöräyttää kiekka hihnapyörää ja pumppu takas hollille?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tarkista nyt kuitenkin ennen muutosta onko ykkösen nokat ylöspäin eli kone ykkösen puristus/työtahdilla.
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

miten tämä tarkistetaan?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eiköhän nokat näy venttiilikopan korkin reiästä ainakin peilin avulla. Eli ykkössylinterin imu ja pakonokka pitäisi osottaa ylöspäin. Silloinhan siellä ykkösessä on työtahti aluillaan.
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Pyöritä konetta ykkösen putki irti pumpun päästä ja kun ruikkaa ainetta niin katso osoittaako ykkösen nokat ylöspäin jos osoittaa alas niin pyöritä nokkaa puoli kierrosta.
ESG-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 29.07.2008 21:31
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja ESG- »

kyllä oikeassa olitta :D pumppu oli väärällä kierroksella. jo ramahti mese tulille. kiitoksia neuvoista.
Vastaa Viestiin