Kiristinmekanismi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tuoppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 20:50

Kiristinmekanismi

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Mersussa remmi kitisee, remmi vaihdettu ja eilen vaihdoin kiristinrullan siinä toivossa että laakeri olis menny, nooh hetken toimi ihan hyvin mutta päivällä kaamea kitinä taas (ilmeisesti kitinä lähti hetkeksi kun meni jäähdytinnestettä hihnalle).
Elikkäs olis seuraavaksi suunnitelmissa vaihtaa kiristinmekanismi ja kun näyttää olevan vähän suurempi homma niin kysynki että miten tuo homma tehdään? jos vaikka purkuohjeet jostain löytäis tai hyviä neuvoja.
Kits

MB 230 CE -89
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Oletko ihan varma että kitinän aiheuttaa kiristinmekanismi, varsinkin jos siellä nyt on uusi laakeri ? Muita vaihtoehtoja kait on ainakin vesipumppu, laturi/laturin vapaakytkin.
W203CDI
Avatar
tuoppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

Kiristinmekanismin laakeria en ole vaihtanut, ainoastaan vaihdoin kiristinrullan tiedä sitte tarkalleen minkälainen systeemi tuo mekanismi on.
Lukenut vaan että kitisee helposti jos tuo mekanismi on väljä.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Ilmeisesti pitää vaihtaa myös kiristinvipu, jossa rulla on kiinni. Vivun toisen pään kiinnitys on kulunut eli vipu ja näin myös siinä toisessa päässä oleva uusi rulla on vinossa.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2679
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Kiristinmekanismi

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tuoppi kirjoitti:Mersussa remmi kitisee, remmi vaihdettu ja eilen vaihdoin kiristinrullan siinä toivossa että laakeri olis menny, nooh hetken toimi ihan hyvin mutta päivällä kaamea kitinä taas (ilmeisesti kitinä lähti hetkeksi kun meni jäähdytinnestettä hihnalle).
Elikkäs olis seuraavaksi suunnitelmissa vaihtaa kiristinmekanismi ja kun näyttää olevan vähän suurempi homma niin kysynki että miten tuo homma tehdään? jos vaikka purkuohjeet jostain löytäis tai hyviä neuvoja.
Kits

MB 230 CE -89
Onko mersun oma remmi tai continental? Jos ei ole, niin laita jompikumpi edellämainituista niin saattaa kitinäkin hävitä. Halpisremmeihin kuuluu monesti kitinä kaupanpäälle. Toki rullan laakeri saattaa kitistä tai rulla voi olla hieman kierossa tai ei ole linjassa muun hihnan kulkeman radan kanssa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Jahas, oma taasen kitisee kylmänä jonkun aikaa, mutta lämmetessä katoaa. Mistä tuota lähtis purkamaan
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -93 S320
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

kiristinrunko vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Minulla oli vastaava ongelma joskus viime talvena. No, vaihdoin kiristimen rungon, eli tuon just, jossa se laakeri on. Uus paikalleen ja melu loppui. Yks kerta sitten akikseltään syttyi kaikki varoitusvalot palamaan.. katse pellin alle paljasti, että remmi tuhannen ohuina siivuina, siis pituus suunnassa. Syynä oli, että kiristimen rungon ja koneen välistä oli jäänyt paksu prikka laittamatta ja kiristin oli eri linjassa muihin pyöriin nähden. Oli hyppäyttänyt vissiin jonkun pumpun reunan yli sen verran, että siivutti uuden remmin kokonaan. Ilman tuota prikkaa kiristin siis on väärässä linjassa ja pääsee ajan saatossa löystymään.

Kantapään kautta näitä hommia opitaan. :twisted:
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Eikös se ilman sitä paksua prikkaa kanna koko helahioito siihen moottorin runkoon! Ei se silloin sovi siinä keinumaan yhtään.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Monessa foorumin jutussa puhutaan dieselin kiristimestä. Bensassa on erilainen rakenne. Siinä kiristyselementtinä on "kumipusla" eli kahdesta sisäkkäisestä holkista ja niiden väliin vulkanoidusta kumista tehty rakennus. Holkkeja kierretään toisiinsa nähden ja kumiin syntyvää jännitettä käytetään remmin kireänä pitoon. Varsinaista laakeria tuossa ei kai ole. Kumi voi kyllä revetä ja päästää ulomman holkin ja siinä kiinni olevan kiristinpyörän vinoon.

Vaihto ei ole vaikea. Kiristin on sen ison keskipultin lisäksi kiinni parilla pienemmällä pultilla. Näkyvät kyllä kun katselet paikkoja. Lisäksi vaimennin pitää irrottaa. Samoin ohjaustehostimen pumpun pyörä. Näin ainakin muistelen - siitä on jo joku hetki kun olen tuon viimeksi purkanut.
Vastaa Viestiin