Kiristinmekanismi
Kiristinmekanismi
Mersussa remmi kitisee, remmi vaihdettu ja eilen vaihdoin kiristinrullan siinä toivossa että laakeri olis menny, nooh hetken toimi ihan hyvin mutta päivällä kaamea kitinä taas (ilmeisesti kitinä lähti hetkeksi kun meni jäähdytinnestettä hihnalle).
Elikkäs olis seuraavaksi suunnitelmissa vaihtaa kiristinmekanismi ja kun näyttää olevan vähän suurempi homma niin kysynki että miten tuo homma tehdään? jos vaikka purkuohjeet jostain löytäis tai hyviä neuvoja.
Kits
MB 230 CE -89
Elikkäs olis seuraavaksi suunnitelmissa vaihtaa kiristinmekanismi ja kun näyttää olevan vähän suurempi homma niin kysynki että miten tuo homma tehdään? jos vaikka purkuohjeet jostain löytäis tai hyviä neuvoja.
Kits
MB 230 CE -89
Re: Kiristinmekanismi
Onko mersun oma remmi tai continental? Jos ei ole, niin laita jompikumpi edellämainituista niin saattaa kitinäkin hävitä. Halpisremmeihin kuuluu monesti kitinä kaupanpäälle. Toki rullan laakeri saattaa kitistä tai rulla voi olla hieman kierossa tai ei ole linjassa muun hihnan kulkeman radan kanssa.tuoppi kirjoitti:Mersussa remmi kitisee, remmi vaihdettu ja eilen vaihdoin kiristinrullan siinä toivossa että laakeri olis menny, nooh hetken toimi ihan hyvin mutta päivällä kaamea kitinä taas (ilmeisesti kitinä lähti hetkeksi kun meni jäähdytinnestettä hihnalle).
Elikkäs olis seuraavaksi suunnitelmissa vaihtaa kiristinmekanismi ja kun näyttää olevan vähän suurempi homma niin kysynki että miten tuo homma tehdään? jos vaikka purkuohjeet jostain löytäis tai hyviä neuvoja.
Kits
MB 230 CE -89
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
kiristinrunko vaihtoon..
Minulla oli vastaava ongelma joskus viime talvena. No, vaihdoin kiristimen rungon, eli tuon just, jossa se laakeri on. Uus paikalleen ja melu loppui. Yks kerta sitten akikseltään syttyi kaikki varoitusvalot palamaan.. katse pellin alle paljasti, että remmi tuhannen ohuina siivuina, siis pituus suunnassa. Syynä oli, että kiristimen rungon ja koneen välistä oli jäänyt paksu prikka laittamatta ja kiristin oli eri linjassa muihin pyöriin nähden. Oli hyppäyttänyt vissiin jonkun pumpun reunan yli sen verran, että siivutti uuden remmin kokonaan. Ilman tuota prikkaa kiristin siis on väärässä linjassa ja pääsee ajan saatossa löystymään.
Kantapään kautta näitä hommia opitaan.
Kantapään kautta näitä hommia opitaan.

Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Monessa foorumin jutussa puhutaan dieselin kiristimestä. Bensassa on erilainen rakenne. Siinä kiristyselementtinä on "kumipusla" eli kahdesta sisäkkäisestä holkista ja niiden väliin vulkanoidusta kumista tehty rakennus. Holkkeja kierretään toisiinsa nähden ja kumiin syntyvää jännitettä käytetään remmin kireänä pitoon. Varsinaista laakeria tuossa ei kai ole. Kumi voi kyllä revetä ja päästää ulomman holkin ja siinä kiinni olevan kiristinpyörän vinoon.
Vaihto ei ole vaikea. Kiristin on sen ison keskipultin lisäksi kiinni parilla pienemmällä pultilla. Näkyvät kyllä kun katselet paikkoja. Lisäksi vaimennin pitää irrottaa. Samoin ohjaustehostimen pumpun pyörä. Näin ainakin muistelen - siitä on jo joku hetki kun olen tuon viimeksi purkanut.
Vaihto ei ole vaikea. Kiristin on sen ison keskipultin lisäksi kiinni parilla pienemmällä pultilla. Näkyvät kyllä kun katselet paikkoja. Lisäksi vaimennin pitää irrottaa. Samoin ohjaustehostimen pumpun pyörä. Näin ainakin muistelen - siitä on jo joku hetki kun olen tuon viimeksi purkanut.