Väyrysen valokytkennöistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Väyrysen valokytkennöistä

Viesti Kirjoittaja Oula »

Mistä ihmeestä löytäs väyrysen 200cdi:valojen kytkentäkaavion .
et missä ne releet on ja miten johdot menee ,liittimiä on ainakin ihan tarpeeks !
Avatar
toipoi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 24.11.2005 12:03
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja toipoi »

Eipä valoille paljon releitä ole.
Valokytkimelle tulee virta ja siinä olevien sulakkeiden kautta jakaantuu valoille.
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

Sitäpä minäkin aattelin mutta kun Bestillä sano että releilläkin voi syntyä jännitehäviöö 1,5 V .
Sinäpä sitä pittää alakaa ettiin mihin se jää kun ajovalolta ei löyvy ko 12.1 V vaikka +navalla ois 13,7 V.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jännitehäviö johtuu johdoista.
Ihan normaalia siis.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

no eihän nyt noin paljoo saa olla häviötä !
Viimme talavella valot ol ihan kirkkaat mutta nyt o ku vanhassa hiasessa ruskeet puukonhaavan arvet
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Laita releet väliin.
Esim. Biltemasta saa (kuulemma) toimivan systeemin.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

kyllä laitankii kuhan keksii miten häiriövalo ei syty sitten
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Molemmille oma rele lampun lähelle - vaikka umpion sisälle suojaan. Ei kai se systeemi silloin voi huomata mitään eroa ja sytyttää varoitusvaloja?? :?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Joni Tervalahti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Väyrysestä en tiedä, mutta yleensä nuo palaneen polttimon varoitusvalot toimivat mittaamalla lampulle menevän virran. Jos laitat releen väliin ja käytät alkuperäisiä johtoja releen ohjaukseen todennäköisesti syttyy palaneen polttimon valo, koska releen käämi ottaa todella pienen virran verrattuna polttimoon.

Tämän voi toki ohittaa laittamalla tehovastuksen releen eteen ohjauspuolelle mutta vastus joka kestää 55w on aikas isokokoinen ja kuumenee, joten sekään ei ole välttämättä hyvä ratkaisu.

Joni Tervalahti
MB W124 250D -91
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

Melekosta tuhlaamista vain ne vastukset . Lämmittää nyt sähköllä ilimaa .
Jeevana kun löytäs säkäkaavion että näkis missä ne mittauspisteet on että voisko niitä höynäyttää .
Jokuhan sano laittaneensa sulakkeilta vain uuvet johot että mitenkähän siinä savotassa kävi?
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Onko tosi, että asensit molemmille puolille oma releen ja siitä huolimatta varoitusvalot palavat? Jos näin on, niin siten systeemin täytyy mitata virrankulutusta ja minä opin uuden asian.

Olisin luullut, että siinä mitatataan jännite-eroa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Chili kirjoitti:Onko tosi, että asensit molemmille puolille oma releen ja siitä huolimatta varoitusvalot palavat? Jos näin on, niin siten systeemin täytyy mitata virrankulutusta ja minä opin uuden asian.

Olisin luullut, että siinä mitatataan jännite-eroa.
Kyllä ainakin 124ssa mittaa virrankulutusta,aikanaan ku ostin ton farkun,ihmettelin kun herjas takavaloja ja kaikki kuitenki toimi, syynä oli 5w parkkipolttimot kun piti olla 10w.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

minä en ole asentanu vielä mitään .
Lähivalojen sulakkeellekin tulee "vain "13,4V niin empä ihmettele yhtään että lampuille tulee vain 12,1.
Kyllä koetaulun alta kuuluu mielestäni releen ääni kun laittaa valot päälle moottorin käydessä mutta silmämääräisesti valot ei kirkastu yhtään .
Onkokaan huomoivaloissa lainkaan alennettu jännite .Just sopivasti loppu yleismittarista patterit.
On tää niin salaperäinen värkki .
Vastaa Viestiin