LISÄVALOJEN ASENNUS 124.EEN
Onkos kukaan laittanut tehokkaampia h4 polttimoita alkuperästen tilalle,vaikka laittomia vissiin ovatkin,niin kestääkö mesen umpioiden heijastinpinnat?
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Kaverilla oli 190:sä 100W H4 polttimot, ja niillä kyllä parani valoteho huonoissa valoissa. Ne ei vaan kestäny kauaa, olisko liian "lämpimät" umpiot?
Itellä w124 noi kl-varaosien lisäpitkälasit ja heijastimesta tietty kupu poissa, ja hyvin oon pärjänny. Sumuvalot kesäpuskurisa, kun joutuu auraamaan aamulla mersun mentäviä läpiä tuiskapenkkoihin! Aurauskaluston vähyyttä...
Itellä w124 noi kl-varaosien lisäpitkälasit ja heijastimesta tietty kupu poissa, ja hyvin oon pärjänny. Sumuvalot kesäpuskurisa, kun joutuu auraamaan aamulla mersun mentäviä läpiä tuiskapenkkoihin! Aurauskaluston vähyyttä...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Laittakaa mersuun ensiksi omat ajovalot releille ja laittakaa heijastimet ja umpion lasit uudet niin alkaa näkemään... niin hän siinä jossai 96 vuoden TM tehtiin ja muistaaksen lampun kannalla nousi voltti määrä jollain 1.2v ja se vaikuttaa valojen kirkkauteen aika lailla ja jos ei ole valot releillä niin 100w polttimoista ei ole muuta hyötyä kun valon vaihtajan katkaisija ja valokatkaisija sulaa....minulla ainakaan tuoss 190 ei ollut releitä joka on aika ihme kun esim. vm 86 kanttimalli Ladassa on valoissa releet justiin viime viikolla asiaa ihmeteltii erään kaverin kanssa ja naureskeltiin..eikä ne lasit ja ajovalojen heijastimet maksa kun jotain 200 euroa ja näkee aika hyvin ilman lisävalojakin
No muistaakseni tuossa TM jutussa sanottiin ettei mersussa johtojen ja releiden vaihdolla saatu suurtakaan parannusta,muissa merkeissä ero olikin sitten reilu vanhojen ja uusien johtojen välillä.Tuossa testissä mersun valot hyviksi nosti nuo lisäpitkät sumareiden tilalla,siihen mennessä mitatuista autojen valoista parhaat!!
Lasien ja umpioiden kunto ratkaisee paljon,niistä yleensä helpoiten valotehoa tulee,kalliitahan ne tietenkin on...
Lasien ja umpioiden kunto ratkaisee paljon,niistä yleensä helpoiten valotehoa tulee,kalliitahan ne tietenkin on...
Ei se releettömyys pelkkä mersun ongelma ole, muun muassa Chevy Vanissa ei ole relettä. Saattaa sitä sitä silti tapahtua ns. kevyttä vikaa -- ei ole vain yksi tai kaksi Vania joista on valot hävinneet kesken ajon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
juu, ameriikan autoissa ei ole ollu perinteisesti valoreleitä ja sen on myös käytössä huomannut (mm. wakoneekeriin vaihtanut uuden valokatkaisijan)
mutta ett mesestä puuttuu???
mutta ett mesestä puuttuu???
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Tehohäviö
Fysiikan lakien - tarkemmin sanottuna Ohmin laki - mukaan teho on verrannollinen jännitteen toiseen potenssiin. Jos siis jännitehäviö on 10% (1,2 V), niin tehoista häviää 19%.petska kirjoitti:Kokeilkaa itte jos ette usko releiden laitolla olevan merkitystä sillä muuten on yllättävän paljon...
W124:n ohjauslaite hävittää tuon 1,2 V, rele vain alle 0,2 V.
Kytkentäkin on yksikertainen: ohjausyksiköltä tuleva valoille menevä karva käytetään releen herätinvirraksi, ja virtajohto vedetään suoraan sulakerasialta releen kautta lampuille.
Haittapuolena on, että palaneen lampun merkkivalo näyttääkin palanutta releen käämiä...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Mites on, onko joku tutkinut mersun valonohjausboxin anatomiaa?petska kirjoitti:Laittakaa mersuun ensiksi omat ajovalot releille...
Tutkailin Haynesin mersunkorjaus kirjaa ja käsittääkseni mersuissa on keskitetty, releillä varustettu valonohjaussysteemi. Boxiin on lisäksi integroitu viallisen lampun merkkivalopiiri. Tuntuisi hullulta rakentaa valoille black box ilman releitä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Mauri H. kirjoitti:Joo, käytännössä paksuista johdoista ja releestä ei mittausten mukaa ollut juurikaan apua, vasta sumareiden tilalle laitettavilla lisäpitkillä riittivät valot 150 metriin.
Jotakin ristiriitaa tuntuisi olevan edellisissä lainauksissa. Nimittäin, jos valot suunnataan prosentin laskulla ja saadaan kantamaksi 150 m niin valojen täytyisi olla 150 cm korkeudella. Olisi kiva nähdä mersu jossa lisäpitkät 1,5 m:ssä.Mauri H. kirjoitti:Niin ja jos puskurin alle asentaa, niin ongelmaksi muodostuu kantama, valot on suunnattava prosentin laskulla, joten auton omien valojen alle asennettujen lisävalojen valokiila jää lyhyemmäksi. Samalle tasolle kannattaa asentaa.
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Mikähän nuitten W124:ssa ja 201:ssä esiintyvien keskimmäisten valojen tarkoitus on? (Siis niiden, jotka syttyy, kun valokatkaisinta vetää ulospäin.)
Jotkut mersumiehet polttaa niitä päivällä. Mulle on ainakin vastaantulevat vilkutellu valoja, jos käytän niitä "normaaleina" valoina...
Jotkut mersumiehet polttaa niitä päivällä. Mulle on ainakin vastaantulevat vilkutellu valoja, jos käytän niitä "normaaleina" valoina...
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
ex 190D 2.5 Avantgarde
Kommentoimatta onko siellä relettä vai ei, kun en ole asiaan tutustunut, kerron että se viallisen valon ei liity releohjaukseen mitenkään.penax kirjoitti:Mites on, onko joku tutkinut mersun valonohjausboxin anatomiaa?petska kirjoitti:Laittakaa mersuun ensiksi omat ajovalot releille...
Tutkailin Haynesin mersunkorjaus kirjaa ja käsittääkseni mersuissa on keskitetty, releillä varustettu valonohjaussysteemi. Boxiin on lisäksi integroitu viallisen lampun merkkivalopiiri. Tuntuisi hullulta rakentaa valoille black box ilman releitä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Valoille menevä vita on pistetty menemään eri kelojen kautta, jos joku polttimo palaa heikkenee yhden piirin virta eikä systeemi ole enää tasapainossa vaan kelojen keskellä oleva kosketin kääntyy ja kytkee merkkivalon. Näin se systeemi toimii yleisellä tasolla.
Mersun valotehon parantaminen hoituu mielestäni parhaiten apukaukovaloilla.
Maskiin vaan kiinni ja tuet, eikä liian isokokoisia valoja jos haluaa että konepelti jaksaa pysyä koholla.
Releet omille valoille kannattaa laittaa jos jännitehäviötä on liikaa.
Auto käyntiin ja mittaa jännite akusta ja lampun pistokkeesta.
Jos eroa on volttikin, releet avuksi. Puolivaloille kannattaa laittaa kummallekin oma rele ettei koko keula pimene kerralla jos esim. sulake palaa.
Lisäpitkillä olevat umpion lasit ovat niin kalliit että sillä rahalla saa sitten jo ISOT lisäpitkät...
(Ulkonäköhän on makuasia.)
Kaukovalot saa muuten suunnata suunnilleen miten parhaaksi näkee.
Maskiin vaan kiinni ja tuet, eikä liian isokokoisia valoja jos haluaa että konepelti jaksaa pysyä koholla.
Releet omille valoille kannattaa laittaa jos jännitehäviötä on liikaa.
Auto käyntiin ja mittaa jännite akusta ja lampun pistokkeesta.
Jos eroa on volttikin, releet avuksi. Puolivaloille kannattaa laittaa kummallekin oma rele ettei koko keula pimene kerralla jos esim. sulake palaa.
Lisäpitkillä olevat umpion lasit ovat niin kalliit että sillä rahalla saa sitten jo ISOT lisäpitkät...
(Ulkonäköhän on makuasia.)
Kaukovalot saa muuten suunnata suunnilleen miten parhaaksi näkee.
Alfamerin suomenkielisen kirjan sähkökytkentäkaavion mukaan valovian merkkilamppu e14 saa sähkönsä (vaiko maadoituksen?) valojärjestelmän ohjausyksikön N7 liittimestä C. Lampun toinen karva tulee suoraan sulakkeelta 5. Tämä siis 250D:n kohdalla.Perttu K kirjoitti:Kommentoimatta onko siellä relettä vai ei, kun en ole asiaan tutustunut, kerron että se viallisen valon ei liity releohjaukseen mitenkään.
Valoille menevä vita on pistetty menemään eri kelojen kautta, jos joku polttimo palaa heikkenee yhden piirin virta eikä systeemi ole enää tasapainossa vaan kelojen keskellä oleva kosketin kääntyy ja kytkee merkkivalon. Näin se systeemi toimii yleisellä tasolla.
En ota kantaa systeemin täsmälliseen toimintaan ja jos olet katsonut sinne ohjausyksikön sisälle ja löytänyt sieltä mainitsemasi rilluttimet niin uskotaan.
Näkyikö siellä boxissa muuten releitä?
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Tuo prosentin lasku koskee lähivaloja, jotka näyttävät jotain 50-60m uusilla umpiolilla ja laseilla. Tuo 150m on pitkien näyttämä.penax kirjoitti:Mauri H. kirjoitti:Joo, käytännössä paksuista johdoista ja releestä ei mittausten mukaa ollut juurikaan apua, vasta sumareiden tilalle laitettavilla lisäpitkillä riittivät valot 150 metriin.Jotakin ristiriitaa tuntuisi olevan edellisissä lainauksissa. Nimittäin, jos valot suunnataan prosentin laskulla ja saadaan kantamaksi 150 m niin valojen täytyisi olla 150 cm korkeudella. Olisi kiva nähdä mersu jossa lisäpitkät 1,5 m:ssä.Mauri H. kirjoitti:Niin ja jos puskurin alle asentaa, niin ongelmaksi muodostuu kantama, valot on suunnattava prosentin laskulla, joten auton omien valojen alle asennettujen lisävalojen valokiila jää lyhyemmäksi. Samalle tasolle kannattaa asentaa.
Olen käyttänyt pari talvea 100/90W tai 100/80W H4-polttimoita uusien umpioiden ja lasien kanssa. Sumareiden tilalla lisäpitkät 55W polttimoilla. MElko hyvin näkee, mutta releitä olen suunnitellut, koska varsinkin sateisella kelillä lyhyillä ei oikein näe kunnolla... tosin olen pohtinut myös isoja sumareita ja niiden käyttämistä laittomasti kanssa-autoilijoiden tapaan.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Tuo systeemi, minkä esittelin on siis yleinen. Tuommoinen löytyy melkein jokaisesta autosähköpuolen kirjasta. Väitäisin, että mersun systeemi toimii myös tällä tavalla. Se siis mittailee virran kulutuksen eroa eri lamppujen kesken ja päättelee siitä niiden kunnon. Tuo kelasysteemi löytynee siitä ohjausyksiköstä. Se voi olla myös toteutettu siten että sillä on kelaparit vaikka ajovaloille ja sitten parkeille, toinen kela oikealle puolelle ja toinen vasenmalle. Jos toisen läpi menee enemmän virtaa kuin toisen, on myös mangeettikenttä voimakkaampi ja kelojen välissä oleva kosketin kääntyy. Tämä on siis periaatteellista, en ole mersun boksia avannut.penax kirjoitti:Alfamerin suomenkielisen kirjan sähkökytkentäkaavion mukaan valovian merkkilamppu e14 saa sähkönsä (vaiko maadoituksen?) valojärjestelmän ohjausyksikön N7 liittimestä C. Lampun toinen karva tulee suoraan sulakkeelta 5. Tämä siis 250D:n kohdalla.Perttu K kirjoitti:Kommentoimatta onko siellä relettä vai ei, kun en ole asiaan tutustunut, kerron että se viallisen valon ei liity releohjaukseen mitenkään.
Valoille menevä vita on pistetty menemään eri kelojen kautta, jos joku polttimo palaa heikkenee yhden piirin virta eikä systeemi ole enää tasapainossa vaan kelojen keskellä oleva kosketin kääntyy ja kytkee merkkivalon. Näin se systeemi toimii yleisellä tasolla.
En ota kantaa systeemin täsmälliseen toimintaan ja jos olet katsonut sinne ohjausyksikön sisälle ja löytänyt sieltä mainitsemasi rilluttimet niin uskotaan.
Näkyikö siellä boxissa muuten releitä?
Niin, jos haluaa lisää valo tehoa, paras vaihto-ehto on ilman muuta laittaa lisä pitkät, esim boschin 225.
Mulla on tuossa W123 ns ruotsin mallin pikakiinnike sarja eli lattarauta maskin ja puskurin välistä, vastin kappale sinne jäähdyttimen edessä olevaan peltiin kiinni. Vastin kappale on toisin sanoen pultti pystyssä johon lattarauta tulee siipi mutterilla kiinni. Pikaliitin johdoille ja voilla, valot voi laittaa peräkonttiin vaikka joka yö, kun irroitus ei kestä kovin kauan. Tukiraudat on kierretankoa ja molemmista päistä löytyy pallonivelet........ Kyllä ruotsin pojat osaa rakentaa lisävaloja........
Niin joo, olen näitä samanlaisia virityksiä rakentanut pää-asiassa W124:iin, eli ei pitäs tulla ongelmia........
Mulla on tuossa W123 ns ruotsin mallin pikakiinnike sarja eli lattarauta maskin ja puskurin välistä, vastin kappale sinne jäähdyttimen edessä olevaan peltiin kiinni. Vastin kappale on toisin sanoen pultti pystyssä johon lattarauta tulee siipi mutterilla kiinni. Pikaliitin johdoille ja voilla, valot voi laittaa peräkonttiin vaikka joka yö, kun irroitus ei kestä kovin kauan. Tukiraudat on kierretankoa ja molemmista päistä löytyy pallonivelet........ Kyllä ruotsin pojat osaa rakentaa lisävaloja........
Niin joo, olen näitä samanlaisia virityksiä rakentanut pää-asiassa W124:iin, eli ei pitäs tulla ongelmia........
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Olen joopin kanssa samaa mieltä....
Mulla on kans samanlaiset keulassa, kiinnitysrauta kilven alla. Tukiraudat menee maskin alle, pysyvät hyvin kiinni eivätkä värisekkään, eikä tarvi irrottaa tukivarsia ku aukasee peltiä. Minun mielipide on, että niitä lamppuja ei kannate laittaa maskiin kiinni, ovat jotenki tökerön näköset.
EDIT: Omaani uusi ajovalon lasi maksoi 60e
Mulla on kans samanlaiset keulassa, kiinnitysrauta kilven alla. Tukiraudat menee maskin alle, pysyvät hyvin kiinni eivätkä värisekkään, eikä tarvi irrottaa tukivarsia ku aukasee peltiä. Minun mielipide on, että niitä lamppuja ei kannate laittaa maskiin kiinni, ovat jotenki tökerön näköset.
EDIT: Omaani uusi ajovalon lasi maksoi 60e
190D 2.5 -88
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
Otetaas tämä aihe taas esille...joop79 kirjoitti:Niin, jos haluaa lisää valo tehoa, paras vaihto-ehto on ilman muuta laittaa lisä pitkät, esim boschin 225.
Mulla on tuossa W123 ns ruotsin mallin pikakiinnike sarja eli lattarauta maskin ja puskurin välistä, vastin kappale sinne jäähdyttimen edessä olevaan peltiin kiinni. Vastin kappale on toisin sanoen pultti pystyssä johon lattarauta tulee siipi mutterilla kiinni. Pikaliitin johdoille ja voilla, valot voi laittaa peräkonttiin vaikka joka yö, kun irroitus ei kestä kovin kauan. Tukiraudat on kierretankoa ja molemmista päistä löytyy pallonivelet........ Kyllä ruotsin pojat osaa rakentaa lisävaloja........
Niin joo, olen näitä samanlaisia virityksiä rakentanut pää-asiassa W124:iin, eli ei pitäs tulla ongelmia........
Pitäisi alkaa laittamaan tuohon 124:seen Boschin 225:t kiinni kun tuntuu ettei noilla omilla valoilla näe yhtään mitään... Noista kiinnikkeistä, saako esimerkiksi Haaparannalta ostaa tuommoisia ruottin mallin kiinnikesarjoja? Onko semmoisia tehty ihan mallikohtaisesti? Tarkoitus olisi ottaa valot kesäksi pois, siksi tuollaiset pikakiinnikkeet olisi todella hyvät...
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Löytyipäs kiinnostava aihe. Kertomuksia löytyy kaikenlaisista asennuksista muttei yhtään kuvaa. Olisi kiva nähdä kuvassa miten kiinnitys on toteutettu. Kuva kertoo enemmän ku tuhat sanaa!
Itsellä oli kans suunnitelmissa laittaa lisäpitkät (esim hellan rallye 1000) mutta rahapulassa tein sitten kompromissin ja laitoin 100w/55W polttimot ja niillä kyllä näkee ihan kiitettävästi jos vaan lampun lasit ovat puhtaat.
Jännitehäviönhän voi todeta perus yleismittarilla dealerin selittämään tyyliin, helppo homma.
Kannattaa muuten katsoa millaiset 100 wattiset laittaa, niitä nimittäin on 55w lyhyillä tai sitten just noita 100/90w missä lyhyetkin on 90w. Sillonhan lyhyetpäälläkin lämpöteho on melkeen kaksinkertainen. Pitkiähän yleensä käytetään maantiellä suurissa nopeuksissa jolloin lasiin kohdistuu tehokkaasti jäähdyttävä viima, eli ei pitäs talvisaikaan ainakaan lämmetä liikaa. Kesäksi ajattelin vaihtaa sitten ihan perustehosen polttimot.
Valoista puheen ollen onko teillä kokemuksia on noin esim Osramin +50 polttimot oikeasti kirkkaampia mitä normaalit? Hintaa niillä ainakin on tuplasti, mutta saako rahalle mitään vastinetta?
Itsellä oli kans suunnitelmissa laittaa lisäpitkät (esim hellan rallye 1000) mutta rahapulassa tein sitten kompromissin ja laitoin 100w/55W polttimot ja niillä kyllä näkee ihan kiitettävästi jos vaan lampun lasit ovat puhtaat.
Jännitehäviönhän voi todeta perus yleismittarilla dealerin selittämään tyyliin, helppo homma.
Kannattaa muuten katsoa millaiset 100 wattiset laittaa, niitä nimittäin on 55w lyhyillä tai sitten just noita 100/90w missä lyhyetkin on 90w. Sillonhan lyhyetpäälläkin lämpöteho on melkeen kaksinkertainen. Pitkiähän yleensä käytetään maantiellä suurissa nopeuksissa jolloin lasiin kohdistuu tehokkaasti jäähdyttävä viima, eli ei pitäs talvisaikaan ainakaan lämmetä liikaa. Kesäksi ajattelin vaihtaa sitten ihan perustehosen polttimot.
Valoista puheen ollen onko teillä kokemuksia on noin esim Osramin +50 polttimot oikeasti kirkkaampia mitä normaalit? Hintaa niillä ainakin on tuplasti, mutta saako rahalle mitään vastinetta?
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Kyllähän noita on ollut saatavilla haaparannalta, en kylläkään tiedä että mistä sieltä. Näitä automallikohtaisia sarjoja on ollut myös tilaustavarana esim tarviketorilla oulussa, kysyt "light on" sarjaa niin pitäis löytyä. Saattaa vain olla vähän arvokasWikke kirjoitti:Otetaas tämä aihe taas esille...joop79 kirjoitti:Niin, jos haluaa lisää valo tehoa, paras vaihto-ehto on ilman muuta laittaa lisä pitkät, esim boschin 225.
Mulla on tuossa W123 ns ruotsin mallin pikakiinnike sarja eli lattarauta maskin ja puskurin välistä, vastin kappale sinne jäähdyttimen edessä olevaan peltiin kiinni. Vastin kappale on toisin sanoen pultti pystyssä johon lattarauta tulee siipi mutterilla kiinni. Pikaliitin johdoille ja voilla, valot voi laittaa peräkonttiin vaikka joka yö, kun irroitus ei kestä kovin kauan. Tukiraudat on kierretankoa ja molemmista päistä löytyy pallonivelet........ Kyllä ruotsin pojat osaa rakentaa lisävaloja........
Niin joo, olen näitä samanlaisia virityksiä rakentanut pää-asiassa W124:iin, eli ei pitäs tulla ongelmia........
Pitäisi alkaa laittamaan tuohon 124:seen Boschin 225:t kiinni kun tuntuu ettei noilla omilla valoilla näe yhtään mitään... Noista kiinnikkeistä, saako esimerkiksi Haaparannalta ostaa tuommoisia ruottin mallin kiinnikesarjoja? Onko semmoisia tehty ihan mallikohtaisesti? Tarkoitus olisi ottaa valot kesäksi pois, siksi tuollaiset pikakiinnikkeet olisi todella hyvät...
Ei tuota ole kyllä vaikea tehdä itsekkään, kun vain näkee tuollaisen jossakin tehtynä. Mie voisin ottaa kuvia omasta virityksestä jos joku laittaa niitä näkyville.........
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Se on vähän niin, ettei suomesta kannata juuri lisävaloja ostaa. Ruostista saa puoleen hintaa, varsinkin jos ostaa useamman. Hellan lisäpitkät ei myöskään mitkään loistavat ole. Valoa lähtee, mutta kuvio on niin huono, ettei kunnon kantamaa synny.
Paras ja halvin tapa hankkia mersuun lisää valoa, on hakea Haaparannasta pari kappaletta Boschin 225:sia ja niihin sopivat 100w polttimot. Jos ottaa nuo vielä sinisinä, niin syyspimieälläkin riittää valoa. Valokuvio on todella hyvä ja teho myös kun valo ei mene hukkaan vaan valaisuun. Ero esimerkiksi Hellan 3000 on selvä. Johdotuksiin ei muuten kannata käyttää alle 4 neliön johtoa.
Paras ja halvin tapa hankkia mersuun lisää valoa, on hakea Haaparannasta pari kappaletta Boschin 225:sia ja niihin sopivat 100w polttimot. Jos ottaa nuo vielä sinisinä, niin syyspimieälläkin riittää valoa. Valokuvio on todella hyvä ja teho myös kun valo ei mene hukkaan vaan valaisuun. Ero esimerkiksi Hellan 3000 on selvä. Johdotuksiin ei muuten kannata käyttää alle 4 neliön johtoa.
Tampereen Säästö-Tex Torniossa kauppaa Boschin 225:sia muistaakseni hintaan 43,50/kpl. Ei kyllä ole paha hinta. En tiedä saisiko tuosta ruottin puolelta vielä halvemmalla... Etelässä vissiin pyydetään jopa 100 euroa noistaPerttu K kirjoitti:Se on vähän niin, ettei suomesta kannata juuri lisävaloja ostaa. Ruostista saa puoleen hintaa, varsinkin jos ostaa useamman. Hellan lisäpitkät ei myöskään mitkään loistavat ole. Valoa lähtee, mutta kuvio on niin huono, ettei kunnon kantamaa synny.
Paras ja halvin tapa hankkia mersuun lisää valoa, on hakea Haaparannasta pari kappaletta Boschin 225:sia ja niihin sopivat 100w polttimot. Jos ottaa nuo vielä sinisinä, niin syyspimieälläkin riittää valoa. Valokuvio on todella hyvä ja teho myös kun valo ei mene hukkaan vaan valaisuun. Ero esimerkiksi Hellan 3000 on selvä. Johdotuksiin ei muuten kannata käyttää alle 4 neliön johtoa.
Tuo on jo ihan siedettävä hinta. Siitä on jo toistavuotta aikaa, mutta taisivat maksaa tingittynä haaparannassa joitain vähän alle neljäkymppiä kipale. Sen muistan hyvin, kun kysyin alennusta, niin kauppias suunnilleen puolitti hinnan. Sielläkin on hieman turistilisää hinnoissa. Saako sen pois, riippuu tapauksesta.