LISÄVALOJEN ASENNUS 124.EEN

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Onkos kukaan laittanut tehokkaampia h4 polttimoita alkuperästen tilalle,vaikka laittomia vissiin ovatkin,niin kestääkö mesen umpioiden heijastinpinnat? :shock:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Kaverilla oli 190:sä 100W H4 polttimot, ja niillä kyllä parani valoteho huonoissa valoissa. Ne ei vaan kestäny kauaa, olisko liian "lämpimät" umpiot?
Itellä w124 noi kl-varaosien lisäpitkälasit ja heijastimesta tietty kupu poissa, ja hyvin oon pärjänny. :P Sumuvalot kesäpuskurisa, kun joutuu :evil: auraamaan aamulla mersun mentäviä läpiä tuiskapenkkoihin! Aurauskaluston vähyyttä... :wink:
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Minulla on ollut 100w:set W124:ssa joka talvi yli 10v ja olen myös katsastanut talvella niillä mersuni.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Laittakaa mersuun ensiksi omat ajovalot releille ja laittakaa heijastimet ja umpion lasit uudet niin alkaa näkemään... niin hän siinä jossai 96 vuoden TM tehtiin ja muistaaksen lampun kannalla nousi voltti määrä jollain 1.2v ja se vaikuttaa valojen kirkkauteen aika lailla ja jos ei ole valot releillä niin 100w polttimoista ei ole muuta hyötyä kun valon vaihtajan katkaisija ja valokatkaisija sulaa....minulla ainakaan tuoss 190 ei ollut releitä joka on aika ihme kun esim. vm 86 kanttimalli Ladassa on valoissa releet justiin viime viikolla asiaa ihmeteltii erään kaverin kanssa ja naureskeltiin..eikä ne lasit ja ajovalojen heijastimet maksa kun jotain 200 euroa ja näkee aika hyvin ilman lisävalojakin
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No muistaakseni tuossa TM jutussa sanottiin ettei mersussa johtojen ja releiden vaihdolla saatu suurtakaan parannusta,muissa merkeissä ero olikin sitten reilu vanhojen ja uusien johtojen välillä.Tuossa testissä mersun valot hyviksi nosti nuo lisäpitkät sumareiden tilalla,siihen mennessä mitatuista autojen valoista parhaat!!

Lasien ja umpioiden kunto ratkaisee paljon,niistä yleensä helpoiten valotehoa tulee,kalliitahan ne tietenkin on...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei se releettömyys pelkkä mersun ongelma ole, muun muassa Chevy Vanissa ei ole relettä. Saattaa sitä sitä silti tapahtua ns. kevyttä vikaa -- ei ole vain yksi tai kaksi Vania joista on valot hävinneet kesken ajon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

juu, ameriikan autoissa ei ole ollu perinteisesti valoreleitä ja sen on myös käytössä huomannut (mm. wakoneekeriin vaihtanut uuden valokatkaisijan)

mutta ett mesestä puuttuu??? :roll:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, käytännössä paksuista johdoista ja releestä ei mittausten mukaa ollut juurikaan apua, vasta sumareiden tilalle laitettavilla lisäpitkillä riittivät valot 150 metriin.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Kokeilkaa itte jos ette usko releiden laitolla olevan merkitystä sillä muuten on yllättävän paljon...
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Tehohäviö

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

petska kirjoitti:Kokeilkaa itte jos ette usko releiden laitolla olevan merkitystä sillä muuten on yllättävän paljon...
Fysiikan lakien - tarkemmin sanottuna Ohmin laki - mukaan teho on verrannollinen jännitteen toiseen potenssiin. Jos siis jännitehäviö on 10% (1,2 V), niin tehoista häviää 19%.
W124:n ohjauslaite hävittää tuon 1,2 V, rele vain alle 0,2 V.
Kytkentäkin on yksikertainen: ohjausyksiköltä tuleva valoille menevä karva käytetään releen herätinvirraksi, ja virtajohto vedetään suoraan sulakerasialta releen kautta lampuille.

Haittapuolena on, että palaneen lampun merkkivalo näyttääkin palanutta releen käämiä...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

petska kirjoitti:Laittakaa mersuun ensiksi omat ajovalot releille...
Mites on, onko joku tutkinut mersun valonohjausboxin anatomiaa?
Tutkailin Haynesin mersunkorjaus :oops: kirjaa ja käsittääkseni mersuissa on keskitetty, releillä varustettu valonohjaussysteemi. Boxiin on lisäksi integroitu viallisen lampun merkkivalopiiri. Tuntuisi hullulta rakentaa valoille black box ilman releitä.

Korjatkaa jos olen väärässä.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Mauri H. kirjoitti:Joo, käytännössä paksuista johdoista ja releestä ei mittausten mukaa ollut juurikaan apua, vasta sumareiden tilalle laitettavilla lisäpitkillä riittivät valot 150 metriin.
Mauri H. kirjoitti:Niin ja jos puskurin alle asentaa, niin ongelmaksi muodostuu kantama, valot on suunnattava prosentin laskulla, joten auton omien valojen alle asennettujen lisävalojen valokiila jää lyhyemmäksi. Samalle tasolle kannattaa asentaa.
Jotakin ristiriitaa tuntuisi olevan edellisissä lainauksissa. :?: Nimittäin, jos valot suunnataan prosentin laskulla ja saadaan kantamaksi 150 m niin valojen täytyisi olla 150 cm korkeudella. :P Olisi kiva nähdä mersu jossa lisäpitkät 1,5 m:ssä. :lol:
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Mikähän nuitten W124:ssa ja 201:ssä esiintyvien keskimmäisten valojen tarkoitus on? (Siis niiden, jotka syttyy, kun valokatkaisinta vetää ulospäin.)

Jotkut mersumiehet polttaa niitä päivällä. Mulle on ainakin vastaantulevat vilkutellu valoja, jos käytän niitä "normaaleina" valoina...
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

sumuvalothan ne...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

penax kirjoitti:
petska kirjoitti:Laittakaa mersuun ensiksi omat ajovalot releille...
Mites on, onko joku tutkinut mersun valonohjausboxin anatomiaa?
Tutkailin Haynesin mersunkorjaus :oops: kirjaa ja käsittääkseni mersuissa on keskitetty, releillä varustettu valonohjaussysteemi. Boxiin on lisäksi integroitu viallisen lampun merkkivalopiiri. Tuntuisi hullulta rakentaa valoille black box ilman releitä.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Kommentoimatta onko siellä relettä vai ei, kun en ole asiaan tutustunut, kerron että se viallisen valon ei liity releohjaukseen mitenkään.

Valoille menevä vita on pistetty menemään eri kelojen kautta, jos joku polttimo palaa heikkenee yhden piirin virta eikä systeemi ole enää tasapainossa vaan kelojen keskellä oleva kosketin kääntyy ja kytkee merkkivalon. Näin se systeemi toimii yleisellä tasolla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersun valotehon parantaminen hoituu mielestäni parhaiten apukaukovaloilla.
Maskiin vaan kiinni ja tuet, eikä liian isokokoisia valoja jos haluaa että konepelti jaksaa pysyä koholla.
Releet omille valoille kannattaa laittaa jos jännitehäviötä on liikaa.
Auto käyntiin ja mittaa jännite akusta ja lampun pistokkeesta.
Jos eroa on volttikin, releet avuksi. Puolivaloille kannattaa laittaa kummallekin oma rele ettei koko keula pimene kerralla jos esim. sulake palaa.
Lisäpitkillä olevat umpion lasit ovat niin kalliit että sillä rahalla saa sitten jo ISOT lisäpitkät...
(Ulkonäköhän on makuasia.)
Kaukovalot saa muuten suunnata suunnilleen miten parhaaksi näkee.
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Perttu K kirjoitti:Kommentoimatta onko siellä relettä vai ei, kun en ole asiaan tutustunut, kerron että se viallisen valon ei liity releohjaukseen mitenkään.

Valoille menevä vita on pistetty menemään eri kelojen kautta, jos joku polttimo palaa heikkenee yhden piirin virta eikä systeemi ole enää tasapainossa vaan kelojen keskellä oleva kosketin kääntyy ja kytkee merkkivalon. Näin se systeemi toimii yleisellä tasolla.
Alfamerin suomenkielisen kirjan sähkökytkentäkaavion mukaan valovian merkkilamppu e14 saa sähkönsä (vaiko maadoituksen?) valojärjestelmän ohjausyksikön N7 liittimestä C. Lampun toinen karva tulee suoraan sulakkeelta 5. Tämä siis 250D:n kohdalla.

En ota kantaa systeemin täsmälliseen toimintaan ja jos olet katsonut sinne ohjausyksikön sisälle ja löytänyt sieltä mainitsemasi rilluttimet niin uskotaan. :D

Näkyikö siellä boxissa muuten releitä?
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

penax kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Joo, käytännössä paksuista johdoista ja releestä ei mittausten mukaa ollut juurikaan apua, vasta sumareiden tilalle laitettavilla lisäpitkillä riittivät valot 150 metriin.
Mauri H. kirjoitti:Niin ja jos puskurin alle asentaa, niin ongelmaksi muodostuu kantama, valot on suunnattava prosentin laskulla, joten auton omien valojen alle asennettujen lisävalojen valokiila jää lyhyemmäksi. Samalle tasolle kannattaa asentaa.
Jotakin ristiriitaa tuntuisi olevan edellisissä lainauksissa. :?: Nimittäin, jos valot suunnataan prosentin laskulla ja saadaan kantamaksi 150 m niin valojen täytyisi olla 150 cm korkeudella. :P Olisi kiva nähdä mersu jossa lisäpitkät 1,5 m:ssä. :lol:
Tuo prosentin lasku koskee lähivaloja, jotka näyttävät jotain 50-60m uusilla umpiolilla ja laseilla. Tuo 150m on pitkien näyttämä.

Olen käyttänyt pari talvea 100/90W tai 100/80W H4-polttimoita uusien umpioiden ja lasien kanssa. Sumareiden tilalla lisäpitkät 55W polttimoilla. MElko hyvin näkee, mutta releitä olen suunnitellut, koska varsinkin sateisella kelillä lyhyillä ei oikein näe kunnolla... tosin olen pohtinut myös isoja sumareita ja niiden käyttämistä laittomasti kanssa-autoilijoiden tapaan.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

penax kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Kommentoimatta onko siellä relettä vai ei, kun en ole asiaan tutustunut, kerron että se viallisen valon ei liity releohjaukseen mitenkään.

Valoille menevä vita on pistetty menemään eri kelojen kautta, jos joku polttimo palaa heikkenee yhden piirin virta eikä systeemi ole enää tasapainossa vaan kelojen keskellä oleva kosketin kääntyy ja kytkee merkkivalon. Näin se systeemi toimii yleisellä tasolla.
Alfamerin suomenkielisen kirjan sähkökytkentäkaavion mukaan valovian merkkilamppu e14 saa sähkönsä (vaiko maadoituksen?) valojärjestelmän ohjausyksikön N7 liittimestä C. Lampun toinen karva tulee suoraan sulakkeelta 5. Tämä siis 250D:n kohdalla.

En ota kantaa systeemin täsmälliseen toimintaan ja jos olet katsonut sinne ohjausyksikön sisälle ja löytänyt sieltä mainitsemasi rilluttimet niin uskotaan. :D

Näkyikö siellä boxissa muuten releitä?
Tuo systeemi, minkä esittelin on siis yleinen. Tuommoinen löytyy melkein jokaisesta autosähköpuolen kirjasta. Väitäisin, että mersun systeemi toimii myös tällä tavalla. Se siis mittailee virran kulutuksen eroa eri lamppujen kesken ja päättelee siitä niiden kunnon. Tuo kelasysteemi löytynee siitä ohjausyksiköstä. Se voi olla myös toteutettu siten että sillä on kelaparit vaikka ajovaloille ja sitten parkeille, toinen kela oikealle puolelle ja toinen vasenmalle. Jos toisen läpi menee enemmän virtaa kuin toisen, on myös mangeettikenttä voimakkaampi ja kelojen välissä oleva kosketin kääntyy. Tämä on siis periaatteellista, en ole mersun boksia avannut.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Niin, jos haluaa lisää valo tehoa, paras vaihto-ehto on ilman muuta laittaa lisä pitkät, esim boschin 225.

Mulla on tuossa W123 ns ruotsin mallin pikakiinnike sarja eli lattarauta maskin ja puskurin välistä, vastin kappale sinne jäähdyttimen edessä olevaan peltiin kiinni. Vastin kappale on toisin sanoen pultti pystyssä johon lattarauta tulee siipi mutterilla kiinni. Pikaliitin johdoille ja voilla, valot voi laittaa peräkonttiin vaikka joka yö, kun irroitus ei kestä kovin kauan. Tukiraudat on kierretankoa ja molemmista päistä löytyy pallonivelet........ Kyllä ruotsin pojat osaa rakentaa lisävaloja........

Niin joo, olen näitä samanlaisia virityksiä rakentanut pää-asiassa W124:iin, eli ei pitäs tulla ongelmia........
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Arto.L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 29.11.2003 12:52
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Arto.L »

Olen joopin kanssa samaa mieltä....
Mulla on kans samanlaiset keulassa, kiinnitysrauta kilven alla. Tukiraudat menee maskin alle, pysyvät hyvin kiinni eivätkä värisekkään, eikä tarvi irrottaa tukivarsia ku aukasee peltiä. Minun mielipide on, että niitä lamppuja ei kannate laittaa maskiin kiinni, ovat jotenki tökerön näköset.


EDIT: Omaani uusi ajovalon lasi maksoi 60e
190D 2.5 -88
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

joop79 kirjoitti:Niin, jos haluaa lisää valo tehoa, paras vaihto-ehto on ilman muuta laittaa lisä pitkät, esim boschin 225.

Mulla on tuossa W123 ns ruotsin mallin pikakiinnike sarja eli lattarauta maskin ja puskurin välistä, vastin kappale sinne jäähdyttimen edessä olevaan peltiin kiinni. Vastin kappale on toisin sanoen pultti pystyssä johon lattarauta tulee siipi mutterilla kiinni. Pikaliitin johdoille ja voilla, valot voi laittaa peräkonttiin vaikka joka yö, kun irroitus ei kestä kovin kauan. Tukiraudat on kierretankoa ja molemmista päistä löytyy pallonivelet........ Kyllä ruotsin pojat osaa rakentaa lisävaloja........

Niin joo, olen näitä samanlaisia virityksiä rakentanut pää-asiassa W124:iin, eli ei pitäs tulla ongelmia........
Otetaas tämä aihe taas esille...

Pitäisi alkaa laittamaan tuohon 124:seen Boschin 225:t kiinni kun tuntuu ettei noilla omilla valoilla näe yhtään mitään... Noista kiinnikkeistä, saako esimerkiksi Haaparannalta ostaa tuommoisia ruottin mallin kiinnikesarjoja? Onko semmoisia tehty ihan mallikohtaisesti? Tarkoitus olisi ottaa valot kesäksi pois, siksi tuollaiset pikakiinnikkeet olisi todella hyvät...
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Suomen liikenteessä ei saa nähä eikä näkyä :evil:
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Löytyipäs kiinnostava aihe. Kertomuksia löytyy kaikenlaisista asennuksista muttei yhtään kuvaa. Olisi kiva nähdä kuvassa miten kiinnitys on toteutettu. Kuva kertoo enemmän ku tuhat sanaa! :)

Itsellä oli kans suunnitelmissa laittaa lisäpitkät (esim hellan rallye 1000) mutta rahapulassa tein sitten kompromissin ja laitoin 100w/55W polttimot ja niillä kyllä näkee ihan kiitettävästi jos vaan lampun lasit ovat puhtaat.

Jännitehäviönhän voi todeta perus yleismittarilla dealerin selittämään tyyliin, helppo homma.

Kannattaa muuten katsoa millaiset 100 wattiset laittaa, niitä nimittäin on 55w lyhyillä tai sitten just noita 100/90w missä lyhyetkin on 90w. Sillonhan lyhyetpäälläkin lämpöteho on melkeen kaksinkertainen. Pitkiähän yleensä käytetään maantiellä suurissa nopeuksissa jolloin lasiin kohdistuu tehokkaasti jäähdyttävä viima, eli ei pitäs talvisaikaan ainakaan lämmetä liikaa. Kesäksi ajattelin vaihtaa sitten ihan perustehosen polttimot.

Valoista puheen ollen onko teillä kokemuksia on noin esim Osramin +50 polttimot oikeasti kirkkaampia mitä normaalit? Hintaa niillä ainakin on tuplasti, mutta saako rahalle mitään vastinetta?
-----------------------------
W201 250D -89
Rantsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.10.2004 09:29

Viesti Kirjoittaja Rantsi »

Jani Haataja kirjoitti:Mites mersussa laitat lisävaloille tukiraudat, ainakaan ei onnistu jos lamput puskurissa kiinni...

Katsoo syksyllä konepellin alle, että kaikki OK. Sitten valot kiinni ja vasta keväällä kurkistaa uudestaan pellin alle :wink: :wink:
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Wikke kirjoitti:
joop79 kirjoitti:Niin, jos haluaa lisää valo tehoa, paras vaihto-ehto on ilman muuta laittaa lisä pitkät, esim boschin 225.

Mulla on tuossa W123 ns ruotsin mallin pikakiinnike sarja eli lattarauta maskin ja puskurin välistä, vastin kappale sinne jäähdyttimen edessä olevaan peltiin kiinni. Vastin kappale on toisin sanoen pultti pystyssä johon lattarauta tulee siipi mutterilla kiinni. Pikaliitin johdoille ja voilla, valot voi laittaa peräkonttiin vaikka joka yö, kun irroitus ei kestä kovin kauan. Tukiraudat on kierretankoa ja molemmista päistä löytyy pallonivelet........ Kyllä ruotsin pojat osaa rakentaa lisävaloja........

Niin joo, olen näitä samanlaisia virityksiä rakentanut pää-asiassa W124:iin, eli ei pitäs tulla ongelmia........
Otetaas tämä aihe taas esille...

Pitäisi alkaa laittamaan tuohon 124:seen Boschin 225:t kiinni kun tuntuu ettei noilla omilla valoilla näe yhtään mitään... Noista kiinnikkeistä, saako esimerkiksi Haaparannalta ostaa tuommoisia ruottin mallin kiinnikesarjoja? Onko semmoisia tehty ihan mallikohtaisesti? Tarkoitus olisi ottaa valot kesäksi pois, siksi tuollaiset pikakiinnikkeet olisi todella hyvät...
Kyllähän noita on ollut saatavilla haaparannalta, en kylläkään tiedä että mistä sieltä. Näitä automallikohtaisia sarjoja on ollut myös tilaustavarana esim tarviketorilla oulussa, kysyt "light on" sarjaa niin pitäis löytyä. Saattaa vain olla vähän arvokas :?

Ei tuota ole kyllä vaikea tehdä itsekkään, kun vain näkee tuollaisen jossakin tehtynä. Mie voisin ottaa kuvia omasta virityksestä jos joku laittaa niitä näkyville.........
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se on vähän niin, ettei suomesta kannata juuri lisävaloja ostaa. Ruostista saa puoleen hintaa, varsinkin jos ostaa useamman. Hellan lisäpitkät ei myöskään mitkään loistavat ole. Valoa lähtee, mutta kuvio on niin huono, ettei kunnon kantamaa synny.

Paras ja halvin tapa hankkia mersuun lisää valoa, on hakea Haaparannasta pari kappaletta Boschin 225:sia ja niihin sopivat 100w polttimot. Jos ottaa nuo vielä sinisinä, niin syyspimieälläkin riittää valoa. Valokuvio on todella hyvä ja teho myös kun valo ei mene hukkaan vaan valaisuun. Ero esimerkiksi Hellan 3000 on selvä. Johdotuksiin ei muuten kannata käyttää alle 4 neliön johtoa.
Avatar
PerttiTee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja PerttiTee »

Onkos noihin maskikiinnityksiin olemmassa valmiita kiinnitysrautoja vai onko ne rakennettava itse :?:
W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Perttu K kirjoitti:Se on vähän niin, ettei suomesta kannata juuri lisävaloja ostaa. Ruostista saa puoleen hintaa, varsinkin jos ostaa useamman. Hellan lisäpitkät ei myöskään mitkään loistavat ole. Valoa lähtee, mutta kuvio on niin huono, ettei kunnon kantamaa synny.

Paras ja halvin tapa hankkia mersuun lisää valoa, on hakea Haaparannasta pari kappaletta Boschin 225:sia ja niihin sopivat 100w polttimot. Jos ottaa nuo vielä sinisinä, niin syyspimieälläkin riittää valoa. Valokuvio on todella hyvä ja teho myös kun valo ei mene hukkaan vaan valaisuun. Ero esimerkiksi Hellan 3000 on selvä. Johdotuksiin ei muuten kannata käyttää alle 4 neliön johtoa.
Tampereen Säästö-Tex Torniossa kauppaa Boschin 225:sia muistaakseni hintaan 43,50/kpl. Ei kyllä ole paha hinta. En tiedä saisiko tuosta ruottin puolelta vielä halvemmalla... Etelässä vissiin pyydetään jopa 100 euroa noista :!:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuo on jo ihan siedettävä hinta. Siitä on jo toistavuotta aikaa, mutta taisivat maksaa tingittynä haaparannassa joitain vähän alle neljäkymppiä kipale. Sen muistan hyvin, kun kysyin alennusta, niin kauppias suunnilleen puolitti hinnan. Sielläkin on hieman turistilisää hinnoissa. Saako sen pois, riippuu tapauksesta.
Vastaa Viestiin