ASDn testaus?
ASDn testaus?
Kuinkas minä testaisin onko ASD kunnossa? Mitariston ASD-valot ei pala, mutta on sieltä muitakin rikki.
Toinen rengas jäälle ja toinen hiekalle ja hiljaista kaasua (eikös se toimi vain jonnekin 20 km/h asti)?
Toinen rengas jäälle ja toinen hiekalle ja hiljaista kaasua (eikös se toimi vain jonnekin 20 km/h asti)?
No...
..siinähän se on, kun ei kolmiokaan pala.
Eli yritän selvittää onko molemmat ASDhen liittyvät lamput palaneet, vai onko vehje mäsä.
Mittaristoa en jaksaisi ihan vielä repiä irti - on sen verran paksut nakkisormet, että nopeusmittarin vaijerin ruuvaaminen takaisin on lähes mahdotonta.
Eli yritän selvittää onko molemmat ASDhen liittyvät lamput palaneet, vai onko vehje mäsä.
Mittaristoa en jaksaisi ihan vielä repiä irti - on sen verran paksut nakkisormet, että nopeusmittarin vaijerin ruuvaaminen takaisin on lähes mahdotonta.

No se
Tuotapa minä yritän selvittää, mutta miten sen tekisi helpoimmin?spede10 kirjoitti:Vetääkö lukon päälle? Eli kun testaat, niin molempien pyörien pitäisi vetää.
Kärry on ilmeisesti samanlainen kuin sinulla. Ja kyllä perä tuntuu liukkaalla lähtevän irti paljon helpommin kuin toisessa samanlöaisessa koslassa, jossa ei ole ASDtä.
Jos vedätät hiekalla ja molemmat pyörät sutii, niin kyllä silloin ASD on päällä. Tai laita vaikka vahva köysi vetolenkkiin taakse ja sido toinen pää esim. puuhun kiinni. Kyllä pitäisi ruveta näkymään, onko lukko päällä vai ei.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
pystyy ihan normaalisti pyörittelemään pyöriä tunkilla ollessa, koska asd aktivoituu vasta etu ja taka-akselien pyörimisnopeuserosta moottorin ollessa käynnissä...Nuffield56 kirjoitti:Jos nostaa tunkilla toisen takapyörän ylös, niin pitäiskö ASD:llä varustetussa pyörää pystyä laisinkaan pyörittämään käsin vaihteen ollessa vapaalla?
paras konsti varmistaa asd:n toimivuus on yrittää ajaa ilman toista veoakselia

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tuolla Nuffield56 tavalla voi testata onko perä kunnossa.Sen voi mitata riitävän kokoisella osoittimellisella momenttiavaimella,erotuksen pitäisi olla suurempi kuin 100Nm.
Lyhyesti asd pistoke irti ja navat 8 ja 10 yhdistetään johtimella.
Jompi kumpi takakulmista ylös,pari pyörän pulttia irti ja laippa missä olis 24mm pultti tai mutteri hitsattu kiinni,laitetaan niillä pyörän pulteilla kiinni jotta päästään vääntämään momenttiavaimella.
Ensin käännetään 90astetta ja lukema ylös,käännä lähtötilanne takaisin,
käynnistä moottori ja mittaa samoin 90 astetta momenttiavaimella kääntäen,laske eroituskitkamomentti.Vaihde tietty vapaalla koko ajan!
Tuollahan näkee ylipäätänsä toimiiko järjestelmä,tuleeko painetta pumpulta onko perä kunnossa jne....
Siinä mittarin keskellä olevaa kolmio valoa ei "voi vaihtaa" tarvitsee uuden nopeus mittarin..se varoitus valo taasen normilamppu.
Vika koodin luku tietty avittaa,ainakin jos jossain sähköinen häiriö,
tuostahan löytyy haulla hyvät ohjeet.
Lyhyesti asd pistoke irti ja navat 8 ja 10 yhdistetään johtimella.
Jompi kumpi takakulmista ylös,pari pyörän pulttia irti ja laippa missä olis 24mm pultti tai mutteri hitsattu kiinni,laitetaan niillä pyörän pulteilla kiinni jotta päästään vääntämään momenttiavaimella.
Ensin käännetään 90astetta ja lukema ylös,käännä lähtötilanne takaisin,
käynnistä moottori ja mittaa samoin 90 astetta momenttiavaimella kääntäen,laske eroituskitkamomentti.Vaihde tietty vapaalla koko ajan!
Tuollahan näkee ylipäätänsä toimiiko järjestelmä,tuleeko painetta pumpulta onko perä kunnossa jne....
Siinä mittarin keskellä olevaa kolmio valoa ei "voi vaihtaa" tarvitsee uuden nopeus mittarin..se varoitus valo taasen normilamppu.
Vika koodin luku tietty avittaa,ainakin jos jossain sähköinen häiriö,
tuostahan löytyy haulla hyvät ohjeet.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Laita ASD polttimo paikalleen mittaristoon ja jatka tuosta:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka
tarkotatko, että hydrauli öljyt sekottu peräöljyihin, vai mitä? ei mulla ainakaan montaa lokeroa perässä ole, että sais kitkaöljyä ja peräöljyä laittaa samaan perään eri paikkaan. mulla on vaan peräöljyt, sitten on hydrauliöljyt omassa purkissaan. ja hydrauliöljyt voi kait periaatteessa sekoittua peräöljyihin, jos perämurikassa hydraulisylinterin tiiviteet valskaa.PsyComa kirjoitti:Ei nyt kyllä avusta kysyjää mitenkään.Mutta itellä oli ongelmia nesteiden kanssa.Eivät pysyneet tarvittavat kitkaöljyt perän sisällä omassa paikassaan.Vaan pääsivät perä-öljyjen joukkoon,jolloin tietysti tavaraa alkoi olla liikaa ja sitä ruikki joka puolelta ulos.Nyt sitä ajellaan ilman lukkoja
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Koko pohdinta lähti liikkeelle siitä, kun vaimo osti mersun, ja lisävarustekoodit kertoivat olevan lukkoperällisen yksilön, myyjä ei tainnut asiaa tietää. Mitään kokemusta ei tämän tyylisestä lukkoperäratkaisusta ole. Eli saattaa olla vaikka kunnossakin, tai sitten ei. Missä mainitsemasi ASD pistoke sijaitsee, perässä olevastako kyse?jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuolla Nuffield56 tavalla voi testata onko perä kunnossa.Sen voi mitata riitävän kokoisella osoittimellisella momenttiavaimella,erotuksen pitäisi olla suurempi kuin 100Nm.
Lyhyesti asd pistoke irti ja navat 8 ja 10 yhdistetään johtimella.
Jompi kumpi takakulmista ylös,pari pyörän pulttia irti ja laippa missä olis 24mm pultti tai mutteri hitsattu kiinni,laitetaan niillä pyörän pulteilla kiinni jotta päästään vääntämään momenttiavaimella.
Ensin käännetään 90astetta ja lukema ylös,käännä lähtötilanne takaisin,
käynnistä moottori ja mittaa samoin 90 astetta momenttiavaimella kääntäen,laske eroituskitkamomentti.Vaihde tietty vapaalla koko ajan!
Tuollahan näkee ylipäätänsä toimiiko järjestelmä,tuleeko painetta pumpulta onko perä kunnossa jne....
Siinä mittarin keskellä olevaa kolmio valoa ei "voi vaihtaa" tarvitsee uuden nopeus mittarin..se varoitus valo taasen normilamppu.
Vika koodin luku tietty avittaa,ainakin jos jossain sähköinen häiriö,
tuostahan löytyy haulla hyvät ohjeet.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke 31.03.2010 19:24
ASD pistoke on konehuoneen puolella, apukuskin puolella. akusta vähän keulaan päin. reilun tulitikkuaskin kokoinen musta muovinen boksi jossa on kansi. kansi pois ja alta löytyy numeroituina reiät.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka
don corleone
W124 230E 1988
W124 230E 1988
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Kiitos, täytyypi tutkiskella.simopanssi kirjoitti:ASD pistoke on konehuoneen puolella, apukuskin puolella. akusta vähän keulaan päin. reilun tulitikkuaskin kokoinen musta muovinen boksi jossa on kansi. kansi pois ja alta löytyy numeroituina reiät.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tuota siitä testi boxista et löydä 10,tuota mainitsemaani testiä varten on
otettava akun takaa ASD ohjain boxi irti!
Siitä yhdistetään 8 ja 10 yhdysjohdon pätkällä,sytytys virran ollessa päällä
tuo yhdistäminen avaa magneettiventiilin.Jos kone käynnissä niin perälle pitäisi mennä painetta tuossa ASD järjestelmässä,tuolloin voi tehdä tuon vääntö testin..
Se testi piuha muuten saisi olla 2.5mm ja toisen pään 4mm paksuudeltaan,pysyy paikoilaan paremmin.
Tuota en sitten tiedä,onko olemassa useampia malleja noista testipistoke
rasioista,oma vm88 ja tuo testi onnistuu vain em tavalla.
Testi kertoo perän kitkalukkojen kunnon ja tietty meneekö perään hydrauli painetta lainkaan!?
otettava akun takaa ASD ohjain boxi irti!
Siitä yhdistetään 8 ja 10 yhdysjohdon pätkällä,sytytys virran ollessa päällä
tuo yhdistäminen avaa magneettiventiilin.Jos kone käynnissä niin perälle pitäisi mennä painetta tuossa ASD järjestelmässä,tuolloin voi tehdä tuon vääntö testin..
Se testi piuha muuten saisi olla 2.5mm ja toisen pään 4mm paksuudeltaan,pysyy paikoilaan paremmin.
Tuota en sitten tiedä,onko olemassa useampia malleja noista testipistoke
rasioista,oma vm88 ja tuo testi onnistuu vain em tavalla.
Testi kertoo perän kitkalukkojen kunnon ja tietty meneekö perään hydrauli painetta lainkaan!?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92