W202 Jurinakunvedättää,paheneekunkääntyyvasemmalle KORJATTU

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

W202 Jurinakunvedättää,paheneekunkääntyyvasemmalle KORJATTU

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Eli sellainen jurina kuuluu kuin pakoputki ottais runkoon tms. Kuuluu pienillä vaihteilla kun kiihdyttää reilusti. Tasaisessa matka-ajossa ei kuulu. Kuuluu helpommin jos on mutka vasemmalle. Taas jos on mutka oikealle ei kuulu mitään vaikka lämä pohjassa vedättää. Jos ajaa töyssyyn tai esim. loivaan kuoppaan veto päällä niin kuuluu.

Ilmeisesti ääni kuuluu koko ajan helpommin...eli löytyy kyllä lopuksi.

Kardaania pyörittelin takaa näkyvästä osasta ja siinä oli ainakin 25 astetta välystä. En tiedä mistä välys tulee.

Kellään sattunut vastaavaa? Moottorin tyynyt? Kardaanin tukilaakeri?
Ainakaan perästä ääni ei tunnu kuuluvan, ennemmin edestä.

Vinkkiä vinkkiä, mitä testataan tai vaihdetaan (jos pääsis tässä vaiheessa halvemmalla) :D
Viimeksi muokannut ilkarsi, To 20.11.2008 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oikean puoleinen moottorintyyny.
Avatar
punpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 06.08.2008 15:23
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja punpa »

Mullakin on sama vika! Täytyy sitten vissiin ruveta tutkailemaan niitä moottorityynyjä...
W202 C250 TD -97
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Hehe, kumpi löytää vian ensin! :P (tosin sulla näkyy kuvassa olevan samanlaiset vanteetkin eli vika on niissä)

Heiluttelin kardaania ja vähän tuntuu välystä siellä keskellä, sinne ei näe. Korjaamon mukaan sitä pitää tässä mallissa vähän ollakkin kun ei ole enää kiristintä, heiluu kuulemma boorista.

Veikkailivat pyörän laakeria....mutta kun kuuluu vain vetopäällä.
Toinen vaihtoehto voisi olla kuulemma joku pikkupyörä..ilmeisesti perässä ja pitäisi kuulemma tarkastaa peräöljyt. Sen tiedän että vuotanut ne on, kummankin vetoakselin juuresta ja vähän kardaanin juuresta.
Kallistus mutkassa tuntuu kyllä perässä ja veto myös.

Olisko joku jo korjannut tämän ihmeellisen vian. Kilometrejä on 300 tonnia just nyt.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Voisko vaihdelaatikon kannatinkumi olla sökö? Ainakin w201:ssä tuli tuommoinen ominaisuus, kun kumi oli rikki. Ihme jurinaa kiihdytettäessä ja ei meinannut löytyä mistään vikaa.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Iskari? Siis moniurahihnan.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Moniurahihnan iskarin vaihdoin viikko sitten.

Tuo moottorin / vaihdelaatikon tyyny pitänee tarkistaa jotenkin. Vois passatakkin siinä mielessä että suoralla kiihdyttäessä kuuluu vähän, vasemmalle käännöksessä vetäis kovemmin sitä runkoon ja töyssyissä samaten. Oikealle irrottais rungosta... vois ollakkin.
Meneekö muka mersuistakin noita tyynyjä... :roll:
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Tänään oli auto pukilla. Vaihdelaatikon kumityyny ainakin hajalla. Saapa nähdä saako tarvikkeena vai meneekö vehotus hommiksi. Moottorin tyynyt näytti olevan kunnossa.
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Minä vaihdoin allekirjoituksen autoon kardaannin keski tukikumin ja vika katosi. Alussa ääni kuului vasemmalle kiihdyttäessä vain, myöhemmin jo suoraankin kiihdyttäessä. Luulin kans ekaksi, että pakoputki kopisee koriin, mutta tuolla se vaan parani. Ota vaihdelaatikon alasuoja pois ja kokeile heiluuko kardaani keskituen kohalta ylös alas suunnassa. Ei saisi liikkua kun "hallitusti" sen mitä kumi antaa jousten...Tämä siis w210 automaattivaihteinen...
Ps. Vaihda samalla se laakeri jottei riko uutta kumia...
W212
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

kuuluuko jurina vain tietyllä kierrosluvulla kiihdytettäessä? Yli tai alle tuon alueen on käytännössä jurinaton?
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Kuuluu aina kun väännättää tarpeeksi ja myös hiljaisella vedolla kun ajaa esim. töyssyyn. Kovassakaan vauhdissa ei kuulu mitään jos ei vedätä ja vaikka kuinka mutkittelee. Ainakin lootan kumi oli hajalla ja se pitänee vaihtaa. Jos ei parane niin sitten myös kardaanin kumit ja laakeri. Ens tiistaina vaihto, katsotaan muuttuuko.

Kiitokset vastauksista.
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

220cdi kirjoitti:kuuluuko jurina vain tietyllä kierrosluvulla kiihdytettäessä? Yli tai alle tuon alueen on käytännössä jurinaton?
Minkä epäilet olevan hajallaan, jos tietyllä alueella jurisee?
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Jonski kirjoitti:
220cdi kirjoitti:kuuluuko jurina vain tietyllä kierrosluvulla kiihdytettäessä? Yli tai alle tuon alueen on käytännössä jurinaton?
Minkä epäilet olevan hajallaan, jos tietyllä alueella jurisee?
Tää nyt on lähinnä vian poissulkemista, jos esiintyy vain tietyllä kierrosluvulla niin vika tuskin on kardaanissa tai sen kumityynyissä. Kardaanihan pyörii eri kierrosluvulla riippuen vaihteesta.
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Nonnih, nyt on sitten se kumityyny vaihdettu laatikon "päälle" eikä ääni siitä muuttunut, tosin huono se kumikin oli.

Kardaanin "rätti" nivel on p*skana. Eli on sama vika kuin Jussi70 pirssissä.
Enpä tiedä, mitä kaikkea tuohon kardaaniin pitäis vaihtaa, vaihdetaan eka tuo kumi.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mulla jurinan aiheutti viallinen takapyörän laakeri. ts. kun ajeli tasamaalla jurinaa ei korvin kunnolla kuullut, montuissa ja oikealle kurvatessa sitten alkoi jurina ja vasen laakeri osottautu risaksi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

No, nyt on vaihdettu kardaanin rätti myös. Tukilaakeri oli tiukka, ei välystä. Vaihto ei auttanut vaikka tosi väljä tuo rätti olikin.
Jurinan saa kuulumaan ilmaan nostettuna jos ykkönen päällä painaa jarrua ja vähän ennen ku auto sammuu, eli käy vaikeasti niin alkaa jurmuttaa. Jäljelle jää moottorin tyynyt vaikka tuntuvat tiukalta. Pitää kuulemma mahtua sormet väliin, silloin on riittävän ylhäällä. Sisällä joku "geeli" rakenne. Odotellaan lisää rahaa ja vaihdetaan sitten nuo moottorin tyynyt....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ilkarsi kirjoitti: Jäljelle jää moottorin tyynyt vaikka tuntuvat tiukalta.
Silloin ne on rikki.

kunnossa ollessaan kone heiluu aika vähällä voimistelulla. :D
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

220cdi kirjoitti:
Jonski kirjoitti:
220cdi kirjoitti:kuuluuko jurina vain tietyllä kierrosluvulla kiihdytettäessä? Yli tai alle tuon alueen on käytännössä jurinaton?
Minkä epäilet olevan hajallaan, jos tietyllä alueella jurisee?
Tää nyt on lähinnä vian poissulkemista, jos esiintyy vain tietyllä kierrosluvulla niin vika tuskin on kardaanissa tai sen kumityynyissä. Kardaanihan pyörii eri kierrosluvulla riippuen vaihteesta.
Teoria ja käytäntö eivät sittenkään kohdanneet. Omassa on ollut ja on edelleen jurinaa tietyllä kierrosluvulla, ensin vaihdettiin koko kardaani, sitten vauhtipyörä & kytkin, sitten muuta sälää.

Vaihdoin korjaamoa ja vaihdelaatikon kumityynyn yms kumipuslien jälkeen vika paikallistui kardaaniin takaosaan joka sittenkin on väljä :cry:
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Mika.T kirjoitti:
ilkarsi kirjoitti: Jäljelle jää moottorin tyynyt vaikka tuntuvat tiukalta.
Silloin ne on rikki.

kunnossa ollessaan kone heiluu aika vähällä voimistelulla. :D
Niinkö meinaat? Tähän asti korjaamot väännelly niitä kangella alapuolelta ja tuumannu että ei paljon ole välystä. Eli pitäis liikkua ihan kevyesti tämän ihme geelisisuksen varassa??? Jurmuttelee sitten pohjassa vissiin nuo kumityynyt. Parisataa maksaa molemmat kumet. Täytyy vetää henkeä ja odottaa taas palkkapäivää :shock:
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Viimeinkin, vika korjattu. Vaihdoin nyt ne moottorin tyynyt ja vänkärin puoli oli 2cm matalampi kuin uusi. Painunut sisään. Jurnutus loppui siihen.

Mika T, pisteet kotiin. Alusta asti oikeassa! :)

Kumityynyt on helppo tarkistaa, tyynyn yläpuoli, keskiosa johon tulee päältä pultti pitää olla ainakin sentin ulkoreunoja ylempänä, uusi 2 senttiä.

Kuskinpuoli helppo vaihtaa. Vänkärin puoli vaihtuu helpoiten irroittamalla moottorista koko tyynyn teline. Jos ei halua turboa ja pakoputkea ruuvailla edestä pois.

Veholaiset olis maksanut 140€ / kappale. Sain alkuperäisiä vastaavat (ja saman näköiset olikin) hintaan 65€ / kappale.

Kiitokset kommenteista.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Ihmetyttää taas korjaamojen tieto/taito :?:

Eikö ne lue mersuforumia? :shock:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Eipä ne taida lukea, vaikka kannattaisi.
Noh, rahaa paloi aika monta satasta ehkä turhaan ehkä ei. Asiakas maksaa.

Pakko on itse miettiä ja katsoa perään...ja onneksi on tämä foorumi!

Ja huomatkaapa, Mika T:n kommentti, reilu puoli tuntia kysymyksen jälkeen. Muutama sana ja kaikki oikein. :evil:
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Niinpä.
Välillä tuntuu, että yksinkertaista vikaa haetaan vaikeimman kautta.

Artisti maksaa. :!:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:D

Hyvä että vika löyty.
Vastaa Viestiin