Kävin hakemassa Saksasta 300D ja nyt auto telakalle nesteitten/öljyjen vaihtoon. Mitä öljyä kannattaisi laittaa että Mersu tykkäisi (nyt sisällä sakujen 10W-40) mikä öljy pysyy sisällä ja millä vaihtovälillä? Suositus 10000 km onko liian pitkä vai oisko joku 7500 km hyvä suomessa? Mites jarrunesteet mikä lienee DOT suositus? Ei tuo saksa oikein taivu tuosta omistajan käsikirjasta.
W124:sen nesteet
W124:sen nesteet
Tervehdys!
Kävin hakemassa Saksasta 300D ja nyt auto telakalle nesteitten/öljyjen vaihtoon. Mitä öljyä kannattaisi laittaa että Mersu tykkäisi (nyt sisällä sakujen 10W-40) mikä öljy pysyy sisällä ja millä vaihtovälillä? Suositus 10000 km onko liian pitkä vai oisko joku 7500 km hyvä suomessa? Mites jarrunesteet mikä lienee DOT suositus? Ei tuo saksa oikein taivu tuosta omistajan käsikirjasta.
Kävin hakemassa Saksasta 300D ja nyt auto telakalle nesteitten/öljyjen vaihtoon. Mitä öljyä kannattaisi laittaa että Mersu tykkäisi (nyt sisällä sakujen 10W-40) mikä öljy pysyy sisällä ja millä vaihtovälillä? Suositus 10000 km onko liian pitkä vai oisko joku 7500 km hyvä suomessa? Mites jarrunesteet mikä lienee DOT suositus? Ei tuo saksa oikein taivu tuosta omistajan käsikirjasta.
Re: W124:sen nesteet
Öljynä käytä itse synteettistä 5w40 tai 5w50 öljyä. Mobil 1, Teboil diamond diesel tai castrol on hyviä merkkejä. Tebiksen öljyä olen käyttänyt itse 10tkm vaihtovälillä, öljyä saa tarjoustalosta 6e litra. Kymppi on vaihtovälinä ok, jos käyttää osasynteettistä niin sitten lyhennä vaihtoväliä. Voihan sitä ajaa turvallisesti vaikka mineraali 10/40w öljyillä mutta ne kannattaa vaihdella jo siinä viiden tonnin välein.Vänkäri kirjoitti:Tervehdys!
Kävin hakemassa Saksasta 300D ja nyt auto telakalle nesteitten/öljyjen vaihtoon. Mitä öljyä kannattaisi laittaa että Mersu tykkäisi (nyt sisällä sakujen 10W-40) mikä öljy pysyy sisällä ja millä vaihtovälillä? Suositus 10000 km onko liian pitkä vai oisko joku 7500 km hyvä suomessa? Mites jarrunesteet mikä lienee DOT suositus? Ei tuo saksa oikein taivu tuosta omistajan käsikirjasta.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mersun koneet ei syö öljyä
Ellei sit ohjurin kumit oo loppu, muuten ei.
Mun tenutähdessä on just öljynvaihto edessä, aj 8000km. Öljyt mobil 0w-40.
Vieläkin on öljyä reilusti yli puolen välin.
ex-mitsubishissä sai lisätä öljyä 1000km välein söi 1l/1000km, vaikka oli aj. vain 220tkm... Kyllä meseä on edullisempi ylläpitää
Mun tenutähdessä on just öljynvaihto edessä, aj 8000km. Öljyt mobil 0w-40.
Vieläkin on öljyä reilusti yli puolen välin.
ex-mitsubishissä sai lisätä öljyä 1000km välein söi 1l/1000km, vaikka oli aj. vain 220tkm... Kyllä meseä on edullisempi ylläpitää
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Villiä huhua on kuulunut, etteivät Mobilin öljyt sopisi Mersun vanhemmille koneille.
Toinen "lähes fakta" on, että 0W40 ja 0W50:set öljyt tuhoavat 300D:n kansipahvin.
Älkää kysykö mistä tuon kuulin, mutta muistaakseni se oli joltain arvovaltaiselta taholta.
Toinen "lähes fakta" on, että 0W40 ja 0W50:set öljyt tuhoavat 300D:n kansipahvin.
Älkää kysykö mistä tuon kuulin, mutta muistaakseni se oli joltain arvovaltaiselta taholta.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mitäs öljyä sit suosittelette? Ajattelin huomenna vaihtaa... Castrol?Pasi M. kirjoitti:Villiä huhua on kuulunut, etteivät Mobilin öljyt sopisi Mersun vanhemmille koneille.
Toinen "lähes fakta" on, että 0W40 ja 0W50:set öljyt tuhoavat 300D:n kansipahvin.
Älkää kysykö mistä tuon kuulin, mutta muistaakseni se oli joltain arvovaltaiselta taholta.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Laita vaan Mobil Rally Formula 5-50. Ja vaihda suodatin myös.
Myös perä- ja vaihdelaatikkoöljyt kannattaa vaihtaa, kuten edelläkin mainittiin.
Polttoainepuolella uusi karkea- ja polttoainesuodatin. ja ohjaustehostimenöljynsuodatin sinne kupin pohjalle.
Ja olen etl:n kanssa samaa mieltä siitä, etteivät mersun koneet syö öljyä. Jos vaan venttiilinohjainten kumit ovat kunnossa.
Myös perä- ja vaihdelaatikkoöljyt kannattaa vaihtaa, kuten edelläkin mainittiin.
Polttoainepuolella uusi karkea- ja polttoainesuodatin. ja ohjaustehostimenöljynsuodatin sinne kupin pohjalle.
Ja olen etl:n kanssa samaa mieltä siitä, etteivät mersun koneet syö öljyä. Jos vaan venttiilinohjainten kumit ovat kunnossa.
Perä-öljyt
Noista perä ja laatikko-öljyistä. Mitkä lienee viralliset vaihtovälit ja laadut? (tulevaisuutta ajatellen?) Laatikko 5v. manual, perästä ei vielä tietoa onko lukko vai ei. 
Jos on vakio perä, niin öljyjen vaihto ei ole huolto-ohjelmassa, mutta kyllä ne kannattaa vaihtaa 60tkm, välein kuten vaihteisto-öljytkin.
Mutta itsellä kävi sillee, et kun vaihdoin perä öljyt, niin se rupes ääntämään. (mersun hyväksymä mobil 85w-90A, mallia VEHO). Mutta kai se siitä sit taas rauhottu kun viskositeetti asettuu...
Mutta itsellä kävi sillee, et kun vaihdoin perä öljyt, niin se rupes ääntämään. (mersun hyväksymä mobil 85w-90A, mallia VEHO). Mutta kai se siitä sit taas rauhottu kun viskositeetti asettuu...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
öljynsyönti
hmm, jätän eriävän mielipiteen dieselkoneen osalta. Kyllä ne tuppaa jonkun verran öljyä viemään ja se on kyllä enemmän kuin normaalia 10tkm vaihtovälillä. Ajotyyli vaikuttaa kanssa, moottoritieajo kovilla kierroksilla vs. rauhalliset kauppareissut ja öljynsyönti on eri luokkaa. 1 - 2 litraa per 10tkm ei dieselmoottorin öljynkulutuksena ole paljoa ottaen huomioon että nämä moottorit on lähes poikkeuksetta paljon ajettuja. Sanonta "jos öljyä ei kulu ei mitään ole voideltu" pitää kyllä paikkansatarget kirjoitti:Laita vaan Mobil Rally Formula 5-50. Ja vaihda suodatin myös.
Myös perä- ja vaihdelaatikkoöljyt kannattaa vaihtaa, kuten edelläkin mainittiin.
Polttoainepuolella uusi karkea- ja polttoainesuodatin. ja ohjaustehostimenöljynsuodatin sinne kupin pohjalle.
Ja olen etl:n kanssa samaa mieltä siitä, etteivät mersun koneet syö öljyä. Jos vaan venttiilinohjainten kumit ovat kunnossa.
Nollaluokan öljyllä ajoin pari vaihtoväliä, sitä ei kulunut sen enempää mutta öljynpaineet oli pari viisarinpaksuutta huonommat kuin vertailuöljy teboil diamond diesel. Se nollaöljy on kylmänä notkeampaa, kuumana viskositeetti on sama kuin 5w40 öljyssä. Viskositeettilukeman eka lukema kun kertoo juoksevuuden kylmänä, toka lukema kuumana. 5w50 on kuumana paksumpaa kuin 5w40 mutta kylmänä juoksevuus on kummassakin sama. Toki nollaluokan öljyissä on muutakin eroa kuin viskositeetti, öljyssä on erilaiset lisäaineistukset joka myös vaikuttaa hintaan ja käyttäytymiseen moottorissa. SItten on näitä dieselmoottoreille varta vasten kehitettyjä öljyjä kuten tuo tebiksen litku mutta kaikki tunnetut merkit on varmasti riittävän hyviä 20v sitten suunniteltuun moottoriin. Mun mielestä vaan nollaöljyt on aika saakelin kalliita mutta jos asuu jänkhällä ja on paljon kylmiä startteja niin sillon talvikäytössä varmaan ihan jees. Piti vielä sanomani että suodattimet kannattaa tosiaan ostaa vehosta kun ovat lähes saman hintaisia tarvikeframien kanssa. Framilla vaan sattui mulle ainakin täyttä paskaa naftasuodattimen ominaisuudessa. Suodattimen päälinen oli sotkeentunut pahvipuruun -> kuka hullu laittaa tuollaisen suodattimen naftalinjaan kun yleensä se suodatin vaihdetaan puhtaaseen eikä valmiiksi likaiseen!!
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Joo, niin se on että kyllä joka koneen kuuluu kuluttaa sitä öljyä hiukan, jos ei kuluta, kaikella todennäköisyydellä sinne öljytilaan pääsee sitten joko polttoainetta tai vettä.
Isäukko on ollut öljyalalla jo jonkin aikaa, ja muistaa aina mainita että luonnollisesti öljyä kuluu kun voitelu pelaa, sula mahdottomuushan on että voitelu pelaisi täydellisesti, mutta voiteluaine ei muka kulu yhtään
Tuollainen 1-2 litraa kymppitonnilla on aika hyvä kulutus vanhalle dieselille, omassa menee sellainen joku 0.7 - 1 litra kympillä, riippuu miten rankasti ajaa. Turbokoneet syövät sitä öljyä hiukan helpommin jos ajaa kovin.
Isäukko on ollut öljyalalla jo jonkin aikaa, ja muistaa aina mainita että luonnollisesti öljyä kuluu kun voitelu pelaa, sula mahdottomuushan on että voitelu pelaisi täydellisesti, mutta voiteluaine ei muka kulu yhtään
Tuollainen 1-2 litraa kymppitonnilla on aika hyvä kulutus vanhalle dieselille, omassa menee sellainen joku 0.7 - 1 litra kympillä, riippuu miten rankasti ajaa. Turbokoneet syövät sitä öljyä hiukan helpommin jos ajaa kovin.
- Jani Haataja
- Mersumies

- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Mulla on koneessa mobilin 10/30 öljyt ollu aina diisseleissä ja melkein kaikissa bensoissa, ei ole ollut ongelmia. Vaihtoväli on jotain 10-15 tkm, kuluu noin 1-2 litraa...
Jarrunesteen DOT-luku riippuu siitä että onko abs jarrut...
Jarrunesteen DOT-luku riippuu siitä että onko abs jarrut...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
No joo... mikäs on tässä m102 koneessa tuo tikun rajojen väli? Kyllähän se hiukan aina kuluttaa, mutta käytännössä ei ollenkaan, verrattuna japsimoottoreihin, joilla on ajettu 200tkm->, niillä ei todellakaan pääse vaihtoväliä, lisäämättä öljyä. Tämä pätee kyllä lähes jokaiseen 80-90 luvun riisikippoon. Mutta tämähän oli mersufoorumi, joten se siitä vertailusta 
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
No pakko mainita, kaksi corollaa ja kaksi Land Cruiseria omistaneena, että kaikilla pääsi mennen tullen 10 tkm lisäämättä öljyä. Cruiserit oli kummatkin ajettu joku 450 tkm.etl kirjoitti:No joo... mikäs on tässä m102 koneessa tuo tikun rajojen väli? Kyllähän se hiukan aina kuluttaa, mutta käytännössä ei ollenkaan, verrattuna japsimoottoreihin, joilla on ajettu 200tkm->, niillä ei todellakaan pääse vaihtoväliä, lisäämättä öljyä. Tämä pätee kyllä lähes jokaiseen 80-90 luvun riisikippoon. Mutta tämähän oli mersufoorumi, joten se siitä vertailusta
Öljyistä vielä...
siis onko jollain oikein faktaa siitä että Mobilin öljyt ei pelaa Mersun koneissa???
Olen muutaman kerran lukenut jotain sen suuntaista kommenttia täältä foorumilta.
Viime aikoina olen laittanut 5W50 Rally Formulaa, paineet kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä n. 1,5 ja öljyä kuluu 10tkm 0,5-0,75l. Kone käy mielestäni nätisti, ainakin yksi korjaamon työnjohtaja istui pätkän matkaa kyydissä ja luuli että pellin alla on bensakone
Nyt olen miettinyt että sopisiko täyssynt. Delvac paremmin?
Merkkiä en haluaisi vaihtaa ellei sitten foorumin asiantuntijat toisin kehoita
Olen muutaman kerran lukenut jotain sen suuntaista kommenttia täältä foorumilta.
Viime aikoina olen laittanut 5W50 Rally Formulaa, paineet kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä n. 1,5 ja öljyä kuluu 10tkm 0,5-0,75l. Kone käy mielestäni nätisti, ainakin yksi korjaamon työnjohtaja istui pätkän matkaa kyydissä ja luuli että pellin alla on bensakone
Nyt olen miettinyt että sopisiko täyssynt. Delvac paremmin?
Merkkiä en haluaisi vaihtaa ellei sitten foorumin asiantuntijat toisin kehoita
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Onko kokemuksia manuaalilaatikon öljyistä?etl kirjoitti:Jos on vakio perä, niin öljyjen vaihto ei ole huolto-ohjelmassa, mutta kyllä ne kannattaa vaihtaa 60tkm, välein kuten vaihteisto-öljytkin.
Mutta itsellä kävi sillee, et kun vaihdoin perä öljyt, niin se rupes ääntämään. (mersun hyväksymä mobil 85w-90A, mallia VEHO). Mutta kai se siitä sit taas rauhottu kun viskositeetti asettuu...
Huoltokirjoissa ja Veholla suositellaan sitä ainaista ATF 220:ä manuaaliinkin. Ja näin olen toiminut. Mutta mutta...
Hain auton Belgiasta ja vaihdoin siihen vaihteistoöljyt, nuo samaiset ATF 220:set. Alkuperäiset eivät näyttäneet punaisilta ATF-öljyiltä.
Nyt kun olen ajellut jonkun aikaa noilla ATF:llä niin olen vakaasti sitä mieltä että edellisillä öljyillä keppi toimi pehmeämmin ja jouheammin. Eli tämä ATF olisi hieman liian lirua, synkrorenkaat eivät oikein kerkeä kunnolla mukaan. Tämä ilmenee varsinkin 1 -> 2:lle vaihdettaessa.
Mikä olisi siis mahdollinen muu öljy, aavistuksen jäykempi kuin ATF? Joku Mobilin täyssynteettinen vaihteistoöljy...?
kyseleepi A.L.K
Niin monta mieltä, kuin miestäkin. Itse autossani olen käyttänyt Mobilin rally formulaa viis vuotta. Minusta hyvä öljy, mutta olevinaan moottori alkaa syömään sitä n. 8tkm:n jälkeen. Muuten ihan hyvä öljy, vain vähän kallis.
En ole asiasta varma, mutta olen jostain kuullut, että se öljyn jälkimmäinen luku tarkoittaisi öljyn jähmepistettä. 5w-50, eli pakkasen sietokykyä.
Noh viisaammaat korjatkoon, jos olen aivan väärillä jäljillä.
En ole asiasta varma, mutta olen jostain kuullut, että se öljyn jälkimmäinen luku tarkoittaisi öljyn jähmepistettä. 5w-50, eli pakkasen sietokykyä.
Noh viisaammaat korjatkoon, jos olen aivan väärillä jäljillä.
MB 300 Turbodiesel -91
ex MB 200 diesel -91
ex MB 200 diesel -91
-Mitä pienempi ensimmänen luku = voitelee paremmin kylmässä, eli on notkeampaajoyliner kirjoitti:Niin monta mieltä, kuin miestäkin. Itse autossani olen käyttänyt Mobilin rally formulaa viis vuotta. Minusta hyvä öljy, mutta olevinaan moottori alkaa syömään sitä n. 8tkm:n jälkeen. Muuten ihan hyvä öljy, vain vähän kallis.
En ole asiasta varma, mutta olen jostain kuullut, että se öljyn jälkimmäinen luku tarkoittaisi öljyn jähmepistettä. 5w-50, eli pakkasen sietokykyä.
Noh viisaammaat korjatkoon, jos olen aivan väärillä jäljillä.
-Mitä suurempi jälkimmäinen luku = paksumpaa kuumassa eli kestää kuumuutta paremmin.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
En laittais mobilia dieseliin. Isäukolla alkoi nostajat naputtamaan tyhjäkäynnillä kun mittarissa oli 200 tkm.Siihen asti oli käytetty synteettistä delvacia. Rupesi sitten suunnittelemaan nostajien vaihtoa, kunnes yksi mersumies sano, että teboilia koneeseen niin naputus loppuu. Siitä lähtien on ajettu Teboilin täyssyntettisellä HPD:llä. Nyt on ajettu 540tkm ja ei naputa vieläkään. Öljynkulutus 10tkm:n vaihtovälillä alle litran.
E 290TDT Avantgarde
Syö
Yleisesti ottaen kone, myös Mersun, syö öljyä. Tai sitten ei. Riippuu aivan omistajansa näkökulmasta
.
Yksi kaveri sanoo, että auto syö öljyä 1-1,5 litraa 10-tonnilla. Hän pitää öljyntason tikun ylärajassa tarkasti ja tunnollisesti koko 10.000 km vaihtovälin ajan.
Toisen kaverin samanlainen kaara ei syö öljyä. Hän antaa öljynpinnan mennä rauhassa lähelle alarajaa ja vaihtaa sitten uudet liemet kympin ajettuaan. Hänen filosofiansa mukaan moottori ei ole "syönyt" öljyä, jos pinta vain on viivojen välissä vaihtovälin täytyttyä.
Tämä on aivan oikein. Ei ole mitään hirmuista syytä lisäillä öljyä vaihtovälillä luonnollisen poistuman korvaamiseksi, jos ollaan alarajan yläpuolella vaihtovaiheessa.
Kaapo itse ei noudata tätä kirjaimellisesti. Varoitusvalo alkaa tuikkia jo pinnan ollessa puolen tikun tietämissä, ehkä ylikin - eikä tuota tuikkua viitsi varsinkaan talvipimeillä tuijata. Sen koommin kuin ottaa pois toiminnastakaan. Siksi siis 0,5-1 litran lisäys vaihtovälin puolimatkan etapissa.
Öljy on ollut viimeiset kaksi vaihtoa taas Fidel Castrolin 5W-40 TXT:tä, toimii hienosti. Moppe RF1 poistuu koneesta reippaamalla vauhdilla 7000 km jälkeen. Mutta tuskin kehnoa voidetta sekään. Konekohtaista, sanoisin.
Yksi kaveri sanoo, että auto syö öljyä 1-1,5 litraa 10-tonnilla. Hän pitää öljyntason tikun ylärajassa tarkasti ja tunnollisesti koko 10.000 km vaihtovälin ajan.
Toisen kaverin samanlainen kaara ei syö öljyä. Hän antaa öljynpinnan mennä rauhassa lähelle alarajaa ja vaihtaa sitten uudet liemet kympin ajettuaan. Hänen filosofiansa mukaan moottori ei ole "syönyt" öljyä, jos pinta vain on viivojen välissä vaihtovälin täytyttyä.
Tämä on aivan oikein. Ei ole mitään hirmuista syytä lisäillä öljyä vaihtovälillä luonnollisen poistuman korvaamiseksi, jos ollaan alarajan yläpuolella vaihtovaiheessa.
Kaapo itse ei noudata tätä kirjaimellisesti. Varoitusvalo alkaa tuikkia jo pinnan ollessa puolen tikun tietämissä, ehkä ylikin - eikä tuota tuikkua viitsi varsinkaan talvipimeillä tuijata. Sen koommin kuin ottaa pois toiminnastakaan. Siksi siis 0,5-1 litran lisäys vaihtovälin puolimatkan etapissa.
Öljy on ollut viimeiset kaksi vaihtoa taas Fidel Castrolin 5W-40 TXT:tä, toimii hienosti. Moppe RF1 poistuu koneesta reippaamalla vauhdilla 7000 km jälkeen. Mutta tuskin kehnoa voidetta sekään. Konekohtaista, sanoisin.
Viimeksi muokannut Kaapo, Ti 03.02.2004 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tämä öljyasia on yksi autonhuollon iäisyysasia. Asiantuntioita riittää, ja mielipiteitä. Hyvä näin.
Minusta kaikki nykyöljyt, jotka täyttävät auton valmistajan luokituksen, toimivat riittävän hyvin.
Jos kone kuluttaa öljyä esim. ylämerkistä puoleenväliin niin kannattaa seurata kuluuko se alemmaksi siitä. Usein on niin, että öljyä kuluu ensin nopeampaan tahtiin ja sitten se hidastuu tai lakkaa lähes kokonaan.
Konehan on suunniteltu siten, että kunhan öljyä on vaan max ja min merkkien välissä se riittää.
Ja öljyt kannattaa tarkastaa esim. aamulla ennen starttia, sillä ne valuvat hämmästyttävän hitaasti öljypohjaan. Silloinhan riittää kun nostaa tikun putken suulle niin siitä näkee jo. Ei tarvitse kuivailla mitään ja tökkiä uudelleen alas.
Parikymmentä vuotta sitten kun oli vielä palveluasemia, niin bensapoika kysyi että tarkistetaanko öljyt? Kyllä kiitos.
Siinä asiakkaan silmien edessä tikku reikään ja etu- ja keskisormi tikun molemmin puolin niin ettei öljytikku mennytkään pohjaan. Aina sai myytyä puolikkaan oljyä.
Minusta kaikki nykyöljyt, jotka täyttävät auton valmistajan luokituksen, toimivat riittävän hyvin.
Jos kone kuluttaa öljyä esim. ylämerkistä puoleenväliin niin kannattaa seurata kuluuko se alemmaksi siitä. Usein on niin, että öljyä kuluu ensin nopeampaan tahtiin ja sitten se hidastuu tai lakkaa lähes kokonaan.
Konehan on suunniteltu siten, että kunhan öljyä on vaan max ja min merkkien välissä se riittää.
Ja öljyt kannattaa tarkastaa esim. aamulla ennen starttia, sillä ne valuvat hämmästyttävän hitaasti öljypohjaan. Silloinhan riittää kun nostaa tikun putken suulle niin siitä näkee jo. Ei tarvitse kuivailla mitään ja tökkiä uudelleen alas.
Parikymmentä vuotta sitten kun oli vielä palveluasemia, niin bensapoika kysyi että tarkistetaanko öljyt? Kyllä kiitos.
Siinä asiakkaan silmien edessä tikku reikään ja etu- ja keskisormi tikun molemmin puolin niin ettei öljytikku mennytkään pohjaan. Aina sai myytyä puolikkaan oljyä.
samaa mieltä
Jep, samaa mieltä. W124:sen dieselkoneet ovat piirretty 20v sitten joten kaikki tämän päivän öljyt on varmasti riittävän hyviä jos luokitus on valmistajan vaatimusten mukainen. Toisaalta öljyt on pieni kustannus autoilussa joten ei varmaan halvinta biltemakamaa kannata säästösyistä ostaa. Paljon vaikuttaa auton käyttötatkoituskin. Kesähelteellä talla pohjassa moottoritiellä tai asuntovaunun veto keskieuroopassa vaatii jo öljyiltä vähän toista kuin päivittäinen kauppareissailu taajama alueella. Turbomoottorilla on omat vaatimukset, kuten dieselmoottorilla bensakoneeseen verrattuna. Ei ole olemassa suoraan ainoaa oikeaa bensa tai dieselmoottoriöljyä vaan on öljyluokituksia mitä moottorivalmistaja suosittaa. Eri öljylaadut taas täyttää eri luokitukset. Simppeliätarget kirjoitti:Tämä öljyasia on yksi autonhuollon iäisyysasia. Asiantuntioita riittää, ja mielipiteitä. Hyvä näin.
Minusta kaikki nykyöljyt, jotka täyttävät auton valmistajan luokituksen, toimivat riittävän hyvin.
Jos kone kuluttaa öljyä esim. ylämerkistä puoleenväliin niin kannattaa seurata kuluuko se alemmaksi siitä. Usein on niin, että öljyä kuluu ensin nopeampaan tahtiin ja sitten se hidastuu tai lakkaa lähes kokonaan.
Konehan on suunniteltu siten, että kunhan öljyä on vaan max ja min merkkien välissä se riittää.
Ja öljyt kannattaa tarkastaa esim. aamulla ennen starttia, sillä ne valuvat hämmästyttävän hitaasti öljypohjaan. Silloinhan riittää kun nostaa tikun putken suulle niin siitä näkee jo. Ei tarvitse kuivailla mitään ja tökkiä uudelleen alas.
Parikymmentä vuotta sitten kun oli vielä palveluasemia, niin bensapoika kysyi että tarkistetaanko öljyt? Kyllä kiitos.
Siinä asiakkaan silmien edessä tikku reikään ja etu- ja keskisormi tikun molemmin puolin niin ettei öljytikku mennytkään pohjaan. Aina sai myytyä puolikkaan oljyä.
Toi mobilin opus kannattaa lukea läpi vaikkei mobilin öljyä käytä. Selkeellä suomella tiivistettynä paljon asiaa moottoriöljyistä ja luokituksista:
http://www.prod.mobil.fi/voiteluaineet/
Nesteen sivuilla on myös paljon hyötytietoa:
http://www.fortumyritysnetti.fortum.fi/ ... =1;500;501
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
- Jani Haataja
- Mersumies

- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Yksi tekijä öljyn kulutuksessa on se jos vaihtaa merkkiä/laatua niin melkein joka kone hörppää uutta merkkiä vähän aikaa normaalia reippaammin... Olen huomannut kyseisen asian pari kolme kertaa ko olen vaihtanut autoa ja ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen on mennyt reippaasti ja sitten ko pari kertaa on lisännyt niin kulutuskin pienetynyt samalla normaaliksi...
Bilteman yms halpasarjan öljyt on aika litkuja ja niitä kuluttaa kone kuin kone aina enemmän ja ei siinä varmaan paljoa säästä jos öljynvaihdossa säästää pari kolme euroa/10 tkm jos vertaa että moottori saattaa laakasta 200 tkm:n jälkeen huonosta öljystä johtuen...
Bilteman yms halpasarjan öljyt on aika litkuja ja niitä kuluttaa kone kuin kone aina enemmän ja ei siinä varmaan paljoa säästä jos öljynvaihdossa säästää pari kolme euroa/10 tkm jos vertaa että moottori saattaa laakasta 200 tkm:n jälkeen huonosta öljystä johtuen...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
viossi00 kirjoitti:En laittais mobilia dieseliin. Isäukolla alkoi nostajat naputtamaan tyhjäkäynnillä kun mittarissa oli 200 tkm.Siihen asti oli käytetty synteettistä delvacia. Rupesi sitten suunnittelemaan nostajien vaihtoa, kunnes yksi mersumies sano, että teboilia koneeseen niin naputus loppuu. Siitä lähtien on ajettu Teboilin täyssyntettisellä HPD:llä. Nyt on ajettu 540tkm ja ei naputa vieläkään. Öljynkulutus 10tkm:n vaihtovälillä alle litran.
Minä huomasin saman ,kun ajoin rallyformuloilla, lisäksi kuumana
vanhemmiten öljynpaineet tippuivat, öljy väsyi ja sitä rupesi rasittaessa
kulumaan. Vaihdoin täyssynteettiseen HPD :hen. Ero HPD eduksi oli
selkeä. Mutta onhan HPD suunniteltukin dieselmoottoreille. Minusta
HPD on voiteluöljy vielä silloinkin, kun rallyformula muistuttaa lähinnä nokivettä. n. 784 000km samalla moottorilla ja autolla "koneeseen koskematta"! ja öljynvaihtovälillä öljyä lisäämättä.!
Tämä on tosi. Säästäkää rallyformulanne sinne tuunattujen teinicorollojen
moottoreihin niihin se kuuluu ei dieseleihin jos ette usko testatkaa,
eron kyllä huomaa. Tämäkin on tosi.
Olen käyttänyt nesteen 5W-50 oljyä kaikissa mun autoissa enkä ole huomannut mitään ongelmia. Diesel mersu ei naputa ja oljynpaineet pysyy kuumana tyhjäkäynnilläkin yli 1,5. Tuntuu myös olevan pakkaskäynnistyksissäkin riittävän vetreää. Eikä oljyä kulu niin paljoa, että vaihtovälillä tarttis lisäillä.
300TD, bmw 320is (italian m3), peugeot boxer tdi.
300TD, bmw 320is (italian m3), peugeot boxer tdi.
Ostinpa nyt sitten vaihteen vuoksi oikein dieselöljyä: eli täyssynteetistä Delvacia. Tuskin mitään eroa huomaa mutta kokeillaan nyt. 
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!




