Yleisesti ottaen kone, myös Mersun, syö öljyä. Tai sitten ei. Riippuu aivan omistajansa näkökulmasta

.
Yksi kaveri sanoo, että auto syö öljyä 1-1,5 litraa 10-tonnilla. Hän pitää öljyntason tikun ylärajassa tarkasti ja tunnollisesti koko 10.000 km vaihtovälin ajan.
Toisen kaverin samanlainen kaara ei syö öljyä. Hän antaa öljynpinnan mennä rauhassa lähelle alarajaa ja vaihtaa sitten uudet liemet kympin ajettuaan. Hänen filosofiansa mukaan moottori ei ole "syönyt" öljyä, jos pinta vain on viivojen välissä vaihtovälin täytyttyä.
Tämä on aivan oikein. Ei ole mitään hirmuista syytä lisäillä öljyä vaihtovälillä luonnollisen poistuman korvaamiseksi, jos ollaan alarajan yläpuolella vaihtovaiheessa.
Kaapo itse ei noudata tätä kirjaimellisesti. Varoitusvalo alkaa tuikkia jo pinnan ollessa puolen tikun tietämissä, ehkä ylikin - eikä tuota tuikkua viitsi varsinkaan talvipimeillä tuijata. Sen koommin kuin ottaa pois toiminnastakaan. Siksi siis 0,5-1 litran lisäys vaihtovälin puolimatkan etapissa.
Öljy on ollut viimeiset kaksi vaihtoa taas Fidel Castrolin 5W-40 TXT:tä, toimii hienosti. Moppe RF1 poistuu koneesta reippaamalla vauhdilla 7000 km jälkeen. Mutta tuskin kehnoa voidetta sekään. Konekohtaista, sanoisin.