Mites Mersut etenee talvella...
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Pääseehän sillä (w124), jotenkin. Vaikka etuveto muuten on huonompi (lue: tylsempi) ajaa talvella, niin kyllä oli totuttelemista tämän ensimmäisen oman takapotkun kanssa talvella risteyksistä lähtö. Saati sen totutteleminen, että lumisessa pihassa pitää koittaa takavedolla mennä eteenpäin. Etuvedollahan se on just toistepäin, pakilla mennään melkosistakin kinoksista läpi...
Mitä tulee siihen, kun joku kyseli tuolla hyviä talvirenkaita. Mullon nyt toista talvea Michelinin X-Ice North:it ja kyllä se on vaan sanottava, että vaikkei ranskalaiset autoja osaa tehdä, niin kyllä ne hemmetin hyviä renkaita niihin osaavat väsätä. On aivan uskomattoman hiljaiset
(nasta)renkaat ja aiemmin käytössä olleisiin Nokian Hakkapeliitta 2:iin verrattuna pito-ominaisuudet ainakin yhtä hyvät.
Mitä tulee siihen, kun joku kyseli tuolla hyviä talvirenkaita. Mullon nyt toista talvea Michelinin X-Ice North:it ja kyllä se on vaan sanottava, että vaikkei ranskalaiset autoja osaa tehdä, niin kyllä ne hemmetin hyviä renkaita niihin osaavat väsätä. On aivan uskomattoman hiljaiset
(nasta)renkaat ja aiemmin käytössä olleisiin Nokian Hakkapeliitta 2:iin verrattuna pito-ominaisuudet ainakin yhtä hyvät.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Olkoonkin notta parhaillaan vajaavetoisella ajellaan, mutta taaspa tuo tuli todistettua:RH kirjoitti:Aika vekotin mutkaisella, loskaisella, ja jäisellä paikallistiellä.
Muijalle ainaski maticci seuraavaksi autoksi...
on kahdenlaisia ihmisiä. Heitä joilla on neliveto ja heitä jotka eivät vielä ole sitä kokeilleet.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: "leveillä"
Vanhemmassa W124 300TD oli alkujaan Gislavedin Nordfrostit normikokoa. Aivan ylivedot - ihan aikuisten oikeasti - koskaan en täällä pohjoisessa jäänyt mihinkään kiini edes peruuttaessa ylämäkeen. Olivat hiljaiset, eikä auto vedellyt urissa. Auto ei koskaan lähtenyt edestä eikä takaa luistelemaan sivulle, vaan aaaiiivvvaaannn rauhalliseen nelipyöräluistoon, ja jatkoi sinne minne ratilla ohjasi.geoman kirjoitti:Mikäs olis sopiva talvirengas joka pitää ja on äänetön - olisiko Continental tai? Ilmeisesti kapea on hyvä ja yksi ei riitä?
Kun joudin vaihtamaan eikä kaupassa ollut samanmerkkisiä, niin alle tulivat Bridgestonen Noranza2:t . Ei ihan yhtä hyvät, hiukan äänekkäämmät ja liian teräväolkaäpäiset kun vetelevät urissa. Ei huonot kuitenkaan ollenkaan.
Tuo auto oli muutenkin talvella kuin juna: koskaan se ei yllättänyt eikä menannut lähteä kädestä. Emäntäkin uskaltaa ajaa sillä, vaikka pelkää jo ajatusta talviajosta. Ainoastaan vanhoilla talvirenkailla ja vesijäällä sai arpoa että mistä liittymästä liikenneympyrässä poistutaan...
Uudemmassa turbossa, jossa on myös ASD on nyt upouudet Pirellin Carvingit alla. Ei tule toisia. Jarrutuspito on tosi huono, ja ASDn ja lisääntyneen väännön takia auto meinaa heittää perää sivulle jos vähänkin herpaantuu ja painaa kaasua. Mainannut jättää ASDstä huolimatta lähes tasamaalle sutimaankin, kun on ollut joku jäämöykky eturenkaan edessä.
Fy fan.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Mulla myös gislavedit 300 td:ssä talvisäädöissä nyt 240hv varusteina jälkiasennus turbo, abs ja asd. Pitoa on hyvin, toki sitten kun holsetti herää niin sutiminen alkaa, mutta ei mitään äkilistä liikettä siltikään tee vaan menee hallittua luisua ja löysätessä pito palautuu napakasti mutta ei niin äkisti että yrittäisi toiseen suuntaan pyörähtää. Erityisesti jarrutuspito on erinomainen. Ainoat miinukset että nastat tuntuisivat irtoavan helposti (viimetalven lopulla kun nuo ostin kone oli vielä ahtamaton eikä jaksanu sutia) ja noin 10tkm ajolla oli jo takarenkaista nastoja lähteny ja pari puuttui edestäkin, lisäksi pehmeän kuvion takia sulalla tiellä hieman vetelän tuntuiset ajaa (niinhän talvirenkaat aina).
Mutta kuitenkin samanlaiset varmaankin seuraavaksikin ostan.
Mutta kuitenkin samanlaiset varmaankin seuraavaksikin ostan.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Näin kävi muuten minullakin. Rengaskauppa ei ollut enää ottanut niitä valikoimiinsa nastojen liimaus- ja pysyvyysongelmien vuoksi.Jani R-K kirjoitti:Ainoat miinukset että nastat tuntuisivat irtoavan helposti (viimetalven lopulla kun nuo ostin kone oli vielä ahtamaton eikä jaksanu sutia) ja noin 10tkm ajolla oli jo takarenkaista nastoja lähteny ja pari puuttui edestäkin, lisäksi pehmeän kuvion takia sulalla tiellä hieman vetelän tuntuiset ajaa (niinhän talvirenkaat aina).
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
no jos sun autoa lumi kunnioittaa niin mun autoa se vihaaBENDER kirjoitti:Hyvinhän mersu etenee kun jopa lumi kunnioittaa laatuautoa![]()
[ http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2008/11/25/8143010478545413969orig.jpg ]
Kuva muutaman päivän takaa tuusulasta.



C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
eteneehän se
No kyllä tuo 500G tuntuu eteen päin menevän näillä lumilla. Vaikka pari kaveria aina välillä "hiukan" rakennetuiden japanin ihmeillä kuittaileekin...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Terve,
Eilen illalla Tampereen seudulla tuli ajoradalla vastaan jotakuinkin noin puolen liikennemerkin kokoisia lumihiutaleita. Matkan varrella näkyi ikävä kyllä pari peräänajoakin.
Tänä aamuna oli myös kohtuullisen liukasta menoa, jonka totesin kun nousin aamuseitsemältä Kolmostieltä Hervanta-Sääksjärvi tielle ja sieltä Hervannan valtaväylän kautta Tampereelle töihin. Paikka paikoin, jokaisella vaihteella sai takapyörät sutimaan hyvinkin helposti, piti oikein kokeilla. Krhm. Kakkosella tuntui kuitenkin olevan helponta lähteä valoista liikkeelle. Ja Hallilan risteys vaikutti olevan edelleen sellainen "liki piti"-darwinismin koekenttä (tällä kertaa ei kuitenkaan näkynyt kyseiselle risteykselle tyypillisiä peräänajokolarointeja).
Kuriositeettina, tänä aamuna yksi takana tullut pienikokoinen japanilaisvalmiste sai uskoakseni petollisia vaikutteita ajosuunnastani ja ajonopeudestani, joka sittemmin tuli ilmi kun käännyin Hervannan valtaväylältä Messukyläntielle vievälle rampille. Hän ei onnistunutkaan seuraamaan perässäni entiseen tapaan. Etuvetoinen puski, ja hänen piti ilmeisesti pysähtyä hetkeksi vetämään henkeä sen jälkeen kun oli osittain ajautunut ulos ajoradalta. Sen verran hidastelin ramppimäkeä noustessani että näin että hän pääsi taas liikkeelle.
Aamukeli oli tunnin parin ajan paikoitellen semmoinen että pisteeseen B ei saanut olla kiire. Mutta 124 250 TD uusilla talvirenkailla oli kuitenkin rauhallinen auto tuossakin kelissä, ehkä vähän turhankin rauhallinen.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin tässä linkissä on jonkinlainen kokoelma Tampereen kaupunkialueen haastaviksi tunnistetuista liikennepaikoista. "Haastava Liikennepaikka" on toki monasti varsin subjektiivinen (ja kertaluonteinenkin) käsite, mutta ehkäpä sinänsä ansaitsisi oman viestiketjunsa.
Eilen illalla Tampereen seudulla tuli ajoradalla vastaan jotakuinkin noin puolen liikennemerkin kokoisia lumihiutaleita. Matkan varrella näkyi ikävä kyllä pari peräänajoakin.
Tänä aamuna oli myös kohtuullisen liukasta menoa, jonka totesin kun nousin aamuseitsemältä Kolmostieltä Hervanta-Sääksjärvi tielle ja sieltä Hervannan valtaväylän kautta Tampereelle töihin. Paikka paikoin, jokaisella vaihteella sai takapyörät sutimaan hyvinkin helposti, piti oikein kokeilla. Krhm. Kakkosella tuntui kuitenkin olevan helponta lähteä valoista liikkeelle. Ja Hallilan risteys vaikutti olevan edelleen sellainen "liki piti"-darwinismin koekenttä (tällä kertaa ei kuitenkaan näkynyt kyseiselle risteykselle tyypillisiä peräänajokolarointeja).
Kuriositeettina, tänä aamuna yksi takana tullut pienikokoinen japanilaisvalmiste sai uskoakseni petollisia vaikutteita ajosuunnastani ja ajonopeudestani, joka sittemmin tuli ilmi kun käännyin Hervannan valtaväylältä Messukyläntielle vievälle rampille. Hän ei onnistunutkaan seuraamaan perässäni entiseen tapaan. Etuvetoinen puski, ja hänen piti ilmeisesti pysähtyä hetkeksi vetämään henkeä sen jälkeen kun oli osittain ajautunut ulos ajoradalta. Sen verran hidastelin ramppimäkeä noustessani että näin että hän pääsi taas liikkeelle.
Aamukeli oli tunnin parin ajan paikoitellen semmoinen että pisteeseen B ei saanut olla kiire. Mutta 124 250 TD uusilla talvirenkailla oli kuitenkin rauhallinen auto tuossakin kelissä, ehkä vähän turhankin rauhallinen.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin tässä linkissä on jonkinlainen kokoelma Tampereen kaupunkialueen haastaviksi tunnistetuista liikennepaikoista. "Haastava Liikennepaikka" on toki monasti varsin subjektiivinen (ja kertaluonteinenkin) käsite, mutta ehkäpä sinänsä ansaitsisi oman viestiketjunsa.
- räimänparoni
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: Ma 27.11.2006 18:11
Tännään ekakertaa jäin "kiini" tälle talvele. Pakkiittaessa rengas upposi noin 1½cm syvään kuoppaan. Vaikka kuinka yritti niin ei yksveto siittä lähteny, ei etteen eikä taakse, ilman pikku apua. Noh myönnettäköön että takanakit on melkkein nastattomat...
Nimimerkki matikkia hyvilä nastoila saa tarjota
Nimimerkki matikkia hyvilä nastoila saa tarjota

Pienempi vika, isompi leka.
ASD-valo vilkkuen...
Männä viikolla olin menossa täällä Kuopiossa ammatikoulun mäkeä ylös, kääntymässä sinne oikealle, niin eikös siellä mäen päällä ollut joku pikkukippo jumissa. Renkaat lukossa valumassa alas. Takaa läksi yksi maasturityyppinen oikealta jalkakäytävän kautta ohi, eräs Volvo jäi odottelemaan luullen ilmeisesti siitä vielä ylös pääsevän. Parin heikon yrityksen jälkeen pakitin suosiolla mäen alle ja otin vähän vauhtia ja painoin suoraan ylös. Lumi pöllysi, asd paloi ja perä hieman heitteli, mutta ylös päästiin.
Onko tuo farkun perä tosiaan noin kevyt vai renkaissako vika (vai liikaa tehoa
), kun tuntuu että aina vilkahtelee tuo valo? Renkaissa voisi kyllä olla enempikin nastoja...
Männä viikolla olin menossa täällä Kuopiossa ammatikoulun mäkeä ylös, kääntymässä sinne oikealle, niin eikös siellä mäen päällä ollut joku pikkukippo jumissa. Renkaat lukossa valumassa alas. Takaa läksi yksi maasturityyppinen oikealta jalkakäytävän kautta ohi, eräs Volvo jäi odottelemaan luullen ilmeisesti siitä vielä ylös pääsevän. Parin heikon yrityksen jälkeen pakitin suosiolla mäen alle ja otin vähän vauhtia ja painoin suoraan ylös. Lumi pöllysi, asd paloi ja perä hieman heitteli, mutta ylös päästiin.
Onko tuo farkun perä tosiaan noin kevyt vai renkaissako vika (vai liikaa tehoa

ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Tasapainoisempihan varmari on kuin sedani, ymmärtääkseni.pinkka kirjoitti:
Onko tuo farkun perä tosiaan noin kevyt vai renkaissako vika (vai liikaa tehoa), kun tuntuu että aina vilkahtelee tuo valo? Renkaissa voisi kyllä olla enempikin nastoja...
Se liikkellelähtöhän se kriittisin hetki on, kunhan auto vaan on liikkeessä niin sitten eteneminen on jo helpompaa.
Insinöörien viisaudelle kiitos siitä, että kaasupoljin ainakin 124:ssa on varsin pitkä- ja pehmeäliikkeinen, kiihdytys rauhallisesti on varsin helppoa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola